Közlekedéstudományi Szemle, 1995 (45. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1. szám

XLV. ÉVFOLYAm 1. SZÁM KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE . — XLV. évfolyam 1. szám 1995. január s______________________________________________________________________________________________________________________________________------------------------- 1 A szállítás 1995. évi kilátásai DR. HEGEDŰS MIKLÓS Általános helyzetkép Az ágazat gazdasági teljesítményeit alakító ténye­zőkben és azok összetételében nem jelentkeztek alap­vetően új fejlemények az utóbbi egy évben és a jelenlegi felmérésünkből levonható következtetések is ezt a megállapítást támasztják alá. Minden jel arra mutat, hogy a szállítás 1994. évi teljesítménye leg­feljebb az 1993. évi szintet éri el, összességében ugyanezen alaphelyzet prognosztizálható 1995-re is: a szállítás teljesítménye egészében stagnál vagy eny­hén csökken. A szállítási igényeket döntően befolyásoló belső és külső feltételekben 1995-ben sem várunk olyan átalakulásokat, amelyek az 1993-ban kialakult a stag­nálás jegyeit hordozó helyzetet érdemben módosíta­ná. Az áruszállításban és a személyszállításban az előző 4-5 évben lezajlott súlyos visszaesések után 1993-ban a helyzet stabilizálódása következett be. Azt lehet várni, hogy az ipari termelés 1994. évi vár­ható 7-8% -os növekedése és a mezőgazdaság javu­ló teljesítménye, továbbá az export és az import fellendülése erősítheti a szállítással szemben jelent­kező igényeket. Azon túl, hogy prognózisunk szerint a magyar gazdaság növekedése 1995-ben stagnál a lakossági és a közületi fogyasztás pedig érezhetően visszaesik, a szállítási igényeket alapvetően az mérsékli, hogy az iparban határozottan olyan struktúraváltozási tendenciák bontakoznak ki, amelyek az ipar fajlagos szállítás-igényességét tovább csökkentik. A feldol­gozóiparban megindult növekedés mellett a bányá­szat, a kohászat és az anyagigényes vegyipari alágazatok teljesítménye tovább mérséklődik. Már 1994-ben is jelentősen csökken a gazdaság energia­­igényessége különösen a termelőszféra energia-fel­használása mérséklődött számottevően, mindenek­előtt a már említett kedvező alágazati szerkezet változása miatt, de szerepet játszik ebben a lassan meginduló modernizáció, a termék és technológia fejlesztés is. Az energia­ felhasználás 1995-ben várakozásaink szerint tovább mérséklődik, hiszen a tervezett jelen­tős 80 % körüli áremelkedés bizonyosan mind a ter­melői, mind a lakossági felhasználást jelentősen visszafogja. Az 1995. évi áremelkedések a szállítási ágazatra gyakorolt hatása nemcsak az igénycsökke­nésben jelenik meg, hanem lényegesen módosítja a jelentős energia-felhasználást megvalósító szállítási ágazat költségviszonyait, a költségeken belül meg­nő az energiaköltség. Miután a szállítási vállalatok legtöbbje ezideig is igen kiélezett helyzetben vergő­dött, a jelentős áremelkedés és a csökkenő kereslet a vállalkozások nem jelentéktelen részét még inkább a pénzügyi csőd szélére sodorja. Vállalati vélemények 1994-ről, illetve 1995-ről* A kérdőíves megkeresésünkre 43 szervezet adott választ. A szervezetek által reprezentált terület töb­­bé-kevésbé lefedi az ágazathoz tartozó tevékenysé­g Megjegyzés: A GKI Gazdaságkutató Rt. minden évben két alkalommal kérdőíves felmérést készít a gazdálkodók körében a legfontosabb gazdasági mutatók várható alakulását illetően

Next