Közgazdasági Szemle – 1956.
1. szám - SZEMLE - Nyugat-Németország előretörése a tőkés világpiacon (Buzás József)
SZEMLE lékra csökkent. (Adatok: Siegbert Kahn: Der Konzentrationsprozess in Westdeutschland. Die Wirtschaft. 1954. X. 14.) A Volkswagenwerke és az Opel, e két mammut autógyár részesedése Nyugat-Németország autóipari termelésében az 1952. évi 56,5 százalékról egy év alatt 66,4 százalékra emelkedett. A 262 autógyár közül két gyár termelte a nyugatnémet autók kétharmad részét. Hasonló a helyzet a legtöbb más iparágban is. A szénbányászatban például 15 monopolszervezet tartja kézben a nyugatnémet széntermelés 82 százalékát. Nyilvánvaló azonban, hogy nemcsak arról van szó, hogy azonos technikai színvonal mellett a nagyüzem olcsóbban termel, mint a kisebb, hanem elsősorban arról, hogy a nagyüzem sokkal fejlettebb technikát tud alkalmazni, mint a kisebb üzem. A centralizáció és a koncentráció fokozódása alapján igen sok iparágban, elsősorban a hengerdékben, a finomlátható ezekből a számokból, hogy a fő iparágak, a szénbányászat kivételével 1950—1951-ben elérték, sőt meghaladták a termelékenység háború előtti színvonalát, továbbá, hogy 1951 után a közlekedési eszközöket gyártó—ipar, és a vegyipar kivételével a termelékenység emelkedésének mechanikai üzemekben, a villamosiparban tökéletesítették a futószalagrendszert. A nyugatnémet autóiparban ma már szinte minden munkaműveletet futószalagon végeznek. Az új technika bevezetéséhez, a termelés műszaki színvonalának emeléséhez akkumulációs forrásként hozzájárultak a Nyugat-Németországnak adott amerikai segélyek (kölcsönök), valamint az amerikai monopoltőke közvetlen befektetései a nyugatnémet gazdaságba. De a fő forrás, hogy a nyugatnémet monopoltőke uralmának helyreállítása során a termelőberendezések modernizálását rendkívül alacsony munkabérek fenntartásával párosította. A német Közgazdasági Intézet nyugatnémet hivatalos források alapján adatokat közöl az egy órára számított munkatermelékenység alakulásáról a nyugatnémet ipar egyes ágaiban (Bericht des Deutschen Wirtschaftsinstitutes. No 9. 1955. május 4. old), üteme lelassult. A termelékenység a közlekedési eszközöket gyártó iparban és a vegyiparban emelkedett legjobban, akár a háború előtti szinthez hasonlítjuk, akár az utóbbi évek növekedésének ütemét vizsgáljuk. A tőkés világpiaci nyugatnémet előretörés megértéséhez szükséges. Alapanyagtermelő Beruházási javakat gyártó iparágak Kőszénipar, Közlekedési Elektro-Év bányászat eszköztechnikai acélipar Vegyipar gyártás ipar 1936 100 1949 62,8 75,8 92,2 87,2 59,4 83,9 1950 64,7 91,9 109,3 97,3 90,5 94,9 1951 67,1 96,6 122,1 109,6 107,3 113,6 1952 67,8 105,0 125,3 117,9 119,4 117,7 1953 67,2 100,1 145,0 115,8 119,9 121,7 1954 68,5 109,2 155,7 119,5 147,4 130,4 1949 100 1950 103,0 121,2 118,5 111,6 152,4 113,1 1951 106,8 127,4 132,4 125,7 180,6 134,2 1952 107,9 138,5 135,9 135,2 201,0 140,3 1953 107,1 132,1 157,3 122,8 201,9 145,1 1954 109,1 144,1 168,9 137,0 248,1 155,4 1 76