Közlekedés, 1983 (73. évfolyam, 1-12. szám)
1983-02-01 / 2. szám
Mindent megteszünk, hogy több legyen a fuvarozni való Ők tizenhatan Kecskemétről Tizenhat tehergépkocsi-vezető dolgozik egy brigádban, a József Attilában, s ahányan vannak, anynyifelé. Hárman nagyobb távolságú fuvarokat végeznek, a Kiskunhalasi Állami Gazdaság kért három pótos szerelvényt pilótákkal együtt huzamosabb időre törkölyszállításra Többen ugyancsak pótkocsis ZIL- ekkel és IFÁ-val „fűszert” árut hordanak a megyébe és Kecskemét boltjaiba. Mások darabárut juttatnak el a címzettekhez, négyen pedig a belszolgálati rezsifuvarozást látják el, üzemanyagot hoznak a saját kutakhoz, s minden egyéb dolgot házhoz szállítanak, ami a vállalat mindennapi életviteléhez kell. Győri István a brigád vezetője, vele és Berente István teherforgalmi üzemvezetővel beszélgetünk. Hatvannyolcban alakult a brigád 18 taggal, most 16-an vannak, az üzemvezetőt tiszteletbeli tagnak, közéjük valónak tekintik. Erősségük a takarékosság — A brigádot én szerveztem. 1967- ben kaptam kiváló jelvényt — mondja a brigádvezető. — Hívtak ide-oda, egyik-másik brigádba, de én sehova sem mentem. Úgy gondoltam, ha érdemesnek tartott a vállalat a kitüntetésre, akkor viszszaadok valamit én is, szervezek egy brigádot, és igényessé formálom a bennelevőket. Kik legyenek azok, akikkel indulni lehet? — tekintettem szét. — Hamar megbizonyosodtam, túlnyomó többségben csak fiatalok lehetnek, akik már vizsgáztak tehergépkocsi-vezetésből, de sokat kell még tanulniuk ahhoz, hogy valóban jó pilóta váljék belőlük. Így is lett. — Sok kitüntetést szereztünk már azóta. Soroljam? — kérdi. — No nem valamennyit, mert hosszú a lista. A legelsőt, a szocialista brigádzászlót 1969. áprilisban kaptuk. Volt egy bronzunk, két ezüstünk és öt aranyunk. Kétszer lettünk a vállalat kiváló brigádja, és legutoljára az 1981. évi tevékenységünk alapján a tröszt kiváló brigádja címet kaptuk. — Együtt vannak mind az alapítók? — Közülük tízen. Nyolcan távoztak. „D”-kategória vizsgát tettek, többen átmentek személyszállításra. Volt aki már nyugdíjba ment, de előfordult kilépés is. Helyükre újak jöttek. Jószellemű közösség a miénk. — Miben a legerősebbek? — A takarékosságban. Amennyit csak lehet, annyi üzemanyagot megspórolunk. Ezidáig benzinből és gázolajból 1500 liter a megtakarítás 1982-ben. Gázolajból Kása János, Szabó II. Mihály és jómagam fogyasztottunk legkevesebbet, benzinből meg Pető Lajos. — Van aki túlfogyaszt? — Ideig-óráig. Hogy tartósan ne lehessen túlfogyasztás egyikünknél sem, az közös ügy a brigádban. Legutóbb ketten túllépték a megengedett határt. Ez sem a pilótákon múlott, bár nagyon bántotta őket a dolog, de mindkét kocsi elhasználódott állapotban van. A brigád rendbetette a kocsikat, kicserélte, amit kell, s most már náluk is megfelelő a fogyasztás. — Mennyit kapnak vissza a megtakarításból? — Az egészet. Hogy holnap is minket hívjanak — Milyen a brigád hangulata? — Jó, küzdőképes kollektíva. Rugalmasan igyekszünk alkalmazkodni a vállalat tervéhez. Korábban félévenként tartottunk brigádtanácskozást, az is elegendő volt, most meg negyedévenként jövünk össze. Ha kell, sűrűbben is. Szükség van rá, mert nem könnyű állni a versenyt mostanában. A közelben több tsz is főtevékenységben végez fuvarozást, s bizony olykor szükség van taktikai megbeszélésre a brigádban, hogy mi módon tarthatjuk meg a partnert, nehogy elvigye előlünk más a fuvart. Azt kérjük és várjuk el egymástól: mindenki olyan magatartást tanúsítson, hogy holnap, holnapután, s azután is bennünket hívjanak. Az is nagyszerű dolog, ha név szerint kérnek egy-egy brigádtagot. Olyan kapcsolatra törekszünk a szállíttatókkal, amiben becsülete van mindahány brigádbeli gépkocsivezetőnek. Nálunk ez presztízskérdés. A mi pilótáink jobban tudják már melyik boltot hol keressék, mint a Fűszért kocsikísérője, s azt is, hol milyen árut kell lerakni. Rakodásban is segítenek, fia igényli a szállítmányozási vezető. Nem hagyunk senkit magára — Miben nyilvánul meg a brigád alkalmazkodóképessége? — Ha bármi adódik, amit saját magunk el tudunk végezni, megoldjuk magunk. Tegnapelőtt bemértük például az egyik gépkocsit, elvégeztük az oldalmagasító pótlását, kapcsokat raktunk fel. Sok mindent megcsinálunk, csak bemehessünk a javítóműhelybe és szerszámhoz jussunk. Mindent megteszünk, hogy több legyen a fuvarozni való. Ha lehet, nagy fuvart szerzünk, ha rövidebb a táv, úgy igyekszünk, hogy egy műszakba beleférjen legalább két forduló, ha lehetséges, a három is. — Hogy alakultak a munkájuk minőségét kifejező mutatók? — Az egy tonnára eső állásidőt 12 százalékkal a megengedett normaszint alá szorítottuk le. Jobb gondozással a két futójavítás közötti kilométereket a tavalyi 5300-ról 5800-ra növeltük. Május 1-én a gépjárműszemlén csúcseredményt értünk el, oklevelet, nyilvános dicséretet és pénzjutalmat kaptunk. Bennünket állított jó példának aszemlebizottság: . . . ilyennek kell lenni egy kocsinak — mondták. Ne vegye dicsekvésnek, de igen jólesett az elismerés. — Látjuk ha fiatal jött a vállalathoz, fogadjuk őket, megkérdezzük honnan jöttek, igyekszünk oldani a feszültséget bennük, ami egy új munkahelyen adódik. Amikor idekerülnek csak jogosítványuk van, csak hallottak valamit arról, hogy Volán, de hogy itt milyen a szellem, a munkahelyi légkör, a velük való törődés, az rajtunk múlik. Befogadjuk őket, segítünk nekik, hogy el tudjanak indulni. Nem hagyunk senkit magára. Ha leáll egy kocsijuk valahol, megállunk és segítünk . .. 1979-ben egy ifjúsági brigád alakult, akkor minden egyes fiatalt patronált egy-egy brigádtag. Hozzánk nőttek, elfogadták a jótanácsot, a nekik nyújtott segítséget. Megfelelni az új követelményeknek . Egy kommunista műszakteljes bevételét a lakásfejlesztés-támogatásra adtuk, a mozgássérültek segítségére további egynapi keresetünket. A Czolner-téri általános iskola KRESZ-parkját (brigádtagok gyerekei is járnak oda) rendbetettük. Sportpályát építettünk az iskolai szülői munkaközösséggel. Legalább 300-an dolgoztunk ott egyszerre. Egyik volt brigádtagunk infarktus következtében szenvedett balesetet. Ildikó leánya egy szál maga maradt az egész családból, egy szövetkezeti lakásban, őt patronáljuk. Az ABC Alföldi Áruházban volt tanuló, szállításkor szinte mindennap szót váltottunk vele. Ott voltunk a gyámhatóság szemléjén, látni, tudni akartunk mindenről. A lakást idegenforgalmi vállalat vette bérbe — amit hoz, azt a kislány nevére OTP-be helyezzük el. Az iskolával ugyanúgy tartottuk a kapcsolatot, akár a volt szülők. Születésnapot, névnapot, karácsonyt együtt ünneplünk, ajándékkal a brigád kedveskedik. Nemzetközi tanfolyamot öten végeztek, nyelveket tanulnak. A gépjárművezető és -karbantartó szakmásító tanfolyamot (440 óra elmélet, 148 óra gyakorlat), s ami szombat délután és vasárnaponként másfél esztendőn át tart — nyolcan végezték el a brigádból, hogy mind jobban megfelelhessenek annak, amit vállalatunk, a Volán 9-es vár el tőlünk. Újvári Tiborné Győri István Ha nincs a raktárban, akad az udvaron . . Megőrizzük, amit elértünk Vállalataink, köztük az 1-es Volán is, sokoldalúan elemzik a múlt év teljesítményi, gazdálkodási eredményeit, ugyanis azoknak alapján, figyelembe véve a népgazdaság igényeit és lehetőségeit, határozhatják meg az idei feladatokat. A Volán 1. sz. Vállalat igazgatója erről nyilatkozott a Volán Hírlapban, megállapítva, minden fuvarozási, szállítási igényt kielégítettek. A vállalat gazdálkodására az összhang volt a jellemző. Rugalmasan alkalmazkodtak a körülményekhez, nagy figyelmet fordítottak a takarékosságra, ezen belül az energiatakarékosságra. Javult a gázolaj-benzin üzemű gépjárművek kilométerteljesítmény aránya azzal is, hogy a benzines Zil-eket főleg bérautókként hasznosították. A hatékonyabb gazdálkodás eredményeként a tervezettnél nagyobb mértékben nőtt a dolgozók személyi jövedelme, az 1982-es évben bérkorrekcióval sikerült felszámolni az azonos munkabeosztásban foglalkoztatottak béraránytalanságait. S mint minden korábbi esztendőben, tavaly is tovább javultak a szociális körülmények a vállalatnál. A 13 ezer dolgozóból például 4500 üdülhetett. — Dolgozóink tudják, tavalyi eredményeink megismétlése az idén még nehezebb lesz — mondja Medgyes Lászlóné vszb-titkár, akit a szakszervezet tervezésben való részvételéről, illetve az idei év sajátos szakszervezeti feladatairól kérdeztünk. Utalva a demokratikus tervezésre, hogy a vállalati terv a munkahelyeken születik, s az nem ismeretlenül kerül a bizalmi küldöttek testülete elé, hanem abban a saját javaslataikkal találkoznak, szólt a december végi testületi ülésről, melyen meghatározták a gazdaságsegítő programot. Röviden arra irányul idei munkájuk, hogy segítsék megvalósítani a főbb célokat: a hatékonyság fokozását, az energiatakarékosságot. A szakszervezeti tisztségviselők is sokat tehetnek saját munkakörükben és nevelő, felvilágosító munkával azért, hogy a kedvezőtlen fuvarpiaci helyzet ellenére, az éves tervvel összhangban ne csökkenjen a teljesítmény. Feladataink között megfogalmaztuk, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani a gazdálkodási fegyelem megszilárdítására, a hatékonyabb munkára. Fokozott figyelemmel kísérjük és jobban segítjük a gazdasági vezetőket a munkaverseny-szervezésben, a brigádmozgalom továbbfejlesztésében, az újítómozgalom szélesítésében. ■— Élve a szakszervezetnek nyújtott jog- és hatáskörrel, törekszünk a társadalmi, a csoport és az egyéni érdekek egyeztetésére, ezen belül dolgozóink érdekeinek védelmére — folytatta a vszb titkára. Ami talán a legnehezebb feladat, hiszen az idén az 1-es Volánnál sem lesz lehetőség bérrel ellensúlyozni a növekvő kiadásokat. A nagyobb követelmények teljesítése esetén is mindössze 2,5, legjobb esetben 3 százalékos bérszínvonal-növelésre számíthatnak. A minimális mértékű differenciálást az teszi lehetővé, hogy a vállalat a múlt évben megszüntette a béraránytalanságokat. Az idén a teljesítmény után rendelkezésre álló igen szerény mértékű fejlesztés szétosztása nagy felelősséget ró a bizalmiakra, a partner gazdasági vezetőkre. Ezért is nagyobb jelentőségű az élet- és munkakörülmények megőrzését, szerény fejlesztését szorgalmazó programja a szakszervezetnek. A fejlődést elősegítő, a dolgozók érdekeltségét is kifejező változtatásokat, például a teljesítményrendszer további kiterjesztését kezdeményezi, támogatja a szakszervezet. Igyekszik megszilárdítani az utazó forgalmi dolgozók havi munkaideje csökkentésében elért eredményeket. Fokozni kívánják a munkavédelmi előírások betartatásának ellenőrzését, a munkavédelmi őrmozgalom hasznosságát, és nagyobb gondossággal ügyelnek a baleseti veszélyforrások megszüntetésére. Nem lesz könnyű megőrizni a szociális ellátottságban, például az üdültetésben elért figyelemreméltó eredményt. Hogy ebben mi várható az idén, Medgyes Lászlóné így vázolta: " Az idén sajnos nem lesz mód az üdülők számának növelésére, de arról nem lehet szó, hogy 4500-nál kevesebben üdüljenek. Növekszik viszont az üdülési napok száma. A külföldi csereüdülésben résztvevők tábora, hála az NDK-s partnerrel való jó kapcsolatnak, százzal több lesz. Minőségi változást jelent, hogy a korábbi külföldi egyhetes turnusokat kéthetesekké alakítjuk, ami a pihenés szempontjából számottevő. Nagy erőfeszítésbe kerül a vállalatnak, de megőrizzük a munkahelyek szociális ellátottsági színvonalát, az étkeztetést és üzemorvosi ellátottságot. A célok világos, időbeni megfogalmazása, a szakszervezeti tisztségviselők részvétele a megvalósításukban egyben azt is jelenti, hogy a munkahelyi demokrácia, a demokratikus fórumok működése problémamentes? Hogy a szigorodó gazdálkodási körülmények mellett is gond nélküli? — kérdeztük Medgyes Lászlónét. — Azon igyekszünk, hogy az legyen — válaszolta határozottan. A választ a legfontosabb szakszervezeti feladatokat összefoglaló testületi állásfoglalás adja. „Még jobban törekedni kell arra, hogy a gazdasági vezetők és a szakszervezeti tisztségviselők megteremtsék az üzemi és szakszervezeti demokrácia összhangját, hogy a dolgozók megfelelő információkhoz jussanak, érdemi válaszokat kapjanak észrevételeikre, javaslataikra.” A szakszervezeti és az üzemi demokrácia érvényesítését kívánják szolgálni azzal is, hogy a bizalmiakat és a partner gazdasági vezetőket együtt készítik fel ebbeni feladataikra. Pócza Sarolta l bővülnek a kedvezmények Változatos utazási lehetőség , új szolgáltatások a Volántourist idei programjában A Volántourist ismét sokszínű terveit ismertette a sajtó képuviselőivel Meszlenyi Géza igazgató és a vállalat vezető munkatársai. Mindenekelőtt arról szóltak, hogy a múlt évben bevezetett új szolgáltatásokat, kedvezményeket továbbra is megtartják, sőt azokat bővítik. Az idegenforgalom 1983-as terveiről szólva, amit a jó terjedelmű, szép kivitelű programfüzet is tartalmaz, 30 országba irányuló kétszáz úttípus ezerkétszáz időpontja közül válogathatnak a külföldre utazók. A Volántourist igyekszik minden érdeklődő pénztárcájához igazodni, kínálnak luxus körutazást is, de növelték a szerényebb elhelyezéses külföldi utak számát. Miközben az utazási és szállásköltségek világszerte emelkednek, s az ezzel járó költségnövekedés alól a Volántourist sem mentesülhet, lesznek utak, melyek az idén olcsóbbak a tavalyinál. Csehszlovákiában, Bulgáriában és a jugoszláviai Dubrovnikban például kevesebbe kerül az idei nyaralás. A családos üdülést segíti a vállalat azzal, hogy a Bulgáriába utazó családoknak 6 év alatti gyermekeik után június 15-ig, illetve szeptember 15-től nem kell fizetni. A belföldi turizmus fejlesztésében eddig is sokat tett a Volántourist. Az idén 100 úttípust kínálnak és 500 időpont közül lehet választani. Megtartják és fejlesztik a kedvezményes túrabérletet (négy utat fizet, ötöt kap). Újdonság lesz a 8—10 túránkénti sorsolás, melyen belföldi üdülést, illetve társasutazást lehet nyerni. A taxi-közlekedés újdonsága a KIOSZ-szal kötött megállapodás, hogy a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében szélesítik a magántaxisokkal való együttműködést. A CB-sek például megkapják a forgalomirányítástól azokat a kocsirendeléseket, amelyekre a Volántaxi nem tud kocsit küldeni. Az éleződő versenyre a Volán a gépkocsivezetők érdekeltsége fokozásával válaszol. A személygépkocsi-kölcsönzésről szólva elmondták, bevált a vikend-díjszabás, ezt megtartva és a növekvő igényre reagálva növelik a kölcsönözhető lakókocsik számát. Újdonság a személygépkocsihoz kapcsolható utánfutó-kölcsönzés bevezetése, amellyel a kapcsolatos műszaki szolgáltatást is vállalják. Újdonság az időszakos műszaki vizsgára való felkészítés és vizsgáztatás. p. s. KÖZLEKEDÉS 5