Közlekedéstudományi Szemle, 1983 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1983 / 1. szám - Bajusz Rezső: Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására

A KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLÉ­ lekedési szükségletek megoszlására; a személyköz­lekedési szükségletek megfelelő minőségi kielégí­tését hatékonyan biztosító tömegközlekedési esz­közök kiválasztási módszerének és üzemeltetési rendszerének kidolgozása; a tömeg- és egyéni közlekedés optimális fejlesztési arányainak ki­alakításához szükséges szabályozó és feltételi rend­szer kidolgozása; a különféle közlekedési módok forgalmi és műszaki technológiájának gazdasági és hatékonysági vizsgálatára alkalmas módszerek kidolgozása; a tömegközlekedési hálózatok ösz­­szehangolt tervezési, üzemeltetési, fejlesztési elve­inek kidolgozása. A III. ágazati célprogram témája: Az áruszál­lítási folyamat összehangolt fejlesztése a termelő, fuvarozó, forgalmazó és felhasználó területeken. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzé­sek eredményeként megoldandó: az áruszállítási folyamat összehangolásánál követendő alapelvek és módszerek meghatározása, az összehangolt ter­vezés, szervezés, irányítás, a jogi és gazdasági kérdések kutatása; egyes, a tömegszerűség alapján kiválasztott fontosabb áruféleségek korszerű el­osztási rendszerének, valamint szállítási-rakodási technológiájának kidolgozása; az áruszállítási és elosztási folyamatok ismeretében a közlekedési munkamegosztás alapján az alágazatok csatla­kozóhelyének fejlesztésénél követendő irányok meghatározása. Mindezek alapján el kell érni, hogy az áruszállítá­si tevékenység a népgazdaság növekvő igényét javuló színvonalon kielégítse; az áruszállítások teljes folyamatát—a termelő, a készletező, a szál­lító, a forgalmazó és a felhasználó vállalatok szer­vezett részvételével—összehangoltan, és a feltételek fokozatos megteremtésével átfogóan korszerűsí­teni lehessen; a folyamatok technológiailag ter­vezettek, az eszközök megválasztásával, továbbá a kapcsolatos jogi, gazdasági szabályozással és ösztönzéssel hatékonyan működtetettek legyenek; az egységrakomány képző eszközök és a jármű­­állomány vonatkozásában komplex megoldások szülessenek. Az I—III. ágazati célprogramoknak mintegy szintéziseként—de azokkal igen szoros összefüg­gésben — került meghatározásra a IV. ágazati célprogram témája: A közlekedési alágazatok kö­zötti munkamegosztás és együttműködés népgaz­daságilig helyes arányainak meghatározásához mű­szaki-gazdasági módszerek, mutatók kidolgozása, hatékonysági számítások végzése. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként a következők oldandók meg: A társadalmi, gazdasági fejlődés és a közleke­dés fejlettsége között érvényesülő törvényszerű­ségek kimutatása, módszerek kidolgozása a közle­kedés arányos, a szükségletekkel, a társadalmi, gazdasági adottságokkal és a nemzetközi mun­kamegosztással összhangban lévő teljesítménye­inek távlati tervezéséhez. A módszerekkel vég­zett számítások alapján tervvariánsok kialakítása. A közlekedési teljesítmények (eredmények) és az előállításukhoz szükséges társadalmi ráfordí­tások komplex értékelésére alkalmas mutatószá­mok és módszerek kidolgozása, figyelembe véve az energiafelhasználást, a balesetekkel, környezet­­károsítással és zajártalommal járó társadalmi, gazdasági veszteségeket és a veszteségeket csök­kentő ráfordításokat. Hatékonysági mutatók és mérési módszerek ki­dolgozása; a közlekedés társadalmi hatékonysá­gát növelő követelményrendszer normatív meg­fogalmazása. A módszerek a termelőerőkkel való gazdálko­dás helyzetelemzéséhez és az alágazatok ösz­­szehangolt kapacitásfejlesztési tervváltozatainak meghatározásához. Módszerek a közlekedést érintő gazdasági szabályozás elemzéséhez, javaslatok kidolgozása a szabályozás fejlesztésére. Az alágazati munkameg­osztás népgazdaságilag helyes arányainak ter­vezésére alkalmas módszerek, munkamegosztási tervváltozatok kidolgozása a népgazdasági terve­zés rendszerébe illeszkedően, és a megvalósítás feltételeinek meghatározása. A vállalkozás méreteit reprezentálja, hogy az 1—IV. ágazati célprogramba tartozó K + F témák száma — az információs rendszer kidolgozásával kapcsolatos témákat is beleértve — meghaladja a százat, a VI. ötéves tervben előirányzott költ­ség­keret pedig a fél milliárd Ft-ot. Az alvál­lalkozói szerződések száma várhatóan elérheti a háromszázat is. Ha ehhez hozzászámítjuk az al­ágazati célprogramok közlekedési kapcsolódásai­val összefüggő információs szükségletet, akkor már plasztikusabban érzékelhető a célprogram­­rendszer információs bázisának problematikája. Visszatérve a négy ágazati K­fF célprogram információigényére, a fontosabb ágazati K + F célok vázlatos felsorolásából már az is megálla­pítható, hogy a célprogramok információigénye csak részben azonos, egy része pedig eltérő di­menzióban igényli az információkat. Tekintsük át­­— a célkitűzéseket figyelembe véve —, hogy a kutatási fejlesztési tevékenység megalapozását szolgáló információs rendszerrel (INFO témacsoport) szemben milyen követelmé­nyeket kell teljesíteni. AZ INFORMÁCIÓS RENDSZER KÖVETELMÉNYEI Általános követelmények Az információs rendszer képezze le a közleke­dés és a társadalmi-gazdasági környezet időben és térben lejátszódó kölcsönhatásainak folyama­tát (ezt az általános követelményt a továbbiak­ban részletezzük). Az információs rendszer szervesen illeszkedjék a más tárcáknál létrehozott hasonló rendszerek­hez és támaszkodjék azokra. Az adatok olyan mélységben — sok esetben az elemi tények szintjén—tárolódjanak, amely lehe­tővé teszi a különböző feladatok által igényelt aggregációt. Az adatok legyenek számítógépes adathordozón elérhetők és elemezhetők. matematikai-statiszti­

Next