Köznevelés, 1967 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1967-05-12 / 9. szám

Jubilált a Petőfi Sándor Gimnázium — Módszerek a hagyományápoláshoz — Iskolánk — a budapesti Petőfi Sándor Gimnázium — munkáját ebben az évben a jubileumra ké­szülődés jellemezte. Sokrétű és határozott tartalmat akartunk ad­ni az évfordulónak. Előkészítő munkánkat azzal kezdtük, hogy szakcsoportokat alakítottunk a különböző feladatok elvégzésére. A tervezet elkészítése után kibő­vített iskolatanács ülést tartot­tunk, amelyre meghívtuk az isko­lai KISZ VB tagjait is. Ezen az ülésen elhatároztuk,­­ hogy a ta­nárokból álló szakcsoportokat ki­­bővítjük egyrészt a KISZ VB egy-egy tagjával, másrészt azok­kal a tanulókkal, akik osztályon­ként valamelyik szakcsoporthoz önként jelentkeznek. Ezután ke­rült sor a szülői választmányi ülésre és az osztályszülői értekez­letekre. Fontosnak tartottuk, hogy a szülők megismerjék elképzelé­seinket, terveinket, vállaljanak részt a feladatokból, adjanak se­gítséget. Munkával zsúfolt hónapok kö­vetkeztek. Készült a jubileumi emlékkönyv, az ünnepi műsor, nö­vekedett a felkutatott „öregdiá­kok” száma, formálódott a baráti kör programja, készültek a spor­tolók, gyűjtöttük az anyagot a ki­állításra, dolgoztak a fotósok. Na­ponta fogadtuk az iskolánkat fel­kereső régi tanárokat, növendé­keket, akik nemcsak érdeklődő­ként jelentek meg, hanem sok do­kumentumot hoztak, némelyek — mint például Ratkovszky Fe­renc — alapítványt tettek, má­sok újabb tényanyaggal ismertet­tek meg bennünket, többen a tan­órákra is belátogattak, beszélget­tek élményeikről a diákokkal. Március 13-tól 19-ig tartott ju­bileumi hetünk. Ki akartuk fe­jezni, hogy megbecsüljük múl­tunk, iskolánk haladó hagyomá­nyait, tiszteljük a segítő idősebb generációt, ugyanakkor méltó em­léket állítunk az elmúlt húsz esz­tendőnek és az iskola jelenének. Március 13-án nyitotta meg Ke­rekes Sándor igazgató a jubileu­mi kiállítást. Nagyon sokan néz­­ték meg József Attila érettségi anyakönyvét, a régi önképzőköri aranykönyveket, a diákújságokat, a régi és a mai tanárok mun­kásságát bemutató gyűjteményt, az újjáépítés időszakát feltáró dokumentumokat, leveleket. A KISZ-szervezetünk 10 évét be­mutató tablók és tárlók bizonyí­tották, hogy színvonalas KISZ- munka folyik a Petőfi Gimná­ziumban. Ezt igazolja az a tény is, hogy az iskola KISZ-szervezete az ország középiskolai KISZ-szer­­vezetei közül elsőnek kapta meg 17-én a KISZ Érdemérem kitünt­­etést. E nap programját délben, iskolánk névadója szobrának megkoszorúzásával zártuk. Már­cius 14-én délelőtt osztották ki ünnepélyes keretek között az idei Petőfi-pályázat, valamint első al­­­­kalommal a volt diák, a már el­hunyt Kossuth-díjas egyetemi ta­nár — Ratkovszky Ferenc — em­lékére alapított fizikai díjat. Már­cius 15-én délelőtt került sor a Tanácsköztársaság és az ellenfor­radalmi korszak hőseinek állított emléktábla leleplezésére. A mű­vészi emléktáblát iskolánk volt tanulója, Fekete Géza készítette. Március 19-én délelőtt a Madách Színházban rendezett ünnepi elő­adással zártuk a jubileumi hetet. A majd egész esztendős mun­kánk, készülődésünk a 75. évfor­dulóra — úgy érezzük —, nem volt hiábavaló. Főként akkor nem, ha az oktatásban, nevelés­ben fel tudjuk használni jubileu­munk eredményeit. Dr. Ibos Ferencné összefoglalás — tételekkel Régi tapasztalat: összefoglaló, is­métlő s nagy anyagrészeket szá­­monkérő órákon derül ki, meny­nyire sikerült az osztálynak egy­­egy anyagrészt megtanítani. Az „eredmény” időnként több mint lehangoló, mondhatnánk, kétségbeejtő. A tanár megdöbben­ve közli (részint az osztállyal, ré­szint magával): „Mintha sohasem hallottátok volna mindezt!” S va­lami hasonlót gondol a gyerek is, amikor az összefoglalásnál nem tud a kérdésekre felelni. Az idén — kísérletképpen — a következőt próbáltam meg: A gye­rekekkel megbeszéltük, hogy az összefoglaló számonkérés előtt egy héttel (az első félévi anyagról volt szó) megkapják a kérdéseket. 36 tételre bontottam a tudnivalókat (az osztály létszámának megfele­lően), ebben mindaz, amit eddig tanultunk, benne foglaltatott. Az óra elején, kis kartonlapokra legépelve, kiosztottuk a kérdése­ket. Természetesen úgy vittem be a kartonokat, hogy már rajtuk állt a kérdés megválaszolójának neve is. Igyekeztem „testre szabni” a feladatokat. A válasz kidolgozásá­ra 45 perc állt rendelkezésre. Az eredmény meglepően jó volt. Még a leggyengébbek is hármas, négyes munkát adtak be. Ők ma­guk állapították meg, hogy először ugyancsak megrémültek, amikor írásbeli számonkérést helyeztem kilátásba, méghozzá olyat, hogy mindenki más-más kérdésre vála­szol. Amikor azonban a tételeket megkapva hozzákezdtek a tanulás­hoz, rájöttek, hogy mennyivel könnyebb és eredményesebb ilyen módon a felkészülés! — Ahogy a kérdéseket végig­néztem — mondta az egyik köze­pes tanuló — rögtön láttam, hogy mit nem tudok, s melyikkel kell alaposabban foglalkoznom. Egy kitűnő diákom így foglalta­­ össze tapasztalatait: —­ Ugyanannyit tanultam az összefoglalásra most, mint máskor, mégis biztosabb voltam a dolgom­ban, mint eddig. S ahogy a kérdé­seket egymás után átvettem, az összefüggéseket is jobban láttam, mint amikor „globálisan” ismétel­tem. — Az a jó benne — mondta az osztály mókamestere —, hogy az embert nem érhetik meglepetések! Engem azonban mégis ért egy: lényegesen könnyebb volt kijaví­tanom a munkákat, mint ahogy eredetileg feltételeztem. A fent leírt kísérletet a nyolca­dik osztályban végeztem. A sike­ren felbuzdulva most két hetedik­ben is megpróbálom. S jövőre ta­lán már nem is kísérlet , hanem módszerképpen. Máthé Pálné Nyíregyháza 14. sz. Iskolájától Igazgató­­helyettes állást cserélne az ország bár­mely városába, vagy város közvetlen kö­zelébe. Telefonos, fürdőszobás garázsos lakás van. Lakás szükséges. Érdeklődni: Lengyel István, Nyíregyháza, Koszorú u. 10. Iskolában. * 344 ISKOLA ÉS ÉLET

Next