Közlekedéstudományi Szemle, 1956 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1956 / 2. szám - Faragó Béla: A BUdapesti Földalatti Vasút próbapályája
lehetnek, így az előtér helyes kialakításának feladata igen sokszor változatos és érdekes probléma a tervező számára. IRODALOM Feuchtinger Max—Erich : Bahnhofplaetze, ihre Gestaltung unter dem Einfluss des Strassenverkehrs, Eisenbahn Technische Rundschau, 1952. Jün. Fodor Jenő—Mangel János: Vasúti felvételi és áruforgalmi épületek, 36—47. old., Bp. Közlekedési Kiadó, 1953. Hodatajev V. P. : Zseleznodorozsnij transzport v planirovke go roda v, Moszkva, 1952. Lambert Walther—Keckeisen Willi : Bahnhofplätze, ihre Gestaltung unter dem Einfluss des Eisenbahnverkehres, Eisenbahn Technische Rundschau, 1952. Jun. A Budapesti Földalatti Vasút próbapályája FARAGÓ BÉLA A Budapesti Földalatti Vasút építkezése — a kormányprogram célkitűzéseinek megfelelően — átmenetileg szünetel. Az üzem megnyitására eredetileg tervezett határidő — 1954. év vége — oly szorosan volt megállapítva, hogy a földalatti vasút üzemét megelőző próbák és kísérletek végrehajtására csak részben vagy egyáltalán nem kerülhetett volna sor. Az építkezés átmeneti szüneteltetése azonban módot ad arra, hogy az eddig még tisztázatlan kérdések, a több változatban kivitelezett szerkezeti megoldások ügyében a lefolytatott próbák és kísérletek eredményei alapján történjék meg a végleges döntés és a helyes kivitel megválasztása. A földalatti vasút gépészeti berendezéseinek jelentős részét képező járművek, az áramellátás, a vasútbiztosító és jelzőberendezések, valamint a pályaszerkezet vitás kérdéseinek tisztázását szolgálja a Népligetben épített próbapálya, melyet az alábbiakban ismertetünk. A próbapálya leírása A Népliget délkeleti határán húzódik a MÁV Bp.—Keleti és Bp.—Ferencvárosi pályaudvarait összekötő vasúti vonal töltése. A töltés Népliget felőli oldalán elterülő, fákkal be nem ültetett gyepes sáv látszott a legalkalmasabbnak próbapálya létesítésére. A hely kiválasztásánál lényeges követelmény volt, hogy a próbapályának közvetlen összeköttetése legyen a járműveket előállító Ganz Vagongyárral és a sorozatkocsik próbáinál ne kelljen a kocsik kiszállításával a MÁV forgalmát zavarni (1. ábra). A MÁVAG és a Ganz Vagongyár a Simor utca népligeti részén különleges nyomközű járművek részére már korábban létesített próbapályát, azonban ezt a próbapályát részben a két gyár gyakori igénybevétele miatt nem tudtuk volna a próbakocsikkal való mérések és kísérletek céljára felhasználni, részben a pálya körülkerítésének szükségessége miatt a Népligetet két részre osztottuk 1. ábra. A Budapesti Földalatti Vasút próbapályájának helyszínrajza