Köznevelés, 1955 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1955-01-15 / 2. szám

Különben se tudván actio nélkül beszélni, a felvett személy minden szavainak, minden cselekedetei­nek, magaviselésének... a szakasztott odaillő tónust megadta ... Ily tűzzel, ily elevenséggel, most méltó­­ságosan, majd nevetségesen, most felháborodva, majd lecsendesedve beszélvén, tanítván, ő a követett sze­mélyeknek mind karaktere, mind egész históriája s természete tanítványi fejében egyszerre megragadt, s az ő tanítványai ahelyett, hogy a hideg leckétől idegenkedtek volna, az oskolájába mint theátromba egymást törve mentek.“ Csokonai népszerűsége abból a humánus magatar­tásból is fakadt, amelyet Rousseau műveiből sajátí­tott el. A debreceni kollégiumban szokásos ridegség­gel és tekintélyeskedéssel szemben Csokonai baráti légkört alakított ki, s ez a barátság az iskolán kívül és a tanulmányok befejezése után is megmaradt. Er­ről emlékezik meg volt tanítványa, Gaál Lászl kéziratos Csokonai-életrajza. ..Csokonai az embersé­ges és becsületes, a jó, szeretetreméltó, kedves tanító szerettetett volt tanítványaitól: szerette ő is tanít­ványait és vonzódása irántuk több évek múlta után is fennmaradt. Lévai Bálint­ Csokonainak 1784-ben ta­nítványa volt, ő 1804-ben ősszel a Collégiumban se­nior volt, és Csokonai eránt ekkor is gyermekes sze­retettel és tisztelettel viseltetett, és Csokonai ötét ak­kor is csak fráter Bálintomnak nevezgette.“ Csokonai ellen a kolégium szigorú rendjének meg­sértése miatt két pert indítottak. A második per a legsúlyosabb ítélettel fejeződik be, az iskola legte­hetségesebb tanulóját ajánló bizonyítvány nélkül ki­zárják a kollégiumból. Ez a kegyetlen ítélet nem a szabályok megsértésének büntetése, sokkal inkább a jakobinus mozgalom leleplezésének következménye. Csokonai ugyanis Pesten járt, megnézte Martinovics és társai kivégzését, és minden valószínűség szerint erről hozott hírei miatt sújtották a legsúlyosabb bün­tetéssel. Csokonai búcsúzó beszédét a szokástól eltérően magyar nyelven mondotta el. Beszédéből kitűnik filantróp felfogása, tanítványait barátainak érezte: „A nálamnál kicsinyebbekkel mindég nyájason vol­tam, és szeretetöket me­gny­ertem; óh, be örült az én lelkem akkor, óh be szerette magát, indőn látta, hogy az én nálam kisebbnek bizodalma van hozzám, s az én gravitásra szedett szemöldököm nem üti le az övét, mely felemelkedett az én szeretettel édesült tisztelésemr­“. Ugyanez a meleg szeretet halta át „Tanítványaitól búcsúzik“ című költeményét. Ebben a debreceni Nagyerdőben folytatott séták emléke is feltűnik: Óh legkedvesebb Barátim!­beli édesen képzelem Mi örömmel sétáltatok tavaly a Tempón velem. Mely jól esett, ha játszódva lépvén utánam nyomba Kis koszorúkat raktatok tiszteletül markomba. A költemény következő szakaszában a humaniz­must, a haza szeretetét és a kultúrát, egész életének legmélyebb tartalmát állítja az ifjúság elé­ . Embertársát ki szereti, és híve hazájának. Még emellett a tudományt tartja jojó javának. A csendes megelégedés és boldogság azt vezeti. Csokonait egész pályáján ezek az eszmények ve­zetik. Szereti hazáját és a tudományt, ezért magyar­­nyelvű oktatást kíván, s ez nemcsak búcsúbeszédéből tűnik ki, hanem számos verséből és főként ,, A ma­gyar nyelv feléledése“ című írásából. Ebben a költői nyelven írt tanulmányban a latin nyelvű oktatás el­len és az anyanyelvi tanítás mellett is szót emel: „Eddig a holtak nyelvén rebegtünk; a mi értelmünk alacsonyan tévelygett a Priscianus­­latin nyelvtan­b­ól szövevényein, a szózatok országában, s nem ért arra, hogy dolgokat tanuljon, s hogy olyan kincseket gyűjtsön magának, amiknek becse az egész életben használatos. A tudomány templomának egy régi, rozsdás kulcsát egész ifjúságunkban keresgéltük, s ritka volt közöttünk, aki a bemenetelre amiatt ráér­hetett volna, így tévesztettük el a természetnek ren­des útját!“ A rousseauista természetes nevelés útját járja Csokonai csurgói tanári pályafutása alatt is az 1798— 99. tanévben. Leveleiből egy elhagyatott iskola sze­génysége világlik ki. Csokonai mindenben szükséget szenved, de mint egyik levelében írja: „A korinthusi Alcibade s Athaenében is tud Alciib­ades lenni, azt fo­gom és kívánom én Csurgón megmutatni.“ Iskolájá­ba új tárgyat vezet be: tanítványait a magyar vers­­csinálásra oktatja. Csokonai újítása megragadja a rá­bízott ifjakat, amint erről Gaál László beszámol: „A novemberi diligentia (tanítás) beázásával Cs. a na­gyobb oskolában tanítani szokott studiumokon kí­vül a magyar versírásról tanított, ezen kezdvén a ta­nítását, deák prózédiát akárhon t­úlhattok, de ma­gyart nem. Én és néhány tanulótársam ekkor men­tünk által Csokonai tanítványai közé, de csak mikor a magyar versírásra tartozó leckéit adta, egyébiránt a kisebb oskolába tartoztunk.“ Csokonnai pedagógiáját a gondolkodásra nevelés jel­lemzi. Tanításában a gyermek gondolatvilágából in­dul ki. Gaál megfigyeli eljárását: „Tanítványi sze­rették Csokonait, mint barátjukat, testvérneket, attyákat, soha egyik tanítványát se bántotta. Ha ta­nítványa gyengélkedett felfogásában, ott kezdette a felvilágosítást, ahol tanítványának felfogható eszét állam­ észrevette, s a tanítvány örült útba­ vezeteté­sén s nem volt oka elcsüggedni.“ Gaál helyesen fi­gyelte meg Csokonai eljárását, amelyről maga a költő ezt írja egyik levelében: „Azon törekedem, hogy ahhoz szoktassam növendékeimet, mi a régi mechanika, mi a ma gondolkozó és gondos kószáló ta­nítás, mi az oskolai s a boldog elfelejtésnek szánt pe­­dántság, mi a valóságos embert formáló tudás, mi az Orbilius (ókori pá­pás nevelő) és mi az embersze­rető oktató, aki az ő tanítóitól vett kincset s az emi­att való adósságot uzsorával együtt kívánja a fiatal emberiségnek megfizetni.“ Csokonai csurgói pályafutásának értékes emlékei azok a színdarabok, amelyeket tanítványaival játsza­tott el­ A „Cultura“, „Az özvegy Karnyóné“ a diák­színjátszás régi hagyományát tölti meg új tartalom­mal, és az anyanyelvi kultúra ápolásának egyik je­lentős tényezője. Tankönyvtervek és diákjai számára készített vázlatok mutatják, hogy a költő korának első professzora lehetett volna, ha a ,,hálátlanság“ miatt Csurgót nem kell elhagynia. A XVIII. század haladó pedagógusai a magyar nyelvű iskoláért harcoltak. A gépies „tabellák“ he­lyett gondolkodtató eljárásokat dolgoztak ki, a ne-­­velésben pedig a szigor helyett a humanizmusnak, a filantróp eljárásnak megvalósaó­ voltak. A kor ha­ladó nevelői között a felvilágosodás legnagyobb költőjét méltó helyre állíthatjuk, mert ezeket a nagy­szerű törekvéseket rövid tanár, pályafutása alatt ő is sikerrel valósította meg.

Next