Közlekedés, 1982 (72. évfolyam, 1-12. szám)

1982-06-01 / 6. szám

A siker egyik záloga Az ünnep, a jól végzett munka, az elismerés miatti öröm tartósan be­fészkelte magát a 10-es Volánhoz. Nem csoda, több mint három évtized után olyan eseményre került sor a vállalatnál, amilyenre még nem volt példa: az április 21-i munkásgyű­lésen átnyújtották a kollektívának az 1981-es rendkívüli eredményeik­kel kiérdemelt Kiváló Vállalat ki­tüntetést, a tröszti szocialista mun­kaverseny legjobbját megillető zászlót és a munkavédelmi verseny első helyezettjének járó oklevelet. Az ünnepi hangulat ezekben a­ na­pokban a vállalati szakszervezeti bi­zottságot is birtokába­­vette, hiszen a függetlenített és társadalmi ak­tivisták tevékenysége is hozzájárult a sikerhez. Forráskúti Tibor, a bi­zottság titkára erről így nyilatkozik: — Tulajdonképpen az 1980. évi szakszervezeti választással kell kez­denem, amely szervezeti életünkben minőségi változást hozott. A bizalmi csoportok kialakulása, új, megfelelő módon történt szervezése megterem­tette az alapját egy jobb, alaposabb szakszervezeti munkának. Az ezt kö­vetően szervezett házi tanfolyamo­kon, vitakörökön, fórumokon kineve­lődött egy olyan társadalmi tisztség­­viselő gárda, amelynek tagjai fel­nőttek a feladatokhoz, megfelelően érzékelni tudják a vállalatunkkal, a dolgozóinkkal szembeni kívánalma­kat. Ezek az emberek vallják, hogy a gazdasági tevékenységre kell össz­pontosítani és személyes példamuta­tással, agitációs, meggyőző munká­val mozgósítani tudták társaikat a vállalati célkitűzések megvalósítá­sára.­­ Segített, hogy a két legnagyobb egységünknek, a teherforgalmi és a személyforgalmi üzemegységnek füg­getlenített titkára van, akiknek így csak a szakszervezeti feladatokra kell koncentrálniuk. Ugyanakkor hasz­nosnak bizonyult a gazdálkodási egy­ségek titkárainak rendszeres kap­csolattartása és információcseréje, a maguk területén végzett dicséretre méltó munkája. A Volán 10. sz. Vállalat szakszer­vezeti bizottságának nagy érdeme, hogy a versenybizottságokon keresz­tül a brigádmozgalom igazi gazdájá­vá vált. Mozgósítani tudta a vállalat 317 szocialista és munkabrigádját a népgazdasági követelmények, a vál­lalati elképzelések teljesítésére, rendszeresen figyelemmel követte, irányította a mozgalom alakulását. — A jövőben a mennyiség mellett nagyobb gondot fordítunk a brigád­vállalások és teljesítések minőségére — hangsúlyozza a bizottság titkára. — Egy-egy szint, fokozat eléréséhez ezután kapcsolódnak majd a megfe­lelő kívánalmak. Ugyanakkor ösz­tönzésképpen bevezetjük, hogy az üzemegységeken belül a negyedéves értékelések során egy-egy kiemelke­dőbb feladat elvégzéséért év közben is részesüljenek anyagi elismerésben a brigádok. A szakszervezeti tevékenységgel kapcsolatos kérdésünkkel a vállalati kitüntetés alkalmával felkerestük dr. Kardos Jánost, a 10-es Volán igaz­gatóját is. — Eredményes munkánkat nagy­ban elősegítette a szakszervezeti te­vékenység. Sikereink egyik záloga volt, hogy üzemi és vállalati szinten a szakszervezeti testületek hivatásuk magaslatára nőve, megfelelő partne­rei voltak a gazdasági vezetésnek a célok, a feladatok megvitatásában és végrehajtásában. Izsák András Nem hátra, előre akarunk haladni Múlt évi munkája eredményeként ismét Kiváló Vállalat lett a Fővárosi Autótaxi Vállalat. A kitüntető cím elnyerése alkalmából rendezett ün­nepség előtt megkérdeztük Nádor Lajos vszb-titkártól, mit tart a leg­nagyobbra a jó munka eredményei­ből — természetesen a szakszervezet szemszögéből. Elmaradt tervmódosítás — A gazdasági munkában a ter­vezés demokratizmusa tovább fejlő­dött. A tervezz velünk, dolgozz ve­lünk mozgalom évek óta bevált gya­korlat a vállalatnál. A dolgozók, a szocialista brigádok, munkacsoportok javaslatait a középtávú és éves ter­vek készítésénél is figyelembe ve­szik, s azok tükröződnek az szb, il­letve a bizalmi testület elé kerülő tervben. Így történt ez az 1981-es tervkészítésnél is, melyhez közel négyszáz véleménykérő lapon észre­vételek, javaslatok érkeztek a dolgo­zóktól. A gondosan kimunkált tervet mégis már az év elején módosítani kellett, kellett volna. A 33 százalékos benzináremelés nagymértékben nö­velte a vállalati költséget. Két vá­lasztási lehetőségünk volt: a tarifa­­emelés és tervmódosítás, illetve a változatlan ár és terv. Ez utóbbival értett egyet a szakszervezet is és ezt támogatták a dolgozók is. Felmértük: a tarifaemelés csökkenő igénybevé­tellel járna, vállalatunk pedig nem hátra, hanem előre akart haladni 1981-ben is. A vállalati költségemelkedés el­lensúlyozására a mozgalmi munka csatornáin keresztül kértük dolgo­zóinktól az éves terv 8—10 százalé­kos túlteljesítését, amit vállaltak és az év végi összegezésnél kitűnt, a tervezettnél többet, összesen 91,5 milliós eredménnyel teljesítettek is. Szakszervezeti bizottságunk kezde­ményezésére az egyéb nehézségekkel is sikerrel megbirkóztunk. Az éves bérfejlesztésre utalok például. Az engedélyezett 4 százalékos bérszín­vonal-fejlesztést adózással túllépte a vállalat, s az éves bérszínvonalat 5 százalékkal növeltük.­­ A több munkával magasabb bérhez jutottak a dolgozók. Mivel járultak hozzá még számottevően a FŐTAXI kiemelkedő eredményéhez? — A tervek sikeres teljesítésének legfontosabb segítője volt a szocia­lista munkaverseny-mozgalom. A munkaversenyben élenjárnak a szo­cialista brigádok — a múlt évben 3700 dolgozónk volt brigádtag —, a terv mennyiségi és minőségi túltel­jesítése mellett nagy gondot fordíta­nak a hármas követelmény: a szo­cialista módon tanulni és élni szün­telen fejlesztésére is. Brigádjaink munkája nagy jelentőségű a szocia­lista tudat kialakításában és a tár­sadalmi munkaakciók szervezésében. A múlt évben 660 dolgozónk 3313 óra munkát végzett a Budapest Sport­­csarnok építésénél, közülük számos brigád különböző elismerésben ré­szesült. Sokat segítettek az újítók is, főleg a munkavédelmet szolgáló, to­vábbá az alkatrészellátási gondok át­hidalását segítő újításokkal. A fejlődésre mondanak igent — Sikerült-e megőrizni a dolgozók munka- és szociális körülményeit, vagy ebben is történt fejlődés? — A fejlődésre mondhatok igent. Átadtuk rendeltetésének az 1-es üzemigazgatóság új bázisát. Elkészült az 1-es és a 2-es üzemigazgatóság orvosi rendelője. Új, megfelelő hely­re költözött a forgalombiztonsági osztály, ahol a tervbe vett pszicholó­giai labor is helyet kap majd. A megüresedett helyen 1 millióért nyugdíjas klubot alakítottunk ki. Tovább javultak az üdülési lehetősé­gek, a vállalat négy és fél millióért vízparti üdülőt vásárolt Balatonsza­­badiban, s az üdülőt az idén „lak­juk be”. Egy gondolatot a lakástá­mogatás fejlődéséről is. Vállalatunk a múlt évben 25 munkáslakásra ka­pott bérlőkijelölési jogot. 71 dolgo­zó 6,6 millió lakásépítési támogatás­ban részesült. Először a múlt évben társadalmimunka-alapból 64 ember 1,4 millió kamatmentes kölcsönhöz jutott. Az élet- és munkakörülmények fejlődését jelzi az is, hogy a baleseti források megszüntetésére 11 milliót fordított a vállalat — sorolta befe­jezésül Nádor Lajos vszb-titkár. P. S. Önállóság, felelősség, bizalom Aki befordul a Dózsa György út­ról a Szabolcs utcába, gépek zajától, forgolódó autóbuszoktól, a pezsgő munka ezernyi látható és hallható je­létől kísérve jut el a Kiváló Válla­lat címmel most kitüntetett 20-as Vo­lán kapujáig.­­ Az idén huszadszor lett kiváló a vállalat. Mivel járult hozzá e meg­lehetősen ritka sikersorozathoz a szakszervezet? — kérdezzük Horváth Antalt, a bizalmi testület titkárát. — Nehéz ezt így különválasztani — mondja —, de ha mégis válaszolni kell... Nos, meggyőződésünk, hogy jól dolgozni csak jó hangulatban le­het. Ezt tartottuk elsődleges felada­tunknak: feloldani a munka során óhatatlanul keletkező feszültségeket, részt venni a nyugodt, kiegyensúlyo­zott légkör megteremtésében. Ehhez az kell, hogy mindenki tudja a­­dol­gát, és érezze: bíznak benne! — Hogy néz ki ez a gyakorlatban? — kérdez vissza Horváth Antal. — Idejekorán elkészültünk a tavalyi tervvel, volt idő megismertetni, át­gondoltatni és elfogadtatni az em­berekkel. Minden bizalmi zsebében ott a terv, megbeszélték a tagsággal alaposan. A dolgozók tudják, mit kell tenniük, látják, hogyan illeszkedik az ő tevékenységük a nagy egészbe. Lát­ják, megértik így a keményebb fel­adatok vállalásának szükségességét. Aztán meg­nőtt az üzemegységek, a főnökségek önállósága és felelős­sége. Ha tetszik, rákényszerültek az önálló gondolkodásra, a rugalmas, élelmes üzletpolitikára. Ehhez a na­gyobb önállósághoz idomítottuk a szakszervezeti szervek felépítését. A bizalmi testületek és a gazdasági ve­zetés között így megfelelő együttmű­ködés alakulhatott ki. Ez segíti a gazdasági vezetést, hiszen van kont­rollja, s van, aki támogatja a he­lyes elgondolásokat. A közösen hozott döntéseket könnyebb megvalósítani. Mi tudjuk, hogy a döntés jó, a dolgo­zók érdekeit szolgálja, a vállalat ve­zetése pedig biztos lehet benne, hogy a szakszervezeti testületek, a tiszt­ségviselők a közös elhatározást meg­felelően képviselik. — Mit jelent ez: megfelelően kép­viselik? — Mindenekelőtt a szemlélet for­málását. Letettük például a tavalyi — bizony, feszített — tervet. S nem azt nézte senki — amire korábban jócskán volt példa —, hogy miért nem, hogyan nem lehet, hanem hogy miképpen lehetne megvalósítani! — A dolgozóktól mit kívánt ez a változó szemlélet? — Elsősorban fegyelmet. Sokkal fegyelmezettebben és pontosabban kellett végezzék a munkájukat. S ez így is volt — vesz elő kimutatásokat Horváth Antal. — Íme, hogy csök­kentek a járatkimaradások, hogy apadt az utaspanaszok száma, sőt — mutat a táblázatra — a fegyelmezet­tebb munka rögtön meglátszik a bal­esetek számának csökkenésében is! Tehát pontosabb, alaposabb, fegyel­mezettebb munka. Ez az egyik. S a másik: a munkához mért elismerés. A teljesítménykövetelmény-rendszer nálunk általános, még az alkalmazot­tak nagy része is így dolgozik. A kö­vetelményrendszer minőségi eleme­ket tartalmaz. Ks ahogy teljesítette — egyes ember, vagy főnökség, üzem­egység — ahhoz mérten számíthat bérre, jutalomra, nyereségre. Gépko­csivezetőink száma csökkent. Az eredmények csak termelékenység nö­vekedéssel voltak hozhatóak, így az­tán mindenkinek többet és jobban kellett dolgoznia. A több és jobb munkáért többet is kell kapjon — ez az álláspontunk, ez a tisztességes, nem? — Csak a borítékba került több? — Mindenkinek fontos, mennyit vihet haza, de ez nem minden. A jó közérzethez mindenesetre kevés. Tö­rődni kell az emberekkel, mert a pénz nem fejezi ki a megbecsülést, melyet kemény munkájukkal kiér­demeltek. Segíteni kell kipihenni fáradalmaikat. Tavaly például több mint 1600-an üdültek. A gépkocsive­zetők tartózkodóit kulturáltabbá tet­tük, teát, kávét kaphat, aki akar. Igyekeztünk legalább minimális ét­kezési lehetőséget is biztosítani. A fordákat úgy állítottuk össze, hogy a hosszabban foglalkoztatott sofő­rök négyóránként 20—25 percet pi­henhessenek. Sorolhatnám, de a rö­vidség kedvéért csak egy számot mondok: munkavédelmi és szociális célokra 77 millió forintot költöttünk tavaly! Halad a monori és az érdi telep építése. Bár... az érdi 1976 óta épül. Az ott dolgozók nem értik, mi­ért húzódik ilyen soká, miért kell még mindig rossz körülmények kö­zött dolgozniuk. — Mi lesz az idén? Lesz-e újabb kitüntetés? — Nem tudom ... Az idei év saj­nos gyengébben indult, mint a tava­lyi — mondja Horváth Antal. Aztán felderül az arca, úgy mondja: — Se­baj, majd ráverünk! Bernhardt Péter Megvan a huszadik .. Ahol a munkának becsülete van A KÖZLEKEDÉSI ÉS MŰSZA­KI VÁLLALATOT 1957-ben nem azért hozták létre, hogy esztendő­ről esztendőre magasabb nyere­séggel dolgozzon, sokkal inkább azért, hogy a gondjaira bízott nagyértékű műszaki eszközökkel — többségében gépjárművekkel — okosan, jól gazdálkodjon, meg­teremtse a biztonságos — és le­hetőség szerint — balesetmentes közlekedés feltételeit. Az alapítás­tól kezdve jól dolgoztak, a figye­lem mégsem irányult rájuk túlsá­gosan. Valahogy megszokták őket, hogy vannak, jól, pontosan, meg­bízhatóan dolgoznak. E megszokás következménye, hogy az elisme­rések valahogy elmaradtak ... Az érdemtelen szürkeségből a múlt esztendőben­­ léptek ki elő­ször: 1980. évi munkájuk alap­ján elismerő oklevelet vehettek át. Ebben az évben egy lépcsőfok­kal feljebb emelkedtek: 1981-ben úgy dolgoztak, hogy érdemessé váltak a Kiváló Vállalat címre. Ilyenkor összehasonlító adato­kat illik citálni annak bizonyí­tására, valóban ők az érdemesek — számos hasonló érdemes kö­zött — az ilyen magas kitüntetés­re. Szakítva e hagyománnyal — vagy követendő gyakorlattal? — ezúttal a tények emberarcát ke­ressük. A munkást, az általa végzett munkát, s a munka becsü­letét. A fiatal, megbízott szb-titkár, Fekete Pál igen készséges, csak a múltra vonatkozó kérdések okoznak neki némi gondot, mivel a múlt év szeptembere óta végzi ezt a munkát, amikor Fekete Mi­hály szb-titkár megkezdte tanul­mányait a Politikai Főiskolán. Az irányító munka nem ismeretlen vagy idegen Fekete Pál számára sem: 1980 óta tagja a szakszer­vezeti bizottságnak. Autószerelő­ként választották az szb tagjá­vá —a most megbízott, függetlení­tett szb-titkárként ténykedik. — Vállalatunk sajátossága, hogy fiatal munkás- és szerelő­gárdája van — mutatja be a KMV-t Fekete Pál —, s a törzs­gárda többsége saját nevelésű szakember. Számottevő nálunk az iparitanuló-képzés. Évekkel ez­előtt még válogathattunk a vég­zősök között, a legjobbakat igye­keztünk megtartani, ma már nem álljuk a versenyt az AFIT kon­kurenciájával szemben. A fiatal megszerzi a szakmát, bevonul ka­tonának tőlünk, majd leszerel, visszajön, bedolgozza magát az it­teni munkaritmusba, követel­ménybe — aztán a magasabb jö­vedelem, a lehetséges borravaló reményében elmegy máshová. Olyan helyre, ahol a nálunk szer­zett magas szakmai tapasztalatból jól megélhet, még ha kevesebb munkát is végez. A GARÁZST ÉS A MŰHELYE­KET JÁRVA sorra beigazolódik Fekete Pál előbbi prognózisa. Akik itt maradnak, azoknak előbb­re való a szakma, a számtalan lehetőség, a sokszínű munka, s becsülni tudják a munkakörül­ményeket. Azt, hogy jó szerszá­mokkal, műszerekkel, diagnoszti­kai sorral tehetnek eleget felada­tuknak. A Közlekedési és Műszaki Vál­lalat birodalmát járva az is fel­tűnik, hogy igencsak szűkre sza­bott helyen dolgozhatnak, bővítési, fejlesztési lehetőségre újabb tér nincs. A most folyó rekonstruk­ció is nehezítette a múlt évben dolgukat, s még az idén sem lesz gond nélküli itt az élet. A mű­hely bejárata előtt öltöző-fürdő épül. Azt mondják, május végére elkészül, s akkor 150 ember szá­mára lesz ott kétszekrényes öltö­zési lehetőség. A mostani, már kissé elavult öltözőben csak a tmk-soknak és a fényezőknek volt két szekrényük ... A garázsban friss festésével is feltűnik az autómosó. Ez utób­bi néhány jelentős dologban kü­lönbözik olasz, Ceccato gyártmá­nyú társától. Az első és legfon­tosabb, hogy Kiss Kálmán tmk­­vezető tervei és elképzelései alap­ján építették meg saját maguk (az elgondolást és a már kivite­lezett példányt találmányként szeretnék bejegyeztetni és véde­ni), minden járulékos munkával együtt 800 ezer forint körüli ösz­­szegből, vagyis félmillióval ol­csóbban, mint amibe egy Hiteca kerül. Ami ugyancsak fontos: nem egy-egy, hanem két-két pár ke­fével dolgozik (ezek is hazai alapanyagból készültek), s négy­szer termelékenyebb, mint az ed­dig használt berendezések. A töb­bi mosónak általában hat percre van szüksége egy-egy autó tisztí­tásához, a házilag készült be­rendezés 70 másodperc alatt el­távolítja a szennyeződést és ösz­­szesen 90 másodperc kell ahhoz, hogy ne csak lemossa, hanem meg is szárítsa az autót. — Az ilyen berendezésnek igencsak örülnének az autósok — mondja Kiss Kálmán —, különö­sen ha a benzinkutak mellett, ön­­kiszolgáló rendszerben működhet­ne. Pénzbedobással mozgásba hoz­ható a berendezés. Bizonyára nem állnának olyan hosszú kocsi­sorok mosásra várva, mint ma. A VÁRAKOZÁS, A KÉSZEN­LÉT, a pihenés idejét­­olvasnivaló­val, játékokkal ellátott szobában tölthetik a gépkocsivezetők. A sakk igen kedvelt: a mérkőző fe­leket valóságos kibic-gyűrű veszi körül. — Erről jut eszembe — mond­ja Fekete Pál, miközben a kijá­rat felé megyünk —, a múlt év őszén kihelyezett gimnáziumi osztály kezdett nálunk. Huszon­négy dolgozónk jeletkezett, egy év alatt két év anyagából vizsgáz­hatnak, s ha valaki a családtagját is hozza magával, annak csak örülünk... Sz. Zs. KÖZLEKEDÉS 3

Next