Köznevelés, 1969 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1969-10-03 / 19. szám

lása. Az invariánsok felismerése pedig összefügg a műveletek meg­­fordíthatóságával, reverzibilitásá­­val (ennek két formája: az inver­zió és a reciprocitás). Ha egy olyan csoportot tekintünk, amely­nek elemei átalakítási műveletek és az elemek közt értelmezett cso­­portművelet „az átalakítások egy­másra következése”, akkor ez a csoport azzal a tulajdonsággal rendelkezik, hogy bármely két egymást követő átalakítás ered­ménye egy harmadik átalakítás eredményével egyenlő (átalakítási műveletnek tekintve a változatla­nul hagyást is). Jelöljük egy műveletnek (pl. p V q) az Inverz műveletté (p A q) való átalakítá­sát N-nel, reciprokká (p V q) átalakítá­sát R-rel, korrelatívvá (p A q) átalakítá­sát C-vel, az azonos átalakítást (válto­zatlanul hagyást) I-vel. Az I, az R, az N és a C átalakítások (kommutatív) csoportot alkotnak, ahol N . R = C. C . R *=N. C . N = R és N.R.C = I. Vagyis ha egy kijelentésnek (műveletnek) előbb az inverzét, azután az inverznek a reciprokát, majd az inverz reciprokából en­nek korrelatívját képezem, akkor visszajutok az eredeti kijelentés­hez. Az átalakítások egy zárt kör­ben mozoghatnak, fennáll a re­­verzibilitás, fennáll az egyensúly. Két változó esetén 16, három vál­tozó esetén már 256, négy változó esetén már 65 536 különböző kije­lentést (műveletet) nyerhetünk az I­RC-csoport átalakításaival. E műveletek összefüggő rendszert alkotnak, amelyben a háló-struk­túra és a csoport-struktúra együt­tesen érvényesül. Említettük, hogy az elvileg le­hetséges műveleteknek ez a gaz­dagsága a formális fejlődési stá­diumban az interiorizálódás kö­vetkezménye, amelynek eredmé­nyeképp „a gondolkodás nem irá­nyul egyedül a valóságosra, ha­nem a valóságosra mint a lehetsé­ges függvényére”. Ezen a fokon ezért új invariánsokat tartalmazó új fogalmak alakulhatnak ki. Pél­dául a tehetetlenség fogalma, amelyhez a konkrét környezetben végre nem hajtható, de elvileg le­hetséges gondolatkísérlet vezethet el: a súrlódás megszűntét feltéte­lezzük gondolatban. A formális stádiumot megelőző fokon, a konkrét műveletek stádiumában az I­RC-csoport még nem alakul­hat ki, a műveletek egyensúlya csak szűkebb körben marad fenn. Korlátozottabb tehát a reverzibili­­tás lehetősége (az inverzió és a re­ciprocitás például még nem egye­sül egyetlen egyensúlyi rendszer­be), csak egyszerűbb invariánsok alakulhatnak ki, és ennek megfe­lelően szegényesebb a gyermekek fogalomkészlete is. Pótolhatatlan tapasztalatok Nagyon nagy vonalakban ez Piaget értelmifejlődés-elméleté­­nek váza, ez az az irány, amely­ben kutatásai ma is haladnak. En­nek az iránynak heurisztikus ér­tékét napjainkban már senki sem vitatja. Bírálják azonban Piaget felfogását az értelmi fejlődés spontaneitásáról, valamint az ér­telmi fejlődés túl merev korszako­lását. Szovjet pszichológusok (Gal­perin, Obuhova, Tyeplenykaja) kísérletileg is cáfolták egyes fo­galmak kialakulásának Piaget által rögzített időrendjét. Galperin úgy véli, hogy az intellektus fej­lődésében a Piaget-féle stádiumok A pszichológia és episztemológia viszonyáról. „A logika, a matematika vagy a fizika semmilyen mértékben nem függ ugyan a pszichológiá­tól módszerei és elméleti struktú­rái kidolgozásában, de függ tőle episztemológiájában, hiszen ezek a tudományok a szubjektum vagy szervezet tárgyra irányuló egyéni vagy közös tevékenységének ered­ményei, és éppen a pszichológia az, amely a biológiára támaszkod­va megmagyarázza a szubjektum­nak az objektumra ható tevékeny­ségét. Ezért a pszichológia nem­csak a többi tudományok termé­keként foglal el központi helyet, hanem potenciális kulcs is, amely­­lyel megfejthető e tudományok kialakulása, fejlődése. Néhány éve Kedrov egy mély értelmű megjegyzést tett, amelyen nagyon sokat gondolkodtam,­­en­nél megfigyelhető az a tendencia, hogy pszichologizálja az episzte­­mológiát, mi viszont inkább arra hajlunk, hogy episztemologizáljuk a pszichológiát. Azt hiszem, hogy mindkét tendenciának megvan a­­ Piaget: A pszichológia, a tudományok közti kapcsolatok és a tudományok rend­szere. (Ford. Rózsa Tibor.) A pszicholó­gia új útjai. Gondolat 1967. 56. lap. és korhatárok nem tekinthetők általánosan törvényszerűnek, ben­nük csupán a mai iskolai oktatás ösztönösen ható tényezőinek sta­tisztikai átlaga tükröződik. De a szovjet pszichológusok azt is hangsúlyozzák, hogy Piaget koncepciójában a szerves élet fej­lődésének, valamint a megismerés fejlődésének egysége, továbbá rendszerének mély dialektikája olyan elemek, „amelyek mellett a szovjet pszichológusok nem me­hetnek el közömbösen, és amelyek a mi törekvéseink és a Piaget-féle gyermekpszichológia általános tendenciái közti rokonság érzését váltják ki”. A Piaget életművében felhalmozott ismeretanyag annyi­ra bőséges — állapítja meg Galpe­rin és Elkonyin —, hogy „minden pszichológus, aki ezt nem haszno­sítja, pótolhatatlan lehetőségektől fosztja meg magát.” HORVÁTH GYÖRGY létjogosultsága, s hogy e két ten­dencia kiegészíti egymást.«” Einsteinnel folytatott beszélgetéséről. „Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ismerhettem Eins­teint. Először 1928-ban egy ki­sebb szimpóziumon találkoztunk, ahol a résztvevők egész nap együtt voltak, mindenről beszélgethettek. Aztán nem sokkal halála előtt lát­tam Oppenheimer Princetoni intézetében, ahol három hónapot töltöttem. Einsteint minden érde­kelte, s arról faggatott, milyen ta­pasztalatokra tettem szert a fogal­mak kialakulásának vizsgálatakor a gyermeknél. Módfelett csodálko­zott, hogy például az anyag meg­maradása, a súly állandósága stb. csak későn, 7 és 11 év között ala­kul ki, s hogy milyen bonyolult műveletek játszanak szerepet a folyamatban. „Milyen nehéz — kiáltott fel többször is —, mennyi­vel nehezebb a pszichológia, mint a fizika!” Minthogy ezek a szavak Einsteintől származnak, egyszerre nyugtalanítók és megnyugta­tók ... A dolog lényege azonban nem ez. 1928-ban Einstein azt tanácsol­ta, hogy tanulmányozzam az idő és a sebesség fogalmának és észle­lésének pszichológiai kialakulását. 2 Uo. 41. lap. Jean Piaget írásaiból

Next