Köznevelés, 1956 (12. évfolyam, 1-20. szám)

1956-08-01 / 14-15. szám

Rembrandt Ennek a meghatóan szép, művészi angol filmnek a reprizét annak kö­szönhetjük, hogy idén ünnepli a vi­lág Rembrandt van Rijn, a nagy holland festő születésének 350. év­fordulóját. Szerencsés gondolat volt ezt a két évtizeddel ezelőtt gyártott, de ma is még maradéktalanul élvezhető, ki­váló filmalkotást újra bemutatni. Szerencsés volt két szempontból: egyrészt azért, mert megragadó mű­vészi élményt nyújtva teljesítjük vele a jubiláris esztendővel járó megtisztelő kötelezettségünket s adó­zunk a világ egyik legnagyobb mű­vésze emlékének. Másrészt azért, mert olyan filmre irányítottuk vele a szakemberek és a közönség érdek­lődését,, amelyből a magyar film mű­vészei sokat tanulhatnak — elsősor­ban rendezői ökonómiát, művészi mértéktartást. A film cselekménye a XVII. szá­zadban játszódik, Németalföldön. Rembrandtot már divatos és hírne­ves festőként ismerjük meg, akinek ecsetjéért versengenek a gazdag, erősen polgárosodott Németalföld — s különösen a főváros, Amszterdam — patrícius polgárai, előkelőségei. De Rembrandt nemcsak sikeres festő, hanem boldog ember is: ra­jongva szereti feleségét, a szépséges Saskiát, akiről megragadó lírai pátosszal, a biblia legszebb verseire emlékeztető belső tűzzel áradozik vi­dám kompániája meghitt körében. De futva jön érte rémült tanítványa, s mire a nagy festő hazaér, Saskia halott. Geertje, a céltudatos és indulatos házvezetőnő gondoskodik az özvegy festőről és az elárvult kisfiúról. S a ,,gondoskodás“ hamarosan valóban a sötét felhőként gyülekező gondok­kal való viaskodást jelenti. A saját művészi elképzeléseit — s nem a megrendelők igényeit — szolgáló festőtől ugyanis egyre jobban elfor­dul a tehetősek és az előkelők vi­lága. A határkövet itt az amszter­dami polgárőrségről megrendelésre készített nagy kompozíció jelentette, amelyet az utókor — téves képma­gyarázat következtében — „Éjjeli őrjárat“ néven ismer. Rembrandtnak ezt a főművét, amely egyike legki­emelkedőbb alkotásainak, a megren­delők — céhmesterek, patríciusok — felháborodással visszautasították, mert ők nem kompozíciót, hanem olyan csoportképet akartak, amelyen minden arc pontosan felismerhető. A művész a sokasodó anyagi ba­jok és lelki gyötrelmek elől szülő­falujába menekül, apjához, az egy­szerű, kétkezi leydeni szélmolnárhoz. De a nyugalmat itt sem találja meg. Hamarosan ráébred, hogy a falu nem nyújthat neki otthont: szűkebb pátriája nem fogadja már be rég el­származott, városivá lett fiát. Vissza­tér hát a zaklatott életbe, a gondok és a bajok közé. Ekkor akad meg az öregedő férfi szeme egy bájos, fiatal szolgálóleá­nyon, Hendrickjén. Magával viszi, először csak azért hogy lefesse. De a leány tiszta lénye, jósága rabul ejti a magános művészt, s Hend­­rickje viszonozza az idős festő ér­zelmeit. Rembrandt most ismét a boldogság bűvöletében él és alkot, de napjait megkeserítik a hitelezők. Képeit lefoglalják, értéktárgyait el­árverezik , bujdosnia, menekülnie kell állandó zaklatásuk elől. S az­tán ismét beteljesedik rajta a szo­morú végzet: Rembrandt elveszti második asszonyát is. Hendrickje halála után a nagy művész életútja alávezet a nyomor mélységeibe. Testi nélkülözései azonban nem törik meg lelkét: művészete elmélyül, alkotá­sain, lényén az életet megismert bölcs ironikus mosolya ömlik el. Mo­delljei, az amszterdami koldusok ta­nítják immár az elfeledett, bolondos öreg mestert az „élet“ művészetére. A film számos erénye közül első helyen Korda Sándor mesteri rende­zését említjük meg. Egyszerű eszkö­zökkel megrázó hatásokat ér el. Semmi hangoskodás, semmi kihívó hatásvadászat, semmi eredetieskedés — a rendező csendes alázattal szol­gálja témáját, Kan Zuckmayer köl­tői szépségekben bővelkedő szöveg­könyvét. S éppen ez az egyszerűség teszi rendezését oly kifejezővé és tartalmassá. Második helyen Charles Laughtont, ezt a kivételesen nagy angol jellemszínészt kell említenünk. Emlékezetesek maradnak drámai monológjai,, párjelenete a koldussal, s az öreg, elhagyatott művész talán kissé túlzottan értelmezett, de meg­rázó portréja. Végül hadd említsük meg a film erényei között azokat a szép, bölcs és költői bibliai idézete­ket is, amelyek fájón emlékeztetnek bennünket a tényre: a bibliával a világirodalom páratlan remekművei száműztük gyermekeink ismeret- és élményanyagából. S hogy végül a film egy valóban szembetűnő hiányosságáról is szól­junk: a néző erősen nélkülözi Remb­randt legszebb műveinek bemutatá­sát. Az Éjjeli őrjárat az egyetlen a művész több mint félezer alkotásá­ból, amelyet viszontlátunk. A Rembrandt megtekintését a leg­melegebben ajánljuk, kis- és nagy­diákoknak, pedagógusoknak egy­aránt. E. I. TARTALOM Nyári képek — — — — — — — 325 KOMORÓCZY GÉZA: Gondolatok Hunyadi centenáriumán — — — 330 BERTÉNYI JÓZSEF: Járásunk a körzetesítés megvalósításáért — — 332 BERENCZ JÁNOS: Az érdeklődés szerepe a nevelésben — — — — 335 KERÉKGYÁRTÓ IMRE: Műveltség, alapműveltség — — — — — — 337 BADA GYULA: A középiskolai ta­nárjelöltek gyakorlati képzése — 339 Vita ifjúságunk erkölcsi neveléséről (Ágoston Jolán) — — —­­■ — — 341 Az úttörők első országos technikai kiállítása (Bori István) — — — 344 DERKA JÓZSEF: A középiskolások túlterheléséről — — — — — — 345 GORDOS ISTVÁN: A kertai példa 346 NÉMETH EMIL: Emlékezés egy ki­váló osztályomra — — — — — 349 A tanulók szabadidejének elemzése 351 XANTUS GYULA: Az összevont osz­tályú felső tagozat sajátos rajz­tanítási szempontjai — — — — 353 ★ LEVELEZŐINK ÍRJÁK FARKAS LÁSZLÓ—MAJZIK LÁSZ­­LÓNÉ: Ankét a szexuális nevelés­ről Ecseren — — — — — — — 355 ★ KÖNYVSZEMLE Mándy Iván: Csutak és a többiek (Nemeskürthy István) — — — — 356 ★ CÍMKÉPÜNK Érni Éva óvónő (Zomba), Varga Katalin tanítónő (Zomba), Pellák Edit tanítónő (Nyíregyháza) a siófoki strandon. ★ NAGYOBB CIKKEINK SZERZŐI Komoróczy Géza, az országos tanulmányi verseny nyertese magyarból, második he­lyezettje történelemből, Budapest — Ber­­tényi József járási oktatási osztályvezető, Pécs — Berencz János főiskolai docens, Eger — Kerékgyártó Imre OM főelőadó, Budapest — Bada Gyula gimnáziumi ta­nár, Budapest — Gordos István egyetemi adjunktus, Budapest — Derka József tech­nikumi műhelyoktató, Győr — Németh Emil gimnáziumi tanár, Budapest — Tóth Béla, tanítóképző intézeti tanár, Bu­dapest — Xantus Gyula a PTI munka­társa, Budapest. A fényképeket Szilvásy Kálmán készí­tette.

Next