Közlekedés, 1983 (73. évfolyam, 1-12. szám)

1983-08-01 / 8. szám

KITÜNTETETTEK y A lyugalmas kikötőben Búcsúzás négy évtized után Élete során valahogy mindig a vi­zekhez kötődött. A Tisza mellől in­dult, Szegedről és most, amikor bú­csúzik, a Duna tükrözi vissza csak­nem fél évszázad emlékeit. — Hogyan is volt? Megkíséreljük közösen idézni az elszállt éveket Kovács Istvánnal, a MAHART most elköszönő vezérigazgatójával. — A szegedi felsőipar-iskolában végeztem annak idején. Kezdetben napidíjas gépkezelő voltam az akkori cégnél, a MFTR-nél. Néhány évig hajóztam, folyami hajókon, gép­üzemvezetői posztig vittem. 1950. ja­nuár elsejétől vagyok parti állo­mányban. Sok mindent próbáltam, voltam szerkesztő-rajzoló, majd a ja­vítási osztályon hajócsoport-felügye­­lő. 1954—57-ig a Közlekedési Minisz­tériumban dolgoztam, majd 57-ben visszakerültem újra javítási osztály­­vezetőnek. 1958-ban a vállalat fő­mérnöke lettem. Közben természe­tesen „tanultam. Elvégeztem a Bu­dapesti Műszaki Egyetem gépész­­mérnöki karán a hajómérnöki sza­kot. Majd rájöttem, hogy szükségem van bizonyos közgazdasági ismere­tekre is, így a BME keretén belül a mérnökközgazdász szakot is elvégez­tem. 1967-ben a Közlekedési Minisz­térium javaslatára a pártfőiskola kétéves nappali tagozatát végeztem el. 1973-ig voltam főmérnök és az év szeptemberében neveztek ki ve­zérigazgatónak. Elkötelezett ember. A pártnak és a szakszervezetnek is 1945 óta tagja. Életútját, munkasikereit több kitün­tetés fémjelzi. A Munka Érdemrend valamennyi fokozatát megkapta és most, nyugállományba vonulása al­kalmából az Elnöki Tanács a Szo­cialista Magyarországért kitüntetést adományozta Kovács Istvánnak. Dátumok kavarognak, évek pereg­nek előttünk pillanatok alatt, de ezek az évek nem voltak azért olyan egyszerűek és nem is voltak mindig könnyűek. — Nem panaszkodhatom tulajdon­képpen. Amikor dolgozni kezdtem, jó idők jártak, igaz nem sokáig. A fel­lendülés időszakát a háború szakí­totta meg. Minden elpusztult, újra kellett kezdeni. A Magyar-Szovjet Hajózási Társaság, az MSZHRT le­romlott hajóparkot vett át, egyszer­re kellett a helyreállítás munkálatait végezni, meg a forgalmat is biztosí­tani. Embert próbáló, nehéz idők voltak, hősi korszak, ami eltartott az ötvenes évek közepéig. Ekkor már jelentős volt a fejlesztés a hajójaví­tó üzem területén, gépesített sója­­pálya, új hajókovácsműhely a cse­peli kikötőben, jelezve, hogy a hely­reállítás befejeződött. Az akkori szer­vezeti rend szerint az MSZHRT-en kívül a tengerhajózás is működött és az ötvenes évek második felében erő­teljes fejlődésnek indult. Megkezdő­dött az 1300 tonnás­ Duna tengerjáró építése, 11 hajó készült a típusból, az 1957—60-ig tartó hároméves terv fo­lyamán előkészítették a folyami ha­józás rekonstrukcióját. A fejlődés a hatvanas években még erőteljesebbé vált. Új hajók és uszályok sora jelzi ezt az időszakot, megkezdődött a fo­lyami hajópark dízelesítése is. Ez a program befejeződött 1966-ra. A fo­lyami uszályparkban is nagy fejlő­dés következett be, ötven 1000 ton­nás uszály épült. Ekkor kezdtek át­térni a Dunán az új technológiára, a tolóhajózásra, így e korszerű tech­nika számára a legtöbb vállalatot sikerült megnyerni, és be is vezet­ték a modernebb technikát. 1966 óta a MAHART maga gyártja a különféle folyami hajókat. A hajó­javító ipar fejlesztése révén Duna­­harasztiban új üzem, új gyártó bázis készült el, mely ma is biztosítja a hajózás részére a biztonságos üze­melést. A vállalat gazdasági helyzete le­hetővé tette — a népgazdasági lehe­tőségeket is figyelembe véve —, hogy a 70-es évek elejétől beindulhasson a mélytengeri hajózás is. Bulgáriából, a Szovjetunióból és Lengyelország­ból 6-13 ezer tonnás hajókat vásá­roltunk, melyekkel igen távoli kikö­tőket is sikerült felkeresni. A sze­mélyhajópark lassúbb ütemben fej­lődött és főként a Balatonon volt erőteljesebb, a 400 személyes kata­marának mind a Balaton térségé­ben, mind a Dunán, kis befogadó­­képességükkel jobban alkalmazkod­nak az igényekhez. Az oktatás és képzés területén is volt mit tenni az elmúlt időszakban. A KPM és az Oktatási Minisztéri­um segítségével 1966-tól a tengerész­tisztképzés főiskolai szinten törté­nik. 1970-től a Lékai János gimná­zium fokozatosan átalakult hajózási szakközépiskolává. Jelenleg a főis­kolai képzés a Budapesti Műszaki Egyetemen, a közlekedésmérnöki ka­ron van, kibővített formában, a ten­gerésztisztképzés mellett folyami és általános gépésztagozat is van. — Mit mondhat magáénak az az ember, aki több, mint négy évtized után búcsúzik? — Az ember sorsa nem választ­ható külön a vállalatétól, ahol dol­gozott, ahol elért valamit, attól, a közösségtől, mellyel együtt vészel­tek át viharokat és együtt voltak a napos oldalon. Ha azt veszem, hogy a MAHART az elmúlt években öt alkalommal volt kiváló vállalat és 1976-ban a SZOT és Minisztertanács vándorzászlaját is elnyertük, azt hi­szem nem panaszkodhatunk. — Gondolom Kovács István iri­gyelt ember volt, hiszen akkor utaz­hatott a nagyvilágban a tengerek országútjain, amikor akart? — Hát látja, ebben téved. A ve­zérigazgató nem a maga ura. Eddig háromszor készültem hosszabb ten­geri útra és mind a háromszor ma­radtam, mert közbejött valami. Ne­gyedszer nem kíséreltem meg ha­józni, repülővel utaztam el a Távol- Keletre, szép élmény volt. — És most, hogyan tovább? — Különösebb igényeim és vágya­im nincsenek. Az első az egészség lenne a sorban, amit kívánni tudnék. Hiszen éppen emiatt kértem felmen­tésemet, mert érzem, elfáradtam. Az én munkám teljes embert kíván, a stafétabot olyanhoz került, aki még jobban bírja az iramot. Itt nem le­het lazítani. Nekem pedig már arra van szükségem. Olvasok majd, van egy kis unokám, vele is időzöm és felajánlottak több lehetőséget hasz­nos időtöltésre is. Úgy hiszem már választottam: a jövendő hajósait szeretném oktatni a szakközépisko­lában, ha át tudok adni valamit az én tapasztalataimból, tudásomból a következő nemzedék számára, akkor elégedett leszek. Leopold — SPORTOLNI AKAR, VAGY DOLGOZNI? — körülbelül így tették fel annak idején a kérdést Zsuzsá­nak a BKV Vasúti Járműjavító Fő­műhelyben. És a választás nem is volt olyan könnyű, így a válaszadás sem. Hiszen Kovács Károlyné, La­jos Zsuzsa férje is válogatott spor­toló volt és ő maga is a BKV NB I-es röplabdacsapatában játszott, ahol harmadik helyezést értek el. Életé­nek ebben az időszakában még a sport volt az első. Mióta az eszét tudja, szerette, csinálta, a verseny­­szellem, a csapatjáték, az együtt ját­szás öröme, élménye igen sokat je­lentett az életében. Nem is értette egészen a kérdést, hiszen mindket­tőt akarta, teljes szívvel és lélekkel, igazán és őszintén. Úgy hitte, meg­fér együtt a sport és a munka. Tech­nikumot végzett, majd műszaki fő­iskolát, üzemmérnök lett és 11 éve van a BKV-nál. Igaz, a sport sok időt vett el, de Zsuzsa dolgozni is akart, edzés, játék, munka nem mon­danak ellent — gondolta. Egészen addig, míg nem jött a gyerek. Mikor megszületett kislánya, Barbara, va­lóban úgy érezte, minden együtt nem megy. Valamiről le kell mondani, neki kell lemondani, hiszen ő az anya, rá hárul a gyereknevelés na­gyobb felelőssége. És ekkor már egyértelmű lett a válasz a feltett kérdésre: — Marad a munka és abbahagyja a sportot. De, aki megszokta, hogy a sportban verseny van, hogy­­jó a „dobogós he­lyen” lenni, az nem akarja másként és nem akarhatta a munkában sem. ígéretet kapott munkahelyén, ha visszajön a gyes-ről a technológiai osztályon lesz a­ gépészeti csoport ve­zetője. Kiemelt­­munkahely ez, most meg főként, mert a­ legutóbbi átszer­vezés óta nincs a­­ technológiai osz­tályon osztályve­zető-helyettes és ez­zel a feladattal is­ Zsuzsát bízták meg. Tizennégy kocsiszín teljes villamos­­hálózatának ellátásáért felelősek. Ide tartozik a járműkarbantartás tech­nológiai része és természetesen a ja­vítási idők normája is. EGY NŐNEK MŰSZAKI PÁLYÁN különösen sokat kell bizonyítani. Ezt Zsuzsa is jól tudta. Teljes lendület­tel vetette bele magát a tennivalók­ba. Még 1974-ben elvállalta a Kossa István brigád vezetését. Ez a brigád hozzá hasonló korú dolgozókból állt, nőkből és férfiakból vegyesen. A vállalat kiváló ifjúsági brigádja lett munkája alapján, majd a vállalat kiváló brigádja címet is elnyerte ez a többszörös szocialista címmel ki­tüntetett közösség. Zsuzsa tovább bizonyított. Meg­nyerte egyszer a vállalati újítási szakvéleményezők versenyét. Tavaly pedig a női újítók versenyén lett el­ső helyezett, az idén harmadik. A versenyszellem nem halt ki be­lőle a sport abbahagyásával. A mun­ka területén is képes bizonyítani. Társadalmi munkát is mindenkor szívesen vállal. Tagja a Munkaügyi Döntőbizottságnak. Újításokon töri állandóan a fejét. Az elmúlt évben a brigád közösen adott be újítást, a Tátra villamosok kerékszerelő szer­számaival kapcsolatban. Két kiváló dolgozó kitüntetése van és egy főmérnöki dicsérő oklevele. Most, a szocialista brigádmozgalom 25 éves jubileuma alkalmából a Munka Érdemrend bronz fokozatát kapta, a kitüntetést a Parlamentben adták át. ALIG TÚL A 30-ON néhány évvel, nő­vezetőként bizonyította, hogy megállja helyét minden poszton. Ha repül egy labda bizony nosztalgiá­val néz utána, a mozgást, a fiatalsá­got jelentette számára a sport. De férje sportkarrierje nem szakadt meg és másodikos kislánya is sport­iskolába jár, ő még a jövő ígérete. Egyszer a főnök tette fel a kér­dést, azután az élet: — Sportolni akar, vagy dolgozni?! — Mivel mind­kettő nem ment, a munkát válasz­totta, de legalább úgy csinálja, mint a sportot az NB. I-ben. l. (jg- A munkában is NB I-es teljesítményt nyújt 8 KÖZLEKEDÉS A közismert, megbecsült embe­rek közé tartozik a Volán 6. sz. Vállalatnál Kiss F. Zoltán. Van akinek Zoli, másnak Zoli bá­csi, attól függően, hogy az ő 52 évé­hez képest hol tart korban az illető. Jóval fiatalabbnak látszik. Mo­solygós arca kortalanná teszi, pedig munkájából adódóan nem kevés problémával kell megbirkóznia. — Mindent szabad, csak kitérni a ne­hézségek elől nem. Amit ránk bíztak el kell végezni és ha egyedül nem megy, segítenek a társak, — mondja. — A munka mellé most újabb biz­tatást kaptam. Ebben az évben már két megtiszteltetés ért. Szakszerve­zeti Munkáért arany fokozatot kap­tam, akkor, amikor a szocialista bri­gádvezetők országos tanácskozására voltam hivatalos, ahol én képvisel­tem a vállalat 175 szocialista brigád­ját, a több ezer brigádtagot. Úgy gondolom, ez a kitüntetés egyben az én, a 27 tagú Petőfi Sán­dor szocialista brigádnak is a kitün­tetése, amelynek feladata a Zil, a Robur, az Avia típusú gépkocsik ja­vítása, üzemeltetése. Nagyon odafigyeltem Gáspár Sán­dor beszámolójára, amit a szocialista brigádmozgalommal kapcsolatos for­malizmusról mondott. Korábban ná­lunk is voltak hasonló hibák. Gon­dolok a jó önadminisztrációra, a de­koratív brigádnaplóra. Az is meg­ragadott, hogy a tanácskozáson mi­lyen nagy hangsúlyt kapott a meny­­nyiség és a minőség szinkronba ho­zásának fontossága. De már nem elég csak beszélni a minőségről, tenni is kell érdekében. Legelőbb meg kell szüntetni az anyaghiányt, ami a mi­nőséget is gátolja. A szocialista brigádmozgalom meg tud újulni, ha a tanulásban előtérbe állítják az új technika alkalmazásá­nak megismerését. A brigádokban nem mindenki egyformán minden munkának mestere, ezért egymást segítve, ellenőrizve kell dolgozni, hogy csak jó minőség kerüljön ki a kezünkből. Ez nemcsak a brigádban törvény, azon vagyunk, hogy érvé­nyesüljön az egész műszaknál. A­mikor arra kérem Kiss F. Zol­tánt, hogy magáról beszéljen azt mondja, ezt tette eddig is. A brigád és ez a műhely az én éle­tem. Szeretem az embereket, nem­csak meghallgatom problémáikat, de a megoldásában is segítek. Ná­lunk családi hagyomány a munka- és emberszeretet. Nagyon jó érzés és büszke vagyok arra, hogy a vál­lalattal együtt fejlődtem, hiszen 1951- től dolgozom itt. Annak is örülök, hogy sok ember került ki a kezem alól, akik közül többen vezető be­osztásba kerültek, mint vállalatunk vszb-titkára és a vállalati pártbi­zottság titkára. — Hogy győzi a sokféle feladatot, hiszen brigádvezető, főbizalmi, ön­kéntes rendőr? — A vállalat adta a lehetőséget, hogy az legyek aki vagyok, ezért igyekszem mindenben helytállni. Koczka Lajos vszb-titkár is nagy tisztelője Kiss F. Zoltánnak. Sokat tanult tőle a mozgalmi munkában, brigádvezetőként, főbizalmiként is példamutatóan dolgozik, mondja ró­la. Életvitele, munkája becsületes­sége meggyőző erővel hat minden munkatársára, toldja meg előbbi szavait, majd újítói tevékenységét emeli ki, hogy harmincnál több újí­tását vezették be. Nem véletlen, hogy tízszeres kiváló dolgozó. Meg­kapta a Munka Érdemrend bronz fokozatát, és a Szakszervezeti Mun­káért arany fokozatát is. Tények so­kasága bizonyítja, hogy megérdemli a megbecsülést, elismerést. Zsurakovszki Mihály Megbecsült ember Egy sikeres ember Óbudáról Akik ismerik, sikeres embernek tartják Nagy Antal gépkocsivezetőt, a BKV óbudai üzmegység József At­tila szocialista brigádjának vezető­jét. Való igaz, hogy munkája és élete az utóbbi évek során kedve­zően alakult, de ez nem a szeren­cse, hanem erős akarat és kemény, céltudatos munka következménye. Még 1970 januárjában azzal az el­határozással lépett be a Fürst ga­rázs kapuján, hogy két évet dolgo­zik, mint autóbuszvezető, azután va­lami kötetlenebb munkát keres ma­gának. Szeretett volna feleségével együtt emberibb körülmények közé kerülni a parányi hűvösvölgyi szo­bácskából. A tehergépkocsi után örömmel vezette az autóbuszt. Né­hány hónap alatt több vonalat is megismert, megkedvelte a tömeg­­közlekedési szolgálatot. Az óbudai garázs beindulásakor több kollégájával együtt ő is átkérte magát az új munkahelyre, és ta­vasszal már az 56-os vonalon dolgo­zott. Később az 57-es brigádban is­merkedett a szocialista versenymoz­galom célkitűzéseivel. Megszerette a közös munkát, és korábbi elhatáro­zását megváltoztatva autóbuszvezető maradt. A fegyelmet követelő közle­kedési munka, a szabadidőben vég­zett megannyi társadalmi megbízás, az együttes szórakozás és sportolás igazi pezsgő brigádéletet biztosított a hűvösvölgyi dolgozóknak. Nagy Antal ekkor gondolt először a szak­mai előrelépés lehetőségére. Elvégez­te a csuklós tanfolyamot, majd — hogy frissen szerzett ismereteit ka­matoztassa — 1972 februárjában a közismerten nehéz 12A vonalra ke­rült a Nagykörútra. A szerencsés vé­letlen úgy hozta, hogy ott is egy ki­tűnő kollektíva fogadta be. A mind­össze kétesztendős brigád az előző évben nyerte el a szocialista címet. Az új kolléga szaktudása, embersze­­retete, hangulatteremtő vidámsága, fiatalos lelkesedése révén hamaro­san a brigád közmegbecsülést élvező tagja lett. A már akkor is szép ered­ményekkel büszkélkedő kollektíva 1973-ban a metró beindulását követő átszervezések során a 60-as vonalra került. A népszerű Tóni időközben fele­ségével együtt szorgalmasan tanult a garázs szakszervezeti bizottsága ál­tal indított kihelyezett gimnázium­ban. Nehéz évek voltak, de amikor 1976-ban sikeresen érettségizett, azt mondta, megérte. Nem sokkal ezután munkatársai megválasztották brigád­­vezetőnek. A sok tanulás után szinte megkönnyebbülve vetette magát a munkába. Csak a brigád eredményei­nek alakulása, a sok társadalmi te­vékenység, valamint az időközben kapott kis lakás berendezése, csino­sítása érdekelte. A brigád ezekben az években va­lódi szocialista közösséggé formáló­dott, biztosan haladt a sikerek felé vezető úton. Fokozatosan csökken­tek a balesetek, események, a kom­munista műszakok teljesítésével az elsők közé kerültek. A hármas jel­szó szellemében munkálkodva már az üzemegység legjobb brigádjai kö­zé számítottak. Nem csupán a közös szabadidő-programok és a minden­napi munka kötötte össze őket, ha­nem jellemző volt a brigád tagjaira a rendszeres önképzés, a könyvtá­rak, TIT-előadások látogatása, az ott szerzett ismeretek közös megbeszé­lése. A brigádvezető ismét beült az iskolapadba és 1981. július 10-én a sikeres szakmunkásvizsga után gép­­járművezető és karbantartó szak­munkásbizonyítványt szerzett. Munkatársaival együtt szorgalma­san dolgozik, jól keres, magánélete is rendezett. Sok barátja van, be­csülik, szeretik mindenütt. Az utób­bi időben mégis arra a legbüszkébb, hogy a több évi kemény, céltudatos munka eredményeképpen az elmúlt esztendő teljesítményei alapján bri­gádjuk elnyerte a Vállalat kiváló brigádja kitüntetést. — Most jó for­mában vagyunk — mondja moso­lyogva —, nem ülhetünk a megszer­zett babérokon. Az idén megpályáz­tuk a Szakma kiváló brigádja cí­met is. — A népszerű kollektíva ed­digi eredményei alapján joggal ál­líthatom, hogy rajtuk nem múlik majd a siker. Bánkúti Pál

Next