Közlekedéstudományi Szemle, 1984 (34. évfolyam, 1-12. szám)
1984 / 8. szám - Komjáti Zoltán: A Volán-vállaltok tehergépjármű-állományának műszaki színvonala
XXXIV. ÉVFOLYAM, 8. SZÁM A Volán-vállalatok tehergépjármű-állományának műszaki színvonala DR. KOMJÁTI ZOLTÁN A Volán-vállalatok évek óta nagy gondot fordítanak járműállományuk fejlesztésére és pótlására! Nem is lehet ez másként, mivel a szállítási feladatokat az egyre szűkülő munkaerőforrások mellett a másik termelési tényező, az eszköz, jelen esetben a tehergépjárműállomány korszerűsítésével, a teherbíróképesség fokozásával lehet csak megoldani. A fejlesztő és korszerűsítő munka eredményeként a Volán-vállalatok az ötödik ötéves terv folyamán 4212,7 millió Ft-ért 12 559 db tehergépjárművet állítottak üzembe átlagosan 335 432 Ft bekerülési áron, ugyanakkor 11 733 tehergépjárművet selejteztek ki, tehát 826 db tehergépjármű volt az állomány gyarapodása. Az újonnan beszerzett gépkocsik átlagos statikus teherbírása nagyobb mint a selejtezésre kerülőké, mindez növelte a szállítási feladatok elvégzését elősegítő összes statikus teherbírást is. Az állomány növekedése, szerkezetének változása mellett jelentősen javult a javítási, karbantartási tevékenység színvonala is. Ez a tanulmány a termelési tényezők közül az eszközökkel foglalkozik. Vizsgáljuk az állomány szerkezetében bekövetkezett változásokat, a javítási munkát mint az állomány fenntartásának eszközét, végül a tehergépjármű-váltást, a műszaki rekonstrukció és a műszaki színvonal összefüggéseit. 1. A tehergépjármű-állomány megoszlása kor és teherbíróképesség szerint A tehergépjárműpark az utóbbi mintegy két évtized alatt jelentős változáson ment keresztül akár kor szerinti, akár teherbíróképesség szerinti összetételét vizsgáljuk (1. 1. táblázat). Az életkor szerinti összetétel bizonyos feltételezések mellett utalhat az állomány korszerűségére is (azzal a feltételezéssel élünk, hogy az időben később gyártott, illetve beszerzett járművek korszerűbbek). 1970-ig mint az 1. táblázatból látható, viszonylagos hullámzás mellett csökkenő tendencia tapasztalható. 1960—65 között jelentősen nőtt (2,1 évvel) az átlagos életkor, 1965 után pedig lényeges javulás következett be. Ebben az időszakban igen nagyarányú volt a cserélődés, amire utal az is, hogy az 1 éves gépjárművek aránya jelentős növekedést mutat, míg a 10 év felettiek aránya jelentősen csökkent. 1975-öt követően viszonylagos stabilitás tapasztalható, az átlagos kor 3,8—4 év között változik. Bár az egyes korcsoportoknál voltak ingadozások az átlagkor szempontjából, ezek lényegében kiegyenlítették egymást. Ugyanakkor a járműállomány szerkezetében olyan változás ment végbe, aminek eredményeként a nagyobb teherbírású kocsik aránya növekedett meg. Ez azt eredményezte, hogy nőtt a Volán-vállalatok potenciális szállítási kapacitása, s ugyanakkora tömegű árut kevesebb gépkocsival képesek elszállítani. Ez tűnik ki a 2. táblázatból is, aminek alapján érdekes következtetésekre juthatunk. Az áttekinthetőség kedvéért a 0,3—4 tonnás gépkocsikat vonjuk egy csoportba. Az adatok rendre a következők: 55,3, 26,4, 17,7, 16,1, 15,9, 15,8, 15,0, 15,0, 16,7, 17,6%. 1966-ban a 0,3—4 tonna teherbírású kocsik „uralkodtak”. Arányuk ezután rohamosan csökkent, majd 1976—80 között 15% körüli szinten stagnált. 1981 után — feltehetően a szállíttatói igények következtében —, újból emelkedés tapasztalható. A „közepes” (4,1—8 t) teherbírású kocsik aránya 1970—82 között több mint 15%-kal csökkent. Legszembetűnőbb a „nagy” teherbírású (8 tonna feletti) kocsik arányának növekedése, 16 év alatt 4,6%-ról 31%-ra. Ennek következtében az átlagos statikus teherbírás 5,12 t-ról 8,8 tonnára 72%-kal nőtt, s ugyanakkor a potenciális szállítási kapacitás, az átlagos összes statikus teherbírás 73 462 tonnáról 152 002 tonnára, 106,9%-kal nőtt. Ugyanezen idő alatt az átlagos tehergépkocsi-állomány 20,4%-kal nőtt, tehát kisebb mértékben mint az átlagos és összes statikus teherbírás. Jelentős intenzív, minőségi változás ment tehát végbe az állományban. Az állomány 1975-ig megfigyelt jelentős növekedése (1970—75 között 1113 gépkocsi) 1975 után is folytatódott. 1975—1979 között 1279 db-bal nőtt az átlagos állomány, de 1980-tól kezdve csökkenő tendenciát mutat. 1980—1982 között 678 db volt az átlagos állománynövekedés. Ugyanakkor a gépkocsik statikus összes teherbírása 1966—1982 között folyamatosan növekedett, 1966—1970 között 20 246 tonna, 1975—1970 között 23 770 tonna, 1976—1980 között 29 332 tonna volt az összteherbírás növekedése. Ennek megfelelően nőtt az átlagos statikus teherbírás is az 1966. évi 5,12 tonnáról. táblázat A tehergépjárművek megoszlása életkor szerint Év 1960 1965 1967 1970 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1 17,8 3,0 18,4 27,2 19,1 14,5 14,8 13,3 14,6 15,3 12,3 12,0 1—5 48,5 44,6 32,7 48,6 38,4 50,0 55,7 58,6 69,3 53,3 56,8 57,1 5—10 30,6 37,3 35,9 18,9 41,5 34,3 27,3 27,3 12,8 26,6 27,6 27,5 10 felett 3,1 15,1 13,0 5,3 1,0 0,7 1,2 0,8 3,3 4,8 3,3 3,4 Együtt 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Átlagos kor 4,1 6,2 5,1 3,5 3,7 3,8 3,9 4,0 4,0 3,9 4,0 4,0 Forrás: Volán Tröszt és vállalatok statisztikai évkönyvei: 343