Köznevelés, 1964 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1964-11-06 / 21. szám

Vélemények az Iskolarádió műsorairól A „Nyugat” Irodalomóra IV. osztályosoknak Szép, érdekes és tanulságos iro­dalomórát hallhattunk az Iskolará­dió október 9-i műsorában a Nyugat jellegéről, törekvéseiről és jelentősé­géről. A műsor a Nyugat megjelenésének szükségszerűségével indít. Az új, a modern ember — „aki másképp él, másképp szeret, másképp gyűlöl, másképp dolgozik, szóval más a tar­talma, mások a vágyai, eszméi, ízlé­se” — lényének kifejezését keresi modern formában és tartalomban az irodalomban. A „korra figyelő öntu­dat” jelentkezik a század elejének folyóirat próbálkozásaiban. Ezt a sürgető igényt igazolta a megjelent folyóiratok felsorolása, s a megdöb­bentő Osváth-idézet, amely „a fel­nevelő műhely” után kiált. Nagy kár azonban, hogy a műsor szerkesztői még csak nem is utaltak arra, hogy ugyanez az útkeresés mutatkozik a kor képzőművészetében, zenéjében, színpadi törekvéseiben, holott ez részben aláhúzta volna mondaniva­lójukat, részben színesíthette volna az előadást (pl. a Bartók—Kodály népzenegyűjtésének eredményeként 1906-ban megjelent népdal-kiad­ványból vett zeneművel). A továbbiakban az előadó érzékel­tette a Nyugat jelentőségét, sokszí­nűségét, jelezte, hogy egyaránt ott­hont adott Ady és Móricz valóság­keresésének, a Tart pour l’art eszté­tikájának, a kor valamennyi irodal­mi próbálkozásának. Rámutatott arra, hogy a költők, írók, kritikusok nemzedékeit nevelte fel, felsorolta ezek neveit, közölte, hogy a magyar irodalom története ebben a korszak­ban megegyezik a Nyugat történeté­vel, s megemlítette, hogy a folyóirat történetében két korszakot különít­hetünk el: az I. háború befejezéséig tartó s a két háború közötti időt. Mindezeknek a bizonyítása azonban nem volt elég meggyőző, plasztikus és élményt nyújtó, s nem késztette Mintha a mesebeli királyfi unal­mas perceit élné, olyannak tűnt az Iskolarádió 6-i (11 óra) 5 -eseknek szánt osztályfőnöki órája. Mintha a királyfi unatkozna s gondolatban osztályfőnököt alakítana, s az álom, a színjáték és a „Ki mit tud?” mű­sor mezsgyéin kalandozva kívánná megleleni a „Kötelességek a család­ban” című téma gondolatait. A 11 éves gyerekkel csak az álom a tanulókat arra, hogy a műsor hall­gatása közben aktívan gondolkodja­nak. A Nyugat sokszínűségét, író­gárdájának azonos és eltérő nézeteit egymás után, különböző színészek tolmácsolásában elhangzó versidézet áttekinthetőbbé tette volna. Pl. ho­gyan reagáltak a Nyugat költői az I. világháborúra — néhány sor Babits, Ady, Tóth Á. verseiből, s ugyanezek a költők hogyan látták a jövőt — ugyancsak néhány soros idézettel megvilágítva. Mindez a tanulók al­kotó bekapcsolását jelentette volna, hisz ezek segítségével önmaguk jut­nak a megfelelő következtetésre. (S mivel az idézetek között feltétlenül találkoznának ismert, tanult verssel, az ismeretlenek mélyebben vésőd­nek, s örömet, élményt jelent a ta­nultak rádióból hallott, művészi tol­mácsolása.) Bár elhangzott néhány ellentétes véleményt tartalmazó (l’art pour l’art — valóságábrázolás) prózai szöveg­rész, ezek elhelyezése, s az a tény, hogy valamennyi idézetet ugyanaz a hang olvasta fel, nem poentírozta megfelelően a kérdést. Az előadó említette, hogy a Nyugat Babits halálával szűnt meg, s ugyan­akkor egyetlen sor sem hangzott el Babitstól, holott még abban is re­ménykedtünk, hogy Babits hangját hallhatjuk. A fent említettek jelentős élménytől fosztották meg a hallgató­kat, akik így elsősorban az óra szö­vegének stílusában gyönyörködhet­tek. Ritkán hallhatunk ilyen szépen hangzó, nemesveretű mondatokat, s ennek annál inkább örülünk, mert olyan nyelvművészeknek otthont adó irodalmi orgánumot méltatott, mint Babits, Kosztolányi, Tóth Á. stb. Gartner Éva logikája érteti meg a kötelességeket? Csak a főkomorna, bíborpalást, szattyúnbőr-táska és aranyhintó szál­líthatja el számukra a konstruktív gondolatokat, csak azért, mert kicsi­nyek? Hogy a kitűnő tanuló gyá­moltalan, miért kell azt szép szóval, habos kakaóval, frissen vasalt ruhá­ban, unt mesék tejében oldva tálal­ni? Hiszen nem minden kitűnő ta­nuló gyámoltalan, s a kitűnő tanuló ma már rendszerint nem gyámolta­lan. Ezt a 11 évesek és a felnőtt közvélemény egyaránt jól tudja. A tanmese után következő „modern je­lenet” ismét az álom mezsgyéire vitte gyermekeinket, mintegy azt su­gallva: aki lusta, rosszat álmodik. S végül konyhai „Ki mit tud?” vál­totta fel a mese, az álom képeit, s a tojásrántotta, zoknimosás, begyújtás, terítés valósághangulata nyomta el az ábránd és szorongás érzését. Na­gyon bonyolult áttételeken át jutott el a műsor fő mondanivalójához: egy rendes családban mindenkinek dol­goznia kell. S aki zoknit mos, rántot­tét süt, terít és begyújt, az feltétle­nül rendes ember és jól dolgozik? Az aránylag egyszerű gondolatok­hoz soknak tűnik a háromféle il­lusztráció. A figyelmet megosztja, a gondolatot szétforgácsolja, helyen­ként a komikum határait súrolja. A hús-vér gyerek jóval modernebb, mint az őt tanítani szándékozó mű­sor. Néhány tárgyilagos mondat, né­hány mai példa sokkal inkább meg­tette volna a kívánt hatást. A gimnáziumi osztályfőnöki órá­kat általában „az elirodalmiasítás” veszélye fenyegeti. Világos tudattar­talmak létrehozása helyett alluzív általánosításokat keltenek az idéze­tek dömpingjével. Az idézet elveszíti eredeti jelentését, stiláris értékét, s gonoszkodó gúnyolódásra serkenti az idézetekkel amúgyis túltraktált für­ge diákelméket, így vagyunk vala­hogy a mesével is. A felsőtagozatos tanulók, akarva-akaratlanul, annyi mesét hallottak már, hogy a mese­szöveg könnyen a visszájára fordul. 11 éves gyerekek, akiknek technikai műveltségük, vagy ha úgy tetszik technikai fantáziájuk nagyobb mint korosabb hozzátartozóiké, kevéssé tisztelik a mese naiv hangulatát és még naivabb logikáját. Diákelméjük nem az előre eltervezett konklúzió­hoz fog eljutni, inkább erőteljes pa­ródia-reflex alakul ki bennük. A sokféle felmérés mellett érdemes lenne felmérni egyszer a parodizált idézetek változatait s kikutatni azok pszichológiai okait. Igen tanulságos lenne, s jótékonyan befolyásolhatná az osztályfőnöki órák hangvételét, logikáját. Nem a legszerencsésebb pedagógiai ráhatás az, amely az iro­dalmi órák hangulati egyvelegével nem hogy morális hatást nem ér el, hanem az irodalmi óra paródiáját adja. Ambrus Z. Miklós cél királyfi unalma ISKOLARÁDIÓ — ISKOLATELEVÍZIÓ 823

Next