Közlekedéstudományi Szemle, 1959 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1959 / 11. szám - Czére Béla: "A Közlekedési Múzeumért" kiállítás
mazó tárcsás védőjelző képviseli (5. ábra). De kiállításra került egy korszerű, működtethető egyközpontos állomási biztosítóberendezés is, amelyet a látogatók tanulmányozhatnak és kezelhetnek is (6. ábra). A fentieken kívül figyelemre méltók a magyar vasúttörténet egyéb dokumentumai, különösen az első vasutak idejéből származó okmányok, menetrendek, díjszabások, térképek, a vasúti munkásmozgalmak néhány emléke, valamint az újjáépítést, a második világháború utáni fejlődést dokumentáló tablók is. A hosszcsarnok egyik sarka a Múzeum hídépítési modellanyagából ad ízelítőt. Itt látható pl. a budapesti déli összekötő Duna-híd újjáépítésének egy részlete, a csongrádi Tisza-híd roncskiemelése, a Kossuth-híd modellje, egy ,,K“ híd szerelését bemutató modell stb. A városi közlekedést — többek közt — egy helyiérdekű villamosvasúti motorkocsi és egy városi villamos motorkocsi modellje képviseli. Átlépve a kupolacsarnokhoz csatlakozó helyiségbe, itt egyik oldalon a gépjárműközlekedés, illetőleg az útépítés kiállítási anyagát láthatjuk. E kiállítási részleg exponátumai lényegében két csoportra oszthatók: az 1:5 léptékű, kiváló gonddal készült gépjárműmodellekre, amelyek a magyar gépjárműipar fejlődését mutatják be, valamint egyes történeti érdekességű eredeti járművekre. A sok érdekes járműmodell közül kiemelkedik Csonka János 1900-ban készített postai levélgyűjtő motoros triciklije, Bánki Donát 1900-ban épített elsőkerék meghajtású gépkocsija, az 1902-ből való Hóra Nándor-féle áruszállító gépkocsi, az ugyanezen évben Szám Géza által szerkesztett postai közvetítő gépkocsi stb. (A modelleket a Haris-testvérek készítették.) Az eredeti járművek között nagy érdeklődésre tarthat számot pl. az 1898. évi „Oldsmobile“ gyártmányú gépkocsi, az 1901-ből való postai levélgyűjtő gépkocsi, az 1908. évi Csonka-féle gépkocsi, az 1934. évi ,,Mercedes Benz“ gyártmányú gépkocsi hosszmetszete stb. (7., 8. és 9. ábra.) A közúti közlekedési részleg ezen felül — tablókon — a modern hazai teherautókat és autóbuszokat, valamint az útépítést is bemutatja. A terem szemközti oldalán kapott helyet a légiközlekedés kiállítási anyaga. A magas állványra helyezett „Gyöngyös 33“, az első magyar szerkesztésű vitorlázó repülőgép mintegy szárnyai alá fogja a repülés különféle érdekes történeti és oktató tárgyait (lásd lapunk címképén). Itt látható pl. Schwartz Dávid léghajójának fényképe és a léghajó vázának egy darabja, az első magyar helikopter-modell (Ős Lajos, 1910), az első, valóban a levegőbe emelkedett, Adorján János által szerkesztett magyar repülőgép mp- 5. ábra. Tárcsás vasúti védőjelző 1880-ból 6. ábra. Korszerű, működtethető egyközpontos állomási biztosítóberendezés 7. ábra. A kiállítás gépjármű részlegéből: 1901. évi postai levélgyűjtő gépkocsi (Peugeot)