Közlekedéstudományi Szemle, 1983 (33. évfolyam, 1-12. szám)
1983 / 1. szám - Bajusz Rezső: Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására
A KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLÉ lekedési szükségletek megoszlására; a személyközlekedési szükségletek megfelelő minőségi kielégítését hatékonyan biztosító tömegközlekedési eszközök kiválasztási módszerének és üzemeltetési rendszerének kidolgozása; a tömeg- és egyéni közlekedés optimális fejlesztési arányainak kialakításához szükséges szabályozó és feltételi rendszer kidolgozása; a különféle közlekedési módok forgalmi és műszaki technológiájának gazdasági és hatékonysági vizsgálatára alkalmas módszerek kidolgozása; a tömegközlekedési hálózatok öszszehangolt tervezési, üzemeltetési, fejlesztési elveinek kidolgozása. A III. ágazati célprogram témája: Az áruszállítási folyamat összehangolt fejlesztése a termelő, fuvarozó, forgalmazó és felhasználó területeken. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként megoldandó: az áruszállítási folyamat összehangolásánál követendő alapelvek és módszerek meghatározása, az összehangolt tervezés, szervezés, irányítás, a jogi és gazdasági kérdések kutatása; egyes, a tömegszerűség alapján kiválasztott fontosabb áruféleségek korszerű elosztási rendszerének, valamint szállítási-rakodási technológiájának kidolgozása; az áruszállítási és elosztási folyamatok ismeretében a közlekedési munkamegosztás alapján az alágazatok csatlakozóhelyének fejlesztésénél követendő irányok meghatározása. Mindezek alapján el kell érni, hogy az áruszállítási tevékenység a népgazdaság növekvő igényét javuló színvonalon kielégítse; az áruszállítások teljes folyamatát—a termelő, a készletező, a szállító, a forgalmazó és a felhasználó vállalatok szervezett részvételével—összehangoltan, és a feltételek fokozatos megteremtésével átfogóan korszerűsíteni lehessen; a folyamatok technológiailag tervezettek, az eszközök megválasztásával, továbbá a kapcsolatos jogi, gazdasági szabályozással és ösztönzéssel hatékonyan működtetettek legyenek; az egységrakomány képző eszközök és a járműállomány vonatkozásában komplex megoldások szülessenek. Az I—III. ágazati célprogramoknak mintegy szintéziseként—de azokkal igen szoros összefüggésben — került meghatározásra a IV. ágazati célprogram témája: A közlekedési alágazatok közötti munkamegosztás és együttműködés népgazdaságilig helyes arányainak meghatározásához műszaki-gazdasági módszerek, mutatók kidolgozása, hatékonysági számítások végzése. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként a következők oldandók meg: A társadalmi, gazdasági fejlődés és a közlekedés fejlettsége között érvényesülő törvényszerűségek kimutatása, módszerek kidolgozása a közlekedés arányos, a szükségletekkel, a társadalmi, gazdasági adottságokkal és a nemzetközi munkamegosztással összhangban lévő teljesítményeinek távlati tervezéséhez. A módszerekkel végzett számítások alapján tervvariánsok kialakítása. A közlekedési teljesítmények (eredmények) és az előállításukhoz szükséges társadalmi ráfordítások komplex értékelésére alkalmas mutatószámok és módszerek kidolgozása, figyelembe véve az energiafelhasználást, a balesetekkel, környezetkárosítással és zajártalommal járó társadalmi, gazdasági veszteségeket és a veszteségeket csökkentő ráfordításokat. Hatékonysági mutatók és mérési módszerek kidolgozása; a közlekedés társadalmi hatékonyságát növelő követelményrendszer normatív megfogalmazása. A módszerek a termelőerőkkel való gazdálkodás helyzetelemzéséhez és az alágazatok öszszehangolt kapacitásfejlesztési tervváltozatainak meghatározásához. Módszerek a közlekedést érintő gazdasági szabályozás elemzéséhez, javaslatok kidolgozása a szabályozás fejlesztésére. Az alágazati munkamegosztás népgazdaságilag helyes arányainak tervezésére alkalmas módszerek, munkamegosztási tervváltozatok kidolgozása a népgazdasági tervezés rendszerébe illeszkedően, és a megvalósítás feltételeinek meghatározása. A vállalkozás méreteit reprezentálja, hogy az 1—IV. ágazati célprogramba tartozó K + F témák száma — az információs rendszer kidolgozásával kapcsolatos témákat is beleértve — meghaladja a százat, a VI. ötéves tervben előirányzott költségkeret pedig a fél milliárd Ft-ot. Az alvállalkozói szerződések száma várhatóan elérheti a háromszázat is. Ha ehhez hozzászámítjuk az alágazati célprogramok közlekedési kapcsolódásaival összefüggő információs szükségletet, akkor már plasztikusabban érzékelhető a célprogramrendszer információs bázisának problematikája. Visszatérve a négy ágazati KfF célprogram információigényére, a fontosabb ágazati K + F célok vázlatos felsorolásából már az is megállapítható, hogy a célprogramok információigénye csak részben azonos, egy része pedig eltérő dimenzióban igényli az információkat. Tekintsük át— a célkitűzéseket figyelembe véve —, hogy a kutatási fejlesztési tevékenység megalapozását szolgáló információs rendszerrel (INFO témacsoport) szemben milyen követelményeket kell teljesíteni. AZ INFORMÁCIÓS RENDSZER KÖVETELMÉNYEI Általános követelmények Az információs rendszer képezze le a közlekedés és a társadalmi-gazdasági környezet időben és térben lejátszódó kölcsönhatásainak folyamatát (ezt az általános követelményt a továbbiakban részletezzük). Az információs rendszer szervesen illeszkedjék a más tárcáknál létrehozott hasonló rendszerekhez és támaszkodjék azokra. Az adatok olyan mélységben — sok esetben az elemi tények szintjén—tárolódjanak, amely lehetővé teszi a különböző feladatok által igényelt aggregációt. Az adatok legyenek számítógépes adathordozón elérhetők és elemezhetők. matematikai-statiszti