Köznevelés, 1983 (39. évfolyam, 1-43. szám)

1983-06-10 / 23. szám

4 óraterveknél a tíznapos cik­lusról át akarunk térni az ötnaposra; 1984/85-ben az ál­talános iskola alsó, 1985/86- tól felső tagozatában és a kö­zépfokú oktatásban. Foglalko­zunk a gyermekek étkeztetési és bentlakási problémáinak megoldásával is. Véleményünk szerint a leg­nagyobb gondot e tekintetben nem az iskolai elfoglaltság je­lenti, bár az kora reggeli kez­dés vagy a hosszabb tanítási idő kétségtelenül elfáradás­hoz vezet, hanem sokkal in­kább a kétnapos hétvégi sza­bad idő megfelelő eltöltése. Az iskola nagy erőfeszítése­ket tett az elmúlt évben, hogy gondoskodjék a gyer­mekek kulturált időtöltéséről, de bizonyos, hogy még keres­ni kell azokat a módszereket, amelyekkel maga az iskola a szabadidős tevékenységeket szervezheti. Ugyanakkor meg­nőtt a közművelődési és sportintézmények szerepe a gyermekek nevelésében, és itt főleg a középiskolás diákok szabadidős tevékenységeire gondolok. Mik legyenek az együttműködés formái e két intézményrendszer között, s a közművelődés és a sport in­tézményrendszere hogyan tud­ja megteremteni a szükséges feltételeket? Ez sok vonatko­zásban új kérdés. Szólnunk kell a család sze­repéről is, hiszen a megnőtt szabad­idő lehetőséget nyújt arra, hogy a szülők többet foglalkozzanak gyermekeik­kel. A tapasztalatok ebből a szempontból nagyon is kü­lönbözőek. Szükségesnek tart­juk, hogy ezeket megvizsgál­juk, s ezt a célt szolgálja az a konferencia, amely június első napjaiban az ötnapos ta­nítási rendről és annak kö­vetkezményeiről fog szólni. Úgy látszik, hogy a társada­lomban még nem tudatoso­dott eléggé, hogy milyen nagy változást hozott a szabad idő megnövekedése, mi a jelentő­sége a kultúrában, az élet­mód kialakításában és a gyermeknevelésben. Az egyik hozzám intézett kérdésben felvetették a kísér­letek sorsát. Nos, az új tan­tervekkel, részben az új tan­könyvekkel, a fakultációval, az ötnapos tanítási renddel kapcsolatban folytak iskolai kísérletek, s ezek bizonyos eredményeit felhasználtuk az intézkedésekben. Természete­sen az intézkedések meghoza­talában az általános vonáso­kat kellett tekintetbe venni, ezért sok egyedi tapasztalatot nem használtunk fel. Mégis jogosnak tartom azt a pa­naszt, hogy az általános je­lentőségű döntéseknél sem történt meg mindig a „vissza­csatolás”. Az OPI — amely most a pedagógiai kutatások irányítója is — felel a jövő­ben a kísérletekért, a koordi­nálásért és az eredmények felhasználásáért. összefogla­lóan: a tartalmi korszerűsítés nem zárult le, inkább a kez­deteknél tartunk, s most kö­vetkezik az új szemlélet és új módszerek igazi elsajátítása.­­ Sokszor és sokan mondták, hogy az ok­­­­tatás központi alakja a tanító, a tanár. Ez a hétköz­napi igazság mégis elvontnak látszik. Korunkra jellemző a tömeges oktatás és nem is csak az általános, hanem a középiskolában, sőt bizonyos mértékig még az egyetemen is. A pedagógusok létszáma is megnövekedett és ma már Magyarországon mintegy 170 ezret tartunk nyilván. Közben azonban megnőtt más értel­miségi rétegek létszáma is, például a műszaki értelmisé­gé. Ez azt is jelenti, hogy m­egszűnt a szakma „kivéte­­lezettsége”: a tömegesség be­folyásolta anyagi és erkölcsi megbecsülését és ezzel együtt a pedagógus társadalmi helyét és presztízsét. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez világ­­jelenség, nemcsak Magyaror­szágon van így. Mindez per­sze nem vigasztalhat bennün­ket, hiszen ma is áll, hogy a pedagógus az, akinek felké­szültségétől, tehetségétől, pél­damutatásától függ az, hogy az oktatás mennyire haté­kony, mennyire tud tartós is­mereteket és értékeket ter­jeszteni. A pedagógus helyének vizs­gálata felveti a pedagógusel­látás, a pedagógusok képzésé­nek és továbbképzésének az ügyét. Ma még az óvónőik 5,6, az általános iskolai tanítók és tanárok 3,8 százaléka képesí­tés nélküli. És bár más orszá­gokban is ismert ez a jelen­ség, mégsem elégedhetünk meg azzal, hogy mintegy 5000 képesítés nélküli pedagógus dolgozzék intézményeinkben. Szükség van tehát — különö­sen Budapesten és Pest me­gyében — a pedagógusképző intézmények felvételi létszá­mának emelésére és új intéz­mények kialakítására. Ennek az elhatározásnak a kereté­ben kapcsoltuk az egri Ho Si Minh főiskola csepeli tagoza­tát főiskolai tanárképző kar­ként az ELTÉ-hez, abban a reményben, hogy az egyetem természettudományi és böl­csészettudományi kara segít­séget nyújt az általános is­kolai tanárképzésben is. Komplex tanárképző kar in­dul a "jövő tanévtől kezdve a pécsi Janus Pannonius Tudo­mányegyetemen is, amely megpróbálja integrálni az általános iskolai és az egye­temi tanárképzést. A jövő év­től kezdve a zsámbéki Taní­tóképző Főiskola önálló lesz, ahol később óvónőket is ké­peznek. Bővül az óvónőképzés a budapesti Tanítóképző Fő­iskolán. A létszámemelésen és az új intézmények belépteté­sén túl törekszünk arra is, hogy más eszközökkel, így el­sősorban kiegészítő képzéssel oldjuk meg a pedagógushiányt. Az eredményre azonban még néhány évig várnunk kell, hiszen a jelenlegi szükségle­teknek is csak 96 százalékát tudtuk kielégíteni, és a kö­vetkező években a demográ­fiai hullám újabb igényeket vet fel, főleg az általános is­kola felső tagozatában. Min­denesetre vállalni kell akár a túlképzés veszélyét is, azért, hogy kielégíthessük az iskolák pedagógusszükségle­tét. Gazdasági feltételekkel is biztosítani kell, hogy a pedagógusok a pályán ma­radjanak. Ha terveink meg­valósulnak, akkor az óvo­dákban 1987-től, az általános iskola alsó tagozatában 1986- tól, a felső tagozaton 1990-től tudunk lemondani a képesí­tés nélküli pedagógusokról. Összefoglalva: a színvonal csak megfelelő képzettségű pedagógusokkal emelhető, s ez persze nemcsak létszám-, hanem tartalmi kérdés is. A felsőoktatás fejlesztési prog­ramja foglalkozik a pedagó­gusképzés tartalmi kérdései­vel, ezért itt erre nem kívá­nok most kitérni. Igen nagy jelentőséget tu­lajdonítunk a pedagógus-to­vábbképzés megszervezésé­nek is. Az erre vonatkozó ja­vaslatunkat kidolgoztuk, és különböző szakmai és társa­dalmi szervekkel egyeztettük. Elképzelésünk az, hogy a to­vábbképzést az önképzéshez és szemináriumokhoz, tanfo­lyamokhoz kötve meghatáro­zott életkorban és munkaidő után kötelezővé vagy aján­lottá tesszük, és vizsgákkal erősítjük meg, amelyek egy­ben a bérek nagyságrendjét is befolyásolják. A tovább­képzést a fővárosi és megyei pedagógiai intézetek szerve­zik az egyetemek és főisko­lák bevonásával. Továbbkép­zésnek minősül minden olyan tudományos pedagógiai, kulturális tevékenység is, amely a pedagógusok önkép­zését segíti, és hozzájárul szellemi életünk gyarapításá­hoz. Tűrhetetlen, hogy éppen abban a szakmában, ahol az állandó reformok korát éljük, ahol állandóan változik az ismeretanyag és változnak a módszerek, hogy éppen eb­ben a szakmában ne legyen megfelelő továbbképzési rend­szer, amelyben a tudós tanár is megtalálja a maga helyét. A társadalmi presztízs nö­vekedéséhez az is hozzátar­tozik, hogy ki-ki ne csak megfelelő szinten végezze munkáját, de a társadalom el is ismerje azt anyagilag és erkölcsileg egyaránt. A Központi Bizottság 1982 ápri­lisi határozata feladatul tűz­te ki a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek meg­javítását. E tekintetben a ja­vaslatok kidolgozása megin­dult, s arra törekszünk, hogy összefogó, ne pusztán a bér­kérdéseket érintő, hanem a pedagógusok kötelezettségeit szabályozó, a szociálpolitika kérdéseivel is foglalkozó előterjesztést vihessünk az év második felében a kormány elé. Nyilvánvaló, hogy az or­szág nehéz gazdasági helyze­te befolyásolja azt, hogy a társadalom mikor és milyen mértékben tudja javítani a pedagógusok jövedelmi viszo­nyait. A mi feladatunk az, hogy ezt is tekintetbe véve reális ajánlásokat dolgoz­zunk ki, úgy, hogy ezek se­gítséget nyújtsanak az okta­tás színvonalának emelésé­hez, a pedagógusok munkájá­nak megjavításához, a társa­dalomban elfoglalt helyük megfelelő elismertetéséhez. Azt szeretnénk, ha az élet- és munkakörülmények megjaví­tása úgy történnék, hogy a tartalmi, minőségi tényezők előtérbe kerüljenek. Vannak gazdasági részkérdések, ame­lyeket külön és előbb kell megvizsgálni, így a pályakez­dők, a gyógypedagógiai intéz­ményekben, a nevelőintéze­tekben dolgozók bérét, a túl­órát, a pótlékot és a juta­­lomrendszer­t, a felnőttokta­tásban résztvevők javadalma­zását. Társadalmunk fejlődésében ma mindenütt előtérbe kerül­tek a minőségi tényezők, gondolom, hogy ez külön is érvényes a kulturális életben. Az oktatásban a legfőbb mi­nőségi tényező a pedagógus. Ezt tartjuk szem előtt, ami­kor a képzettség, az alkal­masság és a teljesítmény el­vének alkalmazását helyezzük előtérbe. Fontos kötelességünk­nek tartjuk a közokta­­­­tás irányításának meg­javítását és az iskola belső életének további demokrati­zálását. Az irányítás fejlesz­tésére ugyancsak elkészült a minisztérium javaslata, amelynek értelmében a taná­csok általános felügyeletét fenntartjuk, de a tartalmi munka továbbfejlesztése ér­dekében a szakmai irányí­tásnak új rendszerét dolgoz­zuk ki. Ez azt jelenti, hogy a fővárosi és a megyei pe­dagógiai intézetek megerő­södnek, vezetésüket olyan igazgatók látják el, akiknek kinevezéséhez a Művelődési Minisztérium véleménye is szükséges. A szakfelügyelők irányítását ezek az intézetek végzik el, s velük együtt se­gítséget adnak az általános felügyeletnek az iskolák tar­talmi munkájának irányításá­ban és ellenőrzésében. Buda­pesten ennek a rendszernek egy változata már működik,­ úgy látszik, hogy eredménye­ket hozott. Továbbra is fenntartjuk az igazgatók kinevezésének pá­lyázati rendszerét, ám a ne­velőtestületeknek az eddigi­ 3

Next