Köznevelés, 1979 (35. évfolyam, 1-44. szám)
1979-01-05 / 1. szám
diplomáciai kapcsolata van, valamint Svájc amely nem tagja az ENSZ-nek és a Vatikán, amellyel nincs diplomáciai kapcsolatunk, s kívülük még az ENSZ-nek és szakosított szervezeteinek a képviselői. A fórum megvizsgálja, hogy mi történt eddig a világban a gyermekekért, és azt is, hogy mit kell még tenni értük. A nemzetközi gyermekév hazai gazdái: az Állami Ifjúsági Bizottság (ÁIB), a társadalmi nemzeti bizottság és a Magyar Úttörők Szövetsége 3. December 18-án a nemzetközi gyermekév sajtóbizottsága tájékoztatót tartott az újságíróknak, amelyen Nádor György, az ÁIB és a Nemzeti Bizottság titkára kifejtette, hogy noha a gyermekév elsődleges célja a nincstelen gyermek-százmilliók helyzetének drámai erejű föltárása — se gyermekek megsegítése —, nem árt, ha a gyermekév alkalmából megvizsgáljuk a magyar gyermekek helyzetét, életét is. Az ifjúsági törvénytől a gyermekgondozási segélyig oldalakon át lehetne sorolni mindazt, amit a Magyar Népköztársaság tett, tesz vagy tenni szándékozik a gyermekekért. Elégedjünk meg most néhány címszóval és adattal! Gyermekeink kedvezményesen látogathatják a színházakat, hangversenyeket, mozikat, díjtalanul a múzeumokat; kedvezményesen üdülhetnek, utazhatnak, étkezhetnek, táborozhatnak. Csupán 1977-ben 30 ezer 10 forintos turisztikai utalvány került szétosztásra a gyermekek körében. 1978-ban családi pótlékra 8,7, gyermekgondozási segélyre 4, alsó-, közép- és felsőfokú oktatásra együttesen 14,7 milliárd forintot fordítottunk. Mégsem mondhatjuk, hogy nincs mit tennünk a gyermekévben vagy utána. Közgondolkodásunkban még mindig makacsul tartják magukat idejét múlt nézetek, amelyektől a gyermekek sokat szenvednek. Sokan és sokfelé verik a gyermekeket. Néha bosszantó apróságok hívják föl a figyelmet arra, hogy nem hivatalos társadalmi szemléletünk még mindig nem eléggé — vagy nem korszerűen — gyermekközpontú. A gyermekekkel az üzletekben és más szolgáltató intézményekben lelketlenül bánnak. Hiába minden sajtókampány, sem az aluljáróknál, sem a soklépcsős középületeknél, sem másutt nem építenek olyan lejtős rámpát, amelyen a gyermekkocsit könnyedén föl vagy le lehetne tolni. Nem megoldott a diákétkeztetés problémája, noha a vendéglátóipar óriási tartalék kapacitással rendelkezik. A gyermekeket, a diákokat mégsem látják, szolgálják ki szívesen. Napközijeink túlzsúfoltak, a gyermekek olyan helyiségekben kénytelenek tipródni, ahol nincs alkalmuk játékra, mozgásra, művelődésre. Megoldatlan a cigánygyermekek képzése is, noha a társadalom nagy erőfeszítéseket tesz értük. Sorolhatnánk hosszan a tennivalókat. Használjuk föl itthon a gyermekévet arra (is), hogy megalapozzunk egy okos, józan, egészséges gyermekkultuszt, és igyekezzünk erősíteni a jó családeszmény nemes gondolatát, gyakorlatát. GYŐRI GYÖRGY Székely Tamás felvétele : Szolidaritás a gyermekért Levél az iskolák pedagógusainak, a szülői munkaközösségeknek és az úttörőcsapatoknak A nemzetközi gyermekév alkalmából a Hazafias Népfront a Magyar Úttörők Szövetségével és az iskolákkal együttműködve szolidaritási akciót szervez — szolidaritási bazárok formájában — az ENSZ Gyermekszolidaritási Alap javára. Javasoljuk, hogy a szolidaritási bazárokat ne az iskola, hanem a szülői munkaközösségek és az úttörőcsapatok működtessék. A szolidaritási bazárokat az általános iskolák, gyógypedagógiai intézmények, nevelőotthonok és gimnáziumok épületében vagy azon kívül javasoljuk megszervezni. Az első bazárokat karácsony táján lehet felállítani, a továbbiakban a nemzetközi gyermekév alatt valamely ünnepélyhez vagy más alkalomhoz kapcsolhatók. Javasoljuk, hogy a legtöbb bazár megrendezését a nemzetközi gyermeknap táján, az országos játékok napjaira időzítsék. Bazári eladás vagy tombola céljára felhasználható minden olyan játék, dísztárgy, kultúrcikk, ajándéktárgy, amely a rendező szervek szerint értékesíthető, illetve a tombolán kisorsolható. Elsősorban a gyermekek, szülők, nagyszülők által készített tárgyakra (kézimunka, barkácsmunka, dísztárgyak stb.), valamint a még jó állapotban levő és e célra felajánlott játékokra, könyvekre, hanglemezekre gondolunk. Az iskolai oktatás keretében, valamint a gyakorlati foglalkozásokon és a szakkörökben előállított termékek e célra történő felhasználásáról közöljük a Pénzügyminisztérium állásfoglalását. — A fenti céllal kapcsolatban elsősorban az általános iskolai és gimnáziumi tanulók által készített tárgyak jöhetnek számításba. Az ipari és mezőgazdasági szakközépiskolák a gyakorlati oktatás keretében a népgazdaság számára hasznos bérmunkát végeznek, a szakmunkástanuló iskolák pedig termelőtevékenységet folytatnak. Így itt nincs lehetőség arra, hogy ezeket a termékeket és tárgyakat a fenti célra átadhassák. Nincs akadálya azonban annak, hogy a szakközépiskolai és a szakmunkástanulók a bérmunka, illetve a termelőmunka mellett készített ajándéktárgyakat a bazárok részére felajánlhassák. — Az általános iskolákban és gimnáziumokban a gyakorlati foglalkozásokon és a szakkörökben előállított termékek felhasználásáról a 183/1963. (MK 24.) MM számú utasítás rendelkezik. A Pénzügyminisztérium állásfoglalása szerint — átmeneti ideig, a nemzetközi gyermekév időtartama alatt — az általános iskolai és a gimnáziumi tanulóknál a gyakorlati és szakköri foglalkozások során készített termékeket, tárgyakat, a tanulóknak térítésmentesen át lehet adni, azokat a tanulók a bazári eladás céljára felajánlhatják. A 183 1963. (MK 24.) MM számú utasítás rendelkezései változatlanul irányadók. A társadalmi alapon működő bazárokban való értékesítésre, elszámolásra vonatkozóan az iskolára érvényes számviteli előírások az irányadók. (Javasoljuk, hogy a szülői munkaközösségek az árusított termékekről csináljanak tételes listát, majd az akció lezajlása után elszámolást.) A rögzített áron eladásra kerülő cikkek árait a bazárokat működtető szülői munkaközösségek és az úttörőcsapatok határozzák meg. Az árképzésnél a kereskedelmi forgalomhoz közelítő, de annál valamelyest alacsonyabb, az optimális értéket megközelítő árat szabjanak. Kérjük az iskolák, bentlakásos intézmények igazgatóit és nevelőit, hogy a szolidaritási akciót használják fel a nemzetköziség elmélyítésére, a szépérzék és alkotásvágy fejlesztésére. Nyújtsanak segítséget a szép alkotások kiválasztásához, zsűrizéséhez. A befolyt összegeket a következő csekkszámlára kell befizetni: 232—90179—0092. Állami Ifjúsági Bizottság (Központi Ifjúsági Alap) „Nemzetközi Gyermekév 1979”, költségvetési lebonyolítási folyószámla, Budapest. HAZAFIAS NÉPFRONT ORSZÁGOS TITKÁRSÁGA MAGYAR ÚTTÖRÖK SZÖVETSÉGE Állami ifjúsági bizottság OKTATÁSI MINISZTÉRIUM