Köznevelés, 1955 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1955-01-01 / 1. szám

ÚJÉVI ÜDVÖZLET ÍRTA: ERDEY-GRÚZ TIBOR Köszöntöm hazánk tanítóit, tanárait, óvó­nőit, az oktatás-nevelés valamennyi dolgo­zóját az újév alkalmából. Az újévben to­vább kell fejlesztenünk oktató és nevelő munkánkat, tovább kell haladnunk azon az úton, melyet pártunk Központi Vezető­sége kijelölt. Hatalmas és lelkesítő a tanítók és taná­rok feladata, az egész ifjúság jellemének alakítása, tudásának megalapozása. Jelentős mértékben ők felelősek azért, hogy a tanu­lóifjúságból acélos jellemű, hazáját sze­rető, a közösségért áldozatra kész férfiak és nők váljanak, kik ismerik a természet és a társadalom alaptörvényeit, felismerik a fejlődés irányát, ezért lelkes hívei a szocia­lizmus építésének és kellő tudással, vala­mint szilárd elhatározással munkálkodnak ezen. A tanítók és tanárok feladata — meg­mutatván a jövő széles távlatait — derűs, optimista életfelfogást oltani az ifjúságba, hogy bízzék a jövőben, élvezze a természet és az emberi alkotások szépségeit, töreked­jék életét ne csak jóvá, hanem széppé is tenni. A falusi tanítók novemberi konferen­ciája megmutatta, hogy pedagógusaink át­érzik e feladatot, hivatásuk magaslatán áll­nak és odaadó lelkesedéssel végzik mun­kájukat. Az új évben tovább kell fejleszteni az oktató és nevelő munka egységét. Különös gondot kell fordítani a nevelőmunkára, melyet az utóbbi időben némileg elhanya­goltunk. Történelmünk haladó tényezőiből kiindulva, a demokratikus hazafiság széles körökben élő érzéseire támaszkodva kell ifjúságunkba beoltani a szocialista hazafiság szellemét, és megmutatni, hogy csak az lehet a békéért küzdő, haladó gondolkodású népek hatalmas táborának igazi híve, aki hazáját szereti, s megbecsüli népének múltját és je­lenét. Nagy figyelmet kell fordítani a fegye­lemre és helyes magatartásra való nevelésre is. Testneveléssel és helyes közösségi sport­szellem kialakításával kell előmozdítanunk ifjúságunk egészséges fejlődését. Tovább kell munkálkodnunk az oktatás megjavításán. A tananyagot és a tanítási módszert összhangba kell hozni a tanulók életkori sajátosságaival. Csökkenteni kell a túlzott terjedelmű tananyagokat, de óva­kodni kell attól is, hogy túl keveset tanít­sunk. Minden osztályban és minden tan­tárgyban olyan igénnyel lépjünk fel a ta­nulókkal szemben, mely komoly teljesít­ményt kíván tőlük és rendszeres munkát igényel, de nem vezet túlterhelésükre, nem szegi kedvüket elérhetetlen célok kitűzésé­vel. Különös gondot kell fordítanunk az iskolai oktatás gyakorlati vonatkozásainak kiépítésére. Arra kell törekednünk, hogy tanítványaink megismerkedjenek a mező­­gazdasági és ipari termelési folyamatok alap­jaival, megszeressék a termelőmunkát és szívesen vállalják azt. Meg kell győznünk tanítványainkat, hogy a termelőmunkát annál eredményesebben végezhetik, minél nagyobb a tudásuk. A tanulást tehát az iskola végeztével sem szabad abbahagyni, hanem meg kell ragadni a népi demokrá­ciánk által nyújtott lehetőségeket az egyéni továbbképzésre, a termelő munkában való részvétel melletti továbbtanulásra. A leg­kiválóbbak, legszorgalmasabbak a főiskolá­kon és egyetemeken tanuljanak tovább. Az új év új lehetőségeket tár fel az ok­tató-nevelő munka nagy célkitűzéseinek megvalósítására. Pedagógusaink éljenek e lehetőségekkel és munkájukkal vívjanak ki további sikereket hazánk jövőjének építésé­ben. Kívánom, hogy eredményes munkájuk­kal tovább növeljék a megbecsülést és mé­lyítsék a szeretetet, mellyel egész népünk övezi gyermekeink oktatóit és nevelőit.

Next