Közművelődés Fejér megyében, 1981 (4. évfolyam, 1-2. szám)

1981 / 1. szám - Közoktatás és közművelődés. Nagy Lajosné: A közoktatás és közművelődés kapcsolódásairól - Dr. Pataki Károlyné: Úttörőmozi

KÖZOKTATÁS ÉS KÖZMŰVELŐDÉS­ zépiskolai irodalom, történelem, művelődéstör­ténet oktatás segédeszközei. Nyelvi anyagain­kat (angol, német, orosz nyelvekből) igény sze­rint másoljuk, hozott kazettára átjátszuk és ter­mészetesen helyileg is hasznosítjuk. Általános iskolák 3—4. osztályosai számára szerveztük 1980 őszétől kezdő gyermek német nyelvtanfo­lyamot, amelynek munkája igen biztatóan ala­kul. A Vasvári Pál Általános Iskolával közösen hoztuk létre 1979-ben orosz nyelvi gyermek­klubunkat alsótagozatosok számára, az orosz nyelv megszerettetése céljával. Kis biológuskört működtetünk a Schönherz Zoltán Általános Is­kolában. Ez év nyarán, a nyári szünidő minél hasznosabb eltöltése érdekében intenzív német nyelvtanfolyamot szervezünk, a szabad idővel rendelkező diákok és az érdeklődők számára. Az elmúlt évben sok száz középiskolás látta két videofilmünket (Maoizmus, Kína tragédiája, A fiatalkori bűnözés címűeket) a történelem, il­letve az osztályfőnöki órák keretében. A József Attila Gimnázium 4. osztályosai tör­ténelemóráik anyagához kapcsolva látták a Századunk című filmsorozat filmjeit, a mi aján­latunkra. Tervezett feladatunk ősztől komplex (több tantárgy problémáit felölelő) világnézet­órák betelepítése a stúdióba. Az órák tematiká­ját a gimnázium pedagógusával közösen készít­jük. A világnézet-oktatás szemléltetésére írás­vetítő transzparens-sorozat áll rendelkezé­sünkre. Jelenleg másolás, átjátszás alatt álló anyaga­ink. KAMERA, filmesztétikai tv-filmsorozat videomagnón. Mit ránk hagytak a századok cí­mű művelődéstörténeti rádiósorozat. Testünk titkai című tv-filmsorozat videomagnón. Ősztől igény szerint kapcsolhatók az iskolai oktatás tananyagához, elsősorban a középiskolákban. Célunk azonban nemcsak az oktatás fent em­lített formákkal történő direkt segítése. Mind­ezek úgy érzem elsősorban számunkra mennyi­ DR. PATAKI KÁROLYNÉ Úttörőmozi A közművelődés azok közé a művelődési, kul­turálódási folyamatok közé tartozik, amelyre a mozgalmi jelleg is jellemző. Ez többek közt azt is jelentheti, hogy a közművelődésben nincsenek egyszer s mindenkorra érvényes formák, kere­tek, a stabil elemek mellett folyamatosan szük­ség van új, értékes, vonzó formák bekapcsolá­sára is. A közművelődési mozgalom „újításai” közül természetesen a tartalmi kísérletek az értéke­sebbek. Van azonban példa arra is, hogy pész­ségi feladatokat jelentenek. Olyan formák, módszerek betelepítését és elterjesztését szeret­nénk szorgalmazni, amelyek gyakorlati alkal­mazásával minőségileg is megjavulnának az ok­tatás-nevelés feltételei az iskolákban. Ezekhez azonban szükséges lenne a pedagógusok na­gyobb fokú közreműködésére. Többféle formát tartunk elképzelhetőnek és kivitelezhetőnek. Néhány közülük: A középiskolai és általános iskolai kiegészítő tananyag feldolgozása okta­tástechnológiai szempontból. A megfelelő tan­tárgyból megfelelő időközönként az érdeklődő, továbbtanulni vágyó diákok részére stúdióórá­kat tartanánk. Szaktanárok számára ősztől az elkészült vi­deofelvételekből előadással egybekötött bemu­tatókat szeretnénk rendezni anyagaink további tematikus gyűjtésére és felhasználására szakmai véleményüket kikérni. Testületi továbbképző programok betelepítése a felnőttoktatási stú­dióba. Általános iskolákkal közösen szervezhető szülők részére pályaválasztási sorozat vagy Szülők iskolája című sorozat az általános isko­lába készülő gyermekek szülei részére. Természetesen ezeknek a feladatoknak, el­képzelt lehetőségeknek a kivitelezése jól előké­szített és harmonikus munkakapcsolatot jelen­tene az iskolákkal és a pedagógusokkal. Nem az amúgy is agyonterhelt pedagógusok munkáját szeretnénk ezzel szaporítani. Kapcsolataink út­jai egyelőre járatlanok és gyermekcipőben ti­pegnek. A legnehezebb talán az előítéletekkel és azzal a szemlélettel megküzdeni, amely az oktatást egyértelműen az iskolai keretek között tartja egyedülálló üdvözítőnek. Célunk azonban közös: a felnövekvő nemzedék műveltséganya­gának gyarapítása, elmélyítése, olyan tanulási képességek, készségek kialakítása, amelyek le­hetővé teszik számukra az állandó továbbfejlő­dést. Mindez a megfelelő formák, módszerek ki­munkálásával közösen megvalósítható, tán a szervezeti keretek megbontása új lendü­letet, színt adhat művelődéspolitikai célkitűzé­seink megvalósításához. Talán ez a lényege an­nak a kezdeményezésnek, amit a székesfehér­vári Petőfi Sándor Általános Iskola és a Fejér megyei Moziüzemi Vállalat együttműködésben kívánt megvalósítani. Az együttműködési szer­ződés aláírása 1981. január 22-én megtörtént, ahol részt vettek és munkánkhoz sok sikert kí­vántak Kóbor István, az MSZMP városi bizott­ság csoportvezetője, Szűcs Sándor, a városi ta­ 33

Next