Köznevelés, 1947 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1947-11-15 / 22. szám

KÖZNEVELÉS 511­ sége, a kollektív munkára képes jó együttesek hiánya, s nem utolsósorban a közönség igénytelensége- E nyilatkozato­kon kívül m­ég két cikk foglalkozik a magyar színház időszerű problémáival. Hont Ferenc A magyar színházi nevelés megújítása címen színészképzésünk új feladatáról értekezik. A színházak funk­ciója a demokratikus Magyarországon fokozatosan átalakul, állapítja meg. A szórakoztatási üzemek szerepét betöltő színházak helyett a vezetőszerepet a leg­szélesebb néprétegek számán játszó, magatartásalakító és társadalomfejlesztő színházak veszik át. Ezeknek a szín­házaknak olyan magas képzettségű szí­nészekre van szükségük, akik tisztában vannak a színház társadalmi feladatai­val, s e feladatok megoldására képesek. Tehát „a szakmai képzést ki kell tágí­tanunk személyiségneveléssé“. Nagy Ador­ján Felszabadult a színház? című cik­kében színházaink műsorpolitikájával foglalkozik. Szükségesnek látja, hogy színházaink vállalják a magyar írók va­júdását is, mutassanak be magyar dara­bokat, s ezzel tegyék lehetővé az új ma­gyar dráma megszületését. — Az idő­szerű magyar problémákon kívül több cikk foglalkozik a színház és a dráma mindenütt időszerű problémáival. Kár­páti Aurél A tegnap és holnap drámája címen a jövő drámájának jellemző je­gyeit próbálja meghatározni. Márkus László Színház, játék, varázslat című cikkében arra mutat rá, hogy a színház nem „műfaj", hanem önmagában létező művészet, Kürti Pál pedig a színjátszó mesterség problémáit fejtegeti. Részlet­­kérdéssel két tanulmány foglalkozik: Gellért Endre a rendező feladatairól vall, Szegi Pál a díszlet szerepét és a díszletezés művészetének fejlődését is­merteti. A központi témához kapcsolódik Rév István cikke­ is a bábjáték művé­szetéről. Az illusztrációs anyag legna­gyobb része színpadterveket, színpadi je­leneteket és karakterisztikus színészi alakításokat mutat be, a szépirodalmi anyagból pedig Kassák Lajos dráma­­részlete tartozik szorosan a szám témá­jához. — A folyóirat egyéb cikkei: Jem­­nitz Sándor: A gépzenéről. Nyugati László: Táncművészet. Szűcs László Ist­ván: Mit várunk a magyar filmtől? A szépirodalmat Kassák drámarészletén kí­vül Pán Imre, Bírdázs Anna, Weöres Sán­dor, Lukács Imre és Keszthelyi Zoltán versei képviselik ebben a számban, sz. Válasz. (Felelős szerkesztő Illyés Gyula. VII. évfolyam, 11. szám, 1947. novem­ber.) Egy igen érdekes pedagógiai kí­sérletet ismertet a folyóirat egyetlen na­gyobb tanulmánya, Rákosi Zoltán Gyer­mekköltészet vagy a „közönség“ útja a művészethez című, naplórészletnek neve­zett írása. A cikkíró — általános iskolai magyar tanár —­ egy esztendővel ezelőtt kezdte el kísérletét ötödikes tanítványai­val: kezükbe adta Weöres­ Sándornak a „felnőttek" és „műértők" társadalmá­ban már sok vitát kiváltott, értelemnél­küli szavakból álló, pusztán hanghatá­sokra felépített verseit, rányitotta szí­neiket a hangfestő, hangutánzó, han­gulatkeltő szavak szépségeire, s ezen ke­resztül a versalkotás lényegére, élményei­ken keresztül tette sajátjukká a leg­­magasabb fokú hangtant, izgatta muzika­litásukat, szóban és írásban tisztáztatta velük a versolvasáskor keletkező érzel­meiket, majd — adott alkalommal —­. rászabadította őket a versírásra. Az ered­­mény: egy sereg meglepően sikerült gyermekvers, — s ami ennél is több és fontosabb. Rákosi Zoltán szerint a gyer­mekek a versírás játékadta lehetőségeit kihasználva, lelkük nyomasztó terheitől szabadultak meg egy-egy sikerült vers­ben. A versírás, az érzelmek kifejezésé­nek lehetősége felszabadította őket, gát­lások nélkül igyekeznek megmutatni ma­gukat a világnak, s ugyancsak gátlások nélkül közük véleményüket — két lapot is indítottak­ — a világról: az emberek­ről, írókról, könyvekről, színházról stb. A kísérlet, illetőleg a kísérlet eredményét tükröző lapjaik kezdettől fogva igen élénk érdeklődést váltottak ki pedagó­gusi és művészi körökben. Egyesek a gyermekek verseiben fontos dokumentu­mokat látnak a művészet keletkezésének kérdéséhez, mások a „csodagyermek“ ferde öntudatától féltik őket vagy gyer­meki felelőtlenségüket tartják veszélyes­nek, szóval a legellentétesebb vélemények csapnak össze a kísérlet körül, egyelőre csak szóban. Rákosi — egy sereg gyer­mekvers bemutatása után — így fejezi be beszámolóját: „E kísérletből már ed­dig is több módszerbeli tanulság vonó­­dott el, amelyek, ha nyilvánosságra ke­rülnek, erősen befolyásolják irodalom­­tanításunkat. Itt van az ideje annak, hogy pro és kontra megvitassuk azokat a problémákat, amelyeket a gyermekköl­tészet vet fel.“ — A Dokumentum-rovat­ban Kozocsa Sándor Justh Zsigmondnak, a századvég európai látókörű, népe szel­lemi felemelkedéséért dolgozó magyar írójának világviszonylatban is páratlan kísérletéről, a szenttornyai parasztszín­házról számol be — az írónak és kor­­társainak — íróknak és parasztoknak — egykorú levelei és feljegyzései alapján. Justh a falusi parasztlányokkal és legé­nyekkel Moliére-, Shakespeare-, Aristo­­phanes- és P­oulus-darabokat játszatott­­feraszti nézők előtt, a kortársak szerint bámulatraméltó sikerrel.­­ A Figyelő­­rovatban Fazekas László a magyar kri­tika útját rajzolja meg az induló Nyu­gattól Lukács György mai iskolákig, Czibor János pedig a 75 éves Schöpflin Aladár kritikai munkásságának jelentő­ségét méltatja. E két kisebb tanulmány után könyvbírálatok, képzőművészeti, zenei és színházi figyelők következnek. A szépirodalmi anyag: Németh László regényrészlete, Weöres Sándor és Sar­­kadi Imre novellája, Lakatos István, Illyés Gyula, Cseres Tibor és Benjámin László versei- fsz­ó) Magyarok. (Szerkeszti: Kolozsvári Grand­­pierre Emil.) Az októberi számot Sőtér István tanulmánya vezeti be. A Nyugat utáni úgynevezett harmadik nemzedék irodalmi helyét méri fel benne, s egy­­ben-másban elmarasztalja az előttük já­rókat. „Nem, erről az úgynevezett har­madik nemzedékről senki sem mond­hatná, hogy valamikor is elkényeztet­ték — segítségben sem igen volt része . ■ . Láttunk szerencsésebb nemzedéket is és ismerhettük e szerencsésebb nemzedék nem egy elkényeztetett tagját — helyük készen várta őket, mielőtt valóban döntő műveiket megalkották volna." Illyés Gyula, Németh László, Cs. Szabó László, Illés Endre és Márai Sándor művére a „felelősek és hivatottak“ jelző illik csak­nem kivétel nélkül — mondja Sőtér. Szenvedélyük nem is annyira az íróé, mint az aktív politikusé, vagy a nevelőé. ..aminek csüggesztő körülményei majd csak évtizedek múlva mutatkoznak meg, amikor a felelősség páthosza elmúlt már alkotásaikról, s megmaradnak pőrén és árván a művek". A harmadik nemzedék útját pedig a „művészi erkölcsben és er­kölcsi művészetben“ jelöli ki Sőtér, ez azonban korántsem valami elzárkózó, nem e világról való művészkedés jel­szava. Pál Sándor tanulmánya a jazz eredetéről szól, Weöres Sándor Vázlat a modern művészet című írásában az ,,ösz­­tön-értelem-intuíció“ egyenrangú erejét látja a mai művészet sajátos jegyének- Szentkuthy Miklós Hamvas Béla és Ke­mény Katalin Forradalom a művészetben című könyvét bírálja, s gyermek-keresz­­teshadjáratnak nevezi a mű mitikus szenvedélyét, a „világösszefüggések ál­landó meglátását“, azt az elméleti túl­­tengést, amely agyonnyomja a szürrea­lista és absztrakt festészet báját. Kör­­lelet címen Homoródi József a magyar sajtó hibáit feszegeti; világosan mutat rá arra, hogy az irodalom el nem terjedtsé­­gének igen nagy részben még mindig a rossz sajtó, a ponyvát terjesztő napi- és hetilapok az okai. A számban novellá­val szerepelnek: Mándy Iván, Karinthy Ferenc, Török Tamás; a verseket Hajnal Anna, Rónay György, Toldalaghy Pál, Tűz Tamás, Török Sophie, Jánosy István és Darázs Endre írták. Könyv- és képző­művészeti szemle zárja le a folyóirat októberi számát. (n. n.) Puszták Népe. (A hódmezővásárhelyi Tornyai Társaság évente négyszer meg­jelenő folyóirata. Szerkeszti Galyasi Mik­lós. II. évfolyam, 1., 2. és 3. szám. 1947. március, június és szeptember.) A folyó­irat példaadó módon igyekszik vidéki jellegéből következő feladatait elvégezni. Második évfolyamának mindhárom szá­mában túlnyomó többségben vannak a hódmezővásárhelyi vonatkozású, vala­mint az Alföld művelődési és gazdasági problémáival foglalkozó cikkek. Csak cím szerint említhetünk meg néhányat. Bodnár Bertalan: Az ártézi kutak városa és Vásárhelyi szikeseink, valamint Kovács Mihály: A földreform Vásárhelyen című cikkét az első csoportba tartozó cikkek közül, s Nagy Zoltán­ ,Az alföldi tájkép, Jajfobey István: Mezőgazdaságunk iparo­sítása, Tölcsérig István: Könyvtáraink sorsa, Korek József: Népi humor az al­földi butéliákon, Szádeczky Kardos László: A tanyai igazgatás kérdése, Koncz Péter: Alföldi városaink és a hároméves terv című cikkeit a második csoportból. A nem helyi vagy táji vonatkozású ta­nulmányok közül kettő emelkedik ki különösen: Szabó József a közvélemény­­kutatás jelentőségét és feladatait ismer­­teti az 1. számban, Bónis György pedig az erdélyi magyar szellemtudomány leg­utóbbi két esztendejéről számol be a 2. számban. A folyóiratban alig van orszá­gos nevű vendég — egy-két költő és író —, a benne szereplő sok név tehát Hódmezővásárhely meglepően eleven, sokféle területen való kutatásra, szám­vetésre és alkotásra ösztönző szellemi életének bizonyítéka. S ilyennel, sajnos, a Hódmezővásárhelynél nagyobb magyar városok közül is csak kevés dicseked­hetik. • sz. Tiszatáj. (Irodalmi, művészeti és tudo­mányos havi folyóirat. Kiadja a Szegedi Szabadművelődési Tanács. Szerkeszti Ma­dácsy László és Aldobolyi Nagy Miklós. I. évfolyam 1—7. számai. 1947. március— szeptember.) A vidéki városok közül Pécsen és Hódmezővásárhelyen kívül csak Szegednek van — március óta — rendszeresen megjelenő folyóirata, a

Next