Köznevelés, 1977 (33. évfolyam, 1-44. szám)

1977-04-29 / 17. szám

— Nem szabad véglegesnek kinyilatkoztatott és kötelező értékrenddel fejbevenni a gyermeket, sem törvényerejű sorrendiséget rákényszeríteni. Nem szabad állampolgári fe­gyelemmé tenni, hogy ami a tankönyvben van, annak ok­vetlenül tetszeni kell. A kény­szerű ideálokat az emberek ál­talában megutálják — a gyer­mekek sem különben. Még a legjobb írók legjobb megoldá­sait sem szabad kizárólagos fogalmazási vagy szemléleti­gondolkodási modellként a ta­nulókra erőltetni. De a leg­fontosabbnak azt tartom, hogy bárhogyan foglalkozzunk az irodalommal, az egészet vala­hol és valahogy össze kell kap­csolni a leghedonistább szö­vegélvezettel. • Szavaiból az csendül ki, hogy nagyon szerette az irodalmat „ta­nítani”. — Régi hibám, hogy nagyon szeretek arról beszélni, amit kedvelek, és ha érzem — vagy elhitetem magammal —, hogy ez a fajta önzőségem a köz­hasznúsággal találkozik, akkor még boldogabban adom át ma­gam a beszéd mámorának. Amit viszont nem szeretek, azt nem is tudom csinálni; olyankor nekem bérletem van valamelyik kórházi osztályra. • Megérzi a gyermek, hogy a tanár szereti, amit csinál? • Csak ezt érzi meg, csak ezt! És a tanár—diák emberi kapcsolatának ez a legföldren­­gésbiztosabb alapja. Abban a pillanatban, amint az órán — nem megjátszott, hanem iga­zi mámorba szédülök, védve vagyok a gúny, a kellemetlen­kedések, a belevakkantgatások ellen is, mert a gyermek érzi, hogy most valami különös do­log történt, átszellemült talál­kozás az anyaggal, és megsejti, hogy ez a csoda vele is meg­történhet. • A pedagógusok állítólag érzé­kenyebbek, mint mások. Miből fa­kadhat ez a folytonos, néha túl­zott érzékenység?­­ Nem fogadom el, hogy a nevelőtársadalom egyarcú ré­teg, tehát az egysíkú minősíté­seket sem fogadom el. Kik a pedagógusok ma Magyaror­szágon ? Pedagógus a próféta a szó Németh László-i értelmé­ben, vagyis a nagy szellem, aki változtatni akar a világon; pedagógus a jól kereső Valaki unatkozó felesége, aki esetleg a háztartástól menekül; peda­gógus a sértett, valószínűleg rossz író, aki elmegy tanügyi­nek; pedagógus a furfangos karrierista, aki az iskolán ke­resztül egy magasabban álló íróasztalhoz akar jutni; és pe­dagógus az a sok tízezer tisz­tességes nő vagy férfi, aki nem „kényszerből” vállalta a pá­lyát, hanem azért, mert bele­szeretett a tanításba. Mindezek egyformán, egy okból volná­nak érzékenyek? Képtelenség. A rétegre jellemző sértődött­ség mindezek ellenére fenn­áll. Súlyos oka van ennek. E pillanatban a pedagógus a tár­sadalomnak az a gyermeke, akiről a közmondás szól: Lá­nyomnak mondom, hogy me­nyem is értse. A társadalom valószínűleg érzi, hogy az is­kolán keresztül üzenhet a leg­kockázatmentesebben önmagá­nak. Az óvatos bátorkodók a tanüggyel kapcsolatban szóvá merik tenni mindazt, ami vég­ső soron a közélet, a demokrá­cia fogyatékosságaira vonat­kozik. Magyarán: a pedagógus­nak alulról-fölülről be merünk olvasni, másoknak kevésbé. A jelenség nem egyedülálló. Min­dig akad egy-egy „ügyeletes” színház, amelynek kipellengé­­rezésével „fölülről”, „alulról” vagy „oldalról” némelyek üzenni mernek a védettebb színházaknak, és mindig van két-három olyan költő, író, akin át a különböző irodalmi kö­röknek, netán az egész iroda­lomnak üzennek. Ezek a bírá­latok alapjában véve ön­maguknál többet jelentő, kép­letes tanmesék. Mivel ez a sze­rep gyakrabban kijut a neve­lőknek, mint másoknak, ért­hető, ha érzékenyek, sértődé­­kenyek. Olykor a tanár vurst­libeli pofozóembernek érezheti magát. • Abody Béla ismét pedagógus lett: a televízió Családi kör című műsorában havonta az egész or­szág színe előtt lép a katedrára. Miért vállalkozott erre a nehéz szerepre? — Tavaly kiderült, hogy két­évi betegség és ebből kilenc­­hónapi vízszintes helyzet után mégsem ülök be Charon ladik­jába. Föltámadtam, élek. Egy­szer csak csöngött a telefon, és megkérdezték, közreműköd­nék-e a műsorban. Ez volt az életbe visszahívó legkorábbi telefonok egyike. Fölvállaltam a munkát. Bevallom, nemtelen indítékok is dolgoztak ben­nem: kínzó kameraéhséget éreztem, szerettem volna sür­gősen bemutatni a halott fölült és enni kért című mutatványt, kinek-kinek örömére-bánatára. De komolyra fordítva a szót: sok mindent szeretnék elmon­dani, mert úgy érzem, ma töb­bet tudok a világról, az em­beri értékekről és értéktelen­ségekről, mint régebben. Fon­tosnak tartom ezt a néhány csöndes, nehéz évemet; köte­lességem elmondani, amit ez­alatt megtudtam. • Az elmondandók közül mit tart a legfontosabbnak? Van-e központi magva az elképzelé­seinek? — Van­ a lét és a tudat aszi­­metriája. Az, hogy elcsúszott a hang a képhez képest. Amíg valamiféle kolostor-életre vol­tunk kárhoztatva, addig meg­voltak ugyan a korlátaink, de megvolt a belső védettségünk is. Most kirohantunk meztele­nül a meztelen valóságba,­­ bonyolult ellentmondásoktól terhes világba, és riadtan lát­juk, hogy egy csomó dolgot nem tudunk. Egy nagy, csön­des életforma-forradalom zaj­lott le az utóbbi évtizedekben Magyarországon — meglehet, az egész világon —, mégis teg­napi, tegnapelőtti klisékkel dol­gozunk. A világhoz fűződő vi­szonyunk és az embert ember­hez fűző viszonyok dolgában szeretnék némi segítséget adni a nézőnek. Nem tudok recep­teket adni, a nézővel való együttes gondolkodás útján próbálok eljutni a mai­ holnapi magyar valóság „belakásához”. Kerülve az olcsó idillt, nem kevésbé a divatba jött kocká­zatmentes és fixfizetéses ócska krakélereskedést Az önsors­­javító szándékot igyekszem magunkban ébresztgetni. • Amit eddig mondott a meg­­újult Családi körben, abban mint­ha kitüntetett helyet kapott volna az emberi kapcsolatok kérdésköre. Miért? — Életem mögöttes drámája áll a háttérben. Az elmúlt években óriási kontrasztokat éltem át, lármás töntlétet, le­zuhanást, csöndes föltáma­dást; ennek a korszakomnak a legnagyobb kalandjai em­beri kapcsolatkalandok voltak. Gyógyíthatatlan sebek és hálák élnek bennem, rosszból-jóból ennyit sosem kaptam. Nagy emberi élményeim az emberi vonzás és taszítás törvényei körül pörögtek. Itt támadtak sürgős mondanivalóim, amiket készülő könyvemben, cikkek­ben, novellákban vagy a műsor három-négy mondatában pró­bálok megfogalmazni. • Hogy tekintsünk hát egymás­ra, hogyan éljünk együtt mi, em­berek? — Szeressük meg egymás hibáit, és tanuljunk meg félni egymás erényeitől. Próbáljuk meg a m­ás­ik ember hibáit a saját sorsából levezetni. Ugyanakkor fogadjuk el az erényeiknek azt az individuális jellegét, hogy az egyik ember erényei nem ültethetők át föl­tétlenül a másikba. A közösség harmóniája szempontjából va­lószínűleg csak ennyire van szükség belőlünk. Legalább két dolgot kegyetlenül tanul­junk meg. A megértést, a másik szerkezetinek kijáró maximális tiszteletet, figyel­met, a ráhangoltságot arra, hogy ahány ember, annyi kis világegyetem. A másik az előbbiből következik: ne ves­sem meg a társamat, mert nem ért velem egyet. Eszméi­met persze nem adhatom föl, de ne hajszoljam az azonnali és teljes egyetértést. Mindnyá­jan esendők vagyunk, és leg­följebb — vagy legalább? — az egyet nem értés elfogadásá­ban lehet köztünk teljes egyet­értés. • Abody Bélát gyakran látjuk­­halljuk humoros szerepekben is, aminek következtében sokan hu­moristának tartják. Nem zavarja ez? — De igen. Nem hiszem, hogy humorista vagyok. Azt pedig biztosan tudom, hogy nem vagyok tehetséges humo­rista. Olyan korban élünk, amikor kinőttünk egy csomó bálványt, modellt, amelyek nemcsak érvénytelenné, ha­nem komikussá is váltak. „Humorista” képességem ta­lán csak egy olyan érzékszerv­nek a túl élénk működése, amellyel észreveszem a blöffö­­ket. Ez a viszonylag ütésbiz­tos blöfffjelző készülékem min­dig figyelmeztet a hazug pó­zokra, ha mégoly drámaiak is. És mivel folytonosan üzemel, nem tehetek róla, hogy a leg­szebb egyenruhák mögött is alsónadrágban látom a szőrös lábakat. De ne higgye, hogy ettől cinikus vagyok, hogy nem tisztelem a világot. A világ javát tisztelem, a világellene­­seken meg nincs mit tisztelni. • Sokan állítják, hogy isko- láink ma túl „szárazak”, mert éle­tükből hiányzik a humor. Mi a véleménye erről? — Egyfajta rossz humor saj­nos jelen van az iskolákban. A hatalmát az órán kiélő fel­nőtt ironizálása a védtelen gyermekkel szemben. A gya­nútlan, stresszben levő gyer­mek adja a magas labdákat, amelyeket olcsó szellemeske­déssel nagyon könnyű leütni, és a többiek persze röhögnek a kutyaszorítóba került társu­kon. Ennél már jobb a száraz­ság, de még a gépek személy­telensége is. Tessék „fölfelé” viccelni, ne „lefelé”! Amit hiányolok, ami nagyon kellene: a léleknek az a fajta, azt hiszem, természetes derűje, amelyben az irónia mindig a szükséges öniróniával vegyül, és amely nem megszégyenítés­­h­ez -m­egszégy­en­ülésh­ez vezet, hanem egészséges együttneve­­tést fakaszt. Ennek a humor­nak, ennek a derűnek az órák­ra, sőt a továbbképzésekre való bevitelét igen fontosnak tartom. Ebben a lélekmély de­rűben, lélekmély kedélyben ugyanis az a sugallat rejlik, hogy az életben mégiscsak vannak jó lehetőségek. Ta­pasztalataim szerint sok peda­gógus magánemberként magá­ban hordja ezt a derűt, de az órán nem meri magából ki­bontani, nem meri életre kel­teni. Miért? GYŐRI GYÖRGY 4

Next