Közművelődés Fejér megyében, 1981 (4. évfolyam, 1-2. szám)

1981 / 1. szám - Tallózó. A közművelődési szaksajtóból

TALLÓZÓ A közművelődési szaksajtóból Sok írás, elemzés témája mostanában az álta­lunk is körüljárt kérdéskör. Ezekből adunk íze­lítőt. Az egyik izgalmas elméleti munka, ame­lyet a Magyar Tudományos Akadémia pedagó­giai kutatócsoportja készített Az iskola általá­nos nev­elő funkció­ja és az általánosan nevelő­képző iskola címmel, amely tulajdonképpen a távlati nevelési koncepció vázlata. Az általánosan nevelő­képző iskola és a köz­­művelődési intézmények kapcsolatairól a követ­kezőket írja: „Az iskola és a közművelődési intézmények közötti nevelési együttműködésnek vannak, bár eléggé esetleges, de nem lebecsülendő múltbeli előzményei, amelyekre a jövőben is lehet és kell építeni. A jövő azonban az együttműködés új, minden eddiginél átfogóbb, átgondoltabb és szervezettebb kibontakozását követeli meg. Az együttműködés távlati kibontakoztatásá­­nak legsürgetőbb problémáit, reális tennivalóit az iskolák vonatkozásában a következőképpen foglaljuk össze: Szemléletváltoztatás. Téves a felfogás, mi­szerint a céltudatos és hatékony nevelést csak az iskolában lehet biztosítani, ezért az iskolának a szabadidő-foglalkoztatásban is önellátásra kell törekedni. Helytelen és utópisztikus is e téren az effajta önellátó szemlélet, mert az iskola a saját falai között sohasem fogja tudni befogadni vala­mennyi diákja minden nevelő hatású szabadidő­tevékenységét; ehhez nem teremthetők meg sem a tárgyi-személyi feltételek, nem oldható meg minden diák szabad választásának moti­válása. Nem utolsósorban azért is helytelen az „ön­ellátásra való törekvés”, mert az iskola a sza­badidő-tevékenységek során nemcsak a maga számára, azaz a tanulóévekre, hanem a felnőtt életre is kell, hogy nevelje, előkészítse diákjait, arra, hogy az iskolai évek múltán is önállóan megkeressék és megtalálják az önnevelést szol­gáló szabadidő-tevékenységek lehetőségeit. Er­re pedig az iskola a kultúrált szabadidő-szoká­sok saját falain belül történő megalapozásán túlmenően — többek között — azzal is felké­szítheti tanítványait, ha már az iskolai évek alatt elvezeti, odaszoktatja őket a környezeté­ben működő közművelődési intézményekhez. Módszertani gazdagodás. Az együttműködés­nek még ma is legkedveltebb, sőt sok helyen egyedüli formája az, amikor a tanulók iskolai szervezés keretében együtt vesznek részt a köz­ TALLÓZÓ művelődési intézmények programjaiban. A leg­gyakoribbak a szervezett mozi-, színház- és múzeumlátogatások. Ami a közös intézmény­­látogatások tartalmát illeti, az sok iskolánál túl­ságosan kötődik az ünnepi alkalmakhoz, és túl kevéssé a mindennapi tevékenységhez. Az együttes intézménylátogatás az együtt­működésnek továbbra is alkalmazandó, szüksé­ges, de nem elégséges, mondhatni túlságosan extenzív módszere. A fejlesztés további szaka­szában az eddigieknél sokkal nagyobb szerepet kell juttatni az együttműködés intenzívebb módszereinek. Ezek között a ma még csak el­vétve, csíraformában fellelhető legígéretesebb módszerek a következők:­­• A közművelődési tevékenység beépülése a tanítás-tanulási folyamatba, kezdve a tanórai ismeretközléstől a kötelező, illetve ösztönzött is­kolán kívüli önművelésen át, az ott szerzett is­meretek, élmények iskolai visszacsatolásáig, ér­tékeléséig ; — a pedagógusok által nyújtott rendszeres, folyamatos szelektív tájékoztatók a közművelő­dési intézmények életéről a diákok egyéni program választásának segítésére, inspirálására; — az iskolában vagy a partner intézmények­ben közösen szervezett öntevékeny diákcsopor­tok, művelődési kisközösségek, amelyeknek fő érdeklődése egy-egy közművelődési intézmény tevékenységi körébe tartozik; — a pedagógusok közművelődési intézmény­beli tevékenysége mellett közművelődési szak­emberek — népművelők, könyvtárosok, múze­­ológusok, film- és színházi szakemberek stb. —• esetenkénti vagy rendszeres bevonása az iskola életébe, azaz az iskola kétirányú nyitottságának megvalósításába. Irányítási feladatok. Mindenekelőtt azzal kell számolni, hogy az iskolán belüli szabadidő-tevé­kenységek és a külső, főként közművelődési intézményekkel folytatott kooperáció keretében kialakuló tevékenységek rendszerként való együttműködéséhez a jövőben nem lesznek ele­gendők a sokféle oktató-nevelőmunkával túl­terhelt tanárok, osztályfőnökök spontán kezde­ményezései. E rendszer kialakulásának és ter­mékeny működésének elengedhetetlen feltétele lesz egy differenciáltabb munkamegosztás az is­kolák tantestületében: valamiféle, a kultúrált szabadidőtöltésre nevelő „művelődési centrum” létrehozása. E feladatkörbe függetlenített (illet­ve félfüggetlenített) speciális hozzáértéssel ren­delkező nevelőket, népművelőket, könyvtároso­­ k 35

Next