Közlekedéstudományi Szemle, 1955 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1955 / 10. szám - Nemeskéri-Kiss Géza: Az Újpesti Vasúti Dunahíd újjáépítése

régi pillérekhez hasonlóan szintén faragott gránit­­kőburkolattal látták el, az árvízszint feletti ma­gasságig. A népszigeti hídfő a robbantás következtében a terepszín alatt csupán 2,5—3,0 m mélységig ron­gálódott meg, ezért a falazat helyreállítását száraz munkagödörben lehetett végrehajtani. A többi mederági falazatok a háborús cselekmé­nyek következtében csak kisebb mértékű sérülése­ket szenvedtek. Mindazonáltal a pillérek felső ré­szét egy bizonyos szintig le kellett bontani, mert a régi falazatok gránit sarukövei helyett az újabb előírásoknak megfelelően valamennyi pilléren vas­beton sarugerendákat kellett készíteni. E munkála­tok végrehajtása során a kábelhíd pillérekre sze­relt kapuzatainak tartóelemeit minden esetben ki kellett váltani. A falazatok egy részének újjáépí­tését 1953—54 telén — rendkívül hideg időjárás mellett — szintén téli betonozással kellett elké­szíteni. 1953. december végén éjjel-nappali mun­kával, erős jégzajlás ellenére, —9 C° hidegben si­került a Népsziget felől számított negyedik pillér vasbeton szerkezeti gerendájának betonozását be­fejezni, mely munkarész elvégzése egyben az az évi terv teljesítését is jelentette. A pillérek bontási és beto­nozási munkáinál a kivite­lező a „Petőfi“ pontonhíd­­­ból származó úszóegysége­ket célszerűen fel tudta hasz­nálni (5. ábra). Az ezen úszótagok fedélzetére szerelt 3 tonna teherbírású Derick­­darukat minden vízállás mellett alkalmazni lehetett. A pillérek körül végzendő munkálatok előtt a környező meder­feneket fel kellett derí­teni abból a szempontból, hogy a bontás, illetőleg az építés folyamán leeső tár­gyak az esetleg ott elfekvő robbanóanyagok következ­tében veszélyt ne jelenthes­senek. A felderítések ered­ményeképpen számos légi­bombát kellett a pillérek közvetlen környezetéből eltávolítani ; e gyújtó­szerkezet nélküli robbanótesteket a há­ború folyamán eredetileg a pillérek rombolására szánták (6. ábra). A mederági falazatok építése során a hajózást korlátozni nem kellett. A fenti falazati munkákon kívül az újpesti feljáróban egy 3,0 m nyílású vasbeton kerethidat építettek a gyalog­forgalom számára. A népszigeti töltésben pedig a teherbírás szempontjából már nem megfelelő régi boltozott híd he­lyett egy 8,0 m nyílású vasbeton, zárt kerethíd épült a közút és a villamos iparvágány átvezetésére. Ezen utóbbi műtárgy arányos méreteivel és faragott mészkőburkolatával igen kedvező esz­tétikai hatású (7. ábra). A hídon létesítendő kétirányú gyalogos- és kerék­párutakhoz a csatlakozó töltésszakaszon szintbeni közlekedési pályák csatlakoznak. Mivel a régi töl­tésrészek csak az egyvágányú vasúti pálya céljait szolgálták, az újpesti és óbudai feljárót, valamint a népszigeti töltésszakaszt mintegy 40 000 m3 salak felhasználásával ki kellett szélesíteni. E töltésépítési munkát lényegileg 1954—55 telén, aránylag enyhe, de hosszantartó, csapadékos téli időben kellett elvégezni. A munka sürgőssége miatt (az 1955. május havi vasúti forgalombahelyezés) a népszigeti villamos iparvágányon beszállított salakot dömperek és billenőszekrényes tehergép­kocsik segítségével szállították, váltott műszak­ban, a bedolgozás színhelyére. A Hídépítő Vállalat dolgozóinak igen viszontagságos körülmények közt kellett, fagyban, havasesőben, éjjel-nappali mun­kával a töltésépítés nehéz munkáját végrehajta­­niuk. A töltés tömörítése hengerekkel történt. A töl­tésanyag helyszínre szállítását az említett gépjár­művekkel úgy szervezték meg, hogy azok maguk is állandóan tömörítették a már bedolgozott sza­kaszokat. 6. ábra: A­ munkálatok folyamán a mederfenékről eltávolított 509 kg-os légibomba. 7. ábra: a népszigeti kerethíd, a csatlakozó töltésrészek elkészülte előtt.

Next