Közlekedéstudományi Szemle, 1995 (45. évfolyam, 1-12. szám)
1995-01-01 / 1. szám
XLV. ÉVFOLYAm 1. SZÁM KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE . — XLV. évfolyam 1. szám 1995. január s______________________________________________________________________________________________________________________________________------------------------- 1 A szállítás 1995. évi kilátásai DR. HEGEDŰS MIKLÓS Általános helyzetkép Az ágazat gazdasági teljesítményeit alakító tényezőkben és azok összetételében nem jelentkeztek alapvetően új fejlemények az utóbbi egy évben és a jelenlegi felmérésünkből levonható következtetések is ezt a megállapítást támasztják alá. Minden jel arra mutat, hogy a szállítás 1994. évi teljesítménye legfeljebb az 1993. évi szintet éri el, összességében ugyanezen alaphelyzet prognosztizálható 1995-re is: a szállítás teljesítménye egészében stagnál vagy enyhén csökken. A szállítási igényeket döntően befolyásoló belső és külső feltételekben 1995-ben sem várunk olyan átalakulásokat, amelyek az 1993-ban kialakult a stagnálás jegyeit hordozó helyzetet érdemben módosítaná. Az áruszállításban és a személyszállításban az előző 4-5 évben lezajlott súlyos visszaesések után 1993-ban a helyzet stabilizálódása következett be. Azt lehet várni, hogy az ipari termelés 1994. évi várható 7-8% -os növekedése és a mezőgazdaság javuló teljesítménye, továbbá az export és az import fellendülése erősítheti a szállítással szemben jelentkező igényeket. Azon túl, hogy prognózisunk szerint a magyar gazdaság növekedése 1995-ben stagnál a lakossági és a közületi fogyasztás pedig érezhetően visszaesik, a szállítási igényeket alapvetően az mérsékli, hogy az iparban határozottan olyan struktúraváltozási tendenciák bontakoznak ki, amelyek az ipar fajlagos szállítás-igényességét tovább csökkentik. A feldolgozóiparban megindult növekedés mellett a bányászat, a kohászat és az anyagigényes vegyipari alágazatok teljesítménye tovább mérséklődik. Már 1994-ben is jelentősen csökken a gazdaság energiaigényessége különösen a termelőszféra energia-felhasználása mérséklődött számottevően, mindenekelőtt a már említett kedvező alágazati szerkezet változása miatt, de szerepet játszik ebben a lassan meginduló modernizáció, a termék és technológia fejlesztés is. Az energia felhasználás 1995-ben várakozásaink szerint tovább mérséklődik, hiszen a tervezett jelentős 80 % körüli áremelkedés bizonyosan mind a termelői, mind a lakossági felhasználást jelentősen visszafogja. Az 1995. évi áremelkedések a szállítási ágazatra gyakorolt hatása nemcsak az igénycsökkenésben jelenik meg, hanem lényegesen módosítja a jelentős energia-felhasználást megvalósító szállítási ágazat költségviszonyait, a költségeken belül megnő az energiaköltség. Miután a szállítási vállalatok legtöbbje ezideig is igen kiélezett helyzetben vergődött, a jelentős áremelkedés és a csökkenő kereslet a vállalkozások nem jelentéktelen részét még inkább a pénzügyi csőd szélére sodorja. Vállalati vélemények 1994-ről, illetve 1995-ről* A kérdőíves megkeresésünkre 43 szervezet adott választ. A szervezetek által reprezentált terület többé-kevésbé lefedi az ágazathoz tartozó tevékenység Megjegyzés: A GKI Gazdaságkutató Rt. minden évben két alkalommal kérdőíves felmérést készít a gazdálkodók körében a legfontosabb gazdasági mutatók várható alakulását illetően