Közlekedéstudományi Szemle - Összefoglaló tartalomjegyzék, 1951-1960 (Budapest, 1961)

Előszó

* Előszó A Közlekedéstudományi Szemle 1961. január havi 1. számával a XI. évfolyamába lépett. Ebből az alkalomból a Közlekedéstudományi Egyesület elnöksége szükségesnek tartotta, hogy egy teljes, az eltelt évtized cikkanyagát összefoglaló, szakosított tartalomjegyzéket bocsásson lapunk olvasói rendelkezésére. A teljességre törekedve, a jelen tartalomjegyzék közli a Közlekedéstudományi Szemle jog­elődje , a Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés két évfolyamának (1949—50) közlekedési tárgyú cikk­anyagát is. Ily módon a kiadvány hozzásegíti az olvasót ahhoz, hogy a magyar közlekedésnek a Közlekedés­­tudományi Egyesület lapjai által reprezentált tudományos folyóirat irodalmát könnyen áttekinthesse, szakmai munkájában jól felhasználhassa. A Közlekedéstudományi Szemle — mint érzékeny szeizmográf a maga szakterületén — hűen jelezte népgazdaságunk évtizedes fejlődésének útját , az újjáépítésben elért sikereinket, a szocializmus építése során rohamosan megnövekedett szállítási feladatokból adódó problémáinkat, a fejlődő közlekedéstechnika, az új és új munkamódszerek, a külföldi — főleg szovjet — tapasztalatok hazai értékesítését, számos új köz­lekedési létesítményünk megalkotását, a korszerű, gazdaságos közlekedés megvalósításáért folytatott küzdel­münket. A 12 esztendő cikkanyaga gazdag kincsestár : jól tükrözi a­ szocialista közlekedéstudomány lendületes fejlődését, hazai tudományos intézményeink munkásságának kibontakozását, a közlekedési szakirodalom művelői táborának kiszélesedését, nemzetközi kapcsolataink erősödését és nem utolsó sorban azt a lelkes társadalmi-tudományos tevékenységet, amelynek a Közlekedéstudományi Egyesület ad otthont. Tartalomjegyzékünkből is megállapíthatóan, 12 év alatt a Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés, majd a Közlekedéstudományi Szemle összesen mintegy 900 nagyobb tanulmányt, szakcikket közölt, ami mellett a kisebb közlemények száma is több mint 200. A cikkanyagban a legnagyobb arányban, 35%-ban szerepelnek az országunk közlekedésének gerincét alkotó vasúti közlekedés műszaki, üzemi, gazdasági és egyéb problémái. A rohamosan fejlődő közúti közlekedés aránya 16%, míg a városi közlekedésé 13%. A hajó­zás, a légiközlekedés, a posta és hírközlés, valamint az egyéb közlekedési ágazatok összesen 15%-os arányt képviselnek Szemlénk cikkanyagában. Figyelemre méltó, hogy a közlekedés általános problémái, a komplex, több közlekedési ágazatot érdeklő cikkek 21%-ot tesznek ki, jelezve a közlekedés átfogó szemléletének erősödését a hazai tudományos és gyakorlati munkában. Egyesületi életünk fejlődésének tükre az a mintegy száz rövi­­debb-hosszabb közlemény, beszámoló, amely 12 év alatt tájékoztatta az olvasókat a társadalmi-tudományos munka eseményeiről, eredményeiről, míg a több mint kétszáz könyvbírálat és ismertetés a közlekedési szak­­könyvkiadás lendületes kibontakozásának bizonyítéka. Reméljük, hogy összesített tartalomjegyzékünk nemcsak hasznos segédeszköz lesz olvasóink kezében, de — mint seregszemléje lapunk évtizedes munkásságának — további ösztönzést is ad mindazoknak, akik a magyar közlekedési szakirodalom fejlesztéséből, a következő évtized még eredményesebbé tételéből részüket ki akarják venni. A SZERKESZTŐBIZOTTSÁG 3

Next