Köznevelés, 1969 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1969-12-19 / 24. szám

Munkásgyerekek kollégiuma Materényi Jenő—M. Pásztor József: Eljutnak-e az egyetemig? Eljutnak-e az egyetemig? Nem szónoki fogás e kérdés a kis könyv élén. Egyrészt tudatosítani akar­ja azt a már fölismert tényt: a munkás- és parasztfiatalok nem kellő számban és nem képessé­geiknek megfelelő mértékben jut­nak el a magyar felsőoktatásba. Mindnyájan ismerjük ezt a hely­zetet — ha a statisztikai adatok újra meg újra meghökkentenek is —, mégsem árt, ha napi mun­kánk során, e könyvecske forga­tása közben megint elgondolko­­dunk rajta. A könyv egy diákotthon meg­születését s első, szükségképp té­tova lépéseit írja le. Ezért azon­ban még nem volna egyedülálló a pedagógiai irodalomban. Ami sa­játossá és különösen vonzóvá te­szi az, hogy két szerzője a­ fővá­rosi munkásfiatalok középiskolai diákotthonának igazgatója és ne­­vek szakára, olyan intézményé, amely első és egyedüli az ország­ban. A címül választott kérdés er­re is utal: nem jutottak még el az egyetemig — de odajuthatnak! Materényi Jenő és M. Pásztor József azt a néha már küzdelem­mé növő erőfeszítést mutatja be, amellyel a kétkezi dolgozók te­hetséges gyermekeinek is egyenlő esélyeket akarnak biztosítani a felsőfokú továbbtanulásra. Ennek a küszködésnek egyes állomásain, mint cseppben a tenger, egész mai életünk föltárul. A kollégium el­helyezése gondot okoz az épület­ben lakók lakásproblémái miatt, a fölszerelés és bebútorozás elé akadályokat gördít az, hogy a gazdasági év végén vagyunk, és sehol sem vesznek föl már arra az­ évre megrendeléseket; a berende­zést meg kell újítani, mert a társ­kollégium csuna selejtholmit rak­tározott oda és így tovább. Mind­­nyájan ismerhetjük a valamit akarók kálváriáját — nem a jó­szándék, hanem a segítőkész tet­tek hiányában. Sajátos színeket mutat a diák­­közösség megszervezése is. Olyan — egyébként kézenfekvő — gon­­­­dok merültek föl a gyermekközös­ség első néhány napján, ami ismét csak a szocialista oktató-nevelő munka mai közegére irányítja fi­gyelmünket. Több szülő hallani sem akart a kollégiumról, mert mit szólnak majd az ismerősök, ha „eldobják” maguktól gyerme­küket. A kollégium megalakulá­sáról hírt kapó budapesti közép­iskolák közül sok egyszerűen nem talált a diákotthonra érdemes — tehát kiválóan vagy jól tanuló — munkásgyereket (!). A fiúk közül kezdetben többen is szégyenlősen takargatták családi helyzetüket, olyan körülmények közt éltek otthon. (Külön élmény — mégpe­dig eléggé keserű —, ahogyan a szerzők leírják fiaik vonakodását az ismeretlen szerkezetű fürdő­szobai gázbojlertől.) Ilyen és hasonló viszontagságok közt zajlik le „a közösség kialakí­tásának folyamata” (5. fejezet),­­hogy a politikai és világnézeti ne­velés gondjainak vázolása után végül az iskolai teljesítmények jellemzésével záruljon a köny­vecske. Ez a tanulmányi munka voltaképp a kollégium nevelőta­nárainak fő célja; zökkenői ta­nulságos adalékkal szolgálhatnak iskolarendszerünk jelenlegi erős­ségeihez és gyöngéihez, s jó gon­dolatokat ébresztenek a fejlesztés jövendő feladataival kapcsolat­ban. Tanulságain kívül miért élveze­tes olvasmány Materényi Jenő és Pásztor József munkája? Életkö­zelsége miatt. (A sorozatnak — „A pedagógiai időszerű kérdései hazánkban” —­ az életközeli írá­sok a­ jellemzője és fő erénye.) A szerzők erőssége: úgy kiválasztani és megírni egy-egy epizódot, hogy benne a problémák egész sora tá­ruljon föl, s az olvasó így vagy úgy jellemzőnek érezze nemcsak az oktató-nevelő munkára, hanem a korra is, amelyben élünk. Egy­­szer-egyszer elengedtük volna —­ egyébként kétségtelenül korrekt — táblázataikat: negyvenegy fiú adataiból úgyis csak arra a negy­venegy fiúra tudunk következtet­ni, nem többre; ehhez pedig (a szerzők jóvoltából) a folyamatos szöveg annyival alkalmasabb ! Azért becsülöm nagyra e kis kö­tetet, mert nem egy élettől elzár­kózott kollégiumot ír le, hanem a pedagógiai szituációkban is mindennapos gondjainkat látja és láttatja meg. És ezért válik majd bizonyára másoknak is kel­lemes és gondolatserkentő olvas­mányává. (Tankönyvkiadó, 1969.) KOZMA TAMÁS Kőhegyi Gyula rajza

Next