Köznevelés, 1977 (33. évfolyam, 1-44. szám)

1977-04-29 / 17. szám

Didaktikus szövegek helyett látvány Az Iskolatelevízió 1964 óta sugároz műsort az általános iskolai tanulóknak, és az 1976 —77-es tanévben már tizen­két tantárgy, illetve témakör 332 adásával segíti a peda­gógusok munkáját. Az adá­sok ilyen bőségében minden évfolyam találhat kedvére valót. A középiskolásoknak készült 82 műsort vagy az „Irány az egyetem!” 26 adá­sát nem is számítottam, még kevésbé a Pedagógusok Fó­rumát. Jómagam a kezdet kezdetétől figyelemmel kísé­rem és fel is használom a ma­gyar irodalom adásokat, s most néhány tapasztalatom­ról számolok be. A „hőskorban”, 1965—67 között az 5. és 6. osztályosok­nak készültek az első okta­tófilmek, amelyek mai szem­mel nézve jól mutatják a kez­dettel járó pedagógiai-mód­szertani bizonytalanságokat. A műsorszerkesztők és a rende­zők mintha csak az osztat­lan iskolák segítését tűzték volna feladatukul: többé-ke­­vésbé sikerült tanórákat, fény­képeztek. A tanárt Berek Kati személyesítette meg, aki a stúdióba meghívott gyerekek­kel együtt — párbeszédesítve — reprodukálta a tankönyvet, olykor még a fogalmazási is­mereteket is. A pedagógusok helyett végzett munkát olyan komolyan vették, hogy a tv­­tanár időnként kérdéseket is tett fel a képernyő előtt ülő tanulóknak, sőt feladatokat is adott, azt a külföldi filmek­ből ismert rádiós-televíziós oktatást követve, melynek se­gítségével Ausztráliában pél­dául a városoktól távoli far­mokon élő gyermekek része­sülnek az oktatásban. A fél­reértések elkerülése végett: nem becsülöm le az úttörők munkáját, hiszen az ITV nullpontról indult, nem talált segítséget sem a pedagógiai elméletben, sem a gyakorlat­ban. Külföldi partnerei is gyermekbetegségekkel küsz­ködtek, maguk is rászorultak a tapasztalatcserére. A baj ott van, hogy ezeket a filme­ket máig sem vonták ki a forgalomból. Csak ezeket né­zik — nézhetik! — még ma is azok, akik munkájuk vál­tozatosabbá, eredményesebbé tételére az ITV adásait is szeretnék felhasználni. De mit kellett, mit lehetett csinálni? Érdemes ezen el­gondolkodni, nemcsak a hat­vanas években készült adások mentségeként, hanem hogy az ezután készülőket jobbá te­gyük. Tudomásom szerint az 5. osztályos adásokat rövide­sen leveszik a műsorról, a helyettük készülő jobb, mo­dernebb adások tervezete már megvalósítás előtt áll. Az 5—6. osztályos irodalmi anyag zömét mesék, mondák, elbeszélések alkotják, vala­mint két nagyobb elbeszélő költemény, a János vitéz és a Toldi. Ha tehát a műsorszer­kesztő szigorúan ragaszkodott a tantervhez, aligha találha­tott más megoldást, mint ezek leckeszerű újramondását, illet­ve illusztrációkkal — bábok­kal — tarkított megeleveníté­­sét. S akkor a következő lép­csőfok szükségszerűen az iro­dalmi művek filmadaptáció­ját jelentette, minthogy való­ban a megfilmesítés lett az ebben az időben készült adá­sok másik fajtája. Gyakran szidják a tanárok azt a buzgalmat, amely rende­zőinket a hajdan kötelező ol­vasmánynak nevezett irodal­mi művek megfilmesítéséhez vonzza. Az irodalom tanítá­sát igencsak megnehezíti ez az igyekezet: a tanulók ho­vatovább minden valamire való 19-T-20. századi regényt, sőt elbeszélést megnézhetnek már filmen, vagy moziban, vagy a televízióban. Akár le­szokhatnak az olvasásról is. S valóban, a gyerekek zöme előbb látja, mint olvassa a műveket — ha egyáltalán fá­rasztja meg magát az olva­sással —, ezért aztán a lát­vány és az olvasmány élmé­nye összekeveredik bennük. Megesik, hogy a gyengébb tanulók emlékezetéből a tör­ténetek szereplőit valósággal kiszorítják az őket megjele­nítő színészek, s a gyerekek már nem is az irodalmi hős­ről, hanem egy-egy színész vagy színésznő „hőstetteiről” számolnak be az órán. Így hát nem keltenek lelke­sedést a tanárok körében az ITV adaptációi sem, bár pél­dául a Katkics Ilona által rendezett Kuckó király jó és tisztességes munka. A didergő király animációs változata vi­szont hamisít, sőt komikussá válik, amikor a mese végén betipegő „lenvirágszemű lány­ka” helyett egy népes csa­lád — nem látható, de be­csületszóra elhihető — nyo­morával lágyítja meg a ki­rály szívét. A Gárdonyival és az Egri csillagokkal fog­lalkozó — egészében is igen problematikus — filmadaptá­ció a Nyitott könyv műsorai­ra emlékeztet: a regény leg­izgalmasabb pillanatait mu­tatja be, de szegényes, fantá­ziátlan megoldásai miatt in­kább rontja, mintsem növeli az olvasási kedvet. Egyedül a nyolcadikosoknak készült Mikszáth Kálmán életművé­vel foglalkozó adás él okosan az adaptációval (rendezője Orbók Endre), amikor két olyan jellemző Miksz­áth-elbe­­szélésből mutat be részletet, amelyik a tananyagban ugyan nem szerepel, világosan ki­tetsző tartalmi és formai ele­meivel azonban jól alátá­masztja az íróról tanultakat. Egyébként ezzel az 1973-ban készült filmmel érte el vi­szonylagos csúcspontját az „iskolás” módszerekkel dolgo­zó televíziós irodalomoktatás. Igaz, a készülék bekapcsolá­sa után a pedagógus jelenléte ennél is fölöslegessé válik, de legalább színvonalasan helyet­­tesíttetik. A forgatókönyv minden mozzanata világos, jól rendszerezett: a pontos pá­lyakép megrajzolására és Mikszáth írói értékeinek sok­oldalú bemutatására törek­szik, természetesen nem iro­dalomtörténészi alapossággal. Az író szűkebb hazájának, a Palócföldnek s hajdani lakó­házának bemutatásával azt a vizuális élménytöbbletet is megadja a film, amelyet a diák csak tanulmányi kirándulá­son tud megszerezni, s amely­­lyel a televízió előnyben van a tanterem falai közé szoruló oktatással szemben. Ilyen élménytöbblet emeli ki a kezdeti leckefelmondó fil­mek sorából az 5. osztály számára készült Petőfi Sándor című adást is, amelynek job­bik felében életrajz és ska­tulyázás helyett Horváth Fe­renc színművész emlékszik vissza első, gyermekkori talál­kozására Petőfi verseivel é­s e találkozás felnőtt koráig tartó hatására. Verseket mond, nem a tananyagot, „csak úgy”, közvetlenül, mert szereti a költőt, s a szép versek öröme kisugárzik mondataiból. Esz­­köztelen versmondása közel­­áll az ötödikesekhez, hibát­lan szövegtudását pedig a ta­nárok becsülhetik sokra. Ma­gam sem véletlenül dicsérem érte, az ITV irodalmi adásai­ban elhangzó versekbe ugyan­is legalább annyi szöveghiba csúszott, mint amennyit he­lyesírási ékteleníti újabban a tankönyveket. A hatvanas években készült irodalmi műsorok túlnyomó része felett bizony eljárt az idő, s nemcsak részletmegol­dásaikban avultak el, hanem módszertani szemléletükben is. A mindennapok gyakorla­ta pedig újabb problémákat is felszínre hozott, amelyek látszólagos jelentéktelenségük ellenére gyakran elvették a pedagógusok kedvét a tanórai televíziózástól. Mert például a készülékeket a kezdeti lelke­sedés idején beszerezték az is­kolák, vagy átvették ünnepé­lyesen patronálóik ajándéka­ként. (Nem ritka ma már az olyan iskola, ahol minden osz­tályban működik tv-készülék.) Ám az órarend a legritkább esetben igazodik az ITV mű­soridejéhez. Szeptember ele­jén még kérheti a pedagógus a műsor figyelembevételét, ám a tanév folyamán történő változások miatt gyakran nem valósítható meg, hogy a szük­séges időpontban az osztály, a tanár és a készülék együtt lehesen. A műsor szerkesztőit nem érheti vád. Évek óta nagy körültekintéssel igyekez­nek megtervezni az adások elosztását a tanulmányi idő tíz hónapjában. Ezt azonban csak afféle átlagszámítás alap­ján tehetik, hiszen az egyes pedagógusok egyéni tanmene­te sem több bizonytalan elő­rejelzésnél. A hetvenes évek „második hullámában” készült filmek úgy próbálják megoldani a fenti problémát, hogy nem a tankönyv betűit, hanem a tantervi előírások szellemét tekintik mérvadónak. Nem­csak a tanárt nem helyette­sítik többé, hanem a tanulót sem mentesítik a gondolkodás, az egyéni vélemény kialakítá­sának kényszere alól. Didak­tikus szövegek helyett a lát­vány tanulságával kötik le a figyelmet. Bármilyen furcsán hangzik, jó időbe tellett, amíg az ITV rendezői fölismerték a köz­helyszerű igazságot, hogy no­ha az adások témája az iro­dalom és az irodalmi mű, a róluk készített film sajátos nyelve mégis a kép kell, hogy legyen. Ebben a felismerésben a Légy jó mindhaláligról ké­szült Átváltozások rendezője, Jeles András és a Radnótit és korát bemutató Hazámban száműzötten című film alkotói jutottak legmesszebbre. Olyan képsorokkal tudták felidézni a húszas évek, illetve a má­sodik világháború Magyaror­szágának világát, amelyek nem egyszerű illusztrációi a film­ben elhangzó írói-költői szö­vegnek, hanem azzal együtt­hatva segítik a mű mélyebb megértését, mert a tanulók előtt új összefüggéseket vilá­gítanak meg. Nem akarom azt a látszatot kelteni, mintha ezek a filmek hibátlanul sikerültek volna. Egy buktatójukra máris sze­retném fölhívni a figyelmet: nem lenne jó, ha a filmsze­rűség túlhajtása vagy a ren­­ d

Next