Köznevelés, 1974 (30. évfolyam, 1-44. szám)

1974-01-04 / 1. szám

tartottam. A legtöbb helyen baráti, gondolkodó, bátor kö­zösségeket találtam, olyan embereket, akikkel azóta is eleven a kapcsolatunk. Nem­rég éppen a Közneveléstől kaptam egy levelet, amelyben egy fiatal miskolci tanár, Ná­­dasi Lajos, a Selyem Izabella című novellám kapcsán öröm­mel üdvözölte ezt az újfajta iskolaábrázolást... Viszont az ellenkezőjére is bőven van példa. Nemrég megdöbbentő élmény volt számomra, hogy egy eléggé széles körű irodal­mi találkozón egy ismeretlen pedagógus kolléganő rendkí­vül elítélő jelzőkkel illette prózám stílusát, s általában a mai magyar irodalomnak azt a vonalát, amelyik — megfelelő szövegkörnyezet­ben, jellemzésre — erősebb kifejezéseket használ. Ódáiig elment, hogy azt mondta: aki mint író „ilyen szavakat le­ír”, az tanárnak sem lehet jó, nem lehet a tanítványai előtt példakép. A furcsa szi­tuációt még furcsábbá tette, hogy a könyveimből kiírt, négy gépelt oldalnyi példatár felolvasásával igyekezett bi­zonyítani állításának igazsá­gát. Hát ez bizony lehangoló képet alakított ki bennem egy bizonyos, kisszerű peda­gógustípusról ... Jókai Anna naponta találkozik a tizenéves­ korosztállyal. Iskolai tapasztalatai alapján milyennek látja a mai középiskolásokat, mit szeret és mit nem szeret bennük? — Nemcsak tanári tapasz­talataimra támaszkodhatom, nekem is hasonlókorú gyer­mekeim vannak: a fiam most érettségizett, a lányom tizen­hat éves. S bár nem szívesen mondanék sommás véleményt, hogy ez az ifjúság ilyen vagy olyan, mert minden fiattal ön­álló személyiség, mindenkit egyénenként kell megítélni, összehasonlításra alkalmas je­gyek természetesen mégis vannak. Hogy mit szeretek bennük? Elsősorban az önzet­lenségüket. Ennek a nemze­déknek a java — tehát nem az átlaga, vagy az átlag alatti ré­sze — megítélésem szerint jó­val önzetlenebb, mint az én ge­nerációmnak a legjobbjai. Ez sok mindenből kitetszik. Nem­csak abból, ahogy egymás tíz­óraiját, tárgyait, pénzét, tár­saságát megosztják, hanem egész életfelfogásukból. Sok­kal nyitottabbak egymás és a világ iránt, mint az én kor­osztályom legkülöntései... Sze­retem azt is bennük, hogy őszinték. Nem veszik maguk­nak a fáradságot, hogy reg­geltől estig „viselkedjenek”. — Nem tetszik viszont az az álvita­szellem, amely ezt az egész nemzedéket elborít­ja. Végighallgatok vitákat, amelyeknek se eleje, se vége, se gerince, se logikája, ame­lyek senkit meg nem győz­nek, semmihez közelebb nem visznek, legtöbbször a fiatal maga sem tudja, mit akar mondani, a célja csupán az, hogy valami nagyon meghök­kentőt mondjon. Hogy föl­tétlenül ellentmondjon. A leg­többször csak puszta önkido­básról van szó: kiki igyekszik kiélni szereplési vágyát és dühös kis anarchista indu­latait, mindenféle mélyebb eszmei-gondolati indíték nél­kül ... — Ha már a negatívumok­nál tartok, nem szeretem túl­tengő nemzedéki tudatukat sem. Egyikük-másiikuk már­­már az emberi épelméjűség kritériumát is az életkorhoz köti. Én nem hiszem azt, hogy a fiatalt csak a fiatal értheti meg. Vannak kapuk a nemzedékek között, amelye­ken át az élet áramlik, ab­ban azonban nemcsak az idő­sebb generációk a hibásak, ha ezek a kapuk időnként szorosabban zárnak... — Jellemző a mai tizenéve­sekre egyfajta leegyszerűsítési törekvés is. Az a bizonyos fe­kete-fehér szemlélet. Szívesen felosztják a világot jókra és rosszakra. Irodalomórán sok­szor nehéz megértetnem egy írói alkatnak, vagy egy adott politikai korszakban egy írói magatartásnak a kettősségét. Vagy csupán a nagyszerűséget, vagy csupán a korlátokat ér­zékelik, a kettőt együtt, a ma­ga bonyolultságában ritkán. Persze, lehet, hogy nem is er­re neveljük őket. S ezzel már benne is vagyunk irodalomtanítási gondjaink sűrű­jében. Kérem, mondja el, mint gyakorló irodalomtanár mit tart irodalomoktatásunk legnagyobb fogyatékosságának? Mivel, ho­gyan lehetne az irodalmi okta­­tást-nevelést megújítani? — Nekem a legtöbb gondot a­z okozza, hogy az irodalmat tananyagként tanítjuk. Meg­értem, hogy például a nyelv­tan tananyag, azt mérni és osztályozni lehet. De az iroda­lom szeretetének, értésének, a verseken, novellákon, regé­nyeken kifejlődött esztétikai érzéknek a mérésére nincs műszerünk. Sokat tűnődöm azon: mi történne akkor, ha az irodalom nem tantárgy lenne? Ha irodalomból nem „feleltetnénk”? Ha irodalomra nem adnánk osztályzatot? Megmondom őszintén: ne­kem nagyon nehezemre esik hármast adni egy olyan gye­reknek, akinek okos és értel­mes tekintetéből látom, hogy a mű elérte a hatását, s el is kezdte már azt a munkát, ami talán tíz év múlva érlel egy szerény gyümölcsöt, de egye­lőre az irodalmi élmény visz­­szaadási képessége nem olyan, mint amit a tanterv megköve­tel. De megfordítva is így van: nehezemre esik jelest ad­ni akkor, ha a friss és fürge nyelv nagyszerűen reprodu­kál valamit, a tanuló látszatra mindent ért és tud, csupán az a pici láng nem lobban fel benne, ami pedig az irodalom­­tanítás végső célja kellene, hogy legyen. Ha csak rajtam múlna, én nem osztályoznám a gyerekeket irodalomórán, inkább az egyéniségüket bon­tanám ki jobban. Mindig azok a legsikeresebb óráim, amikor éppen nem kell „feleltetnem”. Mostanában szenvedélyes viták dúlnak a verselemzés körül. Jókai Anna milyen verselemzési módszert használ az órán? Egyál­talán: mi a véleménye az iskolai műelemzésről? — Hát ez nehéz kérdés. Az én tapasztalataim azt mutat­ják, hogy a versélmény eljut­tatásához a szakszerű elemzé­sen kívül még sok minden más is szükséges. Hogy néhány pél­dát is mondjak: zaklatott lég­körben, tornaóra után, ami­kor a gyerekek izzadtak, a mozgástól felabajgatva leül­nek a padba, vagy az ötödik, hatodik órában jobb, ha az ember nem olvas fel verset. Nagy költőket és nagy verse­ket azzal becsülünk meg, ha az első vagy második órán foglalkozunk velük, amikor tanítványaink még frissek, a nap ezer benyomása nem zu­hogott át rajtuk. Ezért gyak­ran megtörténik, hogy nem az eredetileg tervezett órán mutatom be a verset, hanem egy másik, hangulatilag jobb időpontban. — Nagyon fontos a légkör megteremtése is. A gyerekek­nek azt kell érezniök, hogy a vers felolvasása ritka, ünnepi pillanat. De még ennél is fon­tosabb, — nekem ez a vesz­­szőparipám! — a költemény bemutatása. Én olyan magyar­tanárt nem engednék tanítani, aki nem tud verset olvasni. Egy rossz felolvasással agyon lehet ütni a verset. A színpa­dias, álszavaló magyartanár éppen olyan nevetségessé vál­hat, mint az, aki az orra alatt mormolva, döcögve, vagy a meghatottságtól elhaló hangon adja elő a költeményt. Bármi­lyen szép a vers, még a leg­intelligensebb és legfogéko­nyabb gyerekben is ott mun­kál az ördög, hogy röhögni kell a tanáron. S ez természe­tes. Még a nevetésnél is rosz­­szabb, ha szánalommal néz ta­nárára, hogy az még egy ver­set sem tud elolvasni. Tudo­másul kell vennünk, hogy a közvetítő személye — ez ugyan igazságtalan dolog — visszahat a versre. Ezért ha a tanár nem tud verset olvas­ni, kérjen meg egy gyereket, aki helyette értelmesen és szé­pen bemutatja a költeményt. Esetleg mondja meg neki elő­re, hogy a következő órán ezt vagy azt a verset tanuljuk, ké­szüljön fel rá. Boldogan fogja vállalni. — Kinyomozhatatlan, hogy a költemény bemutatása köz­ben milyen hajszálereken jut el a versélmény a gyerekek­hez. Meggyőződésem, hogy a gondolatok, indulatok és képzettársítások e rejtélyes összjátékában az emberi hangnak, képnek, a fényér­zésnek is szerepe van, sőt sokszor még illat is társulhat egy vershez. Mindenesetre, ha a vers tetszett, utána nagy csönd keletkezik. Ha nincs csönd, akkor a verset nem tudtuk kör­elvinni a gyere­kekhez. Vagy azért, mert magunknak sem tetszett, (mert ilyen is van, s ez átüt a tanári bemutatáson), vagy azért, mert a vers gondolati és élményvilága messze van ettől a korosztálytól. De ha csönd van, utána jön az a kritikus pillanat, amelytől minden magyartanár fél. Még az is, aki ezt nem vallja be. Az én számomra a vers: eleven, lüktető élet. Ehhez hozzányúlni, fogni egy kis­­bicskkát és felhasítani az ér­zékeny burkot egy ponton — majdnem mindig hazárdjá­ték. Még a nagy verselem­zők esetében is. Hogy most már a kérdésére is válaszoljak: én nem esküszöm egyetlen verselemzési módszerre. Nem abszolutizálom egyikét vagy másikát. Azt a módszert igyekszem mindig megtalálni és alkalmazni, amely az adott vershez, abban a pillanatban a jelenlevő közösséghez a legmegfelelőbb. Aztán kere­sek egy érzékeny, kiemelke­dő pontot a versben, amely­be bele lehet fogódzkodni, ahonnan el lehet indulni, amely nyomra a többit rá tu­dom állítani... Persze, akár­milyen jól csinálja mindezt az em­ber, higgye el, még a legjobb osztályban is gyakran megkérdezik a gyerekek: mi­nek ezt a verset elemezni? Hallottak egy költeményt, azt hiszik, értik és érzik, ami benne van, s kissé idegenül fogadják, hogy még egyszer át kell rágni. Mégis: teljes demagógia volna, ha azt mon­danám, hogy a verselemzésre nincsen szükség. Szüksé­ge van rá a jobbaknak is, hogy a vers rejtett, különleges szépségei is föltáruljanak előt­tük, de szüksége van rá a kö­zépiskolások leggyengébbjei­nek, akik enélkül a következő órán egyszerűen nem tudná­nak mást mondani azon kívül, hogy a vers „szép volt”. Ők így kapnak segítséget, hogyha felelniük kell, ők is boldogul­janak valahogy. Persze, ebben az összefüggésben a verselem­zés már elveszti alapvető ér­tékét ... "

Next