Köznevelés, 1983 (39. évfolyam, 1-43. szám)

1983-06-17 / 24. szám

Pszichológia a gyakorlatban VI Különbségek a személyiség fejlődésében változás. Freud eredeti elmé­lete szerint meghatározott testi ingerzónák uralma szab­ja meg az egyes fázisokban a személyiség visszanyúlását a környezethez. A korai testi fejlődési zónák (száj, végbél­nyílás, nemi szervek) imgerér­­zékenysége körülbelül az is­koláskorban — Freud szerint — alábbhagy, a gyerek visel­kedése ezután nem arra irá­nyul, hogy e zónák ingerlésén át mintegy erotikus örömöket szerezzen, hanem a társas és az élettelen világ szabálysze­rűségeire­ tanul, figyel. Mivel a szexuális jellegű ingerigé­nyek nem jelentkeznek egé­szen a serdülőkorig, ezt a serdülésig tartó gyermekkori szakaszt Freud látenciának (a lappangás korszakának) ne­vezte. Már Freud korában is so­kat vitatták, helyes-e egyedül a szexuális elemet kiemelni a gyermekkori fejlődésből és ezt tekinteni mérvadónak. Emellett az szólt, hogy e kor­szakok zavarai jellegzetes módon játszottak közre fel­nőttkori szexuális zavarok ki­alakulásában, továbbá a sze­xualitásról a pszichológiai vizsgálatok hamar tisztázták, hogy az emberben csak össze­tett pszichológiai szerkezeten át képes működni és kibonta­kozni, és ennek a — pszicho­­szexuális — szerkezetnek a fejlődése valóban visszanyú­lik a gyermekkorba és együtt fejlődik az emberi kapcsola­tok alakításának képességei­vel. Freud tanítványai közül Erikson szakított gyökeresen a pszichoanalitikus termino­lógiával. Ő a személyiség fej­lődését — a felnőtt korig be­záróan — nyolc szakaszra osztja. Ebből az első szaka­szok azonosak a freudi fázi­sokkal. Erikson szerint az el­ső évben az interperszonális bizalom képességét sajátítja el a gyermek, főleg az anya— gyermek kapcsolaton belül. Ha ez nem megy végbe meg­felelően, akkor bizalmatlan­ság, kötődési, kapcsolási za­var jön létre. A második év­ben Erikson szerint a gyerek a mozgásos, illetve viselke­dési autonómiát tanulja meg. Ha ez nem sikerül, akkor az önbizalom helyett a szégyen és a kétség kerekedik felül a gyermekben. A genitális fá­zisban, a harmadik életévtől a gyerek önállóságot és kez­deményezőkészséget fejleszt, ha ez nem sikerül neki, ak­kor bűntudat lép fel benne.22 Freud és Erikson A legnagyobb a valószínű­sége annak, hogy a viselke­dés képességeinek, illetve a személyiségnek az érését dön­tően a szocializációt létrehozó társas, emberi befolyások sza­bályozzák és határozzák meg. A személyiség fejlődési folya­matát különbözőképpen szok­ták megfogalmazni az egyes pszichológiai irányzatok. A tanuláselméletek a fejlődést folyamatosnak és többé-ke­­vésbé egyenletesnek tételezik fel, diszkontinuitást csak ak­kor írnak le, amikor a fejlő­dést valami megakasztja, visszatartja. A pszichoanali­tikus elméletek szerint a fej­lődés szakaszos, és a szaka­szok között minőségi ugrások formájában mutatkozik . A személyiség fejlődésének folyamata különböző utakat járhat, egy-egy életszakasz­ban nagyok lehetnek a kü­lönbségek, melyek egy ré­széért a biológiai érés sajá­tos üteme a felelős. Nem tudjuk igazán, hogy a bioló­giai érést mi szabályozza. Leginkább az a valószínű, hogy a központi idegrendszer­ben van valamiféle biológiai óra, amit örökletesen progra­mozott a természet. Ez az „óra” irányítja a növekedést, megindítja a serdülést, a nőkben szabályozza a menst­ruációs ciklus­t, majd a ter­hességi időt. Végül „lejár” és arra kényszerít bennünket, hogy elhagyjuk az élet szín­padát. Az örökletességre mu­tat, hogy nemcsak a test kül­ső sajátosságai, hanem nagy­jából a testmagasság és a testsúly fejlődése is hasonlít a szülőkéhez, és hogy a ser­dülés kezdete is nagyjából azonos a családon belül. Van­nak adatok még az életkor örökletességére vonatkozóan is. Figyelemre méltó, hogy az egypetéjű ikrek érése, fejlő­dése nagymértékben hasonló, gyakorlatilag azonos. Számos adat és megfigye­lés azonban azt húzza alá, hogy még a biológiai érés sem egyoldalúan a szervezet belsejéből fakad, azt is be­folyásolják környezeti ténye­zők. Erre mutat például az akceleráció jelensége. Ez eléggé egyértelműen bizonyí­tott, hiszen különböző gyer­mekkorosztályok növekedését, fejlődését már legalább száz éve figyelik és megbízhatóan mérik. Ez a jelenség nem magyarázható másként, mint úgy, hogy vagy valami növe­kedést elősegítő külső ténye­ző érvényesül, vagy pedig valamilyen növekedést gátló körülmény hatása csökken. A legtöbb adat ez utóbbi szempont mellett szól. Főleg a táplálkozás szerepét emelik ki a kutatók. A különböző érési korszakoknak megvan­nak a maguk sajátos táp­­anyagigényei; hol fehérjéből, hol ásványi anyagokból kell több, mint korábban, számos nyomelemre, szerves vegyü­­letre stb. van szükség. Ko­rábban még a legszüksége­sebb vitaminokat sem kapták meg a gyerekek. Ezek a kor­szakok szomorú, természetes modelljeit teremtették meg annak, hogy képes a környe­zet gátolni a növekedést. A D-vitamin hiányában szenve­dő — angolkóros — gyerekek például jellegzetesen elma­radtak a testi növekedésben. A jódhiányos vidékeken, ahol régebben valóságos népbe­tegségeket okozott a jódhiány, a gyerekek fizikailag is és szellemileg is elmaradtak a fejlődésben. Ma már ilyen gond a fejlett országokban nincs, a táplálékok biztosítják a fejlődéshez szükséges vala­mennyi anyagot. Ez lehet te­hát az akceleráció egyik oka. Emellett szól, hogy a fej­lődő országok szegény vidé­kein, ahol még nem tudják megadni a megfelelő táplálé­kokat, a gyerekek testi fejlő­dése elmaradottabb, mint azokon a területeken, ahol a lakosság gazdagabb és civili­záltabb feltételek között él. Ipari társadalmakból is is­merünk olyan vizsgálatokat, amelyek szerint a testi növe­kedés, fejlődés összefügg a társadalmi réteghelyzettel, vagyis a magasabb réteghely­zetű gyerekek akcelerációja erőteljesebb. A testi növekedésit gátló tényező a gyermekkori foko­zott testi igénybevétel is, ami a korábbi társadalmi perió­dusokban rendszeres volt. Egyes társadalmi rétegekben bizonyos fő­kig megvan ma is. De általában a gyerekek nem mozognak, fizikailag nem dolgoznak sokat, egyre­­másra derül ki, hogy a ser­dülőkorra a szépen fejlett termet izomzata csenevész, az erőnlét nem jó. Egyes szak­emberek szerint a mai élet olyan ingerhatásokat hordoz, amelyek a gyermekkori bio­lógiai fejlődést serkentik. El­sősorban a mai társadalom­ban érvényesülő fényhatáso­kat tartják ilyennek. Ezek a hatások az agyon át serken­tik a fejlődést szabályozó bel­ső elválasztású mirigyeket. Állatkísérletek szólnak ilyen fényeffektusok léte mellett, de idevágó, közvetlen emberi bizonyítékaink nincsenek. Ugyancsak állítják, hogy a gyermeket érő különféle in­gerek összessége és különösen a szociális ingerek (kommu­nikációk, interakciók) meny­­nyisége serkenti a növeke­dést. Erre is vannak állatkí­sérleti adatok, és ez azért valószínűbb, mert a fényha­tás korántsem nőtt olyan mértékben az elmúlt nemze­dékek életében, mint ameny­­nyire fokozódott a gyerekekre irányuló figyelem és a velük való foglalkozás. Korábban sokkal kevésbé foglalkoztak a kisgyerekekkel, mint ma és az óvodai és az iskolai neve­lés kommunikációs tartalma is intenzívebb. Mindez a szellemi fejlődés erőteljes fo­kozódásában is megmutatko­zik. Az általános testi fejlődés­nek sajátos dimenziója az idegrendszer érése. Ez elma­radhat az általános testi nö­vekedés üteme mögött (bi­zonyos korszakokban, külö­nösen a serdülőkorban tör­vényszerűen el is marad), és meg is előzheti azt. Az ideg­­rendszer érése főként az ér­zékszervi működések és a mozgások fejlődésében, sza­bályozási képességében mu­tatkozik meg. Legalábbis a kisgyermekkorban a szellemi fejlődés is együtt jár a per­cepció és a motoros működé­sek érésével. Bizonyos, hogy ebben is vannak a szervezet­ből eredő tényezők, például a koraszülöttek idegrendszeri érése lassúbb. Ez úgy is fel­fogható, hogy a zavarmentes éréshez kellenek a magzati életkörülmények, és ezeknek hiánya miatt a folyamat le­lassul. De gyaníthatók külső tényezők is. Igen valószínű például, hogy vannak imprin­­tinghez (bevésődéshez) vezető ingerhatások, és ezeknek megfelelő érzékenységi kor­szakok, amelyek az érést elő­relendítik. Ma még azonban nem ismerjük, melyek az ér­zékenységi szakaszok és mi­lyenek az ingerigényeik, így a bevésődések spontán ala­kulnak ki. Az akceleráció

Next