Közlekedéstudományi Szemle, 1989 (39. évfolyam, 1-12. szám)
1989 / 1. szám
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE A Közlekedéstudományi Egyesület lapja A lap megjelenését támogatják: a Magyar Államvasutak és a Volán Vállalatok. НАУЧНЫЙ ЖУРНАЛ ТРАНСПОРТНОЙ ТЕХНИКИ Орган Научного Общества Транспорта VERKEHRSWISSENSCHAFTLICHE RUNSCHAU Zeitschrift des Vereins für Verkehrswissenschaft REVUE DE LA SCIENCE DES COMMUNICATIONS Organe de la Société Scientifique des Communications SCIENTIFIC REVIEW OF COMMUNICATIONS Monthly of the Scientific Association for Communication Megjelenik havonta Szerkesztőbizottság: URBÁN LAJOS elnök DR. TVANY ÁRPÁD felelős szerkesztő HÜTTL PÁL szerkesztő Dr. Bajusz Rezső, dr. Berényi János, dr. Czére Béla, Derzsi András, Erdei Tamás, dr. Fekete György, Garami Kálmán, Hegyi Kálmán, dr. Horváth Attila, dr. Jankó Domonkos, dr. Juhász György, dr. Kardos János, Katona András, dr. Kerkápoly Endre, dr. Koren Csaba, Murádin Péter, dr. Nagy József, dr. Nagy Rudolf, dr. Nemesdy Ervin, Ónczó György, Paisch Nándor, dr. Simonyi Alfréd, dr. Szabó Dezső, Szécsi László, Takács Béla, Tarr László, Tánczos Lászlóné, dr. Torma Imre, dr. Tímár András, dr. Törőcsik Frigyes, Tóth László, dr. Turányi István, dr. Vásárhelyi Boldizsár. XXXIX. ÉVFOLYAM 1. SZ. 1989. JANUÁR TARTALOM dr. Prezenszki József—dr. Gál Gyula—dr. Kovács Péter: Konténerterminálok számítógépes irányítási rendszerének modellezése.................... A konténerterminálok alap és információs folyamatának elemzése alapján a számítógépes irányítás megvalósítási lehetőségeiről, a kiépítés feltételeiről és néhány lehetséges , változatáról nyújt áttekintő képet.dr. Horváth Árpád: A népgazdasági szerkezetváltás és a személyközlekedés néhány összefüggése............................................................................. 12 A szerző a várható népgazdasági szerkezetváltásnak a személyközlekedésre való hatásait elemzi. Megállapításai több vonatkozásban gondolatébresztőek, egyes esetekben vitákra ösztönöznek. Pfeil József: A helyközi autóbusz-közlekedés gazdasági kérdései............ 18 A szerző elemzi a gazdaságtalan autóbusz-járatok fogalmát, mértékét. Felteszi a kérdést, hogy mikor nevezhető egy járat kihasználatlannak. Ismerteti az e vonatkozású kutatásokat. dr. Parádi Ferenc: Gráfelméleti módszerek a vonatmozgások szimulációjához ............................................................................................................. 22 A cikk a gázfelméleti módszerek alkalmazását mutatja be a vonatforgalom szimulációjánál. Bemutatja, hogy miként lehet egy vasútállomás vágányhálózatának topográfiáját gráf segítésével leírni. Ifj. dr. Gáspár László—Mohamad Sadegur Rahman: Különböző útállapotjavító beavatkozástípusok vizsgálata................................................. 36 A szerzők a különböző útburkolat-állapotjavító technológiák átlagos ciklusidejét és Figy értékben kifejezett forgalomleírását vizsgálják. Kitérnek azokra a tényezőkre, amelyek a pálya egyenletességének alakulását befolyásolják. Végül a pályaszerkezet-erősítések állapotjavító hatását taglalják. dr. Vaszary Pál: Az ívben haladó járműben relatív elmozdulásnál ébredő gyorsulás......................................................................................................... 46 A közlekedésépítő és járműüzemeltető mérnök az ívben haladó jármű rendszerében normál irányú gyorsulás ébredésével számol. Ez elegendő mindaddig, amíg az utas a járműben helyet nem változtat. Ellenkező esetben fellép a Coriolis-gyorsulás is, amely nagyobb szögsebességű járműfordulásoknál figyelemre méltó kellemetlen lökéssel jár. 1988. évi összevont tartalomjegyzék ................................................................. 23 Szerzőink Dr. Prezenszki József egyetemi docens, a közlekedéstudomány kandidátusa, osztályvezető, Budapesti Műszaki Egyetem; dr. Gál Gyula egyetemi adjunktus, Budapesti Műszaki Egyetem; dr. Kovács Péter egyetemi adjunktus, Budapesti Műszaki Egyetem; dr. Horváth Árpád okleveles közlekedésmérnök, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos főmunkatársa; Pfeil József okleveles közlekedésmérnök, mérnök közgazdász, vezérigazgató-helyettes, VOLÁNBUSZ; dr. Parádi Ferenc okleveles közlekedésmérnök, Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa; ifj. dr. Gáspár László okleveles mérnök, okleveles gazdasági mérnök, a műszaki tudomány kandidátusa, a Közlekedéstudományi Intézet osztályvezetője; Mohamad Sadegur Rahman okleveles mérnök TESCO-ösztöndíjas; dr. Vaszary Pál okleveles mérnök, KTMF főiskolai tanár.