Köznevelés, 1967 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1967-01-13 / 1. szám

P­ártunk IX. kongresszusán rólunk, pedagógusok­ról, a megbecsülés hangján szóltak. Munkánk súlya, jelentősége meg­ megismétlődően kifeje­zésre jutott. „Nevelőink többsége hivatását átérezve, munkájával, magatartásával igazolja, hogy a nevelés­ben a párt, rendszerünk hűséges szövetségese. Most is azt kérjük tőlük: soha el ne felejtsék, hogy népünk legféltettebb kincsét, a jövő nemzedékét bízza rájuk” — mondotta Kádár János elvtárs. Ebben a tömény megfogalmazásban együtt van eddig végzett mun­kánk elismerése, dicsérete és a holnapi tevékenysé­günkkel szembeni komoly igény. Benne van a siker boldogító, jóleső érzése és benne van a többre, még nagyobbra való ösztönzés motiváló ereje is. Egyébként a IX. kongresszus egész munkája, szelle­me ezt példázza: higgadt, körültekintő, összetett elem­zését mindannak, amit eddig tettünk és a korunkhoz és ügyünkhöz méltóbb minőség követelését a jövőt illetően. A kongresszuson megvitatott témák — a pártélet, a gazdasági mechanizmus, a termelőszövetkezetek ügye, a társadalmi rendeződés, a közélet moralitása, az ideológiai, kulturális tevékenység stb. — elevenen érintik a pedagógusokat is. Érdekeltek vagyunk min­denben, ami ebben az országban és ami a nagyvilág­ban történik. Mindegyik problémának van valamilyen kapcsolata, vonatkozása a mi tevékenységünkkel, ok­tató-nevelő munkánkkal is. Ezúttal hadd ejtsünk né­hány szót iskolai életünk egyik alapvető területéről, a nevelésről — a kongresszus sugallta szellemben. A­z alkotó marxizmus talaján kibontakozó ideoló­giai atmoszférában, társadalmi rendünk fejlő­désének mai periódusában megnőtt a nevelés szerepe, jelentősége. Ma a gyermekért, az ifjúért, a felnőttért indulunk harcba, a téves eszmék, retrográd nézetek ellen szállunnk síkra. Aki szorgalmasan ta­nul, s aki morális felelősséggel dolgozik, azt a miénk­nek, társadalmunk értékes tagjának tartjuk még ak­kor is, ha szemléletébe a marxizmus eszmeiségétől idegen elemek is iktatódnak. „Gondolatokat. . . nem lehet puskagolyóval kilőni az emberek fejéből...” — fogalmazta meg Szirmai István elvtárs. Következetes, tartalmas és türelmes nevelésre van szükség, hogy az, aki munkájával velünk van, világnézetével is hozzánk nőjjön fel, hogy azok, akiknek nevelése ránk bízatott, a marxizmus eszmeiségétől telítetten nézzék, elemez­zék a világ jelenségeit. S ha így megnőtt a nevelés fontossága, jelentősége, akkor az eddiginél még job­ban meg kell nőnie a nevelő felelősségének is. A­nnyiszor hangoztattuk, hogy szinte már szólam­ként hat, marxista világnézetre csak marxista meggyőződés birtokában lehet nevelni. A kong­resszus szelleme azt sugározza, hogy türelmes, követ­kezetes neveléssel kell meggyőzni azokat, akiket nevel­nünk szükséges, de aki nevel, abban kikristályosodott, tiszta fényű eszmeiségnek kell lobognia. Ma ennél is tovább kell mennünk. Legyen marxista világnézete a nevelőnek, de legyen vonzó embersége és tartalmas személyisége is! A világnézet nem önmagában formál, elvonatkoztatva a nevelő emberi jegyeitől, hanem azokkal összefonódva. A világnézeti hatást felerősít­hetik és meggyorsíthatják az emberi értékek, és kés­leltethetik, leronthatják az emberi fogyatékosságok, fonákságok. Komolyabban kell vennünk azt a közis­mert pedagógiai-pszichológiai tételt, hogy a nevelő egész embersége, egész személyisége hat a növendékre. A marxista iskolázottság, világnézet csak tartalmas, korszerű műveltségbe ágyazottan tud iskoláinkban for­máló erejűvé válni. Annyit beszélünk arról is, hogy gyermekeink fejlettebbek, érettebbek, mint amilyenek­ mi voltunk annak idején, hogy a ma körülményei, fel­tételei között mennyire tájékozottak, olvasottak, mi­lyen sokrétű az érdeklődésük. Kutatóak, kíváncsiak és feleletet várók a mi tanulóink. S a világnézeti nevelés­ben levontuk-e ennek a konzekvenciáit? Nem fordul-e még elő, hogy kérdéseikre, amelyek sokszor talán szertelenek, csapongóak, talán logikátlanoknak is lát­szanak, de élmények, olvasmányok, töprengések sűrű­jéből törnek fel , szimplifikáló, lapos, üres, semmit­mondó válaszokat adunk? A nevelői tevékenységnek hivatással eljegyzett voltát éppen az mutatja, hogy a pedagógus újra és újra megújul, évei múltával is friss HIVATÁS ÉS ÜGYSZERETET

Next