Köznevelés, 1946 (2. évfolyam, 1-24. szám)
1946-04-15 / 8. szám
24 1946. V. K. M.); — a művészeti tanintézetek altisztjeinek egyesített létszámába az Orsz. Magyar Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolához Kádár Ferencet és Gáliczky Gergelyt a XIV. fizetési osztály 3. fokozatába szakaltisztekké kinevezte. (33.171/1946. V. K. M.) A debreceni Tudományegyetem Rektora Sarkady Ida levéltári tisztet 1945. december hó 31. hatállyal a IX. fizetési osztályba kinevezte. (2071/1945—46. — 22.008/1946. V. K. M ) A budapestvidéki tankerületi főigazgató Fehér Tibor ,oki, népiskolai tanítót, nagykőrösi lakost (14.373/1945—46. főig. sz.), Schmotzer Mária oki. népiskolai tanítót,szentendrei lakost (14.644/1945—46. főig. sz.), Salga Margit oki. népiskolai tanítót, budapesti lakost (14.414/1945—46 főig. sz.), Szabó Irén oki. népiskolai tanítót, budapesti lakost (14.967/1945—46. főig. sz.) állami népiskolai rendes tanítóvá a XI. fizetési osztály 2. fokozatába, Szekeres Imre izr. népiskolai tanítót, kapuvári lakost (14.596/1945—46 főig. sz.) állami népiskolai rendes tanítóvá a II. fizetési osztály 1. fokozatába kinevezte. A pécsi tankerületi főigazgató Kraxner Alajosné Farkas Irma old. tanítónőt (3282— 1945—46. főig. sz.), Gács Árulónné Pakuts Magdolna oki. tanítónőt (3341/1945—46. főig. sz.), Váncsa Jolán Júlia oki. tanítónőt (3415/1945—46. főig. sz.) állami rendes tanítóvá a XI. fizetési osztály 2. fokozatába, Lantos János gyugy-benedekpusztai urad. róm. kat. népiskolai tanítót (2136—2/1945—46. főig. sz.) állami tanítóvá a VII. fizetési osztály 3. fokozatába kinevezte. A szombathelyi tankerületi főigazgató dr. Horváth Józsefné Egri Ilona keszthelyi községi népiskolai helyettesítő tanítónőt a keszthelyi közs. népiskolához a XI. fizetési osztály 1. fokozatába állami népiskolai tanítóvá kinevezte. (3040/1945—46. főig. sz.) A miskolci tankör. főigazgató Sóvárszky Mária okr. tanítónőt a XI. fizetési osztály 2. fokozatába (3142/1945—46. főig. sz.), Pavlik Éva okf. tanítónőt a XI. fizetési osztály 2. fokozatába (3376/1945—46. főig. sz.), Gável János újfehértói róm kat. népiskolai tanító a IX. fizetési osztály 3. fokozatába (3375— 1945—46. főig. sz.), Szűcs Gyula sajóivánkai ref. népiskolai tanítót a IX. fizetési osztály 1. fokozatába (3367/1945—46. főig. sz.) és Balogh Sándor bükkszentlászlói róm. kat. népiskolai tanítót (3245—6/1945—46. főig. sz.) a X. fizetési osztály 3. fokozatába áll. népiskolai rendes tanítóvá kinevezte. Magántanári képesítés megerősítése. A magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter dr. Waldapfel Józsefnek, az Orsz. Ferenc József Rabbiképző Intézet tanárának, a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészettudományi karán az „Élet és irodalom a magyar klasszicizmus koráig“ című tárgykörből (30.717/1946. V. K. M); — dr. Varga István közkórházi főorvosnak a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem orvostudományi karán a „Fogszabályozástan“ című tárgykörből (31.581/1946. V. K. M ); — dr. Liebermann Tódor főorvosnak a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem orvostudományi karán a „Gyakorlati fülorr-gége orvostan, különös tekintettel az általános orvosi vonatkozásokra“ című tárgykörből (31 580/1946. V. K. M.); — dr. Szilas Oszkár okleveles gépészmérnöknek a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépész- és vegyészmérnöki karán a „Villamoshálózatok feszültség szabályozása“ című tárgykörből (23.110/1946. V. K. M.); — (dr. Török Gábor kórházi főorvosnak a szegedi Tudományegyetem orvostudományi karán ,Az újszülöttek fiziológiája és pathológiája“ című tárgykörből (28 802/1946 V. M); — dr. Kőrösy Ferenc vegyészmérnöknek a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészettudományi karán az „Alkalmazott fizikai kémia“ című tárgykörből (30.719/1946. V. K. M.) egyetemi magántanárrá történt képesítését jóváhagyóan tudomásul vette és őt ebben a minőségében megerősítette. Nyilvánossági jog engedélyezése. A magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter a miskolci Tóth Pál református nőnevelő-intézet leánylíceumának tanítónőképző-intézetté való átszervezését engedő PÁLYÁZATOK Tankönyvpályázat. (43.128/1946. V. K. M. szám.) A magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter egyelőre a következő nyolc tankönyv megírására pályázatot hirdet: 1. Történelmi olvasókönyv az általános iskola V. osztálya számára. 2. Történelmi olvasókönyv az általános iskola VI. osztálya számára. 3. Angol nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 4. Angol nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. 5. Francia nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 6. Francia nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. 7. Orosz nyelvkönyv az általános iskola V. osztálya számára. 8. Orosz nyelvkönyv az általános iskola VI. osztálya számára. A pályaműveket csupán a tanterv alapján kell kidolgozni, mert a tantervi utasítások még nem készültek el. A pályázattal kapcsolatban csak: 1. az egyes művek vázlatát (a tanterv alapján egybeállított tananyagnak vezérszavakba sűrített, jól áttekinthető részletezését); 2. ennek rövid megokolását és a tankönyv részletes kidolgozásában követendő szempontok ismertetését; 3. a szemléltetőanyag (képek, rajzok, táblázatok stb.) tervezetét; 4. a tankönyv tetszés szerint kiválasztott fejezeteinek (leckéinek) — nyelvkönyveknél a megfelelő szótári résszel együtt — teljesen kidolgozott, legalább 32, de legfeljebb 48 gépelt lapnyi összefüggő szövegét kell benyújtani. A pályaművek gépírással készült három példányban nyújtandók be. A pályázat titkos; az egyes pályaművekhez a pályázó nevét, állását, működési helyét és lakáscímét tartalmazó jeligés borítékot kell csatolni. A pályázaton csak olyanok vehetnek részt, akiket az 1080/1945. M. E. számú rendelet 20. §-a (2) bekezdés 1. pontjának megfelelően igazoltak és ellenük rendőrségi vagy népbírósági eljárás nincs folyamatban. Nyomtatásban megjelent, illetve iskolai használatra a múltban engedélyezett művek megfelelően átdolgozott részleteivel is lehet pályázni, azonban csak fenti feltételek szerint és az ilyen pályaműnek is teljes egészében gépírással kell készülnie. A pályaműveket 1946. július 15-ig kell eljuttatni az Országos Köznevelési Tanács Tankönyvi Bizottságához (Budapest, V. ker., Báthory u. 3. I. em. 14.). Ha a pályamű a pályázat feltételeinek nem felel meg, nem vehet részt a pályázaton. A pályadíjak a következők: 1. díj: 4,000.000 (Négymillió) adópengő. 2. díj: 3,500.000 (Hárommillió ötszázezer) adópengő. 3. díj: 2,800.000 (Kettőmilliónyolcszázezer) adópengő. 4. díj: 2,100.000 (Kettőmillióegyszázezer) adópengő. 5. díj: 1,400.000 (Egymilliónégyszázezer) adópengő. 6. díj: 700.000 (Hétszázezer) adópengő. A díjnyertes pályaművek a vallás- és közoktatásügyi minisztérium tulajdonába mennek át. Ezek alapján ad a Bizottság egy vagy több pályázónak megbízást a tankönyv kidolgozására. A kiadásra kerülő tankönyvért a szerző később megállapítandó tiszteletdíjban részesül. Az ideiglenes tantervi tervezetek: Történelem. Cél: A magyar és világtörténelem főbb eseményeinek a jelen megértését elősegítő megismerése. Állampolgári nevelés. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola V. osztálya számára: Heti 2 óra. — Képek, elbeszélések, jelenetek az ősember, a görögök, a rómaiak és a középkori ember életéből, különös tekintettel Magyarországra. Az olvasmányok tanulságainak rövid összefoglalása. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola VI. osztálya számára: Heti 2 óra. — Képek, elbeszélések, jelenetek az újkori és legújabb kori ember életéből, különös tekintettel Magyarországra. A tanulságok rövid összefoglalása. Idegen nyelv. Cél: Az egyszerű beszélt és írott nyelv megértése, beszédkészség a leggyakoribb tárgykörökben, ismerkedés az idegen ország viszonyaival, a hazai viszonyok ismertetése idegen nyelven. Egyszerű irodalmi olvasmányok. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola V. osztálya számára: Heti 4 óra. — Szóanyag: A tanuló mindennapi élete, az idő és felosztása, a számnevek, az emberi test, a lakóház és környéke. — Olvasmányok: Nyelvicélból összeállított olvasmányok a fenti szóanyag felhasználásával, a gyermekirodalomból vett nagyon egyszerű szövegek: könnyen érthető kis versek, mondások. Ének. — Nyelvtan: Nagyon egyszerű iiondatok alkotásához szükséges nyelvtani ismeretek. — Beszédgyakorlatok: Egyéni és társas gyakorlatok (kórus), az olvasmányok szóanyagának sokoldalú felhasználása a tanár és a tanulók egymáshoz intézett kérdéseiben. Játékok. — Írásbeli gyakorlatok: Szövegírás, egyeztetés, az igeragozás egyszerű alakjainak gyakorlása, mondatkiegészítések, diktandó tanult és előkészített nyelvi anyagból. Nyolc iskolai dolgozat. Ideiglenes tantervi tervezet az általános iskola VI. osztálya számára. Heti 4 óra. — Szóanyag: A természet, a társaság, hivatások és mesterségek, város és falu; a szellemi és erkölcsi élet köznapi szavai. — Olvasmányok: L. Y- osztály. — Nyelvtan: Az eddig tanultak ismétlése, gyakorlása, kiegészítése, a főnévragozás, igeragozás szabályos eseteinek begyakorlása. Mondatszerkesztések. A gyakori igék. — Beszédgyakorlatok: A szóanyagnak, gyakori beszédfordulatoknak gyakorlása: tanári, egyéni és társas tanulói kérdések, társalgás. Játékok. — Írásbeli gyakorlatok: A tanult nyelvi és nyelvtani anyag egyszerű módon való gyakorlása. Előkészített diktanda. Nyolc iskolai dolgozat. Budapest, 1946. április hó 9-én. Magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter. KÖZNEVELÉS gyettes részére a nyilvánossági jogot és az államérvényes bizonyítvány, valamint a tanítói oklevél kiállításának jogát az 1946—47. iskolai évtől kezdődő hatállyal folytatólagosan megadta. (13.738/1946. V. b. V. K. M. sz.) Miniszteri elismerés. A magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter Károly József hattói községi népiskolai igazgatótanítónak nyugalomba vonulása alkalmából a népoktatás szolgálatában végzett értékes munkásságáért elismerését fejezte ki. (825/1946. V. K. M.) 8. SZÁM