Közlekedéstudományi Szemle, 1955 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1955 / 10. szám - Nemeskéri-Kiss Géza: Az Újpesti Vasúti Dunahíd újjáépítése
Az Újpesti Vasúti Dunahíd újjáépítése NEMESKÉRI-KISS GÉZA A második világháború folyamán, a többi Dunaraddal együtt, az újpesti híd is a rombolás áldozata lett. 11 évi kényszerű szünetelés után 1955. május 10-én ismét megindult a forgalom az újjáépített vasúti hídon. Az alábbiakban először a régi hídról emlékezem meg, majd az új híd építési munkáit kívánom ismertetni, végül az újjáépített vasúti híd gazdasági jelentőségét foglalom össze. E beszámoló keretében elsősorban az újjáépítéssel kapcsolatos közlekedési vonatkozásokat fogom kiemelni, a mélyépítési, vasszerelési és egyéb munkálatok ismertetése mellett. Az újjáépítés egyes fázisainak tárgyalásánál az időrendiséget veszem alapul, különválasztva azonban a könnyebb áttekinthetőség érdekében a Váciút és az újpesti öböl feletti kikötőági hídrész, továbbá a Nagyduna feletti , mederági hídrész munkáit. I. A régi híd A régi vasúti hidat az 1894—1896 évek folyamán építették, a budapest—esztergomi vasútvonalon. A híd megépítésével zárult a jobb- és balparti körvasút. A hidat a millennium évében, 1896. november 3-án adták át a vasúti forgalomnak. Mind a kikötőági, mind pedig a mederági híd vízben épült pilléreinek alapjai pneumatikus alapozással készültek. A parti pillérek és hídfők alapjait pedig részben szádfalas körülzárás, részben dúcolás védelme mellett építették. A mederági híd felmenő falazatait faragott gránitkőburkolattal látták el, az árvízszint feletti egyméteres szintig. E pillérek egyéb részei, valamint az összes kikötőági falazatok mészkőburkolattal készültek. A régi híd valamennyi áthidalószerkezete kéttámaszú, rácsos hídszerkezet volt,, kivéve az öbölági hídhoz Angyalföld felől csatlakozó háromnyílású boltozatot és a népszigeti boltozott hidat. Az egyvágányú híd déli oldalán 2,0 m széles konzolon, pallóburkolattal ellátott gyalogjáró létesült. A hidak közti, népszigeti töltésszakasz, valamint az újpesti és óbudai feljárók szélessége csak a vasúti vágánynak megfelelő méretű volt és így ezen a szakaszon a gyalogjárók kényelmes, szintbeni közlekedése nem volt biztosítva. A fejlődő műszaki követelményeknek megfelelően a régi híd vasszerkezetein az 1928—29 és 1932—33-ig terjedő időszakban a híd teherbírását növelő célból erősítési munkálatokat végeztek. A hidat 1944 nyarán több ízben súlyos légitámadás érte. Az egyik bombatámadás eredményeképpen a folyóba zuhant a mederági híd Óbuda felőli utolsó, közel 100 méteres hídszerkezete. A híd helyreállításához a forgalom biztosítása érdekében azonnal hozzáláttak és megfelelő úszóberendezések segítségével megkezdték a lezuhant hídszerkezet felemelését. Még mielőtt azonban ezt a munkát befejezhették volna, egy újabb légitámadás az emelőberendezéssel ellátott uszályokat is tönkretette és elsüllyesztette. Ezek után a sérült hídszerkezet helyreállítását nem folytatták és így a vasúti forgalom a régi hídon már nem indulhatott meg. A régi híd épen maradt további részeit a főváros körülzárása után a hadműveletek során, 1944 december legvégén robbantották fel. Bár kísérlet történt ennek az esztelen rombolásnak megakadályozására, azt meghiúsítani nem tudták. A kikötőágban 3 pillért és 4 rácsos, vasszerkezetű áthidalást robbantottak fel. A mederágban pedig hét közül csak a hajózó út feletti egyetlen hídnyílás maradt épségben, az óbudai 20 m-es parti nyíláson kívül. A falazatok közül a népszigeti hídfőt és az innen számított első mederpillért rombolták le. 1945 februárjában szovjet műszaki csapatok katonai, közúti pontonhidat vertek a hídtól délre, mintegy 30 m-re. Műszaki egységek még 1945 telén megkezdték a lerobbantott vasszerkezetek vízből kiálló részeinek eltávolítását és ezáltal sikerült a Duna e szakaszán az árvízveszélyt lényegesen lecsökkenteni. A pesti part és a Népsziget között a régi híd részbeni felhasználásával vascső cölöpjármokon ideiglenes hidat létesítettek, amely a különböző közművek átvezetésén kívül a gyalogos forgalmat is lehetővé tette ( 1. ábra). Az épen maradt mederági pillérekre vasszerkezetű távvezetéktartó oszlopokat szereltek és erre a 1. ábra. Provizórikus kozmit- és gyaloghíd a kikötőági lerobbantott híd mellett. Kikötőági-híd Népsziget «7.71 ГЧ. — 3. ábra. Az Újpesti Vasúti Dunahíd vázlatoselrendezése.