Köznevelés, 1955 (11. évfolyam, 1-24. szám)
1955-01-01 / 1. szám
ÚJÉVI ÜDVÖZLET ÍRTA: ERDEY-GRÚZ TIBOR Köszöntöm hazánk tanítóit, tanárait, óvónőit, az oktatás-nevelés valamennyi dolgozóját az újév alkalmából. Az újévben tovább kell fejlesztenünk oktató és nevelő munkánkat, tovább kell haladnunk azon az úton, melyet pártunk Központi Vezetősége kijelölt. Hatalmas és lelkesítő a tanítók és tanárok feladata, az egész ifjúság jellemének alakítása, tudásának megalapozása. Jelentős mértékben ők felelősek azért, hogy a tanulóifjúságból acélos jellemű, hazáját szerető, a közösségért áldozatra kész férfiak és nők váljanak, kik ismerik a természet és a társadalom alaptörvényeit, felismerik a fejlődés irányát, ezért lelkes hívei a szocializmus építésének és kellő tudással, valamint szilárd elhatározással munkálkodnak ezen. A tanítók és tanárok feladata — megmutatván a jövő széles távlatait — derűs, optimista életfelfogást oltani az ifjúságba, hogy bízzék a jövőben, élvezze a természet és az emberi alkotások szépségeit, törekedjék életét ne csak jóvá, hanem széppé is tenni. A falusi tanítók novemberi konferenciája megmutatta, hogy pedagógusaink átérzik e feladatot, hivatásuk magaslatán állnak és odaadó lelkesedéssel végzik munkájukat. Az új évben tovább kell fejleszteni az oktató és nevelő munka egységét. Különös gondot kell fordítani a nevelőmunkára, melyet az utóbbi időben némileg elhanyagoltunk. Történelmünk haladó tényezőiből kiindulva, a demokratikus hazafiság széles körökben élő érzéseire támaszkodva kell ifjúságunkba beoltani a szocialista hazafiság szellemét, és megmutatni, hogy csak az lehet a békéért küzdő, haladó gondolkodású népek hatalmas táborának igazi híve, aki hazáját szereti, s megbecsüli népének múltját és jelenét. Nagy figyelmet kell fordítani a fegyelemre és helyes magatartásra való nevelésre is. Testneveléssel és helyes közösségi sportszellem kialakításával kell előmozdítanunk ifjúságunk egészséges fejlődését. Tovább kell munkálkodnunk az oktatás megjavításán. A tananyagot és a tanítási módszert összhangba kell hozni a tanulók életkori sajátosságaival. Csökkenteni kell a túlzott terjedelmű tananyagokat, de óvakodni kell attól is, hogy túl keveset tanítsunk. Minden osztályban és minden tantárgyban olyan igénnyel lépjünk fel a tanulókkal szemben, mely komoly teljesítményt kíván tőlük és rendszeres munkát igényel, de nem vezet túlterhelésükre, nem szegi kedvüket elérhetetlen célok kitűzésével. Különös gondot kell fordítanunk az iskolai oktatás gyakorlati vonatkozásainak kiépítésére. Arra kell törekednünk, hogy tanítványaink megismerkedjenek a mezőgazdasági és ipari termelési folyamatok alapjaival, megszeressék a termelőmunkát és szívesen vállalják azt. Meg kell győznünk tanítványainkat, hogy a termelőmunkát annál eredményesebben végezhetik, minél nagyobb a tudásuk. A tanulást tehát az iskola végeztével sem szabad abbahagyni, hanem meg kell ragadni a népi demokráciánk által nyújtott lehetőségeket az egyéni továbbképzésre, a termelő munkában való részvétel melletti továbbtanulásra. A legkiválóbbak, legszorgalmasabbak a főiskolákon és egyetemeken tanuljanak tovább. Az új év új lehetőségeket tár fel az oktató-nevelő munka nagy célkitűzéseinek megvalósítására. Pedagógusaink éljenek e lehetőségekkel és munkájukkal vívjanak ki további sikereket hazánk jövőjének építésében. Kívánom, hogy eredményes munkájukkal tovább növeljék a megbecsülést és mélyítsék a szeretetet, mellyel egész népünk övezi gyermekeink oktatóit és nevelőit.