Köznevelés, 1946 (2. évfolyam, 1-24. szám)

1946-04-15 / 8. szám

24 1946. V. K. M.); — a művészeti tanintézetek altisztjeinek egyesített létszámába az Orsz. Magyar Liszt Ferenc Zeneművészeti Főisko­lához Kádár Ferencet és Gáliczky Gergelyt a XIV. fizetési osztály 3. fokozatába szak­altisztekké kinevezte. (33.171/1946. V. K. M.) A debreceni Tudományegyetem Rektora Sarkady Ida levéltári tisztet 1945. december hó 31. hatállyal a IX. fizetési osztályba ki­nevezte. (2071/1945—46. — 22.008/1946. V. K. M ) A budapestvidéki tankerületi főigazgató Fehér Tibor ,oki, népiskolai tanítót, nagy­kőrösi lakost (14.373/1945—46. főig. sz.), Schmotzer Mária oki. népiskolai tanítót,­­szentendrei lakost (14.644/1945—46. főig. sz.), Salga Margit oki. népiskolai tanítót, buda­pesti lakost (14.414/1945—46 főig. sz.), Szabó Irén oki. népiskolai tanítót, budapesti lakost (14.967/1945—46. főig. sz.) állami népiskolai rendes tanítóvá a XI. fizetési osztály 2. fo­kozatába, Szekeres Imre izr. népiskolai ta­nítót, kapuvári lakost (14.596/1945—46 főig. sz.) állami népiskolai rendes tanítóvá a II. fizetési osztály 1. fokozatába kinevezte. A pécsi­­ tankerületi főigazgató Kraxner Alajosné Farkas Irma old. tanítónőt (3282— 1945—46. főig. sz.), Gács Árulónné Pakuts Magdolna oki. tanítónőt (3341/1945—46. főig. sz.),­ Váncsa Jolán Júlia oki. tanítónőt (3415/1945—46. főig. sz.) állami rendes taní­tóvá a XI. fizetési osztály 2. fokozatába, Lantos János gyugy-benedekpusztai urad. róm­. kat. népiskolai tanítót (2136—2/1945—46. főig. sz.) állami tanítóvá a VII. fizetési osz­tály 3. fokozatába kinevezte. A szombathelyi tankerületi főigazgató dr. Horváth József­né Egri Ilona keszthelyi köz­ségi népiskolai helyettesítő tanítónőt a keszthelyi közs. népiskolához a XI. fizetési osztály 1. fokozatába állami népiskolai taní­tóvá kinevezte. (3040/1945—46. főig. sz.) A miskolci tankör. főigazgató Sóvárszky Mária okr. tanítónőt a XI. fizetési osztály 2. fokozatába (3142/1945—46. főig. sz.), Pavlik Éva okf. tanítónőt a XI. fizetési osztály 2. fokozatába (3376/1945—46. főig. sz.), Gável János újfehértói róm kat. népiskolai tanít­ó a IX. fizetési osztály 3. fokozatába (3375— 1945—46. főig. sz.), Szűcs Gyula sajóivánkai ref. népiskolai tanítót a IX. fizetési osztály 1. fokozatába (3367/1945—46. főig. sz.) és Balogh Sándor bükkszentlászlói róm. kat. népiskolai tanítót (3245—6/1945—46. főig. sz.) a X. fizetési osztály 3. fokozatába áll. nép­iskolai rendes tanítóvá kinevezte. Magántanári képesítés megerősítése. A magyar vallás- és közoktatásügyi mi­niszter dr. Waldapfel Józsefnek, az Orsz. Ferenc József Rabbiképző Intézet tanárának, a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsé­szettudományi karán az „Élet és irodalom a magyar klasszicizmus koráig“ című tárgy­körből (30.717/1946. V. K. M); — dr. Varga István közkórházi főorvosnak a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem orvos­­tudományi karán a „Fogszabályozástan“ című tárgykörből (31.581/1946. V. K. M ); — dr. Liebermann Tódor főorvosnak a buda­pesti Pázmány Péter Tudományegyetem orvostudományi karán a „Gyakorlati fül­­orr-gége orvostan, különös tekintettel az ál­talános orvosi vonatkozásokra“ című tárgy­körből (31 580/1946. V. K. M.); — dr. Szilas Oszkár okleveles gépészmérnöknek a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egye­tem gépész- és vegyészmérnöki karán a „Villamoshálózatok feszültség szabályozása“ című tárgykörből (23.110/1946. V. K. M.); — (dr. Török Gábor kórházi főorvosnak a sze­gedi Tudományegyetem orvostudományi ka­rán ,­Az újszülöttek fiziológiája és patholó­­giája“ című tárgykörből (28 802/1946 V.­­ M); — dr. Kőrösy Ferenc vegyészmérnök­nek a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészettudományi karán az „Alkalmazott fizikai­ kémia“ című tárgykörből (30.719/1946. V. K. M.) egyetemi magántanárrá történt képesítését jóváhagyóan tudomásul vette és őt ebben a minőségében megerősítette. Nyilvánossági jog engedélyezése. A magyar vallás- és közoktatásügyi mi­niszter a miskolci Tóth Pál református nő­­nevelő-intézet leánylíceumának tanítónő­­képző-intézetté való átszervezését engedő­ PÁLYÁZATOK Tankönyvpályázat. (43.128/1946. V. K. M. szám.) A magyar vallás- és közoktatásügyi mi­niszter egyelőre a következő nyolc tankönyv megírására pályázatot hirdet: 1. Történelmi olvasókönyv az általános is­kola V. osztálya számára. 2. Történelmi olvasókönyv az általános is­kola VI. osztálya számára. 3. Angol nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 4. Angol nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. 5. Francia nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 6. Francia nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. 7. Orosz nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 8. Orosz nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. A pályaműveket csupán a tanterv alap­ján kell kidolgozni, mert a tantervi utasí­tások még nem készültek el. A pályázattal kapcsolatban csak: 1. az egyes művek vázlatát (a tanterv alapján egybeállított tananyagnak vezérszavakba sű­rített, jól áttekinthető részletezését); 2. ennek rövid megokolását és a tankönyv részletes kidolgozásában követendő szempontok ismer­tetését; 3. a szemléltetőanyag (képek, rajzok, táblázatok stb.) tervezetét; 4. a tankönyv tetszés szerint kiválasztott fejezeteinek (lec­kéinek) — nyelvkönyveknél a megfelelő szó­tári résszel együtt — teljesen kidolgozott, legalább 32, de legfeljebb 48 gépelt lapnyi összefüggő szövegét kell benyújtani. A pályaművek gépírással készült három példányban nyújtandók be. A pályázat titkos; az egyes pályaművek­­hez a pályázó nevét, állását, működési he­lyét és lakáscímét tartalmazó jeligés borí­tékot kell csatolni. A pályázaton csak olyanok vehetnek részt, akiket az 1080/1945. M. E. számú rendelet 20. §-a (2) bekezdés 1. pontjának megfele­lően igazoltak és ellenük rendőrségi vagy népbírósági eljárás nincs folyamatban. Nyomtatásban megjelent, illetve iskolai használatra a múltban engedélyezett művek megfelelően átdolgozott részleteivel is lehet pályázni, azonban csak fenti feltételek sze­rint és az ilyen pályaműnek is teljes egészé­ben gépírással kell készülnie. A pályaműveket 1946. július 15-ig kell el­juttatni az Országos Köznevelési Tanács Tankönyvi Bizottságához (Budapest, V. ker., Báthory­ u. 3. I. em. 14.). Ha a pályamű a pályázat feltételeinek nem felel meg, nem vehet részt a pályá­zaton. A pályadíjak a következők: 1. díj: 4,000.000 (Négymillió) adópengő. 2. díj: 3,500.000 (Hárommillió ötszázezer) adó­pengő. 3. díj: 2,800.000 (Kettőmilliónyolcszázezer) adópengő. 4. díj: 2,100.000 (Kettőmillióegyszázezer) adópengő. 5. díj: 1,400.000 (Egymilliónégyszázezer) adópengő. 6. díj: 700.000 (Hétszázezer) adópengő. A díjnyertes pályaművek a vallás- és köz­oktatásügyi minisztérium tulajdonába men­nek át. Ezek alapján ad a Bizottság egy vagy több pályázónak megbízást a tankönyv kidolgozására. A kiadásra kerülő tankönyvért a szerző később megállapítandó tiszteletdíjban része­sül. Az ideiglenes tantervi tervezetek: Történelem. Cél: A magyar és világtörténelem főbb eseményeinek a jelen megértését elősegítő megismerése. Állampolgári nevelés. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola V. osztálya számára: Heti 2 óra. — Képek, elbeszélések, jelenetek az ősember, a görögök, a rómaiak és a középkori ember életéből, különös tekintettel Magyarországra. Az olvasmányok tanulságainak rövid össze­foglalása. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola VI. osztálya számára: Heti 2 óra. — Képek, elbeszélések, jelenetek az újkori és legújabb kori ember életéből, különös tekin­tettel Magyarországra. A tanulságok rövid összefoglalása. Idegen nyelv. Cél: Az egyszerű beszélt és írott nyelv megértése, beszédkészség a leggyakoribb tárgykörökben, ismerkedés az idegen ország viszonyaival, a hazai viszonyok ismertetése idegen nyelven. Egyszerű irodalmi olvasmá­nyok. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola V. osztálya számára: Heti 4 óra. — Szóanyag: A tanuló mindennapi élete, az idő és felosztása, a számnevek, az emberi test, a lakóház és környéke. — Olvasmá­nyok: Nyelvi­­célból összeállított olvasmá­nyok a fenti szóanyag felhasználásával, a gyermekirodalomból vett nagyon egyszerű szövegek: könnyen érthető kis versek, mon­dások. Ének. — Nyelvtan: Nagyon egyszerű i­iondatok alkotásához szükséges nyelvtani ismeretek. — Beszédgyakorlatok: Egyéni és társas gyakorlatok (kórus), az olvasmányok szóanyagának sokoldalú felhasználása a ta­nár és a tanulók egymáshoz intézett kérdé­seiben. Játékok. — Írásbeli gyakorlatok: Szövegírás, egyeztetés, az igeragozás egy­szerű alakjainak gyakorlása, mondatkiegé­szítések, diktandó tanult és előkészített nyelvi anyagból. Nyolc iskolai dolgozat. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola VI. osztálya számára. Heti 4 óra. — Szóanyag: A természet, a társaság, hiva­tások és mesterségek, város és falu; a szel­lemi és erkölcsi élet köznapi szavai. — Olvas­mányok: L. Y- osztály. — Nyelvtan: Az eddig tanultak ismétlése, gyakorlása, kiegé­szítése, a főnévragozás, igeragozás szabályos eseteinek begyakorlása. Mondatszerkesztések. A gyakori igék. — Beszédgyakorlatok: A szóanyagnak, gyakori beszédfordulatoknak gyakorlása: tanári, egyéni és társas tanulói kérdések, társalgás. Játékok. — Írásbeli gyakorlatok: A tanult nyelvi és nyelvtani anyag egyszerű módon való gyakorlása. Elő­készített diktanda. Nyolc iskolai dolgozat. Budapest, 1946. április hó 9-én. Magyar vallás- és k­özoktatásügyi miniszter. KÖZNEVELÉS gyette­s részére a nyilvánossági jogot és az államérvényes bizonyítvány, valamint a ta­nítói oklevél kiállításának jogát az 1946—47. iskolai évtől kezdődő hatállyal folytatólago­san megadta. (13.738/1946. V. b. V. K. M. sz.) Miniszteri elismerés. A magyar vallás- és közoktatásügyi mi­niszter Károly József hattói községi nép­iskolai igazgatótanítónak nyugalomba vonu­lása alkalmából a népoktatás szolgálatában végzett értékes munkásságáért elismerését fejezte ki. (825/1946. V. K. M.) 8. SZÁM

Next