Köznevelés, 1984 (40. évfolyam, 1-44. szám)

1984-11-16 / 38. szám

Milyen ez a komplex? Besenyőtelken található az ország egyik legrégebbi komplex kulturális intézménye, iskolának és művelődési háznak olyan ötvö­zete, amelyre pontos nevet még mindig nem sikerült lelni, mert nincs szavunk, amelyik a­­kétféle szerepet együtt ki tudná fejezni■ Hát még egyenrangúságukat, vagy uram bocsá', valamelyik el­sőbbségét. Híres és látogatott hely Besenyőtelek. A hevesieken kívül sok bel- és külföldi vendég megfordult már ott. Én újkorában, vagy öt éve láttam először az épületet, amelynek a kettős — vagy ki tudja, hányas — feladatnak kellene megfelelnie, és most ősszel újra. Délelőtt jártam ott, tehát mindkét alkalommal iskolaként műkö­dött. Most szembetűnő volt néhány változás az átadás idejéhez képest. A hatalmas kettős helyiségben, amelyet harmonikás, moz­dítható elem oszt tornatermi és előadói részre (mozi, műsorok, gyű­lések céljára), éppen tornázott egy osztály az előadóban. A torna­terem zárva volt. Rendetlenül a falakhoz tologatott székek gyűrű­jében alsósok ugróköteleztek, port verve föl a fénytelen parkettről. Hetente háromszor vetítenek itt filmet esténkint, a mozit vállalat tartja fönn, nem az iskolát. A két cég között, úgy látszik, elvész a takarítás. Piszkosak voltak a lépcsők is, nem csoda, a cipőváltás­ra csak az emeleten jutott hely, és ha esik, száraz lábbal a másik épületben levő napközit sem lehet megjárni, olyan süppedt, köves járda, vezet hozzá. Nem igazán a gyerekeké ez az iskola, nem őket szolgálja elsősorban. Erről győzött meg a fociasztal a könyvtár előtt. Nemigen csattoghatnak vele a gyerekek, mert az üveg alatt, a kívülről mozgatható figurák között a labdát egy papírgombóc pró­bálta helyettesíteni. Egyéb hulladék társaságában, amit nyilván csalódottságukban gyömöszöltek oda a gyerekek. Pedig dobhatták volna a közeli viharvert, horpadt, kopott hengeres szeméttartókba is, amelyek olyan csúnyák, mint ez a használhatatlan játék. Kísérlet az, ami Besenyőtelken a komplex intézményben folyik. Kísérlet többek között a jobb, az eredményesebb tanításra, nevelés­re. Gyerekekére és felnőttekére. Amit a felszín mutat, az nem látszik kísérletinek. Az beállt, megkövesedett elhasználtság. Kissé korai. CSONTOS MAGDA Folyóiratainkból A Kritika 10. számában Kovách Andor karnagy­­gyal beszélget Bárdos Lajos, Egy reformtankönyv reformja elé címmel Pándi Pál bírálja a tudomá­nyos szocializmus oktatásához készült felsőoktatási jegyzetet, amelyhez Domonkos Anna fűz reflexió­kat. Az általános iskolák külső és belső látványáról Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor írt Értékek és iskolák címmel. „Alig hiszem, hogy pár mondatba több felületességet és tévedést lehetne összeszúfol­­ni” — írja Pejtsik A. György Zenélnek a kölykök? című írásában, amelyben Lévai Júlia és Maróthy János nézeteit bírálja. Magyar szakos kollégáink fi­gyelmét hívjuk föl a verstan tanításáról szóló éles vitára ugyanebben a számban, a „látható” vagy „ko­­lonozó” felfogásról. Résztvevői Szuromi Lajos, Kecskés András és — szemben velük — Szepes Erika. Rosamunda regénye címmel Héra Zoltán írt recenziót Vajda Jánosnénak a Szépirodalmi Kiadó­nál megjelent emlékiratairól. Kuczka Péter a tévé fele sem igaz, Elmebajnokság és Kapcsoltaim mű­sorait bírálja intenzíven. Rovatvezető: Bakcsi György 12. FELADVÁNY L. TAMKOV Matt 6 lépésben. Világos: Kb2, Bd8, Hg5, Hg8, c4, d2 (6) Sötét: Kg7, Fh8, b6, d6, g6 (5) Beküldendő: a teljes megfejtés a mattadásig. (A helyes megoldást be­küldők között öt darab öt­­venforintos könyvutalványt sorsolunk ki. A megoldást november 26-ig kérjük be­küldeni. A levelezőlapra ír­ják rá: Sakk.) A 8. feladvány (M. Sab­­linszkij, Komszorad­szkij prapor, 1975., 1—2. hely) megoldása 1. Vf8! (fenyeget 2. Vf2 matt), 1. — Ke3-ra 2. Vf2, 1. V e3-ra 2. Vxf1 matt jön. (Az alapállásban ugyanezekre a lépésekre 2. Vxe4, illetve 2. Hd4 matt következett volna.) Könyvutalványt nyert: Angeli Józsefné, Komló; Bolvári Péterné, Vác; Csil­­lik László, Szeged; Juhász János, Békés; dr. Nyúzó Bálint, Kiskunfélegyháza. SAKK (Keresztrejtvényünket olvasóink szórakoztatására szánjuk. A megfejtéseket ne küldjék be!)

Next