Közgazdasági Értesítő, 1931. január-június (26. évfolyam, 1-25. szám)

1931-01-03 / 1. szám

2 KÖZGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ 1931 január 3 idegenforgalmi úthálózatával, a német és svájci úthálózattal. A budapests wheni állami út közel 200 km hosszúságú, a modern technika vívmányaival megépített közút, amely­nek jelentősége messze túlnő a magyar útépítés keretein. Az új műút nagyobb része hengerelt aszfalt, míg egyharmad­­része bitumenes felületű kezeléssel épült, de jelentékeny a betonburkolat felhasználása is, a községeken átmenő szakaszok pedig kis kőburkolattal ké­szültek, úgyhogy az egész útvonal át­építése mintegy 12 millió pengőbe ke­rült. Megjegyzendő, az állami útépítés igen jelentékeny összegekkel folyik év­­ről-évre s fedezetül szolgál az autóadó­bevétel, amely az emelkedő forgalom kapcsán állandóan növekszik. A Nyugat és Kelet között létesült ez a modern építésű összekötő útvonal nemzetközi vonatkozásban is figye­lemreméltó, mert jelentékeny részét fogja képezni annak a transzkontinentá­lis hatalmas autóstrádának, amely az eddigi tervek szerint Calais-tól kiin­dulva Kalkuttáig vezetne, Bruxelles, Liége, Frankfurt, Nürnberg, Wien, Bu­dapest és Sztambul érintésével. Éppen ezért nem lehet számításon kívül hagyni a nyolc országon átmenő, mintegy há­romezer kilométernyi internacionális műút megvalósításánál azt a körül­ményt, hogy Magyarország már kész, modern útvonalakat bocsát a cél érde­kében a nemzetközi autóforgalom ren­delkezésére. E szempontot, értesülésem szerint, a transzkontinentális autóút eszméjét először felvető ,,Alliance Inter­national de Tourisme” is magáévá tette. Az útügyi adminisztráció elvi jelentő­ségű kérdéseit tekintve, a Magyarorszá­gon nyugatról keleti irányban áthaladó és most megnyitott budapest-wieni ál­lami út a centrális útügyi igazgatás elő­nyének egyik erős dokumentuma. Mű­szaki szempontból ez az állami út nem marad a nyugati államok nagy útépíté­sei mögött, adminisztratív és útpolitikai szempontból pedig az a jelentősége, hogy a nemzetközi vonatkozásban is nagyfontosságú útvonal megépítésénél nem egyes közületek (megyék, városok) útügyi vezetőinek egyéni felfogása, ha­nem az ország egyetemes érdekeinek fi­gyelembevételével centrálisan átgondolt tervezet érvényesülhetett, amely ugyan­akkor reális viszonyban áll az egyes út­szakaszok terhelési körülményeivel. Ed­dig főként Franciaországra hivatkoztak az útügyi szakemberek nemzetközi ta­nácskozásain, mint ahol a centrális út­ügyi igazgatás minden vonatkozásban értékes eredményt tudott elérni. A­­bu­­dapest—wheni állami út megnyitása után az útügyi szakértők a magyar pél­dát is felhozhatják annak igazolására, hogy a kormányzat kezében összefutó központi igazgatás a céltudatos útügyi politika terén valóban nagyobb ered­ményt tud felmutatni, mint a departe­­mentális részmunka. A magyar útügyi politika megvalósí­tásával összefügg a magyar idegenfor­galom céltudatos fejlesztése is, mert a jó út előfeltétele annak, hogy a külföldi az ország felkeresésére mindinkább a gyors és kényelmes autóközlekedést vá­lassza. Az elmúlt évben jóval több mint százezer idegen fordult meg Budapes­ten, ami már elég jelentékeny forgalom nemzetközi viszonylatban is. Az idegen­­forgalom ügye Magyarországon most már szintén a közgazdasági problémák RKv HOTEL KAISERIN ELISABETH KÉT Wien, I., Karnihnerstrasse SgSBSSSSfi (Pár lépés a Szent István templomtól) A jó polgári társaság kedvelt szállója. Családi jelleg. Irányelv: pedáns tisztaság. Egyágyas szoba 6—15 Schilling; kétágyas 12—16 Schilling; szép fürdőszobával egyágyas 24 Schilling kétágyas 32 Schilling; külön fürdők 5 Schilling. Az összes kiszolgáló személyzetnek 2 napi időzésnél 15°/c, tö­bbnapi időzésnél 10%­ jár és a számlában bent foglaltatik. Olcsó bécsi tartózkodás: 1. évi szeptember hó 15-e után heti szobák 30%, félhónapos szo­bák 50% árengedménnyel kaphatók. Hónapos szobáknál a rendes árnak egyharmada plus 14­­Schilling lesz számítva.­ Ezen­ esetekben előrefizetés kikötve

Next