Köznevelés, 1984 (40. évfolyam, 1-44. szám)
1984-11-16 / 38. szám
Milyen ez a komplex? Besenyőtelken található az ország egyik legrégebbi komplex kulturális intézménye, iskolának és művelődési háznak olyan ötvözete, amelyre pontos nevet még mindig nem sikerült lelni, mert nincs szavunk, amelyik akétféle szerepet együtt ki tudná fejezni■ Hát még egyenrangúságukat, vagy uram bocsá', valamelyik elsőbbségét. Híres és látogatott hely Besenyőtelek. A hevesieken kívül sok bel- és külföldi vendég megfordult már ott. Én újkorában, vagy öt éve láttam először az épületet, amelynek a kettős — vagy ki tudja, hányas — feladatnak kellene megfelelnie, és most ősszel újra. Délelőtt jártam ott, tehát mindkét alkalommal iskolaként működött. Most szembetűnő volt néhány változás az átadás idejéhez képest. A hatalmas kettős helyiségben, amelyet harmonikás, mozdítható elem oszt tornatermi és előadói részre (mozi, műsorok, gyűlések céljára), éppen tornázott egy osztály az előadóban. A tornaterem zárva volt. Rendetlenül a falakhoz tologatott székek gyűrűjében alsósok ugróköteleztek, port verve föl a fénytelen parkettről. Hetente háromszor vetítenek itt filmet esténkint, a mozit vállalat tartja fönn, nem az iskolát. A két cég között, úgy látszik, elvész a takarítás. Piszkosak voltak a lépcsők is, nem csoda, a cipőváltásra csak az emeleten jutott hely, és ha esik, száraz lábbal a másik épületben levő napközit sem lehet megjárni, olyan süppedt, köves járda, vezet hozzá. Nem igazán a gyerekeké ez az iskola, nem őket szolgálja elsősorban. Erről győzött meg a fociasztal a könyvtár előtt. Nemigen csattoghatnak vele a gyerekek, mert az üveg alatt, a kívülről mozgatható figurák között a labdát egy papírgombóc próbálta helyettesíteni. Egyéb hulladék társaságában, amit nyilván csalódottságukban gyömöszöltek oda a gyerekek. Pedig dobhatták volna a közeli viharvert, horpadt, kopott hengeres szeméttartókba is, amelyek olyan csúnyák, mint ez a használhatatlan játék. Kísérlet az, ami Besenyőtelken a komplex intézményben folyik. Kísérlet többek között a jobb, az eredményesebb tanításra, nevelésre. Gyerekekére és felnőttekére. Amit a felszín mutat, az nem látszik kísérletinek. Az beállt, megkövesedett elhasználtság. Kissé korai. CSONTOS MAGDA Folyóiratainkból A Kritika 10. számában Kovách Andor karnagygyal beszélget Bárdos Lajos, Egy reformtankönyv reformja elé címmel Pándi Pál bírálja a tudományos szocializmus oktatásához készült felsőoktatási jegyzetet, amelyhez Domonkos Anna fűz reflexiókat. Az általános iskolák külső és belső látványáról Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor írt Értékek és iskolák címmel. „Alig hiszem, hogy pár mondatba több felületességet és tévedést lehetne összeszúfolni” — írja Pejtsik A. György Zenélnek a kölykök? című írásában, amelyben Lévai Júlia és Maróthy János nézeteit bírálja. Magyar szakos kollégáink figyelmét hívjuk föl a verstan tanításáról szóló éles vitára ugyanebben a számban, a „látható” vagy „kolonozó” felfogásról. Résztvevői Szuromi Lajos, Kecskés András és — szemben velük — Szepes Erika. Rosamunda regénye címmel Héra Zoltán írt recenziót Vajda Jánosnénak a Szépirodalmi Kiadónál megjelent emlékiratairól. Kuczka Péter a tévé fele sem igaz, Elmebajnokság és Kapcsoltaim műsorait bírálja intenzíven. Rovatvezető: Bakcsi György 12. FELADVÁNY L. TAMKOV Matt 6 lépésben. Világos: Kb2, Bd8, Hg5, Hg8, c4, d2 (6) Sötét: Kg7, Fh8, b6, d6, g6 (5) Beküldendő: a teljes megfejtés a mattadásig. (A helyes megoldást beküldők között öt darab ötvenforintos könyvutalványt sorsolunk ki. A megoldást november 26-ig kérjük beküldeni. A levelezőlapra írják rá: Sakk.) A 8. feladvány (M. Sablinszkij, Komszoradszkij prapor, 1975., 1—2. hely) megoldása 1. Vf8! (fenyeget 2. Vf2 matt), 1. — Ke3-ra 2. Vf2, 1. V e3-ra 2. Vxf1 matt jön. (Az alapállásban ugyanezekre a lépésekre 2. Vxe4, illetve 2. Hd4 matt következett volna.) Könyvutalványt nyert: Angeli Józsefné, Komló; Bolvári Péterné, Vác; Csillik László, Szeged; Juhász János, Békés; dr. Nyúzó Bálint, Kiskunfélegyháza. SAKK (Keresztrejtvényünket olvasóink szórakoztatására szánjuk. A megfejtéseket ne küldjék be!)