Közlekedés, 1980 (70. évfolyam, 1-12. szám)

1980-01-01 / 1. szám

8 Érdemes velt fáradozni, megérte A Budapesti Közlekedési Válla­lat — óvodai férőhely gondjainak megoldása, illetve enyhítése ér­dekében — 1976 júliusában szer­ződést kötött a XVI. kerületi ta­náccsal egy 200 férőhelyes óvoda építésére. A mintegy 17 millió Ft költség­gel épült óvoda 100—100 férőhe­lye illeti meg a BKV-t, illetve a XVI. kerületi tanácsot. 1979. szeptember utolsó napjai­ban került sor a­ hivatalos átadás­ra és október 1-ével vették birto­kukba a kicsinyek fővárosunk egyik legszebb gyermekintézmé­nyét. A kerületi tanács mindent meg­tett annak érdekében, hogy szép, ízléses. ..második otthon” várja a gyermekeket. Meg kell említeni, hogy a BKV-s szülők is sok társadalmi munkával igyekeztek hozzájárulni az óvoda szebbé tételéhez. Részt vettek a takarításban, az óvoda díszítésében, a kertrendezésben. A BKV kertészetéből dísznövények, fenyőfák, cserjék díszítik az in­tézmény parkját. Amióta gyermekzsivaj, kacagás tölti meg a termeket, mindenki úgy érzi — érdemes volt dolgoz­ni, fáradozni — megérte. Röviden a Baranya megyei csúcsszállításokról Baranya megyében évről évre gond az őszi csúcsforgalom idősza­kaiban a közúti áruszállítási feladatok maradéktalan teljesítése. A gondot elsősorban a mezőgazdasági betakarítási munkákkal össze­függő többlet áruszállítási feladatok ellátása okozza, mivel több mint egymillió tonna mezőgazdasági termény, műtrágya árutöbb­let megmozgatása válik szükségessé. E nagy mennyiségű áru rövid időn belüli elszállításához a mezőgazdaság nem rendelkezik elegen­dő teherszállító járművel. A cukorgyárak feldolgozó kapacitásának mind nagyobb mérvű növekedése a répa betakarítási idejét is jócs­kán lerövidítette. A közúti áruszállítási igényeket még tovább fo­kozzák a tüzelőszállítás növekvő mennyisége, és az ipari­­üzemek többletszállítási igényei. Ezt a munkát Baranya megyében a Megyei Szállítási Bizottság irányítja. A Volán-vállalat elsősorban a cukorrépa, a gyümölcs, kisebb mér­tékben a kukorica és jelentős mértékben a konzervgyári fuvarfel­adatokban átlagosan napi 50—60 tehergépkocsit foglalkoztatott. Az összefogás eredményeként­ 1979-ben is gördülékenyen, az előírt ha­táridőre történt a betakarítással összefüggő közúti áruszállítási fel­adatok teljesítése, és különösebb feszültség nélkül bonyolódott le az őszi forgalom az egyéb területeken is. k. z. Jól sikerült vetélkedő Nagyatádon A közlekedési kultúra színvo­­­nalának javítása, volt a célja an­nak a versenynek, amelyet Nagy­atádon rendeztek a közelmúltban a 13. számú Volán helyi üzem­egysége és a városi KISZ-bizott­­ság közös szervezésében. A kétnapos versenysorozaton a versenyzőknek nemcsak gyakor­lati vezetéstechnikából és szak­mai ismeretekből kellett vizsgáz­niuk, hanem politikai felkészült­ségükről is számot kellett ad­niuk, hiszen a vetélkedővel egy­bekötött rendezvényen a teszt­kérdések egy része ilyen témakö­röket is felölelt. "A versenyen minden jogosítvánnyal rendel­kező, 35 évet még be nem töltött nagyatádi, illetve a városban dol­gozó fiatal vehetett részt. Négy kategóriában mérték ösz­­sze tudásukat a benevezettek: au­tóbusz, tehergépkocsi, személy­­gépkocsi és motorkerékpár veze­tésével bizonyíthatták ügyessé­güket, a szellemi vetélkedőt kö­vetően. A Volán dolgozói szép si­kert könyvelhettek el, hiszen azokban a kategóriákban, ame­lyek a vállalat jellegéhez igazod­tak, sikerült megszerezniük a győzelmet, így a legjobb autó­­buszvezetőnek Szollár István, a legjobb tehergépkocsi-vezetőnek pedig Mátyás János bizonyult. A másik két kategóriában „vendég­győzelem” született, legalábbis a rendezők szempontjából: sze­mélygépkocsi-vezetésben ifj. Tor­ma István, a Dunántúli Meliori­­zációs Vállalat, motorkerékpár­vezetésben pedig Latin István­, a Komfort Ipari Szövetkezet dol­gozója vitte el a pálmát. A vetélkedő és a rendezés egy­aránt arról tanúskodott, hogy mind a versenyzők, mind a ren­dező szervek között kifogástalan volt az összhang. Ezért a Volán gazdasági, párt- és KISZ-veze­­tőin és a városi KISZ-bizottság lelkes aktivistáin kívül a rende­zésben ugyancsak nagy részt vál­laló Somogy megyei Közbizton­sági Tanácsot és a nagyatádi rendőrkapitányság közlekedési al­osztályát is dicséret illeti. — schiiffer — A húszezredik ROBUR Budapesten, a Posta Központi Járműtelepén Brezniczky Miklós, az AUTOKER igazgatója adta át használatra az NDK-ból Magyar­­országra szállított 20 000. Robur tehergépkocsit. Az átadási ün­nepségen részt vettek a gyártó cég képviselő, valamint az NDK Budapesti Kereskedelmi Képvi­seletének vezető munkatársai is. KÖZLEKEDÉS A NOVEMBER VÉGÉN ÁT­ADOTT fehérgyarmati autóbusz­pályaudvar 400 négyzetméter alapterületén kapott helyet az Utasellátó, a Volán személypénz­­tára, a gépkocsivezetők és a jegy­vizsgálók várakozóhelyisége és az utasok várócsarnoka. Egyszerre 10 állásról indulhatnak kocsik és még 8 tartalékkocsinak is van he­lye. A pályaudvarról naponta 216 járatot indítanak és 53 település­sel vannak közvetlen összekötte­tésben. A HERSZONI HAJÓGYÁR 1-ES SÓLYATERÉN átadták a magyar tengerhajózás legnagyobb és leg­újabb hajóját, a Vörösmartyt. A 162,5 méter hosszú, 22,2 méter szélességű hajó csaknem 15 ezer tonna hasznos terhet tud szállíta­ni. Gyorsasága eléri a 18 csomót. A Vörösmartynak öt mély raktá­ra, mindegyik raktárhoz saját da­ru tartozik. A hajó így ott is ra­kodhat, ahol nincsenek, vagy nem áll rendelkezésre kikötői be­rendezés A hajó parancsnoka Süveges László. A Vörösmarty első útja 1980 januárjában a Tá­vol Keletre vezet. ÖTVENKÉT MILLIÓ UTAsT szállít ma már egy esztendő alatt a Nyírségben a Volán 5. sz. Válla­lata, s a megye lakosságának 98 százalékát bekapcsolták az autó­buszutazás vérkeringésébe. A munká­sszállító járatok ma már a második és a harmadik műszakok indításához is kapcsolódnak. DECEMBER ELEJÉN VETTE BIRTOKÁBA a Volán 16. sz. Vál­lalata azt a vizsgálókocsit, amely különböző műszerekkel felszerel­ve elsősorban az energiatakaré­kos vezetéstechnikai oktatást szol­gálja. A kocsi gyakorlati oktatója az a Szentgáli István, aki a KPM országos üzemanyag-takarékossá­gi versenyén a legjobb eredményt érte el. AZ INTERLAITER budapesti székhelyű, önálló nemzetközi ha­józási vállalat, amelyet négy or­szág alapított: Bulgária, Magyar­­ország, Csehszlovákia és a Szov­jetunió. A cég elsőrendű feladata, hogy az alapító országok export - és importáruit átrakodás nélkül szállítsa. Az Interlaster a Duna, valamint a Fekete- és Földközi­tenger közötti forgalomban hono­sítja meg a bárkaszállító hajózási rendszert. A KGST-ORSZÁGOK MÁSO­DIK KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI ÉRTEKEZLETÉT december ele­jén tartották meg Karlovy Vary­­ban. A négynapos tanácskozáson több mint 400 szakember vett részt, köztük hazánk képviselői is. Itt rendeztek meg a tanácskozás ideje alatt­ a közlekedésbiztonsá­gi filmek első nemzetközi sereg­szemléjét is. A három kategóriá­ban versenyző filmek között első díjat kapott a „Láthatóság — biz­tonság” c. magyar szakfilm, míg a másik két kategóriában szovjet és cseh film lett az első. TÖBB MINT 70 KÜLDÖTT vett részt a Volán 15. sz. Vállalatánál megtax­tott Nők fórumán, ahol a felszólalók —, a gondok ismerte­tése mellett — örömmel szóltak azokról az intézkedésekről, ame­lyeket a nődolgozók bérének ren­dezésére, munkájuk elismerésére, a munka- és életkörülmények megkönnyítésére tettek. Nyugdíjas találkozó a 3-as Volánnál Közel tíz éve annak, hogy a Volán 3. sz. Vállalat szakszerve­zeti és nyugdíjasbizottsága min­den évben megrendezi volt dol­gozóinak nyugdíjas-találkozóját." A legutóbbi összejövetelre, mely­nek háziasszonyai az Anna Frank szocialista brigád tagjai voltak, több mint 300-an jöttek el nyug­díjasaink közül feleségeikkel, il­letve a férjeikkel. A nagy érdeklődés a jó szer­vezésnek volt köszönhető. Előző­leg a KISZ-bizottság segítségével a miskolci 248 nyugdíjasból 149 családot látogattunk meg ottho­nukban. A látogatásnak nagy visszhangja volt, erősödött a kapcsolat a nyugdíjasokkal. A se­gítségért ezúton is köszönetet mondunk fiataljainknak. Külön örömet jelentett, hogy nemcsak a miskolciak jöttek el a találkozóra. Itt voltak a kör­nyéken lakók is, sőt. Fessel Nán­­dorné Budapestről jött el a fér­jével, hogy találkozzon volt mun­katársaival. A több vállalatból összevont, vegyes profilú válla­lat nyugdíjasai vígan, jó hangu­latban töltötték el idejüket. A találkozón dr. Juhász György igazgató tájékoztatójában szólt a Volán Tröszt szervezési és gaz­dasági életéről, a fejlesztési pers­pektívákról. Ismertette a válla­lat belső életét, beszélt arról, ho­gyan birkózott meg a gazdasági vezetés a tervteljesítést akadá­lyozó problémákkal. Ismertette a vállalat előtt álló új esztendei feladatokat és a változó gazdasá­gi szabályokat. Örömét fejezte ki a vállalat és volt dolgozóinak jó kapcsolata felett és kérte, a jövő­ben is kísérjék, figyelemmel a vállalat munkáját, segítsenek ab­ban, hogy eredményesen teljesít­sék a feladatukat. Az igazgató tá­jékoztatóját követően többen hozzászóltak. Kovács Gyuláné nagy megelégedéssel beszélt ar­ról a gondoskodásról, amelyet a nyugdíjasok élveznek a vállalat­tól. Ombódi Istvánné a szakszer­vezet gondoskodását méltatta és köszönte az otthoni látogatást. A 85 éves Gecse Dániel meghatot­tan mondott köszönetét a kelle­mes vendéglátásért, és az anyagi segítségért, amivel megkönnyítet­tük az év végi ünnepekre való felkészülést. Végül a Miskolci Nemzeti­ Színház tagjai hangula­tos műsorral nyújtottak további szórakozást nyugdíjasainknak. A műsor befejeztével Baksa László tszt-titkár a nyugdíjasnak átad­ta a 25 éves szakszervezeti tag­sággal járó tagkönyvborítót és személyenként 500 Ft jutalmat. Ezután Baksa László további 169 nyugdíjasnak, akik régebben mentek nyugdíjba, vagy olyan munkakörben voltak foglalkoztat­va, ahol kevesebb volt a kere­set és most alacsonyabb a nyug­­díjjárandóságuk. 400—800 forint összegű, összesen 83 500 forintot adott át, ezzel is kifejezve a vállalatvezetés és a szakszervezet megbecsülését az eltöltött sokéves becsületes munkájukért. A téli gondok enyhítéséhez nyújtott segélyek kiosztását kö­vetően az Anna Frank szocialis­ta brigád tagjai szolgálták fel az ízletes vacsorát. Nyugdíjasaink nevében ezúton is m­egköszönöm az Anna Frank szocialista brigád minden tagjá­nak a szervezésben és a találko­zó lebonyolításában kifejtett te­vékenységét, tartsák meg tovább­ra is ezt a szívélyes, udvarias segítségnyújtást. * A vállalat három üzemegységé­ben, Ózdo­n, Kazincbarcikán és Sátoraljaújhelyen, ahol önálló költségvetéssel gazdálkodó szak­­szervezeti bizottság van, szintén megtartották a nyugdíjas-találko­zót, melyek a központihoz­ hason­lóan szép emlékekkel zárultak. Jó volt a hangulat, szép számmal jelentek meg a régi dolgozók és kellemes órákat töltöttek el együtt. Mindenütt köszönték a ró­luk való gondoskodást, az üdülési lehetőséget és az anyagi támoga­tást. Szikora Ferenc 1980. január Gyógyulást keresve a téli Bükfürdőn A kirándulók arcát pirosra csípi a szél Napsütéssel időben ide látszik az írottkő, a Dunántúl legmaga­sabb hegye, egyébként emberi te­lepülést ködtől, hótól nemigen lát az ember. A hideg északnyu­gati szelet csak egy erdősáv fog­ja fel, tövében gőzölög a nyitott medence vize. Közeledve a fürdő­höz, óriásként emelkedik ki kör­nyezetéből a SZOT-gyógyü­dülő, melyet Herbert Wrankéról, a né­met és a nemzetközi szakszerve­zeti mozgalom kiemelkedő alak­járól neveztek el. A minden ké­nyelemmel felszerelt épületben 350 ember gyógyulását és pihe­nését segítik. A kis Vas megyei falu, Bük jelenét és jövőjét meg­alapozta a mélyből, föltörő hévíz. De kövessük nyomon az ese­ményeket. Negyedszázada, hogy olaj helyett 10 atmoszféra nyo­mással 58 °C-os víz. 78 méter ma­gas vízoszlopban tört fel. A sze­rencse váratlanul érkezett, a ku­tat 1961-ig le kellett zárni. A kö­vetkező évtől folyamatosan épül­tek a medencék, a kiszolgáló egységek­­ híre ment a büki gyógyvíznek. Sorra létesültek a szövetkezeti üdülők, éttermek, s büfék nyíltak a fürdő körül. Meg­épült a modern fedett fürdő, majd 1977 nyarán elkészült a hét­emeletes üdülő. Napjainkban ad­ták át az orvosi rendelőket, ahol intenzív gyógyítás folyik. Teher­autók, úthengerek egész sora munkában, építkeznek ma is, s kertészek szépítik a fürdő kör­nyékét. Az ásványi anyagokban gazdag hévíz nyomot hagy a me­dencék kék csempéin, lerakódik a csövekben, s nyomot hagy a fürdőruhákon is. Benn az üdülőben csendesen szól a zene. A táncprogramnak osztatlan sikere van. Kinn a sza­badban a kirándulók arcát pi­rosra csípi a szél, a kutakból ele­mi erővel tör fel a meleg víz. Körös-körül hóborította szántó­földek. A szikrázó napsütésben ide látszik az írottkő.

Next