Közművelődés Fejér megyében, 1981 (4. évfolyam, 1-2. szám)
1981 / 1. szám - Közoktatás és közművelődés. Nagy Lajosné: A közoktatás és közművelődés kapcsolódásairól - Dr. Pataki Károlyné: Úttörőmozi
KÖZOKTATÁS ÉS KÖZMŰVELŐDÉS zépiskolai irodalom, történelem, művelődéstörténet oktatás segédeszközei. Nyelvi anyagainkat (angol, német, orosz nyelvekből) igény szerint másoljuk, hozott kazettára átjátszuk és természetesen helyileg is hasznosítjuk. Általános iskolák 3—4. osztályosai számára szerveztük 1980 őszétől kezdő gyermek német nyelvtanfolyamot, amelynek munkája igen biztatóan alakul. A Vasvári Pál Általános Iskolával közösen hoztuk létre 1979-ben orosz nyelvi gyermekklubunkat alsótagozatosok számára, az orosz nyelv megszerettetése céljával. Kis biológuskört működtetünk a Schönherz Zoltán Általános Iskolában. Ez év nyarán, a nyári szünidő minél hasznosabb eltöltése érdekében intenzív német nyelvtanfolyamot szervezünk, a szabad idővel rendelkező diákok és az érdeklődők számára. Az elmúlt évben sok száz középiskolás látta két videofilmünket (Maoizmus, Kína tragédiája, A fiatalkori bűnözés címűeket) a történelem, illetve az osztályfőnöki órák keretében. A József Attila Gimnázium 4. osztályosai történelemóráik anyagához kapcsolva látták a Századunk című filmsorozat filmjeit, a mi ajánlatunkra. Tervezett feladatunk ősztől komplex (több tantárgy problémáit felölelő) világnézetórák betelepítése a stúdióba. Az órák tematikáját a gimnázium pedagógusával közösen készítjük. A világnézet-oktatás szemléltetésére írásvetítő transzparens-sorozat áll rendelkezésünkre. Jelenleg másolás, átjátszás alatt álló anyagaink. KAMERA, filmesztétikai tv-filmsorozat videomagnón. Mit ránk hagytak a századok című művelődéstörténeti rádiósorozat. Testünk titkai című tv-filmsorozat videomagnón. Ősztől igény szerint kapcsolhatók az iskolai oktatás tananyagához, elsősorban a középiskolákban. Célunk azonban nemcsak az oktatás fent említett formákkal történő direkt segítése. Mindezek úgy érzem elsősorban számunkra mennyi DR. PATAKI KÁROLYNÉ Úttörőmozi A közművelődés azok közé a művelődési, kulturálódási folyamatok közé tartozik, amelyre a mozgalmi jelleg is jellemző. Ez többek közt azt is jelentheti, hogy a közművelődésben nincsenek egyszer s mindenkorra érvényes formák, keretek, a stabil elemek mellett folyamatosan szükség van új, értékes, vonzó formák bekapcsolására is. A közművelődési mozgalom „újításai” közül természetesen a tartalmi kísérletek az értékesebbek. Van azonban példa arra is, hogy pészségi feladatokat jelentenek. Olyan formák, módszerek betelepítését és elterjesztését szeretnénk szorgalmazni, amelyek gyakorlati alkalmazásával minőségileg is megjavulnának az oktatás-nevelés feltételei az iskolákban. Ezekhez azonban szükséges lenne a pedagógusok nagyobb fokú közreműködésére. Többféle formát tartunk elképzelhetőnek és kivitelezhetőnek. Néhány közülük: A középiskolai és általános iskolai kiegészítő tananyag feldolgozása oktatástechnológiai szempontból. A megfelelő tantárgyból megfelelő időközönként az érdeklődő, továbbtanulni vágyó diákok részére stúdióórákat tartanánk. Szaktanárok számára ősztől az elkészült videofelvételekből előadással egybekötött bemutatókat szeretnénk rendezni anyagaink további tematikus gyűjtésére és felhasználására szakmai véleményüket kikérni. Testületi továbbképző programok betelepítése a felnőttoktatási stúdióba. Általános iskolákkal közösen szervezhető szülők részére pályaválasztási sorozat vagy Szülők iskolája című sorozat az általános iskolába készülő gyermekek szülei részére. Természetesen ezeknek a feladatoknak, elképzelt lehetőségeknek a kivitelezése jól előkészített és harmonikus munkakapcsolatot jelentene az iskolákkal és a pedagógusokkal. Nem az amúgy is agyonterhelt pedagógusok munkáját szeretnénk ezzel szaporítani. Kapcsolataink útjai egyelőre járatlanok és gyermekcipőben tipegnek. A legnehezebb talán az előítéletekkel és azzal a szemlélettel megküzdeni, amely az oktatást egyértelműen az iskolai keretek között tartja egyedülálló üdvözítőnek. Célunk azonban közös: a felnövekvő nemzedék műveltséganyagának gyarapítása, elmélyítése, olyan tanulási képességek, készségek kialakítása, amelyek lehetővé teszik számukra az állandó továbbfejlődést. Mindez a megfelelő formák, módszerek kimunkálásával közösen megvalósítható, tán a szervezeti keretek megbontása új lendületet, színt adhat művelődéspolitikai célkitűzéseink megvalósításához. Talán ez a lényege annak a kezdeményezésnek, amit a székesfehérvári Petőfi Sándor Általános Iskola és a Fejér megyei Moziüzemi Vállalat együttműködésben kívánt megvalósítani. Az együttműködési szerződés aláírása 1981. január 22-én megtörtént, ahol részt vettek és munkánkhoz sok sikert kívántak Kóbor István, az MSZMP városi bizottság csoportvezetője, Szűcs Sándor, a városi ta 33