Közgazdasági Értesítő, 1931. július-december (26. évfolyam, 26-52. szám)

1931-06-27 / 26. szám

2 KÖZGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ 1931 június 27. — amelyekhez Brit-Indiát nem sorol­juk — csupán a következő piacokkal van rendszeres hajóösszeköttetésünk: Singa­­pore, Hongkong, Shanghai, Kobe, Yoko­hama. A többi igen fontos piac csak arra a kevés számú cikkre nézve jöhet tekintetbe, amelyek elbírják az átrako­­dási és továbbítási költségeket a nyugati versennyel szemben, amely Hamburg­ból, Brémából, Amsterdamból, Liver­poolból stb. átrakodás nélkül, tehát sok­kal kisebb költséggel szállít. Viszont a magyar áru a nyugati kikötőkön át csak elvétve exportálható a Keletre, mert versenyképességét megöli a vasúti fu­var, amely jelentékenyen nagyobb az ad­riai kötelékben biztosított fuvartételek­nél. A japáni kikötőket a trieszti hajók rendszeresen érintik, de ezen országnak az utóbbi két évtized alatt kifejtett cél­tudatos iparvédelmi politikája eredmé­­nyekép bekövetkezett szédületes iparo­sodása csak igen kevés magyar cikk szá­mára biztosít elhelyezési lehetőséget, úgy hogy Japán a magyar kivitel szem­pontjából fontosabb szerepet játszani aligha fog. A fent vázolt helyzet állandó korlátok közé szorítja a Keletre és különösen a távolabbi Keletre irányuló magyar ki­vitelt. Ezzel a körülménnyel, amely föld­rajzi helyzetünknél fogva ki nem küszö­bölhető, mindig számolnunk kell. Kétségtelen, hogy a szóbanforgó vi­szonylatokban, miként a háború előtt, úgy ezután is Kelet-India marad hazánk legfontosabb fogyasztópiaca. Nemcsak azért, mert felvevőképessége szinte kor­látlanul nagy, de azért is, mert számos exportképes ipari cikkünket még vagy nem, vagy nem megfelelő mennyiségben termeli, úgy hogy nagyobb mértékű be­vitelre szorul. Ezenkívül India két leg­fontosabb kikötőjét (Karachi és Bom­bay) a kéthetenként induló trieszti ha­jók 13—17 nap alatt érik el. Ugyanez az út a nyugateurópai kikötőkből 30— 35 napig tart. Ez a körülmény előnyt ad azoknak a Triesztből elhajózható áruk­nak, amelyeknél a gyors megérkezés fontos szerepet játszik. Kína szintén hivatott arra, hogy kivi­telünk számára majdnem oly fontos piaccá váljék, mint Kelet-India, ennek a területnek a vásárlóképességét azon­ban teljesen megbénította az ezüst több mint 50 százalékos áresése, amelynek hatása ott eddig soha nem látott arányú gazdasági káoszban és az idegen valu­tákkal adós cégek tömeges bukásában nyilvánult meg. Mind Indiában, mind Kínában a bevi­tel szünetelése következtében a raktárak lassanként kiürülnek, úgy hogy a viszo­nyok némi javulása esetén a szükségle­tek fedezése igen nagyarányúvá nőhet. A jobb eladási és fizetési feltételek után való törekvés szüksége lassan­kint arra is rákényszeríti a magyar kiviteli cégeket, hogy egyes Balkán-államokból, amelyekben a hitelezési viszonyok igen kedvezőtlenek és nagy a jogbizonytalan­ság, visszavonuljanak. Ez országokból jelentkező üzleti érdeklődés esetén cé­geink első kérdése az, hogy lehet-e kész­­pénzfizetést elérni, mert hitelezni nem hajlandók. Nagy hiba volna azonban a jelenlegi nehézségek miatt ezeket a ter­mészetes piacainkat elhanyagolni. 511'* HOTEL KAISERIN ELISABETH SET Wien, L. Karnthnerstrasse bejárat Weilburgpasse 3 (Pár lépia a Szent latván templomtól) A 16 polgári társaság kedvelt szállója. Családi jelleg. Irányelv: pedáns tisztaság. Egyágyas szoba 6—15 Schilling; kétágyas 12—18 Schilling; szép fürdőszobával egyágyas 24 Schilling kétágyas 32 Schilling, külön fürdők 5 Schilling. Az összes kiszolgáló személyzetnek 2 napi idézésnél 15°/», többnapi időzésnél 10% jár és a számlában bentfoglaltatik. Olcsó bécsi tartózkodás: 1. évi szeptember hó 15-e után heti szobák 30%, félhónapos szo­bák 50% árengedménnyel kaphatók. Hónapos szobáknál a rendes árnak egyharmada plus 14 Schilling lesz számítva. Ezen esetekben előrefizetés kikötve

Next