Közgazdasági Értesítő, 1931. január-június (26. évfolyam, 1-25. szám)

1931-01-03 / 1. szám

1931 január 3 KÖZGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ iratoknak 42%-át, a Budapestre érke­zett táviratok darabszáma az egész or­szágban kézbesített táviratok darabszá­mának­ 34%-át, az átmenő táviratok da­rabszáma az összes átmenő táviratok darabszámának 41%-át tette ki. A budapesti távbeszélő helyi beszélge­téseinek 56,6%-át, a budapesti távolsági beszélgetések pedig az ország összes tá­volsági beszélgetései kétszeres számá­nak (indított, érkezett) 25,3%-át teszi ki. A rádióelőfizetők száma 1929. év vé­gén 266.567, tehát 98 ezerrel szaporo­dott a múlt évhez képest. Az engedélye­sek számában beállott szaporodás sze­rint 1925-ben 21.2 engedélyes, 1929-ben már 307.7 engedélyes esik 10.000 la­kosra. A rádió útján adott és vett táviratok darabszáma 3.8%-kal, a szószám pedig 0.5%-kal volt több, mint a múlt évben. A légipostaforgalom aránylag cse­kély, mert az érkezett és indított összes küldemények darabszáma csak 29.174 darab volt. E forgalomnak azonban az adja meg a nagy jelentőségét, hogy egy­részt most már Európa majdnem min­den nagyobb városának légipostás for­galmába bekapcsolódtunk, másrészt, hogy a Londonból Brit-Indiába menő és jövő légipostas járatoknak Budapest az egyik éj­jelező és egyúttal egyik közve­títő állomása lett. Az 1929. évben a postahelyek száma 63-mal, a kincstári személyzeti létszám 288 fővel, a postamesteri és postaügy­nöki létszám 380 fővel szaporodott a múlt évhez képest. A postai összsze­­mélyzet létszáma 1929. évben 20.966 fő­ből állott. A posta adminisztrációja az 1928/29. költségvetési évben 7,974.352­­-be ke­rült, amely összeg a posta 95,948.301 pengő összkiadásának 8,33 %-a. Az évi jelentéshez fűzött táblázatokat magyarázó szövegrészből kiemelem még azokat a teljesítményeket, beszerzése­ket és műszaki alkotásokat, amelyek szélesebb körű érdeklődésre tarthatnak számot. Az autóbuszjáratok kiterjesztésével és szaporításával a vasutak által nem érintett 98 község és lakott hely közt a postai anyag gyors továbbítását és a személyszállítást is előnyösen biztosí­totta. Az 1929. év végén a postának 16 személyszállító postaautóbuszjárata volt, amelyek 55.300 menetben, 727.525 km évi teljesítmény mellett, 477.821 utast szállítottak. Egyébként pedig a posta­járati szolgálatban 1929. év végén az összes gépjármű állománya 258 darab volt. Sajnos, hazai különleges viszonya­ink között az autóbuszközlekedés fentart­­­tása még nem rentábilis, úgy hogy a posta ezt a szolgálatot ráfizetéssel, köz­érdekből tartja fenn. A gépjárművek évi hasznos kilomé­­terteljesítménye Budapesten és vidéken 3,347.258 km, amelyből a napi átlagtel­jesítmény 9170 km volt. Az országos­ és a budapesti távbe­szélőhálózat tervszerű fejlesztése, a be­rendezések tökéletesítése­­és különösen a budapesti távbeszélő automatizálása ál­tal a posta korszakalkotó teljesítményt végzett, így a többek közt, a helyközi távbeszé­lőhálózat rekonstrukciója által lehetővé vált 1929. év végén, hogy egyrészt 212 jelentékenyebb távbeszélőközpont köz­vetlen összeköttetésbe jutott a főváros­sal, másrészt, hogy a kért összekötteté­sekre a várakozási idő lényegesen meg­rövidült. A községeknek távbeszélővel való ellátása érdekében a vármegyén­­kint létesülő jegyzőségi távbeszélőháló­zatok kiépítésével kapcsolatban 91 új távbeszélőközpontot helyeztünk üzembe és 3021 új előfizetői állomást rendez­tünk be. Az országos távbeszélőhálózat fejlesz­tésén kívül az 1929. év programmját ké­pezte a 70.000-es kapacitásig terjedő budapesti távbeszélőhálózat automatizá­­ l llllllllllllllllllllllllllllllltlIlllllllllllllllllllllllllH^ Cusíodis Alphons gyárkéményépítés, gőzkazán­befalazás és hőszigetelés, ipari kemencék építése s tervezése­­ BUDAPEST, V., NÁDOR­ UTCA 19. TELEFON: TERÉZ 120-07

Next