Közlekedéstudományi Szemle, 1979 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1979 / 1. szám - Közlekedéspolitikánk az országgyűlés előtt - Beszámoló az országgyűlés részére a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásáról és továbbfejlesztésének főbb irányairól

KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE XXIX. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1979. JANUÁR HÓ KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁNK AZ ORSZÁGYŰLÉS ELŐTT A magyar közlekedés fejlesztése — mint ismere­tes — az elmúlt évtizedben az 1968-ban elfogadott közlekedéspolitikai koncepcióban foglalt irányelvek alapján történt. Tíz év alatt közlekedésünk egésze, annak struk­túrája és egyes ágazatai sokat fejlődtek, miközben a belső és külső feltételek, a közlekedéssel szem­beni követelmények is lényegesen megváltoztak. Mindez indokolttá tette annak felülvizsgálatát, hogy miként sikerült realizálni az 1968-as irány­­­elveket, milyen tanulságokat kell levonni az eddigi tapasztalatokból, miként kell továbbfejleszteni a közlekedéspolitikát, hogy az lehetőleg optimálisan szolgálja a népgazdaság, a lakosság érdekeit. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium — részletes előkészítő munka után — beszámolót ké­szített a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtá­sáról és továbbfejlesztésének fő irányairól, amelyet előbb a Minisztertanács, majd őszi ülésszakán, 1978. október 27-én az országgyűlés is megtár­gyalt. A beszámolót az országgyűlésen P­ull­ai Ár­pád közlekedés- és postaügyi miniszter terjesztet­te elő. Expozéját vita követte,­­amelynek során Gyarmati János, dr. Lukács János, Doradics Ferenc, dr. Faragó Margit, L­a­n­g­y­alk­a Antal, Tóth István, C­s­er­­­na János, K­álló István, Kiss Jenő, Kl­alo­c­z­a­i Miklós, dr . Marton János, Kaszai Imre, Peták Tibor és G­r­á­c­s­in András képviselők szólaltak fel, értékelték ed­digi eredményeinket, a közlekedés munkájának népgazdasági jelentőségét, hangot adva országos és helyi közlekedési problémáknak is. A hozzászólá­sokra Pallai Árpád miniszter adott választ, majd az országgyűlés a beszámolót jóváhagyólag tudo­másul vette. Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük a legfontosabb dokumentumok: a beszámoló és a mi­niszteri expozé teljes szövegét, amelyek a közleke­déstudományok művelői és a tudományos ered­mények hasznosítói számára is iránymutatásul szol­gálnak. Beszámoló az országgyűlés részére a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásáról és továbbfejlesztésének főbb irányairól A Minisztertanács 1968-ban átfogóan értékelte a magyar közlekedés helyzetét, és megállapította: a közlekedés — a jelentős fejlesztések ellenére — nem tartott lépést az ország általános fejlődésével, a nemzetközi igényekkel. Az 1960-as években a közlekedési rendszer alacsony hatékonysággal mű­ködött, ágazatai között korszerűtlen volt a munka­­megosztás, a szolgáltatások színvonala nem volt megfelelő. A kialakult helyzet indokolttá tette a közleke­déspolitikai koncepció kidolgozását. A társadalmi, gazdasági fejlődés, a bővülő nemzetközi kapcsola­tok igényeit alapul véve, a kormány szükségesnek tartotta a közlekedés fokozott ütemű fejlesztését, és kijelölte annak fő irányait. A kormány közleke­déspolitikai koncepcióját az országgyűlés jóvá­hagyta. A koncepció fő irányai a következők voltak: a közlekedési munkamegosztás módosítása, a vasút korszerűsítése, hálózatának racionalizálása, a köz­úti közlekedés komplex fejlesztése, a nemzetközi szállítások növelése, a gazdaságosság fokozása, a szolgáltatások színvonalának emelése, a közleke­dési dolgozók szociális és munkakörülményeinek javítása, a közlekedés biztonságának erősítése.

Next