Közlekedés, 1983 (73. évfolyam, 1-12. szám)

1983-02-01 / 2. szám

Mindent megteszünk, hogy több legyen a fuvarozni való Ők tizenhatan Kecskemétről Tizenhat tehergépkocsi-vezető dolgozik egy brigádban, a József Attilában, s ahányan vannak, any­­nyifelé. Hárman nagyobb távolságú fuvarokat végeznek, a Kiskunhala­si Állami Gazdaság kért három pó­­tos szerelvényt pilótákkal együtt huzamosabb időre törkölyszállításra Többen ugyancsak pótkocsis ZIL- ekkel és IFÁ-val „fűszert” árut hor­danak a megyébe és Kecskemét boltjaiba. Mások darabárut juttat­nak el a címzettekhez, négyen pe­dig a belszolgálati rezsifuvarozást látják el, üzemanyagot hoznak a saját kutakhoz, s minden egyéb dol­got házhoz szállítanak, ami a válla­lat mindennapi életviteléhez kell. Győri István a brigád vezetője, vele és Berente István teherforgal­mi üzemvezetővel beszélgetünk. Hatvannyolcban alakult a brigád 18 taggal, most 16-an vannak, az üzemvezetőt tiszteletbeli tagnak, közéjük valónak tekintik. Erősségük a takarékosság — A brigádot én szerveztem. 1967- ben kaptam kiváló jelvényt — mondja a brigádvezető. — Hívtak ide-oda, egyik-másik brigádba, de én sehova sem mentem. Úgy gon­doltam, ha érdemesnek tartott a vállalat a kitüntetésre, akkor visz­­szaadok valamit én is, szervezek egy brigádot, és igényessé formálom a bennelevőket. Kik legyenek azok, akikkel indulni lehet? — tekintet­tem szét. — Hamar megbizonyosod­tam, túlnyomó többségben csak fia­talok lehetnek, akik már­ vizsgáztak tehergépkocsi-vezetésből, de sokat kell még tanulniuk ahhoz, hogy va­lóban jó pilóta váljék belőlük. Így is lett. — Sok kitüntetést szereztünk már azóta. Soroljam? — kérdi. — No nem valamennyit, mert hosszú a lista. A legelsőt, a szocialista brigád­zászlót 1969. áprilisban kaptuk. Volt egy bronzunk, két ezüstünk és öt aranyunk. Kétszer lettünk a válla­lat kiváló brigádja, és legutoljára az 1981. évi tevékenységünk alapján a tröszt kiváló brigádja címet kap­tuk. — Együtt vannak mind az alapí­tók? — Közülük tízen. Nyolcan távoz­tak. „D”-kategória vizsgát tettek, többen átmentek személyszállításra. Volt aki már nyugdíjba­ ment, de előfordult kilépés is. Helyükre újak jöttek. Jószellemű közösség a miénk. — Miben a legerősebbek? — A takarékosságban. Amennyit csak lehet, annyi üzemanyagot meg­spórolunk. Ezidáig benzinből és gáz­olajból 1500 liter a megtakarítás 1982-ben. Gázolajból Kása János, Szabó II. Mihály és jómagam fo­gyasztottunk legkevesebbet, benzin­ből meg Pető Lajos. — Van aki túlfogyaszt? — Ideig-óráig. Hogy tartósan ne lehessen túlfogyasztás egyikünknél sem, az közös ügy a brigádban. Leg­utóbb ketten túllépték a megenge­dett határt. Ez sem a pilótákon mú­lott, bár nagyon bántotta őket a do­log, de mindkét kocsi elhasználódott állapotban van. A brigád rendbetet­­te a kocsikat, kicserélte, amit kell, s most már náluk is megfelelő a fo­gyasztás. — Mennyit kapnak vissza a meg­takarításból? — Az egészet. Hogy holnap is minket hívjanak — Milyen a brigád hangulata? — Jó, küzdőképes kollektíva. Ru­galmasan igyekszünk alkalmazkodni a vállalat tervéhez. Korábban fél­évenként tartottunk brigádtanács­kozást, az is elegendő volt, most meg negyedévenként jövünk össze. Ha kell, sűrűbben is. Szükség van rá, mert nem könnyű állni a ver­senyt mostanában. A közelben több tsz is főtevékenységben végez fuva­rozást, s bizony olykor szükség van taktikai megbeszélésre a brigádban, hogy mi módon tarthatjuk meg a partnert, nehogy elvigye előlünk más a fuvart. Azt kérjük és várjuk el egymástól: mindenki olyan ma­gatartást tanúsítson, hogy holnap, holnapután, s azután is bennünket hívjanak. Az is nagyszerű dolog, ha név szerint kérnek egy-egy brigádta­got. Olyan kapcsolatra törekszünk a szállíttatókkal, amiben becsülete van mindahány brigádbeli gépko­csivezetőnek. Nálunk ez presztízs­­kérdés. A mi pilótáink jobban tud­ják már melyik boltot hol keressék, mint a Fűszért kocsikísérője, s azt is, hol milyen árut kell lerakni. Ra­kodásban is segítenek, fia igényli a szállítmányozási vezető. Nem hagyunk senkit magára — Miben nyilvánul meg a­ brigád alkalmazkodóképessége? — Ha bármi adódik, amit saját magunk el tudunk végezni, megold­juk magunk. Tegnapelőtt bemértük például az egyik gépkocsit, elvégez­tük az oldalmagasító pótlását, kap­csokat raktunk fel. Sok mindent megcsinálunk, csak bemehessünk a javítóműhelybe és szerszámhoz jus­sunk. Mindent megteszünk, hogy több legyen a fuvarozni való. Ha lehet, nagy fuvart szerzünk, ha rö­­videbb a táv, úgy igyekszünk, hogy egy műszakba beleférjen legalább két forduló, ha lehetséges, a három is. — Hogy alakultak a munkájuk minőségét kifejező mutatók? — Az egy tonnára eső állásidőt 12 százalékkal a megengedett nor­maszint alá szorítottuk le. Jobb gondozással a két futójavítás közöt­ti kilométereket a tavalyi 5300-ról 5800-ra növeltük. Május 1-én a gép­járműszemlén csúcseredményt ér­tünk el, oklevelet, nyilvános dicsé­retet és pénzjutalmat kaptunk. Ben­nünket állított jó példának a­­szem­lebizottság: . . . ilyennek kell lenni egy kocsinak — mondták. Ne ve­gye dicsekvésnek, de igen jólesett az elismerés. — Látjuk ha fiatal jött a válla­lathoz, fogadjuk őket, megkérdez­zük honnan jöttek, igyekszünk ol­dani a feszültséget bennük, ami egy új munkahelyen adódik. Amikor idekerülnek csak jogosítványuk van, csak hallottak valamit arról, hogy Volán, de hogy itt milyen a szel­lem, a munkahelyi légkör, a velük való törődés, az rajtunk múlik. Be­fogadjuk őket, segítünk nekik, hogy el tudjanak indulni. Nem hagyunk senkit magára. Ha leáll egy kocsi­juk valahol, megállunk és segí­tünk . .. 1979-ben egy ifjúsági bri­gád alakult, akkor minden egyes fiatalt patronált egy-egy brigádtag. Hozzánk nőttek, elfogadták a jóta­nácsot, a nekik nyújtott segítséget. Megfelelni az új követelményeknek . Egy kommunista műszak­­tel­jes bevételét a lakásfejlesztés-támo­gatásra adtuk, a mozgássérültek se­gítségére további egynapi kerese­tünket. A Czolner-téri általános is­kola KRESZ-parkját (brigádtagok gyerekei is járnak oda) rendbetet­­tük. Sportpályát építettünk az isko­lai szülői munkaközösséggel. Leg­alább 300-an dolgoztunk ott egy­szerre. Egyik volt brigádtagunk in­farktus következtében szenvedett balesetet. Ildikó leánya egy szál ma­ga maradt az egész családból, egy szövetkezeti lakásban, őt patronál­juk. Az ABC Alföldi Áruházban volt tanuló, szállításkor szinte min­dennap szót váltottunk vele. Ott voltunk a gyámhatóság szemléjén, látni, tudni akartunk mindenről. A lakást idegenforgalmi vállalat vette bérbe — amit hoz, azt a kislány ne­vére OTP-be helyezzük el. Az isko­lával ugyanúgy tartottuk a kapcso­latot, akár a volt szülők. Születés­napot, névnapot, karácsonyt együtt ünneplünk, ajándékkal a brigád kedveskedik. Nemzetközi tanfolyamot öten vé­geztek, nyelveket tanulnak. A gép­­járművezető és -karbantartó szak­­másító tanfolyamot (440 óra elmé­let, 148 óra gyakorlat), s ami szom­bat délután és vasárnaponként más­fél esztendőn át tart — nyolcan vé­gezték el a brigádból, hogy mind jobban megfelelhessenek annak, amit vállalatunk, a Volán 9-es vár el tőlünk. Újvári Tiborné Győri István Ha nincs a raktárban, akad az udvaron . . Megőrizzük, amit elértünk Vállalataink, köztük az 1-es Vo­lán is, sokoldalúan elemzik a múlt év teljesítményi, gazdálkodási ered­ményeit, ugyanis azoknak alapján, figyelembe véve a népgazdaság igé­nyeit és lehetőségeit, határozhatják meg az idei feladatokat. A Volán 1. sz. Vállalat igazgatója erről nyilatkozott a Volán Hírlap­ban, megállapítva, minden fuvaro­zási, szállítási igényt kielégítettek. A vállalat gazdálkodására az össz­hang volt a jellemző. Rugalmasan alkalmazkodtak a körülményekhez, nagy figyelmet fordítottak a takaré­kosságra, ezen belül az energiata­karékosságra. Javult a gázolaj-ben­zin üzemű gépjárművek kilométer­teljesítmény aránya azzal is, hogy a benzines Zil-eket főleg bérautók­ként hasznosították. A hatékonyabb gazdálkodás eredményeként a ter­vezettnél nagyobb mértékben nőtt a dolgozók személyi jövedelme, az 1982-es évben bérkorrekcióval sike­rült felszámolni az azonos munka­­beosztásban foglalkoztatottak­ bér­aránytalanságait. S mint minden korábbi esztendőben, tavaly is to­vább javultak a szociális körülmé­nyek a vállalatnál. A 13 ezer dolgo­zóból például 4500 üdülhetett. — Dolgozóink tudják, tavalyi eredményeink megismétlése az idén még nehezebb lesz — mondja Med­­gyes Lászlóné vszb-titkár, akit a szakszervezet tervezésben való rész­vételéről, illetve az idei év sajátos szakszervezeti feladatairól kérdez­tünk. Utalva a demokratikus terve­zésre, hogy a vállalati terv a mun­kahelyeken születik, s az nem isme­retlenül kerül a bizalmi küldöttek testülete elé, hanem abban a saját javaslataikkal találkoznak, szólt a december végi testületi ülésről, me­lyen meghatározták a gazdaságse­gítő programot. Röviden arra irányul idei mun­kájuk, hogy segítsék megvalósítani a főbb célokat: a hatékonyság foko­zását, az energiatakarékosságot. A szakszervezeti tisztségviselők is so­kat tehetnek saját munkakörükben és nevelő, felvilágosító munkával azért, hogy a kedvezőtlen fuvarpia­ci helyzet ellenére, az éves tervvel összhangban ne csökkenjen a telje­sítmény.­­ Feladataink között megfogal­maztuk, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani a gazdálkodási fegye­lem megszilárdítására, a hatéko­nyabb munkára. Fokozott figyelem­­mel kísérjük és jobban segítjük a­ gazdasági vezetőket a munkaver­­seny-szervezésben, a brigádmozga­lom továbbfejlesztésében, az újító­mozgalom szélesítésében. ■— Élve a szakszervezetnek nyúj­tott jog- és hatáskörrel, törekszünk a társadalmi, a csoport és az egyé­ni érdekek egyeztetésére, ezen be­lül dolgozóink érdekeinek védelmé­re — folytatta a vszb titkára. Ami talán a legnehezebb feladat, hiszen az idén az 1-es Volánnál sem lesz lehetőség bérrel ellensúlyozni a növekvő kiadásokat. A nagyobb kö­vetelmények teljesítése esetén is mindössze 2,5, legjobb esetben 3 százalékos bérszín­vonal-növelésre számíthatnak. A minimális mérté­kű differenciálást az teszi lehetővé, hogy a vállalat a múlt évben meg­szüntette a béraránytalanságokat. Az idén a teljesítmény után rendel­kezésre álló igen szerény mértékű fejlesztés szétosztása nagy felelős­séget ró a bizalmiakra, a partner gazdasági vezetőkre. Ezért is nagyobb jelentőségű az élet- és munkakörülmények megőr­zését, szerény fejlesztését szorgal­mazó programja a szakszervezetnek. A fejlődést elősegítő, a dolgozók ér­dekeltségét is kifejező változtatáso­kat, például a teljesítményrendszer további kiterjesztését kezdeménye­zi, támogatja a szakszervezet. Igyek­szik megszilárdítani az utazó for­galmi dolgozók havi munkaideje csökkentésében elért eredményeket. Fokozni kívánják a munkavédelmi előírások betartatásának ellenőrzé­sét, a munkavédelmi őrmozgalom hasznosságát, és nagyobb gondos­sággal ügyelnek a baleseti veszély­­források megszüntetésére. Nem lesz könnyű megőrizni a szo­ciális ellátottságban, például az üdültetésben elért figyelemreméltó eredményt. Hogy ebben mi várható az idén, Medgyes Lászlóné így vá­zolta: " Az idén sajnos nem lesz mód az üdülők számának növelésére, de arról nem lehet szó, hogy 4500-nál kevesebben üdüljenek. Növekszik viszont az üdülési napok száma. A külföldi csereüdülésben résztvevők tábora, hála az NDK-s partnerrel való jó kapcsolatnak, százzal több lesz. Minőségi változást jelent, hogy a korábbi külföldi egyhetes turnu­sokat kéthetesekké alakítjuk, ami a pihenés szempontjából számottevő. Nagy erőfeszítésbe kerül a válla­latnak, de megőrizzük a munkahe­lyek szociális ellátottsági színvona­lát, az étkeztetést és üzemorvosi el­látottságot. A célok világos, időbeni megfo­galmazása, a szakszervezeti tisztség­­viselők részvétele a megvalósítá­sukban egyben azt is jelenti, hogy a munkahelyi demokrácia, a de­mokratikus fórumok működése problémamentes? Hogy a szigorodó gazdálkodási körülmények mellett is gond nélküli? — kérdeztük Med­gyes Lászlónét. — Azon igyekszünk, hogy az le­gyen — válaszolta határozottan. A választ a legfontosabb szakszerveze­ti feladatokat összefoglaló testületi állásfoglalás adja. „Még jobban tö­rekedni kell arra, hogy a gazdasági vezetők és a szakszervezeti tisztség­viselők megteremtsék az üzemi és szakszervezeti demokrácia össz­hangját, hogy a dolgozók megfelelő információkhoz jussanak, érdemi válaszokat kapjanak észrevételeik­re, javaslataikra.” A szakszervezeti és az üzemi de­mokrácia­­ érvényesítését kívánják szolgálni azzal is, hogy a bizalmia­kat és a partner gazdasági vezető­ket együtt készítik fel ebbeni fel­adataikra. Pócza Sarolta l bővülnek a kedvezmények Változatos utazási lehetőség , új szolgáltatások a Volántourist idei programjában A Volántourist ismét sokszínű terveit ismertette a sajtó kép­­u­­­viselőivel Meszlenyi Géza igazgató és a vállalat vezető munka­társai. Mindenekelőtt arról szóltak, hogy a múlt évben beveze­tett új szolgáltatásokat, kedvezményeket továbbra is megtartják, sőt azokat bővítik. Az idegenforgalom 1983-as terveiről szólva, amit a jó terjedelmű, szép kivitelű programfüzet is tartalmaz, 30 országba irányuló két­száz úttípus ezerkétszáz időpontja közül válogathatnak a külföldre utazók. A Volántourist igyekszik minden érdeklődő pénztárcájához igazodni, kínálnak luxus körutazást is, de növelték a szerényebb el­­helyezéses külföldi utak számát. Miközben az utazási és szálláskölt­ségek világszerte emelkednek, s az ezzel járó költségnövekedés alól a Volántourist sem mentesülhet, lesznek utak, melyek az idén ol­csóbbak a tavalyinál. Csehszlovákiában, Bulgáriában és a jugoszlá­viai Dubrovnikban például kevesebbe kerül az idei nyaralás. A csa­ládos üdülést segíti a vállalat azzal, hogy a Bulgáriába utazó csalá­doknak 6 év alatti gyermekeik után június 15-ig, illetve szeptember 15-től nem kell fizetni. A belföldi turizmus fejlesztésében eddig is sokat tett a Volán­tourist. Az idén 100 úttípust kínálnak és 500 időpont közül lehet vá­lasztani. Megtartják és fejlesztik a kedvezményes túrabérletet (négy utat fizet, ötöt kap). Újdonság lesz a 8—10 túránkénti sorsolás, me­lyen belföldi üdülést, illetve társasutazást lehet nyerni. A taxi-közlekedés újdonsága a KIOSZ-szal kötött megállapodás, hogy a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében szélesítik a ma­gántaxisokkal való együttműködést. A CB-sek például megkapják a forgalomirányítástól azokat a kocsirendeléseket, amelyekre a Volán­­taxi nem tud kocsit küldeni. Az éleződő versenyre a Volán a gép­kocsivezetők érdekeltsége fokozásával válaszol. A személygépkocsi-kölcsönzésről szólva elmondták, bevált a vi­­kend-díjszabás, ezt megtartva és a növekvő igényre reagálva növelik a kölcsönözhető lakókocsik számát. Újdonság a személygépkocsihoz kapcsolható utánfutó-kölcsönzés bevezetése, amellyel a kapcsolatos műszaki szolgáltatást is vállalják. Újdonság az időszakos műszaki vizsgára való felkészítés és vizsgáztatás. p. s. KÖZLEKEDÉS 5

Next