Közgazdasági Szemle – 1956.

1. szám - SZEMLE - Nyugat-Németország előretörése a tőkés világpiacon (Buzás József)

SZEMLE­ lékra csökkent. (Adatok: Siegbert Kahn: Der Konzentrationsprozess in Westdeutschland. Die Wirtschaft. 1954. X. 14.) A Volkswagenwerke és az Opel, e két mammut autógyár ré­szesedése Nyugat-Németország autó­ipari termelésében az 1952. évi 56,5 százalékról egy év alatt 66,4 száza­lékra emelkedett. A 262 autógyár kö­zül két gyár termelte a nyugatnémet autók kétharmad részét. Hasonló a helyzet a legtöbb más iparágban is. A szénbányászatban pél­dául 15 monopolszervezet tartja kéz­ben a nyugatnémet széntermelés 82 százalékát. Nyilvánvaló azonban, hogy nem­csak arról van szó, hogy azonos tech­nikai színvonal mellett a nagyüzem olcsóbban termel, mint a kisebb, ha­nem elsősorban arról, hogy a nagy­üzem sokkal fejlettebb technikát tud alkalmazni, mint a kisebb üzem. A centralizáció és a koncentráció fokozó­dása alapján igen sok iparágban, elsősorban a hengerdékben, a finom­látható ezekből a számokból, hogy a fő iparágak, a szénbányászat kivé­telével 1950—1951-ben elérték, sőt meghaladták a termelékenység há­ború előtti színvonalát, továbbá, hogy 1951 után a közlekedési eszközöket gyártó—ipar, és a vegyipar kivételé­vel a termelékenység emelkedésének mechanikai üzemekben, a villamos­iparban tökéletesítették a futószalag­rendszert. A nyugatnémet autóipar­ban ma már szinte minden munka­műveletet futószalagon végeznek. Az új technika bevezetéséhez, a terme­lés műszaki színvonalának emelésé­hez akkumulációs forrásként hozzá­j­árultak a Nyugat-Németországnak adott amerikai segélyek (kölcsönök), valamint az amerikai monopoltőke közvetlen befektetései a nyugatnémet gazdaságba. De a fő forrás, hogy a nyugatnémet monopoltőke uralmá­nak helyreállítása során a termelő­berendezések modernizálását rend­kívül alacsony munkabérek fenntar­tásával párosította. A német Közgazdasági Intézet nyugatnémet hivatalos források alap­ján adatokat közöl az egy órára szá­mított munkatermelékenység alaku­lásáról a nyugatnémet ipar egyes ágaiban (Bericht des Deutschen Wirtschaftsinstitutes. No 9. 1955. május 4. old), üteme lelassult. A termelékenység a közlekedési eszközöket gyártó ipar­ban és a vegyiparban emelkedett legjobban, akár a háború előtti szint­hez hasonlítjuk, akár az utóbbi évek növekedésének ütemét vizsgáljuk. A tőkés világpiaci nyugatnémet előretörés megértéséhez szükséges. Alapanyagtermelő Beruházási javakat gyártó iparágak Kőszén­ipar, Közlekedési Elektro-Év bányászat eszköz­technikai acélipar Vegyipar gyártás ipar 1936­­ 100 1949 62,8 75,8 92,2 87,2 59,4 83,9 1950 64,7 91,9 109,3 97,3 90,5 94,9 1951 67,1 96,6 122,1 109,6 107,3 113,6 1952 67,8 105,0 125,3 117,9 119,4 117,7 1953 67,2 100,1 145,0 115,8 119,9 121,7 1954 68,5 109,2 155,7 119,5 147,4 130,4 1949­­ 100 1950 103,0 121,2 118,5 111,6 152,4 113,1 1951 106,8 127,4 132,4 125,7 180,6 134,2 1952 107,9 138,5 135,9 135,2 201,0 140,3 1953 107,1 132,1 157,3 122,8 201,9 145,1 1954 109,1 144,1 168,9 137,0 248,1 155,4 1­ 76

Next