Köznevelés, 1973 (29. évfolyam, 1-41. szám)

1973-01-05 / 1. szám

„Az olvasó érezze magáénak a Köznevelést...” Ilku elvtárs, miben látja a hetilappá alakult Közne­velés legfőbb feladatát? Pártunk Központi Bizottsá­gának határozata hosszú időre megszabta feladatainkat. A Köznevelés akkor tölti be hi­vatását, ha megőrizve eddigi jó hagyományait maximáli­san kihasználja a heti megje­lenés lehetőségeit, és újult erő­vel segíti ennek a rendkívül fontos dokumentumnak a gya­korlati megvalósítását. Lezaj­lottak a határozat végrehajtá­sát elősegítő tanácskozásaink, köztük, a nevelési értekezle­tek is. Most a cselekvést kell erősíteni. Azért beszélek erő­sítésről, mert — amint azt az országos közoktatáspoliti­kai tanácskozáson is mondot­tam — a munkát már a hatá­rozat előkészítésének idősza­kában elkezdtük. Jó jelnek tartom, hogy a megyei taná­csok értik szándékainkat. A közelmúltban lezajlott me­gyei elnöki értekezletünk is ezt bizonyította. Amit külön is kiemelnék: ha a tanácsok, mint választott testületek ma­gukénak érzik az iskola ügyét, ezzel nagymértékben javul a határozatot megvalósító cse­lekvés színvonala. A válasz­tott testületek a társadalom képviselői, s mi nem mond­hatunk le a társadalom segít­ségéről. Még egyszer hangsú­lyozom: a határozat végrehaj­tásáért most már cseleked­nünk kell, de ennek az össze­hangolt cselekvésnek nagyon lényeges feltétele, hogy a ta­nácsok mint választott testü­letek tekintsék legsajátosabb ügyüknek az iskoláztatás színvonalának emelését. A köznevelés feladatának pedig azt tartom, hogy népszerűsít­se a tanácsok odaadó munká­ját, emelje ki a jó példákat, és ha kell, tegye szóvá a ha­nyagságot. Lapunk ezideig, ha a ta­nácsokkal foglalkozott, fő­ként szakigazgatási szervek munkájáról írt. Változatla­nul feladatunknak tekint­hetjük-e ezt a jövőben? Feltétlenül. De mindjárt hozzá szeretném tenni: a szerkesztőségnek jól kell is­mernie okatási revíziós terüle­tünk szándékát, az iskolai fő­osztályok és a többi egység tevékenységét. S ahogyan ed­dig, ezután is ennek ismereté­ben helyes véleményt alkotni a szakigazgatási szervek mun­kájáról. A Közoktatáspolitikai Főosztály, az Általános Isko­lai Főosztály, a­­ Szakoktatási Főosztály, az ideiglenesen önállóan működő Gimnáziumi Osztály, a Gyermekvédelmi Osztály és a Pedagógusképző Osztály jelentős erőfeszítése­ket tesz azért, hogy a taná­csokkal jó munkakapcsolatot alakítson ki. Ezt az együttmű­ködést is kísérje figyelemmel a Köznevelés, s adjon hangot a jó és kevésbé jó tapasztala­toknak egyaránt. Említette Ilku elvtárs, hogy az iskola nem nélkü­lözheti a társadalom segítsé­gét. Milyen egyéb feladato­kat szán a minisztérium ezzel kapcsolatban a köz­nevelésnek? A választott tanácsi testület iskolaügyet szolgáló kezdemé­nyezéseinek népszerűsítéséről már szólottam. Legalább ilyen fontos az üzemek és az isko­lák együttműködésének szép példáiról írni. Régi törekvé­sünk, hogy ezt a kapcsolatot ápoljuk. Újabban az egy üzem,­­ egy iskola mozgalom bizo­nyítja, hogy még nagyon sok tartalékkal rendelkezünk. Szé­lesíteni kell ezt a mozgalmat. Sokat segíthetne a közneve­lés, ha az üzemek és az isko­lák közötti együttműködésben a figyelmet a tartalmi kérdé­sekre irányítaná. Hogy mire gondolok? Meg kell győznünk az iskolákat arról, hogy az üzemekkel való kapcsolatra nem elsősorban az anyagiak — festés,­­tatarozás stb. — miatt van szükség. Bár ez sem lényegtelen. A tartalmas együttműködés megkönnyíthe­ti az ifjúság pályaválasztását, pályairányítását. Az üzemmel való kapcsolat az iskolai élet szerves része kell, hogy le­gyen. Ma egyfelől hiányszak­mák vannak, másfelől a ta­nulók nem ismerik ezeket a szakmákat. És még csak nem is afféle munkaerő-toborzási szerepet szánunk ennek az együttműködésnek. Fontosabb számunkra a kapcsolat neve­lési haszna. A párthatározat újra ráirányítja figyelmünket arra, hogy az iskolai nevelés­nek a valóság, a munkásélet felé kell fordulnia, és az anyagi értékeket termelő em­berek, mindenekelőtt a mun­kásosztály erkölcsi normái szerint kell nevelnie a felnö­vekvő nemzedéket. Nagyon lényegesnek tartom, hogy mi­nél többet írjon erről a Köz­nevelés. Miniszter elvtárs véle­ménye szerint hogyan se­gítheti lapunk a tájékozta­tás megjavítását? Lehet, hogy ezzel a témá­val kellett volna kezdenünk a beszélgetést. Nekünk most minden eddiginél magasabbra kell emelnünk a pedagógusok, az iskolák, a tanácsok és az oktatásügyi kormányzat kö­zös gondolkozásának színvona­lát. Úgy is mondhatnám: cse­lekedni csak akkor tudunk, ha azonos módon gondolko­dunk, ha egy nyelven beszé­lünk. Ehhez azonban többet kell tudnunk egymás munká­járól, törekvéseiről: a minisz­tériumnak szinte naprakész információkkal kell rendel­keznie a területről, ugyanak­kor az iskoláknak, a tanácsok­nak pontosan ismerniük kell a minisztérium terveit, elkép­zeléseit. Csakis így erősíthet­jük az irányítás hatékonysá­gát, csakis így óvhatjuk meg magunkat az elhamarkodott intézkedésektől. Ebben a köl­csönös informálásban, a cse­lekvésekről számot adó tájé­koztatásban szánunk mi köz­ponti szerepet a hetente meg­jelenő köznevelésnek. A mi­nisztériumi irányításnak ter­mészetesen megvannak a ha­gyományos formái, módszerei — elsősorban a felügyeletre gondolok. A központi felügye­let megszervezésével most ezt is jobbá kívánjuk tenni. De még a felügyelet is csak akkor funkcionál jól, ha megbízha­tóan informál. Ezt a megbíz­­ ó

Next