Közlekedéstudományi Szemle, 1967 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1967 / 11. szám - Rév Pál: Emlékezés a kormányozható léghajó magyar származású feltalálójára

Emlékezés a kormányozható léghajó magyar származású feltalálójára RÉV PÁL A technika történetének jelentős szakasza fejeződött be a kormányoz­ható léghajó feltalálásával. Ez az időszak kezdődött a modern léghajó­zás megteremtésével és befejeződött a Schwarz-féle léghajó sikeres próbaút­­jával. Az utódokra már csak a tö­kéletesítés munkája maradt. A Montgolfier testvérek meleg levegővel töltött léggömbje 1783-ban a világon elsőnek emelke­dett a magasba. A levegőnél köny­­nyebb test, a léggömb volt te­hát az első jármű, mely a levegő bi­rodalmát hozzáférhetővé tette az em­beriség számára. A kezdet sikerei után azonban fejlődésében hosszú ideig megakadt. A léggömb felemelkedett ugyan a levegőbe, de mozgásában teljesen a szél szeszélyétől függött,­­ irányát nem választhatta meg. Az idők fo­lyamán alig változott. Technikai tö­kéletlenségét az egyéni teljesítmé­nyek terén elért rekordokkal igye­keztek leplezni. Az emberiség évezre­des vágyát, a repülést, a tetszés sze­rinti helyváltoztatást a léggömb nem oldotta meg. A modern léghajózás kezdetétől foglalkoztatta a kísérletezőket a lég­gömb kormányzásának, irányításá­nak megoldása. B. Fr­a­nkl­in, az Amerikai Egyesült Államok későbbi elnöke, aki Párizsban végignézte a Mongol­­fier- és a Charles-féle léggömbök első felszállásait, tapasztalatait így rözítette . . .Beláthatatlan előnyt jelentene, ha megoldódna a léggömb vízszintes irányítása”. A múlt szá­zad első felében az ábrándos elkép­zeléseken túl (léggömbök madarak­kal vontatása) többen a vízi jármű­vek módjára, vitorlák, evezőlapátok használatával akarták megoldani a léggömbök irányítását. Az utóbbi elképzelésnél az alap­­gondolat volt hibás : a vitorlás hajó­ra két tényező, a víz ellenállása és a szél ereje hat. E két erő teszi képessé a vezetőt, hogy a szél irányától elté­rően manőverezhessen. Ezt a lég­gömbre azért nem lehetett alkal­mazni, mert a szél erején kívül a másik erőt nélkülözte. Még a könnyűsúlyú robbanómo­tor váratott magára. Arra azonban nemsokára rájöttek, hogy a léghajó ellenállását lényegesen csökkenteni lehet, ha annak alakját megváltoztat­ják, szivar vagy orsó alakra, vagyis áramvonalasra képezik ki. A múlt század második felében pedig már sor kerülhetett a léghajók mechanikus eszközökkel történő helyváltoztatására. Ennek első úttö­rője II. Giffard, aki 1852— 1855 között épített orsó formájú lég­hajóiban gőzmotort helyezett el és légcsavart alkalmazott. Az ún. puha testű léghajójában a gáz eloszlása nem volt egyenletes. Egy része me­netközben elillant, a hajótest behor­padt, burkolóhálója meglazult és szerencsés kimenetelű balesetet oko­zott. A nyomdokain haladók által végrehajtott módosítások sem hozták meg a kívánt eredményt. Giffard és a többiek példáján okulva a kutatók, kísérletezők levon­hatták azt a következtetést, hogy a kormányozható léghajó megvalósí­tásának a könnyű és üzembiztos hajtóerőn kívül egyéb szerkezeti aka­dályai is vannak. Ilyenek a léghajó­test alakja, merevítése, a gondola felfüggesztése, a kormányzószerkeze­tek kialakítása,­­ hogy csak a leg­fontosabbakat említsük. A XIX. század utolsó évtizedei­ben különböző tervek­ készülte­k, hogy a fenti hiányosságokat meg­szüntetve, megvalósuljon a kormá­nyozható léghajó. Ebben az időben már a benzinmotorok LE/kg súlyá­nak fokozatos csökkenése biztató tényező volt a probléma megoldásá­ban. A kutatói munkában kortársait maga mögött hagyva, sikerült első­nek célba érnie egy különös pálya­futású embernek. Könnyűfémből a világon elsőnek készített üzemké­pes közlekedési eszközt a magyar származású Schwarz Dávid. Ebben az évben van 70. évfordu­lója, hogy alumíniumból készült léghajója sikeresen a levegőbe emel­kedett. Sajnos, a feltaláló ezt már nem érhette meg. Felőrlődve abban a kö­zönyben, sőt gúnyban, ami léghajó­­találmányait és kísérleteit körül­vette, egészségileg és anyagilag tönk­remenne, közvetlenül munkájának sikerre vitele előtt, fiatal korában halt meg. Schwarz eredményes munkájával fejeződött be az a korszak, amely a Montgolfier-féle léggömb első fel­szállásával kezdődött. A léggömb a szél játékszeréből a levegőt uralma alá rendelő léghajóvá fejlő­dött. Ki volt a feltaláló? Találmánya győzelemre vitelének és halálának 70. évfordulóján nemcsak kegyelet­ből, de tanulságból is érdemes em­­lékét a feledésből kiemelni. Gyermekkoráról, ifjúságáról sajnos­­ csak néhány adatot tu­dunk. Életrajzi kutatásának még csak elején tartunk, ezért személyét részletesen az olvasók elé, emberi közelségbe hozni ma még nem lehet­séges. Az eddigi források alapján meg­állapíthatjuk, hogy Schwarz Dávid 1850. december 7-én Keszthelyen született. Édesapja keszthelyi szár­mazású kereskedő volt, aki 1853 februárjában tüdőgyulladásban el­hunyt. Heten voltak testvérek, — a leg­fiatalabb volt Dávid, aki apja halá­lakor alig múlt 2 éves. Az apa életé­ben is nagy szegénységben éltek, de elhunytával a család nyomorba ke­rült. A gyermekek a keszthelyi elemi iskolába jártak. Az özvegy népes családjával — rossz anyagi helyzetük miatt — idővel Szlavó­niába költözött. A család sorsáról és Dávid ifjú­koráról egyenlőre többet felderíteni nem lehetett. Annyit tudunk, hogy a későbbi feltaláló hivatásának a fás­ szakmát választotta. A sorsát eldöntő léghajóépítésig Horvátor­szágban erdőkitermeléssel és fa ér­tékesítéssel foglalkozott. 1. ábra: Schwarz Dávid, az alumíniumból készült kormányozható léghajó feltalálója

Next