Köznevelés, 1969 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1969-10-03 / 19. szám

Kincset érő Rezik János eperjesi rektor 1710- ben halt meg. Kézírásában fenn­maradt művét, a Gymnasiológiát többen kiegészítették, kiadásra előkészítették, de nem tudták nyomtatásban megjelentetni. Csak a különböző kiegészített kézira­tok másolatai maradtak fenn. Gimnáziumtörténetet kívánt írni, gimnáziumnak tekintve minden latint is tanító iskolát. (Ebben a korban sok egytanerős iskola is tanított latint.) Ezeknek az apró gimnáziu­­mocskáknak — s közötte néhány nagyobb intézménynek — a tör­ténetét dolgozza fel Rezik. Ma­ga átélte az üldöztetés sokféle stádiumát. A megszüntetett és újra feltámasztott eperjesi kol­légium vezetője volt. Nem re­mélhette, hogy munkája életé­ben megjelenik, — talán még a hálás utókorban sem bízott —, de végtelen szorgalommal és a legnagyobb pontossággal töreke­dett a fellelhető adatok össze­gyűjtésére. Az Országos Pedagógiai Könyv­tár és Múzeum anyagának egyik legnagyobb értéke e munka II. részének kéziratos másolata. Ma­gyarországon a Széchényi Könyv­tárban levő I. résszel és az egyik gimnázium birtokában levő III— IV. résszel együtt most már „tel­jesnek” mondhatjuk a művet. Ez a teljesség viszonylagos. Az ere­deti munka talán fenn sem ma­radt. Szlovákiai iskolák és könyv­tárak is őriznek a Matthaeides ál­tal kiegészített és élőszóval el­látott szövegből részleteket, de egyes példányokban még Lautsek Márton előszava és kiegészítése, sőt mások toldásai is megtalál­hatók. Az Országos Pedagógiai Könyv­tár példánya a magyarországi is­kolák közül a soproni evangéli­kus líceum, a győri, kőszegi és budai iskolák történetét tartal­mazza. Ezen kívül sok az olyan utalás, amely a néhol igen ne­hezen olvasható latin szövegben a különböző magyarországi (ak­kori területét véve) és németor­szági iskolákban tanuló leendő tanárokra vonatkozik. Győr, Sopron és Kőszeg helytörténeti szempontból viszonylag könnyen feldolgozhatja a munkát, de más városaink és falvaink helytörté­nészei részére is fog tartalmazni adatokat a munka esetleg több évig is eltartó feldolgozása. Ez a kézirat csak egy példa. De intő példa mindnyájunknak, hogy mennyire vigyáznunk kell egy-egy kéziratra, régi írásra. Ez a Rezik II. Rész már messze el­került eredeti másolási helyétől, az eredeti I., II. és IV. részektől. És ilyen kallódó iratunk nagyon sok van. Az aszódi gimnázium levéltárában — például — a két világháború között még megvol­tak Petőfi szeretett aszódi rekto­rának azok a­ feljegyzései, ame­lyeket a költő ottani tanulmá­nyai idején az iskolában folyó munkáról, módszerről, tananyag­ról készített. Ezek az írások a második világháború zivatarában eltűntek, s igen valószínű, hogy megsemmisültek. Az aszódi ira­tokat a véletlen szerencsével fennmaradt matrikula kivételével már nem tudjuk pótolni. Ezek­hez hasonlóan igen sok értékes kézirat pusztult el, vagy maradt fenn csak véletlen szerencsének köszönhetően. A helytörténeti kutatások az 50 éves évfordulókkal kapcsolat­ban igen sok helyen fellendültek. Ha most nincs is mód az évszá­zados dokumentumok egyszerre történő kiadására, mindenképpen regisztrálnunk kell és az utókor részére meg kell őrizni őket. A legfontosabb és lassan veszendő­be menő, az idő vasfoga által meg-megrongált dokumentumok­ról minél hamarabb mikrofilmet kell készíteni, s a lehető leg­gyorsabban publikálnunk kell az iskolák múltjára vonatkozó anya­gokat A kéziratos feljegyzésekkel kapcsolatban kevés iskola hely­­történésze tudja, hogy az Orszá­gos Levéltár Helytartótanácsi Le­véltári Osztályán már az I. Ratio Educationist megelőző összeírá­sok anyagából — 1771-ből — is sok megmaradt. Ezek az anyagok biztonságban várják a kutatókat, hogy csak egy példát mondjak a nagymarosi helytörténészeket, akiknek még az iskolájuk 200 év előtti alaprajza is fennmaradt egy irat hátán. A biztos helyen levő iratok lassú publikálása mellett sürgős a szanaszét kal­lódó, a szó legszorosabb értelmé­ben elporladó, „felesleges”, „ócs­ka latin” írások közül a közér­dekűek, az országos viszonylat­ban is jelentősek megmentése. Befejezésül a tiszteletről. A késmárki iskola leírása Re­­ziknél azért részletes, mert ő ma­ga is ott tanult. Még az iskola falait borító „dekorációs” felira­tokat is megörökítette. Nagy tisz­telettel szól tudós professzorairól. A személyesen ismertekről apró­ságokat is leír, s ugyanaz a ta­nárok iránti tisztelet mutatkozik meg a más iskolákról szóló rész­letekben is. Most csak a régi, fából épült késmárki iskola egyik feliratát idézem: Pcmpertas, odium, contemtus, gratia nulla Premia redduntur quattuor istae scholae. (Szegénység, gyűlölet, lenézés, hálátlanság Ez a négy jutalom jár az iskolának.) Írásomnak az volt a célja, hogy igyekezzünk megmenteni a lené­zéstől és hálátlanságtól Rezik munkáját is, és a benne leírt, év­századokkal ezelőtt meghalt pe­dagógusokat is. Legszebb emléket akkor állí­tunk iskoláink múltjának, ha megkeressük pedagógus elődeink nevét, példaként tiszteljük mun­kásságukat, s nem engedjük, hogy munkájuk eredménye sem­mivé váljon. Ehhez szükséges minden pedagógiatörténettel fog­lalkozó kortárs és minden peda­gógus szorgalommal végzett gyűj­tőmunkája. TERRAY BARNABAS Ebergényi Amadil: Shont St. Michel-sorozat.

Next