Közgazdasági Értesítő, 1931. január-június (26. évfolyam, 1-25. szám)
1931-01-03 / 1. szám
2 KÖZGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ 1931 január 3 idegenforgalmi úthálózatával, a német és svájci úthálózattal. A budapests wheni állami út közel 200 km hosszúságú, a modern technika vívmányaival megépített közút, amelynek jelentősége messze túlnő a magyar útépítés keretein. Az új műút nagyobb része hengerelt aszfalt, míg egyharmadrésze bitumenes felületű kezeléssel épült, de jelentékeny a betonburkolat felhasználása is, a községeken átmenő szakaszok pedig kis kőburkolattal készültek, úgyhogy az egész útvonal átépítése mintegy 12 millió pengőbe került. Megjegyzendő, az állami útépítés igen jelentékeny összegekkel folyik évről-évre s fedezetül szolgál az autóadóbevétel, amely az emelkedő forgalom kapcsán állandóan növekszik. A Nyugat és Kelet között létesült ez a modern építésű összekötő útvonal nemzetközi vonatkozásban is figyelemreméltó, mert jelentékeny részét fogja képezni annak a transzkontinentális hatalmas autóstrádának, amely az eddigi tervek szerint Calais-tól kiindulva Kalkuttáig vezetne, Bruxelles, Liége, Frankfurt, Nürnberg, Wien, Budapest és Sztambul érintésével. Éppen ezért nem lehet számításon kívül hagyni a nyolc országon átmenő, mintegy háromezer kilométernyi internacionális műút megvalósításánál azt a körülményt, hogy Magyarország már kész, modern útvonalakat bocsát a cél érdekében a nemzetközi autóforgalom rendelkezésére. E szempontot, értesülésem szerint, a transzkontinentális autóút eszméjét először felvető ,,Alliance International de Tourisme” is magáévá tette. Az útügyi adminisztráció elvi jelentőségű kérdéseit tekintve, a Magyarországon nyugatról keleti irányban áthaladó és most megnyitott budapest-wieni állami út a centrális útügyi igazgatás előnyének egyik erős dokumentuma. Műszaki szempontból ez az állami út nem marad a nyugati államok nagy útépítései mögött, adminisztratív és útpolitikai szempontból pedig az a jelentősége, hogy a nemzetközi vonatkozásban is nagyfontosságú útvonal megépítésénél nem egyes közületek (megyék, városok) útügyi vezetőinek egyéni felfogása, hanem az ország egyetemes érdekeinek figyelembevételével centrálisan átgondolt tervezet érvényesülhetett, amely ugyanakkor reális viszonyban áll az egyes útszakaszok terhelési körülményeivel. Eddig főként Franciaországra hivatkoztak az útügyi szakemberek nemzetközi tanácskozásain, mint ahol a centrális útügyi igazgatás minden vonatkozásban értékes eredményt tudott elérni. Abudapest—wheni állami út megnyitása után az útügyi szakértők a magyar példát is felhozhatják annak igazolására, hogy a kormányzat kezében összefutó központi igazgatás a céltudatos útügyi politika terén valóban nagyobb eredményt tud felmutatni, mint a departementális részmunka. A magyar útügyi politika megvalósításával összefügg a magyar idegenforgalom céltudatos fejlesztése is, mert a jó út előfeltétele annak, hogy a külföldi az ország felkeresésére mindinkább a gyors és kényelmes autóközlekedést válassza. Az elmúlt évben jóval több mint százezer idegen fordult meg Budapesten, ami már elég jelentékeny forgalom nemzetközi viszonylatban is. Az idegenforgalom ügye Magyarországon most már szintén a közgazdasági problémák RKv HOTEL KAISERIN ELISABETH KÉT Wien, I., Karnihnerstrasse SgSBSSSSfi (Pár lépés a Szent István templomtól) A jó polgári társaság kedvelt szállója. Családi jelleg. Irányelv: pedáns tisztaság. Egyágyas szoba 6—15 Schilling; kétágyas 12—16 Schilling; szép fürdőszobával egyágyas 24 Schilling kétágyas 32 Schilling; külön fürdők 5 Schilling. Az összes kiszolgáló személyzetnek 2 napi időzésnél 15°/c, többnapi időzésnél 10% jár és a számlában bent foglaltatik. Olcsó bécsi tartózkodás: 1. évi szeptember hó 15-e után heti szobák 30%, félhónapos szobák 50% árengedménnyel kaphatók. Hónapos szobáknál a rendes árnak egyharmada plus 14Schilling lesz számítva. Ezen esetekben előrefizetés kikötve