Közlekedés, 1948 (40. évfolyam, 1-12. szám)

1948-06-15 / 1. szám

4... _ A szakszervezetek üdvözlete az UDP kongresszusának A Szakszervezeti Tanács elnöksége csütörtöki ülésén a Magyar Dolgozók Pártjának I. kongresszusához az al­áb­­bi üdvözlő sorokat intézte. A szabad magyar szakszervezetek­be tömörült dolgozók több mint más­­félmilliós egységes tábora nevében a Szakszervezeti Tanács együttérzéssel köszönti a Magyar Kommunista Párt és a Szociáldemokrata Párt egyesü­lési kongresszusát, a Magyar Dolgo­zók Pártja megalakulását, a magyar munkásosztály politikai egységének megalakulását. Köszöntjük mindazo­kat, akik fáradhatatlanul harcoltak a magyar munkásosztály élcsapatának megronthatatlan egységéért. A jobb­­oldali szociáldemokrácia az osztály­­árulás, az opportunizmus és refor­mizmus ellen vívott harc győzelmet kösz­üntjü­k e kongresszus alkalmával, mert új történelmi szakaszát nyitotta meg a szocializmus építésének, a szo­cialista társadalomért folyó harcunk­ban. A felszabadító Vörös Hadsereg, a szovjet nép és vezére, Sztálin ge­­neralisszimusa adták meg a törté­nelmi lehetőségét annak, hogy a ma­gyar nép talpraálljon, saját erejéből végrehajtsa azokat a politikai, gazda­sági és társadalmi változásokat, ame­lyekkel a felszabadulás óta vívott há­­romesztendős harc és fejlődés ered­ményeként a népi demokrácia győze­me hazánkban biztosítódott. Ebben a harcban jelentő­s szerepet­ vittek, a győzelemhez nagymértékben hozzájá­rultak szabad szakszervezeteink. A magyar szakszervezetek harcolva a dolgozók jólétéért, a termelés emelé­sével, az új munkafegyelem és mun­­kaerkölcs kialakításával, a munkaver­­seny szervezésével erősítik a népi de­mokráciát és felsorakoznak zárt so­rokban a Magyar Dolgozók Pártja mögé, mely a munkásosztály politikai és szervezeti egységét megteremtve, a munkásosztály, dolgozó parasztság és haladó értelmiség megbonthatatlan szövetségét építve, mutat utat az erős, virágzó szocialista Magyaror­szágért folyó küzdelemben. * A­ közlekedés szervezett dolgozói szintén eljuttatták táviratukat a Ma­gyar Dolgozók Pártjának és jókíván­ságaikat fejezték ki, egyben teljes szolidaritásukról biztosították a ma­gyar munkásosztály új pártjának ve­zetőségét. Továbbra is megmarad a vasutas dolgozók részletlevonásos tüzelőanyagkedvezménye Közismert a Gazdasági Főtanács közelmúltban megjelent rendelete, amellyel beszüntette a különböző üzemek, intézmények és vállalatok részletlevonásos tüzelőanyag-ked­vezményét. A Gazdasági Főtanács e határo­zata mélyén érintette a vasutas dolgozóié több évtizedes és a szo­ciális szempontokat vasutas vonat­kozásban­­felkaroló tüzelőanyag be­szerzési lehetőségét. Ezért a szak­­szervezet és a MÁV Igazgatóság Gerő Ernő elvtárs közlekedésügyi miniszterhez­­ fordult, hogy a vasutasok szám­­a annyira antiszo­ciális és nyilvánvalóan csak a kö­rülmények félreismerése folytán kiadott általános rendelkezést a G­­F­ útján módosíttassa. A Gazdasági Főtanács, mint min­den téren, itt, is érvényesíteni ren­delte szociális gondoskodását a dolgozókkal szemben és a rendelet hatálya alól azonnal kivonta a vasutas dolgozókat. Az Államvasutak Igazgatósága ez­után engedélyezte 1948/4­9. fűtési évre 10 havi részletre fizethető tü­zelőanyag-kedvezményt. Az e tárgyban, megjelent előjegy­zési felhívásban szereplő tüzelő­anyag-ár téves. Az igazság ugyanis az, hogy az árra vonatkozólag még folynak a­­ tárgyalások és azt előre, láthatólag július 1-i számunkban közölni fogjuk. (bolytatás'a 3. oldaltól.) P’nllíiíljí« fHllv'U r»" i -,S J sitett lapunk minden cikkét, közle­­ményét el kell olvasnunk, hogy mint jól tájékozott öntudatos dolgozók hazánk közlekedési j­gyét munkánk,­kai minél jobban szolgálhassuk. -♦.jövőt illetőleg minden kilátó, amik megvan arra, hogy a szállítás­sal foglalkozó munkásság legszá­mottevőbb tényezője lesz a magyar életnek. Hatalmas tábor a közleke­dési munkások tábora és ha ez a tábor kötelességtudó, öntudatos mun­kásokból áll, ak­kor a népi demo­krácia, a magyar dolgozók igazi ha­zájának a fölvirágoztatása érdeké­­b­en sikeresen el is tudja végezni a­ ro­á váró feladatokat. Nekünk az ország közlekedését szolgáló munkás­soknak mindenekelőtt arra kell tö­rekednünk, hogy­ az áruszállítás jó és gyors legyen. Hiszen minden ér­telmes ember tudja, hogy mit jelent a jól működő és minden tekintetben kielégítő szállítási és közlekedési szervezet, amelynek a hasznát első­sorban az a széles népréteg látja, amelynek a filléres megtakarítások is sokat jelentenek. A reánk váró nagy feladatokat mérlegelve, tehát őszinte örömmel csatlakozunk a közlekedési munká­sok nagy­ táborához és nyújtjuk kére­ges munkáskezünket annak min­den dolgozója felé, hogy hazánk és népünk jobb jövője érdekében együtt munkálkodjunk. Legyen ez az egye­sített, szaklap a közlekedési munkás­ság hasznos nevelője. Legyen az ér­dekvédelmünk, ha kell h­arcos kép­viselője is, hogy a közlekedési min­­kásság élete minél emberibb legyen. Paksi-Kiss Ottó a hajós szakszervezet vezető titkára: Szakszervezetünkbe tömörült ki­lencezer hajós és légiforgalmi dol­­gozó örömmel veszi tudomásul a szabad közlekedési alkalmazottak összes tagozatának a közeljövőben megtörténő egyesülését és egyide­­jű­leg szívből köszönti közös mun­­icánk első sajtómegnyilv­ánulását, közös lapunkat. Minden lapunk tudja, hogy a hajózás és légiforgalom kötelé­­kébe tartozó elvtársak helyzete és munkája egészen sajátságos feladatokat ró Szakszervezetünkre, de ugyanakkor átérzi azt is, har­cunk eredményességéből semmit sem fog veszíteni, ha egy közös egységbe tömörülünk s hitünket, a népi demokráciához való ragasz­kodásunkat egy egységes és közös lap fogja hirdetni a dolgozók szé­­les rétegei felé. Sőt bizonyosak vagyunk abban, hogy munkánk átütőerejét csak növelni fogja minden megnyilvánulás és minden jeladás, amelynek ez a közös szó­­csövük lesz tolmácsolója. Nem fér kétség ahhoz sem, hogy midőn jelszavunk a megbont­­hatatlan munkásegység, a közle­kedési alkalmazottak egységének megteremtése, amelynek közös la­­punk első befejezett megnyilvá­nulása, eloszlat minden olyan ag­godalmat, amelynek alapja lenne az a bizalmatlanság, amely kez­­detben itt,ott­ hallható volt, t.­­-, hogy szakmai érdekeinket, ame­lyek nemcsak sajátságosak, de messze túlterjednek hazánk hatá­rain, a jövőben nem fogjuk tudni oly következetesen védeni. Tudjuk, hogy még sok feladat vár luega alattit, UbdAkaj­­tó. Kötetesebb rendezésre, de ezek el­érésére a legbiztosabb zálogunk lesz ez a szakmai egység. Bizo­­nyosak­ vagyunk abban, hogy ös­­­szes dolgozó és a munkaverseny, ből részüket derekasan kivevő elv­­társunk politikai öntudatát és meglátását is csak fokozni fogja közös munkánk. KÖZLEKEDÉS meset­amasmaa Július e­s@­éw©i újabb 17 vasutas szolgálati helyen vezetik be az önkéntes tagdíjfizetést Amint ország­os viszonylatban is ismeretes, az összes hazai szakszer­vezetek között elsőként a vasutasok határozták el, hogy május elsejétől kezdődően beszüntetik több nagy mű­helyben a szakszervezeti tagdíjaknak hivatalból történő levonását és áttér­nek az önkéntes tagdíjfizetésre. A szakszervezeti vezetőség elhatá­rozta, hogy az önkéntes tagdíjfize­tést rövidesen kiterjeszti az Állam­vasutak egész területére. Gáspár Sándor elvtárs, főtitkár­helyettes, akinek a hatalmas szer­vezeti műviket irányítani és vezetni kell, egyik nyilatkozatában meg­mondta, hogy a magyar vasutasság tulajdonképpen csak most fogja, az önkéntes tagdíjfizetés kapcsán bebi­zonyítani, hogy valóban öntudatra ébredt. A “magyar vasutas köte­lezettségének lelkiismeretes teljesíté­sével azt is bizonyítani fogja, hogy A Szakszervezet központi vezető­sége Gáspár elvtárs javaslatára to­­vábbbi 17 szolgálati helyen szüntette be a tagdíjaknak hivatalból történő levonását és tért át az önkéntes tagdíjfizetésre. a felszabadulás óta eltelt három és fél esztendő alatt már tanult annyit, hogy megérthesse: mindaz, amit a szakszervezet cselekszik, a tagokért teszi, s rajtuk keresztül népi de­mokráciánkért. A május elseje óta eltelt idő meg­mutatta, hogy vasutasaink zöme a helyes utat követi. Május elseje óta a kö­vetkező üze­mekben és hivatalokban indult meg a tagdíjak önkéntes befizetése: Északi­­Főműhely, Istvántsíki-Főmű­­hely, Dunakeszi-Főműhely, Mavaut, Budapest-Északi Fűtőház, Budapest. Keleti Műszaki Kocsi­hivatal, Buda­­pest-Nyugati Műszaki Kocsihivatal és a Központi Pályafenntartási Mű­hely. Június elsejétől a MÁV Igaz­gatóság, Budapesti ü­zletvezetőség, Leszámítoló Hivatal, Jegynyomda, Bánhidai Erőmű ás a szolnoki Mű­­hely kapcsolódott t­e a tagdíjak ön­kéntes fizetésébe. Ezek a hivatalok és üzem­ek a kö­vetkezők: Debreceni, miskolci, pécsi, szegedi, szombathelyi ü­zletvezetőség, a deb­receni, miskolci, szegedi, szombat­helyi műhely, a Gy. S. E. V. egész területe, a budapesti MÁV Kórház, Ibusz, Budapest-József­város állomás, MÁV Vegyészeti Laboratórium, Há­lókocsi-Főműhely Waggon Lá­s for­galom, Központi Nyomtatvány­tár és Honor állomás. Amint azt már a Szabad Vasuta­­sok és Hajósok Lapja olvasóival közöltük, az eddig befutott jelentések csalhatatlan bizonyítékát szolgáltat­ják az egyes műhelyekben, üzemek­ben dolgozó vasutasok öntudatfejlő­­désének. Minden jel arra mutat, hogy nemcsak a bizalmiak végeznek jó munkát, de a dolgozóink is meg­értik, hogy a tagdíjak pontos befize­tésével a szakszervezeten keresztül saját boldogulásukat is elősegítik. A vasutasok 94 százaléka tett eleget középarány .kiért­ékel­és sze­rint a tagdíjfizetési kötelezettségé­nek. A szakszervezet központi vezető­sége felhívja az egyes üzemek és szolgálati helyek figyelmét arra, hogy tagdíjfizetési sorrendi kérések­kel ne keressék meg, tekintettel arra, hogy most már a legrövidebb időn belül az egész ország vasutja dolgozóit be fogják vonni az önkén­tes tagdíjfizetési keretbe. Milyen szolgálati helyeken vezetik be július elsejével az önkéntes tagdíjfizetést Hogyan történik a mérnöki oklevéllel nem rendelkező vasúti műszaki dolgozók elméleti s­o­ra ? A Szabad Vasutasok és Hajósok Lapjának május 15-i számában, fel­hívtuk a vasutas műszaki dolgozói­kat, hogy jelentkezzenek főiskolai továbbképzésre? Közöltük többek­ között, hogy előképzettség nélkül is lehet jelentkezni, és a főiskola el­végzése azonos elbánást biztosít a­­ mérnöki diplomával. A Cikkünkben megírtuk, hogy az ér­­r­dekelt műszaki előképzettségű ol­­­vasóink sürgősen jelentsék be részt­­­vételi szándékukat a MÁV Szakok­­­­tatási Tanácsa­ titkáránál, dr. Czére Béla elvtársnál. A Szakokta­Gerő Ernő elvtárs, közlekedés­ügyi miniszter intézkedésére a mű­szaki főiskolai tanulmányokra elő­készítő 3 hónapos MÁV tanfolyamot megszervezték, ünnepélyes megnyi­tása június 4-én zajlott le az Északi Főműhely kultúrtermében. A megnyitáson jelen volt Csanádi György, a MÁV Szakoktatási Taná­csának­­elnöke, aki Gerő Ernő elvtárs megbízásából a tanfolyamot megnyi­totta, továbbá Végh Lajos szakszer­vezeti elnök, dr. Vörös Imre műegye­temi tanár, az Állami Műszaki Fő­iskola igazgatója, Császár Jenő Máv. igazgató és dr. Csére Béla tanácsos, a Szakoktatási Tanács ügyvezető, titkára. Az o­kénsk­ol tanfolyam meg­nyitásával párhul­­­a­mosan előtérbe került annak megvitatása, hogy a jövőben melyik szolgálati ág mű­szaki dolgozóit hívják b© a Főisko­lára. Tekintettel az Államvasút külö­nös érdekeire, úgy határoztak, hogy­­az első tanfolyamra, illetőleg műsza­­­ki főiskolára egyelőre csak a mű­.­r helyi, vontatási és távirdaintézőségi , műszaki előképzettségű jelentkezőket »hívják be. A jövőben azonban való­színűleg sor kerül a pályafenn­tart­ás­nál és a Máv. vasútnál foglalkozta­tott dolgozókra is. Érdekelt olvasóink számára általá­nos irányelvül közöljük a következő­ket: A mérnöki oklevéllel nem rendel­­kező müszifg dolgozók oly módon való elméleti továbképzése, hogy ők a vasúti szogálatban mérnöki állá­sokban alkalmazhatók legyenek, kettős célt szolgálnak. Elsősorban lehetővé teszi, hogy azok a dolgo­zók, ak­ik a múltban szociális, vagy nehéz anyagi helyzetük miatt mű­egyetemi tanulmányokat nem végez­hettek, pedig érdeklődésük és ké­pességeik alapján mérnökök sze­rettek volna lenni,­­ most a demo­kratikus rendiben a korábban Fog­rási Tanácstól kapott értesülés sze­rint a jelentkezőknek ne­m Czére dr. elvtársnál kell jelentkezniük, hanem a szolgálati út betartása mellett a jelentkezéseket az illetékes MÁV igazgat­ósé­gi főosztályokhoz kell el­juttatni. Az eddig beérkezett levele­ket és kérvényeket a Tanács ügyve­zető titkára eljuttatta az illetékes fő­osztályokhoz. Azokat a jelentkezőket, akik a felvételi feltételeknek me­gfe­­leltek, a MÁV Igazgatóság a létszám­keretnek megfelelően a 3 hónapos előkészítő tanfolyamra már beren­delte, valósíthatatlan egyéni ambícójukat kielégíthessék és mérnöki állás be­töltésére jogosító képesítést és ok­levelet sz­erezhesenek. Ugyanez segí­­tene a vaúti muszkai szolgálat kü­lönböző ágaiban fennálló mérnök­­hiányon is. A MÁV Szakku­tatási Tanácsa, élén ,Csanádi Görgy elvtárssal, a fent említett szociális és szolgálati érdekek kielégítését fontos­nak és hasznosnak tartja, ezért a kérdés megoldására olyan lehetőséget, kíván biztosítani, amely az alábbi követel­­ményeket tartja szem előtt: 1. a toVábyk­ép­zésre olyan alkal­­m­azottak kerüljenek, akik egyrészt önként jelentkeznek és vállalják a kiképzéssel járó szellemi erőfeszíté­seket és az anyagi terhek egy ré­szét, másrészt függetlenül iskolai előképzettségüktől­­, bizonyságot tesznek arról, hogy képességeik és alapi­smer­eteik alapján sikeres to­vábbképzésük remélhető; 2. a továbbképzés sem az alkal­mazottól, sem a vasútintézettől ne kívánjon túlzott anyagi, pénzügyi áldozatot; ennek első követelménye,­­hogy a viszonylag hosszú kiképzés tartama alatt ne kelljen az akalma­zottat a szolgálat alól teljesen men­tesíteni; 3. a kiképzés komolysága, alapos­sága és szükséges színvonala feltét­lenül biztosítva legyen; nem lehet az a cél, hogy dilettánsok minél na­gyobb számban oklevelet kapjanak, hanem az, hogy az elnyert oklevél valóban alapos szakképzettség bizo­nyítéka legyen. Műszaki főiskolára jelentkezőket az egységes szempontok figyelembe­vételével a MÁV Igazgatóság illeté­kes főosztályai felülvizsgálják és a háromhónapos előkészítő tanfolyam­ra berendelőket a szolgálati maga­­tartás és rátermettség figyelembe vétele mellett kijelölik. A kijelölt dolgozóikat fevételi vizsgálatnak verik alá, melynek tárgyai: matematika, fizika, kém­ie szakmai ismeretek, általános és tár­sadalmi ismeretek. A felvételi vizs­ga alapján a jelölteket a) a főis­kolára­ f­elv­eszik, b) az előkészítő tanfolyamra veszik fel és c) eluta­sítják. Tekintettel arra, hogy a sikere­s felvételi vizsga, lehetővé teszi, hogy a főiskolára jelentkező dolgozók a két féléves előkészítő tanfolyam alól felmentést kapjanak, a Müszkvi Főiskola Igazgatóságával történt megbeszélés alapján a MÁV Szak­oktatási Tanács elrendelte a dolgo­zók érdekében a háromhónapos elő­készítő tanfolyam sürgős megnyitá­sát ,amely június 4-én meg is tör­tént. A hallgatók 6 órás munkaidős ked­­vezményben részesülnek és előrelát­­hatólag a vizsgák előtti időkben 2 hét rendkívüli (tanulmányi) szabad­­ságot kapnak. A hallgatók a tanul­mányokat végzett és oklevelet nyert hallgatók abban a munkakörben, állásokra alkalmazhatók cím hasz­nálatukat és jövendő illetményeiket illetően az ezután kiadásra kerülő kormányrendeletek fogják szabá­lyozni. A végzettek előreláthatólag „szak­­mérnök“ cím használatára lesznek jogosultak. A főiskola felvételi vizsgadíja 10 forint, míg a beiratkozási és a tan­díj jelenleg egy félévben összesen 16 forint. Ezt a 26 forint összeget a hallgatóknak kell viselnek. Az összeg előadásokról a főiss­kola jegyzeteket készíttet és sok­szorosítva a halgatók rendelkezésére bocsátja félévenként kb. 30 fo­rintért. A főiskolán jelenleg öt tagozat működik, úgymint : vas- és fém­technológiai, 2. üzemi energiagaz­dálkodási, 3. rádió és távbeszélő, 4. textil technikai és 5. textil vegyésze­ti tagozat. A tanulmányi idő az első négy tagozatnál hat félév, az ötödik tago­zatnál i­s félév. A főiskolai tanulmányok előtt a jelölteknek két egyenként féléves előkészítő tanfolyamot kell végezni, melynek elvégzése alól sikeres fel­vételi vizsga alapján felmentést kaphatnak. Az előad­ói órák száma minden tagozaton egyaránt heti 18 óra. Az előadások hétköznaponként szerda és szombat kivételével délutánonként 16—20 óra között vannak. A va­s­­utas dolgozókat az első három ta­­gozat érdekli. A három tagozat tantervét az Ál­lamvasút üzemi és szociális köve­telményeinek megfelelően dolgos­­ták át.­ ­Ünnepélyesen megnyitották a műszaki főiskolára előkészítő tanfolyamot 1918 júcius 15.

Next