Közlekedéstudományi Szemle, 1956 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1956 / 2. szám - Faragó Béla: A BUdapesti Földalatti Vasút próbapályája

lehetnek, így az előtér helyes kialakításának feladata igen sokszor változatos és érdekes prob­léma a tervező számára. IRODALOM Feuchtinger Max—Erich : Bahnhofplaetze, ihre Ge­staltung unter dem Einfluss des Strassenverkehrs, Eisenbahn Technische Rundschau, 1952. Jün. Fodor Jenő—Mangel János: Vasúti felvételi és áru­forgalmi épületek, 36—47. old., Bp. Közlekedési Kiadó, 1953. Hodatajev V. P. : Zseleznodorozsnij transzport v plani­­rovke go roda v, Moszkva, 1952. Lambert Walther—Keckeisen Willi : Bahnhofplät­ze, ihre Gestaltung unter dem Einfluss des Eisenbahnverkehres, Eisenbahn Technische Rund­schau, 1952. Jun. A Budapesti Földalatti Vasút próbapályája FARAGÓ BÉLA A Budapesti Földalatti Vasút építkezése — a kormányprogram célkitűzéseinek megfelelően — átmenetileg szünetel. Az üzem megnyitására ere­detileg tervezett határidő — 1954. év vége — oly szorosan volt megállapítva, hogy a földalatti vasút üzemét megelőző próbák és kísérletek végrehaj­tására csak részben vagy egyáltalán nem kerül­hetett volna sor. Az építkezés átmeneti szüneteltetése azonban módot ad arra, hogy az eddig még tisztázatlan kérdések, a több változatban kivitelezett szerke­zeti megoldások ügyében a lefolytatott próbák és kísérletek eredményei alapján történjék meg a végleges döntés és a helyes kivitel megválasztása. A földalatti vasút gépészeti berendezéseinek jelentős részét képező járművek, az áramellátás, a vasútbiztosító és jelzőberendezések, valamint a pályaszerkezet vitás kérdéseinek tisztázását szol­gálja a Népligetben épített próbapálya, melyet az alábbiakban ismertetünk. A próbapálya leírása A Népliget délkeleti határán húzódik a MÁV Bp.—Keleti és Bp.—Ferencvárosi pályaudvarait összekötő vasúti vonal töltése. A töltés Népliget felőli oldalán elterülő, fákkal be nem ültetett gye­pes sáv látszott a legalkalmasabbnak próbapálya létesítésére. A hely kiválasztásánál lényeges köve­telmény volt, hogy a próbapályának közvetlen összeköttetése legyen a járműveket előállító Ganz Vagongyárral és a sorozatkocsik próbáinál ne kell­jen a kocsik kiszállításával a MÁV forgalmát zavarni (1. ábra). A MÁVAG és a Ganz Vagongyár a Simor utca népligeti részén különleges nyomközű járművek részére már korábban létesített próbapályát, azon­ban ezt a próbapályát részben a két gyár gyakori igénybevétele miatt nem tudtuk volna a próba­kocsikkal való mérések és kísérletek céljára fel­használni, részben a pálya körülkerítésének szük­ségessége miatt a Népligetet két részre osztottuk 1. ábra. A Budapesti Földalatti Vasút próbapályájának helyszínrajza

Next