Közlekedéstudományi Szemle, 1957 (7. évfolyam, 1-12. szám)
1957 / 4. szám - KÖNYVSZEMLE - A kerék. Az "Autó-Motor" Kiskönyvtára [Könyvismertetés] - A. T. Starr: Rádióhírközlés - Balázs Pál: Kis hibák - nagy károk (csomagolástechnika) [Könyvismertetés]
véleményt mondani. Első pillantásra ugyanis nehezen képzelhető el, hogy a jelenlegi — a csúcsforgalomban pótkocsival is zsúfoltan közlekedő — pécsi villamosvasút teljes felszámolása esetén, a javaslat szerinti „tiszta“ autóbusz üzemnek ne lenne több olyan vonala, amely sűrűsége szerint már a mai utasmennyiség figyelembevételével is ne a trolibusz gazdasági körzetéhez tartoznék (a tanulmány szerint ilyen a 9 percnél sűrűbb járat). Ez a meggondolás még két szempontból egészíthető ki , a) Pécs, domborzati viszonyai folytán számos olyan viszonylattal, illetőleg vonalrésszel rendelkezik, amely hegyipályának minősül és Nagy Endre cikke alapján ezeken a trolibusz-autóbusz gazdasági határa már 20 perces sűrűségnél van. b) Az egész hálózaton végrehajtandó fejlesztés egyik kihatása nyilván az utasszám, ezzel együtt pedig a közlekedési sűrűség általános növekedése lenne. Az utóbbi körülmény folytán viszont lehetséges, hogy több olyan viszonylat, amely korábbi sűrűsége miatt még az autó Könyvszemle A kerék. Az „Autó-Motor“ Kiskönyvtára Bp. 1957. Műszaki Könyvkiadó 96 old., 163 ábra (ára fűzve 9,50 Ft) Az „Autó-Motor“ c. népszerű szaklapunk szerkesztősége érdekes kezdeményezéssel lépett az autósok széles tábora elé. Megindította „Az Autó-Motor kiskönyvtára“ sorozatot, ,,A kerék“ címen, amelynek az a célja, hogy negyedévenként változatos, olvasmányos cikkek gyűjteményén keresztül tájékoztassa a gépkocsi- és motorkerékpár-vezetőket, valamint az e szakma iránt érdeklődőket, a motorsport híveit a legújabb műszaki fejlődésről, a legfontosabb tudnivalókról. A sorozat első kötete rendkívül változatos tartalommal jelent meg. A gépkocsi és a motorkerékpár történetéről szóló cikkeken kívül megismertet a kis- és a törpeautó fejlődésével, sok jelentős kocsitípust mutat be, foglalkozik a műanyag-karosszériákkal, a helyes vezetés fogásánál, a magyar autósporttal. Ezenkívül számos kisebb színes cikke, közleménye tanítja, szórakoztatja az olvasót, felhasználva az újságírás sok ötletes módszerét. Az érdekes, újszerű kezdeményezés bizonyára éppen olyan szíves fogadtatásra talál majd a szakma olvasói részéről, mint amilyennek maga a lap, az „Autó- Motor“ is örvend. Remélhető, hogy az új vállalkozás is segít elmélyíteni a magyar olvasók széles rétegeinek szakmai műveltségét, busz gazdaságossági területére esett, átkerülne a trolibuszéba. A fentiek alapján vélem vitathatónak a tiszta autóbusz-profilú pécsi közlekedési vállalat megvalósításának gazdaságosságát. Összegezve észrevételeimet : ismételten hagsúlyozni szeretném Nagy Endre tanulmányának jelentőségét városi közlekedésünk fejlesztési kérdéseinek vizsgálatában. Egyben újból megemlítem : kívánatos lenne, ha a további, hasonló tárgyú kutató munka kiterjedne egyfelől a módszer továbbfejlesztésére (vonali elemzés), másfelől a most tárgyaltak mellett olyan korszerű tömegközlekedési módok vizsgálatára is (pl. a csuklós járművekre, a burkolat alatt vezetett közúti vasutakra, trolibuszokra és ,,conveyor“-ra stb.), amelyeket ma még nálunk nem alkalmaznak; azonban a távlati tervezés látókörének bővítése folytán bevezetésük komolyabb megfontolást igényel. Farkas Gábor A. T. STARR: Rádióhírközlés Bp. 1957. Műszaki Könyvkiadó, 912 l., 1017 ábra (ára kötve 150,— Ft) E kézikönyvszerűen összeállított úttörő munka magyar kiadása a szerzőnek 1953-ban Londonban megjelent „Radio and radar technique“ c. műve alapján készült. Célja a hírközlés, illetőleg az elektronika legújabb eredményeinek összefoglalása híradástechnikai mérnökök, legfőképpen a tervezők és kutatók számára. A szerző hatalmas anyagot dolgozott fel és értékesítette nemcsak a folyóiratos irodalom eredményeit, de a nehezen hozzáférhető vállalati és kutatóintézeti jelentéseket is, így számos vonatkozásban a világtechnika legújabb eredményeivel ismerteti meg az olvasót. Különösen nagy súlyt kap a munkában a sokcsatornás rádióösszeköttetések, a rádiólokáció, a zajkérdések, a modulációs rendszereik és a korszerű elektroncsövek tulajdonságainak tárgyalása. A hatalmas mű felépítése olyan, hogy a fizikai magyarázatokat tartalmazó, leíró jellegű részekből kiemeli és a függelékekbe helyezi az összefüggő, matematikailag végigtárgyalt anyagot. Ily módon a mű első része 7 fejezetet tartalmaz, amelyek a hírközlési módszereket és azok fizikai korlátait, az elektromágneses tér tulajdonságait, a mikrohullámok és ultrarövidhullámok technikáját, az antennákat, az elektroncsöveket, az áramkörtechnikát és a hullámalakok áramköri technikáját tárgyalják, míg a könyv második része 30 függeléket tartalmaz, több mint 300 oldal terjedelemben. Ez a tárgyalásmód könnyebbséget jelent az olyan olvasók számára, akik egy-egy témakörben csak általános tájékozódást kívánnak szerezni. BALÁZS PÁL: Kis hibák — nagy károk (csomagolástechnika) Bp. 1957. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 219 l., számos ábra, 30 old. melléklet (ára fűzve 28,— Ft) A csomagolástechnikai kérdések az utóbbi években — örvendetes módon — hazánkban is előtérbe kerültek. A nem túlméretezett, de ugyanakkor a különféle célokat biztonságosan kielégítő, tehát gazdaságos csomagolás megvalósítása ma már népgazdaságunk számos szervét foglalkoztatja, összefüggésben a gyártástechnológiával, a bel- és külkereskedelem szempontjaival és igen nagy mértékben a szállítással, valamint az ezzel kapcsolatos raktározás és rakodás kívánalmaival. E sokrétű gyakorlati és elméleti munka egyre, jobban türöződik a hazai szakirodalomban is, nemcsak a rövidebb lélegzetű cikkek és tanulmányok megjelenésén, de önálló szakkönyvek kiadásán keresztül is. Balázs Pál és szerzőtársai nemrég megjelent műve az utolsó öt év során a harmadik olyan szakkönyv, amely a szállítási csomagolás kérdéseit is részletesebben tárgyalja. Az 1952-ben megjelent Felföldi—Izsó: Szállítási csomagolás (Közlekedési Kiadó) és az 1954-ben kiadott „Élelmiszerek csomagolása“ (szerk. Gyönös Károly, Élelmiszeripari Kiadó) c. mű után e harmadik szakkönyv — a legáltalánosabb célkitűzéssel — a csomagolással foglalkozó dolgozók széles köre számára készült. A „Kis hibák — nagy károk“ c. szakkönyv — miként a címe is jelzi — a csomagolás fontosságára, az e téren elkövetett hibák sokszor igen súlyos következményeire kívánja felhívni a figyelmet és elsősorban a csomagolással foglalkozó dolgozók szakképzését szolgálja, de a közlekedés érdekelt kereskedelmi dolgozóinak figyelmét is megérdemli. A mű az általános ismereteket tartalmazó bevezető fejezet után anyagismereti kérdésekkel, a fából, fém e