Közlekedéstudományi Szemle, 1953 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1953 / 2. szám - Ferdinánd László: A "Beloiannisz" balatoni utasszállító motorhajó

szállva megtekinthesse az ottani nevezetessége­ket, illetőleg átszállva más hajóra, eljuthasson Keszthelyre és onnan visszatérve még az éj­szakai órák beállta előtt elérhesse a kiránduló­járat kiindulópontját. Az ilyen módon igényelt hajóméretek, valamint a hajósebesség meghatá­rozták az abba beépítendő gép teljesítmény­nagyságát is. Az előzetes számítások szerint, figyelembe véve a viharos időjárásnál szükséges tartalékteljesítményt, 400 LE körüli teljesít­ményű tógépre volt szükség. Ki kellett továbbá elégíteni a hajós­ személy­zet korszerű elhelyezésénél felmerülő szociális igényeket is. Minthogy e hajók vonathajó jel­legűek már, az állandó ottlakást a hajó személy­zete részére magasabb fokon kell biztosítani. Fentebb vázolt követelmények alapján ter­vezték meg az első nagyméretű balatoni ki­rándulóhajó típusát és ennek első példányát a ,,Beloiannisz”-t. A tervezés eredménye alapján a hajó teljes hossza 43,6 méter, szélessége a főborda mentén 6,8 méter, a szélesség a legjobban kinyúló pontok között 7,2 méter, a hajótest oldalmagas­sága 2,85 méter. A hajó merülését 600 utassal, 11 tonna üzem­olajjal, kenőolajjal, ivóvízzel, összes felszere­léssel, leltári tárgyakkal és tartalék alkat­részekkel 1,45 méterre választották. A kívánal­maknak megfelelően a hajó sebessége, a rendel­kezésre álló 1 db. 450 LE-s hajó-Diesel-motor teljesítménye mellett 3,5—4 méter vízmély­ségnél, szélcsendes időben 22—23 km/óra. A hajó főgépének teljesítménye és annak 330/perc fordulati száma, valamint az elérendő hajósebesség legalább 1,4 méter átmérőjű és 1,80 méter emelkedésű hajócsavar alkalmazását tette szükségessé. Minthogy a hajó merülési viszonyai a már említett okokból korlátozottak voltak, a hajócsavart a hajófar­tom­elles ki­képzésével csekély mértékben be kellett, sül­lyeszteni a hajótestbe úgy, hogy a hajó leg­nagyobb bemerülése a megkívánt 1,45 métert ne haladja meg. A hajótest külhéja szegecselt, a belső merevítő elemek pedig hegesztett kivitelben készültek. A felhasznált hajóépítési vasanyag 41—45 kg/mm 2 szakítószilárdságú, 18—20% nyúlású Siemens-Martin acél. A hajótest szerkezeti ki­vitelénél a kisparti hajózási­ tengeri hajókra vonatkozó előírásokat alkalmazták. A hajótest­­elemek összehegesztésére a hajóosztályozó inté­zetek részéről elfogadott, kiváló minőségű hazai gyártmányú „Nid­rod 50” jelű villamoshegesztő­­elektródát használták. A hajóorr és fartőkéje 8 mm, a hajótest lemezelése pedig 4 — 7 mm vastagságú acél­lemezekből készült. A bordák, hosszmerevítők és általában a merevítő elemek 6 — 7 mm vas­tagságú idomvasakból, illetőleg peremezett lemezekből készültek. A válaszfalakat 3,5—4 mm vastag lemezből készítették hegesztett ki­vitelben és azokon merevítésűi, a bordaosztás­nak megfelelő távolságban függőlegesen be­­hegesztett laposvasakat alkalmaztak. A fel­építmények falai 2,5 — 3 mm vastag acéllemez­ből szintén hegesztett kivitelben készültek. A fedélzetek 30 mm vastag fenyőfából készültek. A parancsnoki hidat, a kormányállást, fenyőből állították elő. A felépítmény süllyeszthető ab­lakait alumínium kerettel látták el. Ezeknek az ablakoknak a nyitása és zárása forgattyús szer­kezettel történik. A hajótesten elhelyezett oldal­ablakok szabályszerű kivitelben minőségi alu­mínium öntvényből készültek. A hajótestet 6 válaszfal 7 vízmentes rekeszre osztja, amelyek közül első a lánckamra, második a leltártér, harmadik a személyzeti lakótér, kony­ha és személyzeti mosdó és étkező, negyedik a motortér, a 11 tonna gázolaj befogadására al­kalmas üzemanyagtartállyal, ötödik a fedélzet alatti utastér. A hatodik térben nyert elhelyezést az ivóvíztartály, a hetedik legutolsó tér pedig a fajbiztonsági tér. A hajó főfedélzete folytonos vonalban van kiképezve és annak mellső részén kissé emelt habvédlemez biztosítja a horgony­emelő be­rendezésnek és a környezetének a felcsapódó hullámok elleni védelmét. A főfedélzeten el­helyezett felépítményekben min­d elől, mind hátul utasterek vannak kialakítva. Itt vannak el­helyezve az utasmellékhelyiségek, a buffet, a hajó iroda- és rádiófülkéje, a lépcsőaknák, vala­mint a horgony­emelő berendezés. A gépházból a legfelső fedélzetre egy nagy­méretű akna húzódik fel, amely a gépház levegőjének a tisztántartását biztosítja és azon­kívül javítás esetén ezen keresztül emelik ki a hajó főgépét a hajótestből. A felső fedélzet teljes egészében nyílt utastérré van kiképezve. Ennek mellső részén képezték ki a parancsnoki híd feljáróját, emellett köz­vetlenül a parancsnok lakófülkéjét, valamint a tartalékfülkét. A felső fedélzet mellső részén, I 72

Next