Köznevelés, 1947 (3. évfolyam, 1-24. szám)

KÖZNEVELÉS III. ÉVFOLYAM 1947 FELELŐS SZERKESZTŐ: KISS ÁRPÁD Nagy cikkek : Oldal Abaffy Mihály: Tapasztalatok a dolgozók iskoláiban........................................... 159 Antal László: Adalékok az óralátogatás lélektanához ...........................................256 — Diákönkormányzati kérdések............................................ 237 — Középiskolás tehetségeink egy pályázat tükrében ...............................................463 Ágoston Julián: Az anyanyelvi oktatás az általános iskolában ...........................410 Bada Gyula: Gondolatok a diákönkormányzatról .................................................437 Balassa László: Az új tankönyvek és a magyar­ tanítás jövője .......................... 2 Báli Vendel: Helyi hatóság vagy felügyelet?.................................................... 232 — Új osztályozás az iskolában.................................................................................. 34 Balogh János: Az óraszámok kérdése és az iskolafelügyelet............................... 375 Barankay Lajos: A demokratikus nevelés történelmi hitele ............................... 75 — Neveléslélektan és szociális fejlődés......................................................................277 — Schneller Istvánról....................................................................................................322 Baranyay Erzsébet: Globális olvasás-tanítás. (A Köznevelés Könyvtára, 1.) .. 34­2 A beszéd kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) ..................................... 67 — A nyelvtani fogalomrendszer kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.)......... 80 — A szöveg megértése. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) .......................................118 Bárra György: Számolási óra. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)............................. 127 — Nagy László és Ranschburg Pál nyomdokain. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) .. 168 Bárdos József: Új osztályozás az iskolában........................................................... 108 Bély Miklós: 11—15 éves tanulók minősítő sportversenye .................................185 Binét Ágnes: Ponyvairodalom a gyermekszobában........................................... 109 Bon Pál: Pontrendszer és eredménytáblázat a kútfeji általános iskolában .... 351 Bodnár Lajos: A földrajz, mint az embernevelés eszköze. (A Köznevelés Könyv­tára, 1.).................................................................................................................... 95 Borbély András: Megjegyzések a műhelygyakorlatokhoz .....................................421 Buday Lajos: A műváés válsága és az iskola................................................ 279 Búvári András: A differenciál- és integrálszámítás az új középiskolában............ . 390 Csapó Jenő: Szabadság és szabadosság a nevelésben.............................................133 Cseke Árpád: Természettantanítás kísérleti alapon az általános iskola VII. osztá­lyában . . .................................... 415 Csere István: Épülnek a parasztok iskolái ............................................................. 84­1 Gazdasági ismeretek tanítása az általános iskolában....................................... 10 Csete Balázs: Az új rajzi tanterv............................................................................441 Csonka József: Néhány szó a tankönyvrevízióról................................................ 130 Dénes Magda: A számfogalom kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) . .... 35 — Az anyagfogalom kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.)......................... 50 Dévai Jenő: Angol óra. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)............................................107 Domokos Lászlóné: Szabad beszélgetés. (A Köznevelés Könyvtára, 1.) ...............170 Eckhardt Sándor: Filológia........................................................................................ 496 Erdősi József: A mértani rajztanítás ügye............................................................... 284 Ferenczi Edmond: A UNESCO első közgyűlése ................................................... 11 — Az egyetem alakuló világunkban......................................................................... 56 Ferenczi István: Tankönyveink illusztrációi ........................................................... 394 Felföldy Sándor: Az általános iskola és a szövetkezeti eszme...................................376 Gacsályi Sándor: A nevelők és a díszmagyar......................................................... 253 — Debrecen, az iskolaváros ..................................................................................... 299 Gárdos Dezső: A szülői munkaközösségek szerepe a társadalmi szemléletű ember nevelésében ............................................................................................... ...... 134 Gáspár Edit: Munkásoktatás ..................................................................................... 157 — Szakiskolai nevelők ............. 260 Gergely Gergely: Új tankönyveink és az irodalmi nevelés................................... 519 Gergely Károlyné: A globális olvasástanítás előkészítése ..................................... 440 Gyomai György: Az általános iskola és a tanárkérdés ............................................372 Győry János: A könyv és a könyvtár .................................................................. 502 Gleiman Anna: A gyermek erkölcsi ítéletének fejlődése. (A Köznevelés Könyv­tára, 3.) .................................................................................................................... 96 — Az értelmes gyermek. (A Köznevelés Könyvtára, 3.)................................ 161 Gönyei Antal: Fiúk és leányok. (A Köznevelés Könyvtára, 3.).................................129 Hermann Alice: Az értelemre ható ösztönvilág. (A Köznevelés Könyvtára, 3.)­­ 144 Hervei Géza: Egy kanadai személyi lap ................................................................. 235 Horváth Barna: A felsőoktatási reform elé ........................................................... 49 Hórvölgyi István: Az óraközi szünet és a gyermek .............................................518 Inámi Bolgár Ferenc: A természetrajz az esztétikai nevelés szolgálatában............419 Jeges Károly: Szertári gyakorlatok a nevelőképző főiskolán.....................................283 Karácsony Sándor: Új nevelői magatartás. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)............. 5 Kardos Alajos: A nevelőképzés reformja és a testnevelési tanárképzés...................395 Kálmán György: Csendes foglalkozások ..................................................................392 Kedves András: Az általános iskola megvalósulásának feltételei.............................370 Kelemen László: A gondolkodás nevelése ............................................................... Kemény Gábor: A nevelők továbbképzésének hároméves terve ......................... — Gyermektanulmány és pedagógia ....................................................................... — Schneller Istvánról................................................................................................. — Demokráciára való nevelés és embernevelés. (A Köznevelés Könyvtára, 1.) ... Keresztury Dezső: A kultuszminisztérium a pedagógusokért...........................25. Kilczer Gyula: Az általános iskola várható benépesülése ................................... Kiss Árpád: A francia jövője iskoláinkban........................................................... — Az olvasás szükségességéről.................................................................. ..­.... — Általános iskola és középiskola .......................................................................... — Debrecen........................................................................................................... — Egészségi nevelés................................................................................................... — Schneller Istvánról........................................................................................ — Szakirányú nevelés................................................................................................ — Új feladataink ......................................................................................................... — Új tankönyveink.................................................................................................... . A munkáltatás. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)............................................... Kiss Tihamér: A történeti időszemlélet kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) Kováts Gyula: A hétévesek....................................................................................... — Az első nagy orosz nevelő................................................................................... — Az orosz nyelvtanulás problémái ...................................................................... — Család és iskola.................................................................................................... — Orosz óra. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)........................................................ Kovács Máté: A közelgő ünnepi év elé ................................................................. — Az általános iskola ellenzéke .............................................................................. — Szülőföldismeret és közösségi tudat elmélyítése irodalmi nevelésünkben. (A Köznevelés Könyvtára, 1.) ............................................................................ Kovács Vendel: Az olvasmánytárgyalás az általános iskolában .......................... Kratofil Dezső: A cselekvő iskola gyakorlati problémái....................................... Lakatos Emília: A bábjáték a pedagógiában ........................................................ Léderer Mór: Az árvanevelés........... . ................................................................. Lelkes István: A játékos és szabad rajzolás .......................................................... Lenkei Andor­né: A művészettörténet az új középiskolai tantervben...................... . Látogatás a stockholmi iskolamúzeumban........................................................ . Látogatás egy svéd munkásnegyed általános iskolájában ................................... Lőrinc Péter: Magyar népi közoktatás Jugoszláviában ......................................... Makay Gusztáv: A kritika, mint olvasmány ........................................................ Maróti Béla: A beiskolázás sikerének akadályai ................................................... . A korengedélyes gyermekek beiskolázása.......................................................... Mérei Ferenc: Az ember élete, mint tantárgy. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)........ — A fogalmi gondolkodás kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) ............ — A társadalmi képzetek kialakulása. (A Köznevelés Könyvtára, 3.).............. Molnár Béla: Új osztályozás az iskolában ............................................................ Molnár Imre: A szervezettség igénye a gyermekkorban. (A Köznevelés Könyv­tára, 3.)................................................................................................................. Molnár István: A parasztság és az általános iskola ............................................. Mózner János: Hogyan lehet minden népiskolát általános iskolává átalakítani? ... Nagy Mária: A világkép fejlődése. (A Köznevelés Könyvtára, 3.) .................. Nagy Miklós: A tankönyvkiadás kérdéséhez.......................................................... . A tanulmányi idő racionális beosztása ............................................................. — Levél a magyar nevelőkhöz................................................................................ Nagydiósi Géza: Az állami tanítói internátusok jelene és jövője ......................... — Az iskolakötelesek nyilvántartása és a beiskolázás ................................. 325.­­ Lépésről-lépésre ..................................................................................................... Nánay Béla: A fiatal nevelők bevezetése az iskolai munkába. (A Köznevelés Könyvtára, 1.) ...................................................................................................... Nemes Lipót: Az iskola intézményes gyermekmentő munkája ...................... Nemes Nagy Ágnes: A mintaiskola ......................................................................... — A tankönyv útja..................................................................................................... — Egy példaadó gyermekotthon.............................................................................. Németh Emil: Az iskolai köszönésről . . .............................................................. Noszlopi László: A budapesti ifjúság és a demokrácia ...................................... — A tanuló megfigyelése és életpályára való irányítása. (A Köznevelés Könyv­tára, 1.).................................................................................................................. Óhegyi Vilmos: Az általános iskola színvonala....................................................... Oldal Anna: Számolástanítás az I. osztályban..........................­........................... Ortutay Gyula: A magyar köznevelés kérdései .................................................... Öveges József: Természetismeret. (A Köznevelés Könyvtára, 1.)........................... Paál Ákos: A gyermeki rajz fejlődése. (A Köznevelés Könyvtára, 3.).................... Papócsi Ferenc: A gazdasági gyakorlatok tanítása az általános iskolában................ 385 28 229 323 23 73 184 465 489 102 297 153 324 205 409 345 13­57 182 36 210 358 115 101 29 46 412 472 424 160 423 443 281 396 58 498­­ 327 121 24­­1 107 137 372 370 18­5 1291 353 122 194 59 300 350 187 517 177 183 374 188 125 138 104 421 2001

Next