Köznevelés, 1970 (26. évfolyam, 1-24. szám)
1970-01-09 / 1. szám
ky kezdtük... Kedves Olvasóink! Hazánk felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából színes összeállítást szeretnénk közölni lapunkban olyan emlékezésekből, amelyek a felszabadult ország tanyai, falusi és városi iskoláinak első napjait idézik fel. Kérjük, írják meg a háborúk utáni iskolakezdéssel kapcsolatos legemlékezetesebb élményüket, akár pedagógusként, akár még diákként voltak tanúi az akkori időknek. A legsikerültebb írásokat — a szokásos honoráriumon felül — külön díjazásban is részesítjük. Az emlékezés terjedelme nem lehet nagyobb 25 gépelt sornál. Beküldési határideje: 1970. február 15. A KÖZNEVELÉS SZERKESZTŐSÉGE Vietnami oktatásügyi kormánydelegáció 1969. november 7-től december 17-ig a Vietnami Oktatásügyi Minisztérium miniszterhelyettesének, Vo Thuan Nho-nak a vezetésével négy tagú delegáció tartózkodott hazánkban. A delegáció tagjai a közoktatás helyzetét, az oktatásügyi reform eredményeit, az ifjúsági szervezetek munkáját, a magyar tanító, tanár- és óvónőképzést tanulmányozták. A fővárosban, Hajdú-Bihar és Békés megyékben iskolákat, oktatási intézményeket látogattak, részt vettek az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskola névadási ünnepségén. Sorok a Művelődésügyi Közlönyből December 1. szám: 1. A művelődésügyi miniszter utasítása a nevelőintézetek rendtartásának életbeléptetéséről. 2. MM utasítás a gyermekgondozási segélyben részesülő anyák gyermekeinek óvodai felvételéről. December 17. szám: MM utasítás az Új Magyar Levéltár működéséről. Műsorfüzet és körlevél A Művelődésügyi Minisztérium Közoktatási Főosztálya körlevélben hívta fel a művelődésügyi osztályok figyelmét a Tankönyvkiadó legújabb kiadványára. Ünnepi műsorfüzet hazánk felszabadulásának 25., Lenin születésének 100. évfordulójára. A Tankönyvkiadó december folyamán valamennyi érdekelt intézményhez eljuttatta a műsorfüzetetet. Az iskoláknak küldött műsorfüzeteket kézikönyvként kell kezelni. Pest megyei emlékműsor A Pest megyei Tanács VB Művelődésügyi Osztálya, a Pedagógusok Szakszervezete és a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat 1969. december 21-én Felszabadulási emlékműsort rendezett a megye magyar szakos tanárainak. Bevezető előadást tartott Czine Mihály , irodalomtörténész. A műsorban felléptek neves művészek is. Aláírták a szovjet—magyar kulturális munkatervet Ilku Pál művelődésügyi miniszter vezetésével 1969. december 8—11 között kulturális delegáció vett részt a Magyar—Szovjet Kormányközi Kulturális Együttműködési Bizottság VI. ülésén, Moszkvában. Aláírták az 1970—71. évi kulturális munkatervet. A munkaterv lehetővé teszi — többek között — a két ország oktatási intézményeinek közvetlen kapcsolatát, a Magyarországon folyó orosz nyelvoktatás színvonalának emelését, a Szovjetunióban magyar nyelvet tanító tanárok továbbképzését, a magyar szakos szovjet egyetemi hallgatók hazai képzését, a további aspiránsképzést, a magyar tudományos kutatók szovjetunióbeli tanulmányútjait. A kulturális munkaterv továbbra is biztosítja a Szovjetunióban tanuló egyetemi hallgatóinknak teljes képzését, valamint a hazai egyetemi és főiskolai hallgatók egy részének a Szovjetunióbeli termelési gyakorlatot. (A munkaterv közoktatási vonatkozású pontjaira visszatérünk.) Vita a Szakszervezetben Péter Ernőnek, a Pedagógusok Szakszervezete főtitkárának bevezető referátumával kezdődött az a vita, amelyet szakszervezetünk központjában rendeztek december 11-én, a fizikai dolgozók gyermekeinek segítéséről. A megbeszélésen többek között megjelent dr. Óvári Miklós, az MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osztályának vezetője; dr. Kurucz Imre, az MSZMP KB osztályvezetőhelyettese; Virizlai Gyula, a SZOT titkára; Ortutay Zsuzsa, a Nőtanács titkára. A ruterálum három fő témát elemzett: a származási kategorizálás megszüntetésével kapcsolatos elvi kérdéseket; a VIII. Kongresszus óta eltelt hétéves időszak értékelését (felhasználva a nemzetközi tapasztalatokat is); végül a tennivalókról szólt, elsősorban arról, össze kell fogni az erőket annak érdekében, hogy minél hathatósabb segítséget nyújtsanak a fizikai dolgozók tehetséges gyerekeinek. A vita során 19 hozzászólás hangzott el. Péter Ernő összefoglalójában hangsúlyozta: A vita színvonalas volt és egymásnak ellentmondó nézetek is elhangzottak. Nemzeti érdek, hogy minden tehetséget felismerjünk és iskoláztassunk. A fizikai dolgozók gyermekeinek aránya a gimnáziumokban és a felsőfokú intézményekben nem kétségbeejtően rossz, de százalékarányuk csökkenő tendenciája aggodalomra ad okot. Mielőbb szükséges rögzíteni a konkrét tennivalókat. Fel kell karolni minden hasznos kezdeményezést. Mindenekelőtt az általános iskolai oktatás színvonalát szükséges tovább emelni, az eddiginél több bentlakásos intézményt kell építeni. Súlyos gond a képesítésnélküliek ügye; belátható időn belül el kell érni, hogy a pedagógus diploma nélkül ne tanítsanak az iskolában. Nagyon fontos: javítsuk a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, hogy több megbecsülésben legyen részük, mind anyagi, mind pedig erkölcsi szempontból. További erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy a VIII. pártkongresszusnak a származási kategorizálás megszüntetésével és a fizikai dolgozók gyermekeinek fokozottabb segítésével kapcsolatos határozatait következetesen megvalósítsuk.