Közlekedéstudományi Szemle, 1963 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1963 / 7. szám - A FŐVÁROSI MÉLYÉPÍTÉSI TERVEZŐ VÁLLALAT KÖZLEMÉNYEI - Erdélyi Zsófia: A parkolás helyzete Budapesten

296 * KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE Egyes városokban egy bizonyos napszakban tilos a tehergépko­csik rakodása (pl. London). ■ A parkolási időtartam korlátozásá­val kapcsolatban amerikai váro­sokban igen jól beváltak és az európai városokban is egyre gyak­rabban használják a parkoló­órákat, és sok helyen a parkoló­tárcsákat. Budapestre vonatkozóan — ez­zel a kérdéssel kapcsolatban — azt lehetne mondani, hogy ma még talán korai a parkolási idő korlátozásával foglalkozni. A mai motorizációs fok mellett elsősor­ban arra kell törekedni, hogy minél több, nagy befogadóképes­ségű parkolóhelyet létesítsünk a város belterületén, amíg van rá lehetőség (pl. beépítetlen terüle­teken), mert a későbbiek során csupán a parkolási idő korláto­zásával nem lesz lehetőség a par­kolási problémák megoldására. A garázsok helyzete Budapesten A megvizsgált területen — a tanácsokon keresztül — kérdő­ívek segítségével próbáltuk a meg­levő garázsok adatait (helyét, be­fogadóképességét, kihasználtsá­gát) megszerezni. Nem sikerült ugyan minden esetben részletes feleletet kapnunk, egy kérdésben azonban a válaszok megegyeztek : az éjszakai helykihasználás min­den garázsban 100%-os■. Ebből a számból az látható, hogy több gépkocsi elhelyezésére a meglevő garázsokban nincs lehetőség. Sőt, az 1962. decemberében megtar­tott éjszakai parkolásfelvétel eredménye azt mutatta, hogy pl. a Nagykörúton 120 db, a Már­tírok útján 30 db, a Magyar Jakobinusok Terén 7 db, a Ma­dách téri parkolóhelyen 46 db stb. személygépkocsi parkolt az éjszaka folyamán, ugyanakkor a Vörösmarty téri parkolóhelyen összesen 1 db. Ezek a számok jelzik, hogy elsősorban a sűrű beépítésű lakóterületen a meg­levő garázsok az igényeket már ma sem elégítik ki, és ez az arány a jövőben még feltehetően tovább fog romlani, mert ha sor is kerül új garázsok létesítésére, ezek épí­tése feltehetőleg nem fog lépést tartani a gépkocsiszám növeke­désével. Mindenesetre, új létesítmények építése esetén — legyen az akár Parkoló járművek száma (db) -------Vörösmarty téren parkoló járművek (szombati napon) -------Vörösmarty téren parkoló járművek (csütörtöki napon) ........- Vörösmarty téren parkoló járművek (vasárnapi napon) -------Rogel szálló elött parkoló járművek I. ábra. Néhány példa a parkolás napi lefolyására 8. ábra. A járművek parkolási idejének megoszlása az V. kerületben végzett parkolásfelvétel alapján : 9. ábra. Parkolási időtartamok összegvonala

Next