Közgazdasági Szemle – 1932.

október - KÖNYVISMERTETÉSEK - Dr. Horn József: A közgazdaságtan tanításáról. (Takaróné Gáll Beatrix)

746 könyvismertetések, az ipari és a mezőgazdasági népességnek a vásárlóereje. És ezt a jelenséget fogja követni az új árszínvonalhoz képest immár túl­magas adósságoknak megfelelő konvertálása, illetve revideálása. Ez a folyamat fogja befejezni a mostani világválság felszámolását. Ha sikerül ezenközben eltörölni a politikai jellegű adósságokat, ha sike­rül csökkenteni a nemzetközi feszültséget és ezáltal a bizalmi- és hitelválságot, ha sikerül korlátozni a fegyverkezéseket, ha sikerül könnyíteni a nemzetközi árucserét, akkor megvan a remény arra, hogy a kapitalizmus ezt a — minden­­eddiginél súlyosabb — válsá­got is megússza. Ha azután ilyen módon a gazdasági élet ismét egyensúlyba került, akkor majd valóban célszerű intézkedés lehetne a pénzmennyiségnek némi szaporítása az aranyban gazdag országok­ban. Két okból: először, mert ez kedvezőbb aranymegoszlás irányá­ban hatna az államok között, másodszor, mert ilyennemű áremelé­sek valóban csak az aranyban gazdag országokból indulhatnak ki. Sir Arthur Salter könyvének egyik nagy érdeme az, hogy ki­mutatja, mennyire fontos feladatok várnak a kormányokra ezeknek a nemzetözi jellegű kérdéseknek a megoldásában. Zelovich László: Dr. Horn József : A közgazdaságtan tanításáró­l. Stá­dium Sajtóvállalat rt. Budapest, 1931. 15. o. Hazánkban a középfokú közgazdasági irányú kiképzés meg­lehetősen hézagos. Legnagyobb teljesítményt végeznek e téren a felsőkereskedelmi és felsőmezőgazdasági iskolák. A tanítóképzés is helyet szerít a közgazdaságtannak a legfelsőbb évfolyamban heti egy órában, a középiskolák tantervéből azonban teljesen hiányzik. E súlyos hiány mindinkább feltűnővé és tarthatatlanná válik. Pedagógiai és közgazdasági körökben egyaránt mind többet és többet foglalkoznak a kérdéssel. Az országgyűlésen is erőteljes, nagyha­tású beszédek hangzottak el e tárgyban az idei költségvetési vitával kapcsolatban. A kultuszkormány is mind nagyobb figyelmet fordít arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne a közgazdaságtan tanítá­sát mindenfajta középiskolában rendszeresíteni. A közgazdaság­tudomány és pedagógia kiválóságai a kultuszminiszter elnöklete alatt nemrégen ankétot tartottak a kérdésről s máris komoly elő­készületek indultak meg ez irányban. Ez a körülmény különösen aktuálissá teszi a jelen értekezést. A szerző élesen rámutat arra, hogy a középiskolák által nyúj­tott életkép a közgazdaságtan nélkül hiányos. Lehetetlen ma már az általános műveltséget úgy körvonalazni, hogy abban a görög-római élet apró részleteinek is helyet adjunk, anélkül, hogy a mai életnek az egyénre és nemzetre kiható gazdasági tényezőire súlyt helyez­nénk. Tárgyunk tanításának célját több szempontból világítja meg. Közvetlen célunk az, hogy a gazdasági intézményeket és jelensége­ket megismertessük s a gazdasági élet egésze felett világos áttekin­tést nyujtsunk. Ne holt meghatározásokat és összeegyeztethetetlen tudós véleményeket közöljünk, hanem eleven, fejlődésképes ismeretet, amelyen keresztül megérthessék tanulóink az egyre fejlődő, előttünk kibontakozó gazdasági életet. A tanításnak azonban közvetett, for­mális céljai is vannak, amelyek époly fontosak. És­pedig: 1. a tanuló helyes ítélőképességének fejlesztése, 2. a helyes cselekvésre, erköl­csös felfogásra való nevelés, 3. a nemzeti érzület ébrentartása. E célok érvényesülésétől várhatjuk, hogy enyhüljenek azok az élet ellen-

Next