Közlekedéstudományi Szemle, 1979 (29. évfolyam, 1-12. szám)
1979 / 1. szám - Közlekedéspolitikánk az országgyűlés előtt - Beszámoló az országgyűlés részére a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásáról és továbbfejlesztésének főbb irányairól
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE XXIX. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1979. JANUÁR HÓ KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁNK AZ ORSZÁGYŰLÉS ELŐTT A magyar közlekedés fejlesztése — mint ismeretes — az elmúlt évtizedben az 1968-ban elfogadott közlekedéspolitikai koncepcióban foglalt irányelvek alapján történt. Tíz év alatt közlekedésünk egésze, annak struktúrája és egyes ágazatai sokat fejlődtek, miközben a belső és külső feltételek, a közlekedéssel szembeni követelmények is lényegesen megváltoztak. Mindez indokolttá tette annak felülvizsgálatát, hogy miként sikerült realizálni az 1968-as irányelveket, milyen tanulságokat kell levonni az eddigi tapasztalatokból, miként kell továbbfejleszteni a közlekedéspolitikát, hogy az lehetőleg optimálisan szolgálja a népgazdaság, a lakosság érdekeit. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium — részletes előkészítő munka után — beszámolót készített a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásáról és továbbfejlesztésének fő irányairól, amelyet előbb a Minisztertanács, majd őszi ülésszakán, 1978. október 27-én az országgyűlés is megtárgyalt. A beszámolót az országgyűlésen Pullai Árpád közlekedés- és postaügyi miniszter terjesztette elő. Expozéját vita követte,amelynek során Gyarmati János, dr. Lukács János, Doradics Ferenc, dr. Faragó Margit, Langyalka Antal, Tóth István, Cserna János, Kálló István, Kiss Jenő, Klaloczai Miklós, dr . Marton János, Kaszai Imre, Peták Tibor és Grácsin András képviselők szólaltak fel, értékelték eddigi eredményeinket, a közlekedés munkájának népgazdasági jelentőségét, hangot adva országos és helyi közlekedési problémáknak is. A hozzászólásokra Pallai Árpád miniszter adott választ, majd az országgyűlés a beszámolót jóváhagyólag tudomásul vette. Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük a legfontosabb dokumentumok: a beszámoló és a miniszteri expozé teljes szövegét, amelyek a közlekedéstudományok művelői és a tudományos eredmények hasznosítói számára is iránymutatásul szolgálnak. Beszámoló az országgyűlés részére a közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásáról és továbbfejlesztésének főbb irányairól A Minisztertanács 1968-ban átfogóan értékelte a magyar közlekedés helyzetét, és megállapította: a közlekedés — a jelentős fejlesztések ellenére — nem tartott lépést az ország általános fejlődésével, a nemzetközi igényekkel. Az 1960-as években a közlekedési rendszer alacsony hatékonysággal működött, ágazatai között korszerűtlen volt a munkamegosztás, a szolgáltatások színvonala nem volt megfelelő. A kialakult helyzet indokolttá tette a közlekedéspolitikai koncepció kidolgozását. A társadalmi, gazdasági fejlődés, a bővülő nemzetközi kapcsolatok igényeit alapul véve, a kormány szükségesnek tartotta a közlekedés fokozott ütemű fejlesztését, és kijelölte annak fő irányait. A kormány közlekedéspolitikai koncepcióját az országgyűlés jóváhagyta. A koncepció fő irányai a következők voltak: a közlekedési munkamegosztás módosítása, a vasút korszerűsítése, hálózatának racionalizálása, a közúti közlekedés komplex fejlesztése, a nemzetközi szállítások növelése, a gazdaságosság fokozása, a szolgáltatások színvonalának emelése, a közlekedési dolgozók szociális és munkakörülményeinek javítása, a közlekedés biztonságának erősítése.