Közlekedés, 1948 (40. évfolyam, 1-12. szám)
1948-06-15 / 1. szám
4... _ A szakszervezetek üdvözlete az UDP kongresszusának A Szakszervezeti Tanács elnöksége csütörtöki ülésén a Magyar Dolgozók Pártjának I. kongresszusához az alábbi üdvözlő sorokat intézte. A szabad magyar szakszervezetekbe tömörült dolgozók több mint másfélmilliós egységes tábora nevében a Szakszervezeti Tanács együttérzéssel köszönti a Magyar Kommunista Párt és a Szociáldemokrata Párt egyesülési kongresszusát, a Magyar Dolgozók Pártja megalakulását, a magyar munkásosztály politikai egységének megalakulását. Köszöntjük mindazokat, akik fáradhatatlanul harcoltak a magyar munkásosztály élcsapatának megronthatatlan egységéért. A jobboldali szociáldemokrácia az osztályárulás, az opportunizmus és reformizmus ellen vívott harc győzelmet köszüntjük e kongresszus alkalmával, mert új történelmi szakaszát nyitotta meg a szocializmus építésének, a szocialista társadalomért folyó harcunkban. A felszabadító Vörös Hadsereg, a szovjet nép és vezére, Sztálin generalisszimusa adták meg a történelmi lehetőségét annak, hogy a magyar nép talpraálljon, saját erejéből végrehajtsa azokat a politikai, gazdasági és társadalmi változásokat, amelyekkel a felszabadulás óta vívott háromesztendős harc és fejlődés eredményeként a népi demokrácia győzeme hazánkban biztosítódott. Ebben a harcban jelentős szerepet vittek, a győzelemhez nagymértékben hozzájárultak szabad szakszervezeteink. A magyar szakszervezetek harcolva a dolgozók jólétéért, a termelés emelésével, az új munkafegyelem és munkaerkölcs kialakításával, a munkaverseny szervezésével erősítik a népi demokráciát és felsorakoznak zárt sorokban a Magyar Dolgozók Pártja mögé, mely a munkásosztály politikai és szervezeti egységét megteremtve, a munkásosztály, dolgozó parasztság és haladó értelmiség megbonthatatlan szövetségét építve, mutat utat az erős, virágzó szocialista Magyarországért folyó küzdelemben. * A közlekedés szervezett dolgozói szintén eljuttatták táviratukat a Magyar Dolgozók Pártjának és jókívánságaikat fejezték ki, egyben teljes szolidaritásukról biztosították a magyar munkásosztály új pártjának vezetőségét. Továbbra is megmarad a vasutas dolgozók részletlevonásos tüzelőanyagkedvezménye Közismert a Gazdasági Főtanács közelmúltban megjelent rendelete, amellyel beszüntette a különböző üzemek, intézmények és vállalatok részletlevonásos tüzelőanyag-kedvezményét. A Gazdasági Főtanács e határozata mélyén érintette a vasutas dolgozóié több évtizedes és a szociális szempontokat vasutas vonatkozásbanfelkaroló tüzelőanyag beszerzési lehetőségét. Ezért a szakszervezet és a MÁV Igazgatóság Gerő Ernő elvtárs közlekedésügyi miniszterhez fordult, hogy a vasutasok száma annyira antiszociális és nyilvánvalóan csak a körülmények félreismerése folytán kiadott általános rendelkezést a GF útján módosíttassa. A Gazdasági Főtanács, mint minden téren, itt, is érvényesíteni rendelte szociális gondoskodását a dolgozókkal szemben és a rendelet hatálya alól azonnal kivonta a vasutas dolgozókat. Az Államvasutak Igazgatósága ezután engedélyezte 1948/49. fűtési évre 10 havi részletre fizethető tüzelőanyag-kedvezményt. Az e tárgyban, megjelent előjegyzési felhívásban szereplő tüzelőanyag-ár téves. Az igazság ugyanis az, hogy az árra vonatkozólag még folynak a tárgyalások és azt előre, láthatólag július 1-i számunkban közölni fogjuk. (bolytatás'a 3. oldaltól.) P’nllíiíljí« fHllv'U r»" i -,S J sitett lapunk minden cikkét, közleményét el kell olvasnunk, hogy mint jól tájékozott öntudatos dolgozók hazánk közlekedési jgyét munkánk,kai minél jobban szolgálhassuk. -♦.jövőt illetőleg minden kilátó, amik megvan arra, hogy a szállítással foglalkozó munkásság legszámottevőbb tényezője lesz a magyar életnek. Hatalmas tábor a közlekedési munkások tábora és ha ez a tábor kötelességtudó, öntudatos munkásokból áll, akkor a népi demokrácia, a magyar dolgozók igazi hazájának a fölvirágoztatása érdekében sikeresen el is tudja végezni a roá váró feladatokat. Nekünk az ország közlekedését szolgáló munkássoknak mindenekelőtt arra kell törekednünk, hogy az áruszállítás jó és gyors legyen. Hiszen minden értelmes ember tudja, hogy mit jelent a jól működő és minden tekintetben kielégítő szállítási és közlekedési szervezet, amelynek a hasznát elsősorban az a széles népréteg látja, amelynek a filléres megtakarítások is sokat jelentenek. A reánk váró nagy feladatokat mérlegelve, tehát őszinte örömmel csatlakozunk a közlekedési munkások nagy táborához és nyújtjuk kéreges munkáskezünket annak minden dolgozója felé, hogy hazánk és népünk jobb jövője érdekében együtt munkálkodjunk. Legyen ez az egyesített, szaklap a közlekedési munkásság hasznos nevelője. Legyen az érdekvédelmünk, ha kell harcos képviselője is, hogy a közlekedési minkásság élete minél emberibb legyen. Paksi-Kiss Ottó a hajós szakszervezet vezető titkára: Szakszervezetünkbe tömörült kilencezer hajós és légiforgalmi dolgozó örömmel veszi tudomásul a szabad közlekedési alkalmazottak összes tagozatának a közeljövőben megtörténő egyesülését és egyidejűleg szívből köszönti közös municánk első sajtómegnyilvánulását, közös lapunkat. Minden lapunk tudja, hogy a hajózás és légiforgalom kötelékébe tartozó elvtársak helyzete és munkája egészen sajátságos feladatokat ró Szakszervezetünkre, de ugyanakkor átérzi azt is, harcunk eredményességéből semmit sem fog veszíteni, ha egy közös egységbe tömörülünk s hitünket, a népi demokráciához való ragaszkodásunkat egy egységes és közös lap fogja hirdetni a dolgozók széles rétegei felé. Sőt bizonyosak vagyunk abban, hogy munkánk átütőerejét csak növelni fogja minden megnyilvánulás és minden jeladás, amelynek ez a közös szócsövük lesz tolmácsolója. Nem fér kétség ahhoz sem, hogy midőn jelszavunk a megbonthatatlan munkásegység, a közlekedési alkalmazottak egységének megteremtése, amelynek közös lapunk első befejezett megnyilvánulása, eloszlat minden olyan aggodalmat, amelynek alapja lenne az a bizalmatlanság, amely kezdetben itt,ott hallható volt, t.-, hogy szakmai érdekeinket, amelyek nemcsak sajátságosak, de messze túlterjednek hazánk határain, a jövőben nem fogjuk tudni oly következetesen védeni. Tudjuk, hogy még sok feladat vár luega alattit, UbdAkajtó. Kötetesebb rendezésre, de ezek elérésére a legbiztosabb zálogunk lesz ez a szakmai egység. Bizonyosak vagyunk abban, hogy összes dolgozó és a munkaverseny, ből részüket derekasan kivevő elvtársunk politikai öntudatát és meglátását is csak fokozni fogja közös munkánk. KÖZLEKEDÉS mesetamasmaa Július es@éw©i újabb 17 vasutas szolgálati helyen vezetik be az önkéntes tagdíjfizetést Amint országos viszonylatban is ismeretes, az összes hazai szakszervezetek között elsőként a vasutasok határozták el, hogy május elsejétől kezdődően beszüntetik több nagy műhelyben a szakszervezeti tagdíjaknak hivatalból történő levonását és áttérnek az önkéntes tagdíjfizetésre. A szakszervezeti vezetőség elhatározta, hogy az önkéntes tagdíjfizetést rövidesen kiterjeszti az Államvasutak egész területére. Gáspár Sándor elvtárs, főtitkárhelyettes, akinek a hatalmas szervezeti műviket irányítani és vezetni kell, egyik nyilatkozatában megmondta, hogy a magyar vasutasság tulajdonképpen csak most fogja, az önkéntes tagdíjfizetés kapcsán bebizonyítani, hogy valóban öntudatra ébredt. A “magyar vasutas kötelezettségének lelkiismeretes teljesítésével azt is bizonyítani fogja, hogy A Szakszervezet központi vezetősége Gáspár elvtárs javaslatára továbbbi 17 szolgálati helyen szüntette be a tagdíjaknak hivatalból történő levonását és tért át az önkéntes tagdíjfizetésre. a felszabadulás óta eltelt három és fél esztendő alatt már tanult annyit, hogy megérthesse: mindaz, amit a szakszervezet cselekszik, a tagokért teszi, s rajtuk keresztül népi demokráciánkért. A május elseje óta eltelt idő megmutatta, hogy vasutasaink zöme a helyes utat követi. Május elseje óta a következő üzemekben és hivatalokban indult meg a tagdíjak önkéntes befizetése: ÉszakiFőműhely, Istvántsíki-Főműhely, Dunakeszi-Főműhely, Mavaut, Budapest-Északi Fűtőház, Budapest. Keleti Műszaki Kocsihivatal, Budapest-Nyugati Műszaki Kocsihivatal és a Központi Pályafenntartási Műhely. Június elsejétől a MÁV Igazgatóság, Budapesti üzletvezetőség, Leszámítoló Hivatal, Jegynyomda, Bánhidai Erőmű ás a szolnoki Műhely kapcsolódott te a tagdíjak önkéntes fizetésébe. Ezek a hivatalok és üzemek a következők: Debreceni, miskolci, pécsi, szegedi, szombathelyi üzletvezetőség, a debreceni, miskolci, szegedi, szombathelyi műhely, a Gy. S. E. V. egész területe, a budapesti MÁV Kórház, Ibusz, Budapest-Józsefváros állomás, MÁV Vegyészeti Laboratórium, Hálókocsi-Főműhely Waggon Lás forgalom, Központi Nyomtatványtár és Honor állomás. Amint azt már a Szabad Vasutasok és Hajósok Lapja olvasóival közöltük, az eddig befutott jelentések csalhatatlan bizonyítékát szolgáltatják az egyes műhelyekben, üzemekben dolgozó vasutasok öntudatfejlődésének. Minden jel arra mutat, hogy nemcsak a bizalmiak végeznek jó munkát, de a dolgozóink is megértik, hogy a tagdíjak pontos befizetésével a szakszervezeten keresztül saját boldogulásukat is elősegítik. A vasutasok 94 százaléka tett eleget középarány .kiértékelés szerint a tagdíjfizetési kötelezettségének. A szakszervezet központi vezetősége felhívja az egyes üzemek és szolgálati helyek figyelmét arra, hogy tagdíjfizetési sorrendi kérésekkel ne keressék meg, tekintettel arra, hogy most már a legrövidebb időn belül az egész ország vasutja dolgozóit be fogják vonni az önkéntes tagdíjfizetési keretbe. Milyen szolgálati helyeken vezetik be július elsejével az önkéntes tagdíjfizetést Hogyan történik a mérnöki oklevéllel nem rendelkező vasúti műszaki dolgozók elméleti sora ? A Szabad Vasutasok és Hajósok Lapjának május 15-i számában, felhívtuk a vasutas műszaki dolgozóikat, hogy jelentkezzenek főiskolai továbbképzésre? Közöltük többek között, hogy előképzettség nélkül is lehet jelentkezni, és a főiskola elvégzése azonos elbánást biztosít a mérnöki diplomával. A Cikkünkben megírtuk, hogy az érrdekelt műszaki előképzettségű olvasóink sürgősen jelentsék be résztvételi szándékukat a MÁV Szakoktatási Tanácsa titkáránál, dr. Czére Béla elvtársnál. A SzakoktaGerő Ernő elvtárs, közlekedésügyi miniszter intézkedésére a műszaki főiskolai tanulmányokra előkészítő 3 hónapos MÁV tanfolyamot megszervezték, ünnepélyes megnyitása június 4-én zajlott le az Északi Főműhely kultúrtermében. A megnyitáson jelen volt Csanádi György, a MÁV Szakoktatási Tanácsánakelnöke, aki Gerő Ernő elvtárs megbízásából a tanfolyamot megnyitotta, továbbá Végh Lajos szakszervezeti elnök, dr. Vörös Imre műegyetemi tanár, az Állami Műszaki Főiskola igazgatója, Császár Jenő Máv. igazgató és dr. Csére Béla tanácsos, a Szakoktatási Tanács ügyvezető, titkára. Az okénskol tanfolyam megnyitásával párhulamosan előtérbe került annak megvitatása, hogy a jövőben melyik szolgálati ág műszaki dolgozóit hívják b© a Főiskolára. Tekintettel az Államvasút különös érdekeire, úgy határoztak, hogyaz első tanfolyamra, illetőleg műszaki főiskolára egyelőre csak a mű.r helyi, vontatási és távirdaintézőségi , műszaki előképzettségű jelentkezőket »hívják be. A jövőben azonban valószínűleg sor kerül a pályafenntartásnál és a Máv. vasútnál foglalkoztatott dolgozókra is. Érdekelt olvasóink számára általános irányelvül közöljük a következőket: A mérnöki oklevéllel nem rendelkező müszifg dolgozók oly módon való elméleti továbképzése, hogy ők a vasúti szogálatban mérnöki állásokban alkalmazhatók legyenek, kettős célt szolgálnak. Elsősorban lehetővé teszi, hogy azok a dolgozók, akik a múltban szociális, vagy nehéz anyagi helyzetük miatt műegyetemi tanulmányokat nem végezhettek, pedig érdeklődésük és képességeik alapján mérnökök szerettek volna lenni, most a demokratikus rendiben a korábban Fogrási Tanácstól kapott értesülés szerint a jelentkezőknek nem Czére dr. elvtársnál kell jelentkezniük, hanem a szolgálati út betartása mellett a jelentkezéseket az illetékes MÁV igazgatóségi főosztályokhoz kell eljuttatni. Az eddig beérkezett leveleket és kérvényeket a Tanács ügyvezető titkára eljuttatta az illetékes főosztályokhoz. Azokat a jelentkezőket, akik a felvételi feltételeknek megfeleltek, a MÁV Igazgatóság a létszámkeretnek megfelelően a 3 hónapos előkészítő tanfolyamra már berendelte, valósíthatatlan egyéni ambícójukat kielégíthessék és mérnöki állás betöltésére jogosító képesítést és oklevelet szerezhesenek. Ugyanez segítene a vaúti muszkai szolgálat különböző ágaiban fennálló mérnökhiányon is. A MÁV Szakkutatási Tanácsa, élén ,Csanádi Görgy elvtárssal, a fent említett szociális és szolgálati érdekek kielégítését fontosnak és hasznosnak tartja, ezért a kérdés megoldására olyan lehetőséget, kíván biztosítani, amely az alábbi követelményeket tartja szem előtt: 1. a toVábyképzésre olyan alkalmazottak kerüljenek, akik egyrészt önként jelentkeznek és vállalják a kiképzéssel járó szellemi erőfeszítéseket és az anyagi terhek egy részét, másrészt függetlenül iskolai előképzettségüktől, bizonyságot tesznek arról, hogy képességeik és alapismereteik alapján sikeres továbbképzésük remélhető; 2. a továbbképzés sem az alkalmazottól, sem a vasútintézettől ne kívánjon túlzott anyagi, pénzügyi áldozatot; ennek első követelménye,hogy a viszonylag hosszú kiképzés tartama alatt ne kelljen az akalmazottat a szolgálat alól teljesen mentesíteni; 3. a kiképzés komolysága, alapossága és szükséges színvonala feltétlenül biztosítva legyen; nem lehet az a cél, hogy dilettánsok minél nagyobb számban oklevelet kapjanak, hanem az, hogy az elnyert oklevél valóban alapos szakképzettség bizonyítéka legyen. Műszaki főiskolára jelentkezőket az egységes szempontok figyelembevételével a MÁV Igazgatóság illetékes főosztályai felülvizsgálják és a háromhónapos előkészítő tanfolyamra berendelőket a szolgálati magatartás és rátermettség figyelembe vétele mellett kijelölik. A kijelölt dolgozóikat fevételi vizsgálatnak verik alá, melynek tárgyai: matematika, fizika, kémie szakmai ismeretek, általános és társadalmi ismeretek. A felvételi vizsga alapján a jelölteket a) a főiskolára felveszik, b) az előkészítő tanfolyamra veszik fel és c) elutasítják. Tekintettel arra, hogy a sikeres felvételi vizsga, lehetővé teszi, hogy a főiskolára jelentkező dolgozók a két féléves előkészítő tanfolyam alól felmentést kapjanak, a Müszkvi Főiskola Igazgatóságával történt megbeszélés alapján a MÁV Szakoktatási Tanács elrendelte a dolgozók érdekében a háromhónapos előkészítő tanfolyam sürgős megnyitását ,amely június 4-én meg is történt. A hallgatók 6 órás munkaidős kedvezményben részesülnek és előreláthatólag a vizsgák előtti időkben 2 hét rendkívüli (tanulmányi) szabadságot kapnak. A hallgatók a tanulmányokat végzett és oklevelet nyert hallgatók abban a munkakörben, állásokra alkalmazhatók cím használatukat és jövendő illetményeiket illetően az ezután kiadásra kerülő kormányrendeletek fogják szabályozni. A végzettek előreláthatólag „szakmérnök“ cím használatára lesznek jogosultak. A főiskola felvételi vizsgadíja 10 forint, míg a beiratkozási és a tandíj jelenleg egy félévben összesen 16 forint. Ezt a 26 forint összeget a hallgatóknak kell viselnek. Az összeg előadásokról a főisskola jegyzeteket készíttet és sokszorosítva a halgatók rendelkezésére bocsátja félévenként kb. 30 forintért. A főiskolán jelenleg öt tagozat működik, úgymint : vas- és fémtechnológiai, 2. üzemi energiagazdálkodási, 3. rádió és távbeszélő, 4. textil technikai és 5. textil vegyészeti tagozat. A tanulmányi idő az első négy tagozatnál hat félév, az ötödik tagozatnál is félév. A főiskolai tanulmányok előtt a jelölteknek két egyenként féléves előkészítő tanfolyamot kell végezni, melynek elvégzése alól sikeres felvételi vizsga alapján felmentést kaphatnak. Az előadói órák száma minden tagozaton egyaránt heti 18 óra. Az előadások hétköznaponként szerda és szombat kivételével délutánonként 16—20 óra között vannak. A vasutas dolgozókat az első három tagozat érdekli. A három tagozat tantervét az Államvasút üzemi és szociális követelményeinek megfelelően dolgosták át. Ünnepélyesen megnyitották a műszaki főiskolára előkészítő tanfolyamot 1918 júcius 15.