Köznevelés, 1988 (44. évfolyam, 1-44. szám)

1988-09-16 / 29. szám

•­­ A NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK VEZETŐINEK MEGBÍZÁSA A nevelőtestület állásfoglalása Az előzőekben már utal­tunk arra, hogy az intéz­ményvezetői megbízáshoz - az R. 6. §-a szerint - a neve­lőtestület előzetes egyetértése szükséges. Az intézmény nevelőtestü­lete a pályázók személyével kapcsolatos álláspontjáról, a megbízáshoz szóló egyetérté­séről vagy ellenvéleményéről rendkívüli nevelőtestületi érte­kezleten, titkos szavazással dönt. A nevelőtestület - a pá­lyáztató kezdeményezésére - a rendkívüli értekezlet előké­szítése céljából, az intézmény pedagógusai közül háromta­gú, elnökből és két tagból álló bizottságot választ. Ezután a pályáztató a fel­tételeknek megfelelő szemé­lyek pályázatát átadja a bi­zottság elnökének, és tájé­koztatja őt az előzetes állás­­foglalásokról, véleményekről. A bizottság­­ a pályázatok megismertetésével, szakmai megbeszélések, viták szerve­zésével - gondoskodik arról, hogy a nevelőtestület a pá­lyázókról és vezetési prog­ramjukról érdemi álláspontot alakíthasson ki. Ezenkívül a bizottság feladata a rendkí­vüli nevelőtestületi értekezlet megszervezése és a titkos sza­vazás feltételeinek biztosítá­sa. Az értekezlet lefolyásáról, az ott elhangzott javaslatok­ról, észrevételekről, a szava­zás eredményéről jegyző­könyvet kell készíteni. A bi­zottságnak ezzel kapcsolat­ban intézkednie kell a jegy­zőkönyvvezető előzetes felké­réséről, a felvett jegyzőkönyv hitelesítéséről. A rendkívüli nevelőtestüle­ti értekezletre a pályáztató meghívja az intézmény helyi irányítását ellátó tanácsi szakigazgatási szerv képvise­lőjét is. A nevelőtestületi értekezlet a pályázók elbírálása tekinte­tében akkor határozatképes, ha a testület tagjainak leg­alább a kétharmada jelen van. Ezzel az előírással kap­csolatban, az eddigi eljárások során vitás kérdés volt, hogy kiket kell a nevelőtestület tagjainak tekinteni? Az oktatási törvény alap­ján kiadott, a nevelési-okta­tási intézmények működésé­ről szóló rendeletek szerint a nevelőtestület tagja az iskola (intézmény) valamennyi peda­gógusa és a nevelő-oktató munkát segítő, felsőfokú is­kolai végzettségű, főfoglalko­zású dolgozója, középfokú nevelési-oktatási intézmény­ben a gazdasági vezető is. E felsorolásból következik, hogy testületi tag a kineve­zetteken kívül a távollevőt helyettesítő pedagógus, a ha­tározott időre alkalmazott képesítés nélküli nevelő, a munkaszerződéssel foglalkoz­tatott nyugdíjas tanár, tanító és óvónő. Természetesen részt vehet és szavazhat az értekezleten a tartósan távol­levő (fizetés nélküli szabad­ságát töltő) munkatárs is. Ugyancsak nevelőtestületi tagként vesz részt a titkos szavazáson az intézmény fel­sőfokú végzettségű, főfoglal­kozású könyvtárosa, pszicho­lógusa, gazdasági ügyintézője stb. (Viszont nem számít tes­tületi tagnak utóbbiak közül az, akit rész- vagy mellékfog­lalkozásban alkalmaztak.) Az R. 14. §-a szerint a ne­velőtestület minden pályázó tekintetében külön szavaz. Egyetértését annak a megbí­zásához kell megadottnak te­kinteni, aki az érvényes sza­vazatoknak több mint ötven százalékát kapta meg. Ha ilyen arányú szavazatot a pá­lyázók egyike sem kapott, akkor az állás betöltésére a pályázatot ismét meg kell hir­detni. A szavazásban nem vehet­nek részt - személyes érde­keltségük miatt - a nevelő­­testületnek azok a tagjai, akik pályáznak az intéz­ményvezetői állásra. Őket valamennyi szavazásnál mel­lőzni kell, kihagyásukat az érvényes szavazatok össze­­számlálásakor is ellenőriznie kell a bizottságnak. Ha a szavazás eredménye­ként több pályázó kapta meg a nevelőtestület egyetértését, közülük az intézményvezető személyéről a megbízó dönt. Ilyen esetben a döntést nem befolyásolja a pályázókra adott szavazatok aránya. A megbízó a nevelőtestület egyetértését egyedül elnyert pályázó megbízását csak rendkívül indokolt esetben (például a pályázati eljárás alatt nem ismert, a megbízást kizáró ok miatt­ mellőzheti. A megbízásról hozott dön­tést és annak indokait a megbízónak ismertetnie kell a nevelőtestülettel. A pályázati feladatok ütemezése A pályázatokkal kapcsola­tos feladatok ütemezését és a pályázatok benyújtásának határidejét az R. módosított melléklete tartalmazza. Rendkívüli pályázat, átmeneti intézkedések Ha a pályázati eljárás eredménytelen volt, vagy ha az intézményvezetői állás be­töltése tanév közben - egyéb okból - szükségessé válik, rendkívüli pályázatot lehet meghirdetni, de a pályázati eljárás időtartama három hó­napnál nem lehet rövidebb. Ilyen esetben a vezetői mun­kakör ellátásáról az állás be­töltéséig helyettesítéssel kell gondoskodni. Új intézmény kialakításának az időszaká­ban, a szervezési tennivalók végzésére intézményvezető­helyettest lehet kinevezni. Elismerések a megbízás lejártakor A megbízás lejártakor a megbízó címzetes óvodaveze­tő, illetve címzetes igazgató címet adományozhat, és en­gedélyezheti a vezetői pótlék legfeljebb ötven százalékának alapbérként való folyósítását annak az intézményvezető­nek, aki vezetői munkáját legalább tíz éven át eredmé­nyesen végezte. A megbízás kivételes meghosszabbítása Ha az intézményvezető megbízása az öregségi nyug­díjra jogosító életkor elérését megelőző két év alatt jár le, a megbízás - pályázat kiírása nélkül - meghosszabbítható, feltéve, hogy ehhez a nevelő­­testület az egyetértését meg­adja. A nevelőtestület egyetérté­se alapján az intézményveze­tői megbízás annak a tanév­nek a július 31. napjáig hosz­­szabbítható meg, amelyben a vezető az öregségi nyugdíjra való jogosultságát megszerzi. Ha az intézményvezető fel­mondási ideje a megjelölt időpontig nem járna le, meg­bízását a felmondási idő vé­géig lehet meghosszabbítani. Egyéb esetekben a megbí­zónak az ötéves megbízás le­jártát megelőzően az intéz­ményvezetői állásra új, nyil­vános pályázatot kell meg­hirdetnie. A PRÓBAIDŐ A próbaidő megállapításá­nak szabályait a Munka Tör­vénykönyve (Mt.) 23. §-ának (2) bekezdése és végrehajtási rendeletének (Mt. V.) 18. §-a tartalmazza. A próbaidő azt a célt szolgálja, hogy a szer­ződő felek, vagyis a dolgozó és a munkáltató a munkavi­szony kezdeti szakaszában meggyőződhessenek arról: a létesítendő munkaszerződés megfelel-e igényüknek, és ha nem, úgy azt minden kötött­ség nélkül, azonnal megszün­tethessék. Próbaidőt csak a munkavi­szony létesítésekor és csak írás­ban szabad kikötni. A szóbeli vagy a munkába lépés utáni, későbbi írásbeli megállapodás érvénytelen. Ugyancsak ér­vénytelen, semmis a kikötött próbaidő meghosszabbítására vonatkozó megegyezés. Ilyen esetekben a munkaszerződés szerinti végleges (határozatlan vagy határozott időre szóló) munkaviszony jön létre, illetve marad fenn. A próbaidő tartama általá­ban harminc nap, a felek azon­ban ennél rövidebb vagy hosz­­szabb, de legfeljebb három hó­napos próbaidőben is megálla­podhatnak. Ha az intézmény munkaügyi szabályzatában meghatározzák a különböző munkaköri csoportokra a pró­baidő mértékét, akkor azt kell figyelembe venni. A próbaidő naptári időtartamot jelent, hosszát a tartama alatti beteg­ség, működési szünet stb. nem hosszabbítja meg. A próbaidő alatt a munkavi­szonyt bármelyik fél azonnali hatállyal megszüntetheti, ez nem jár hátrányos jogkövetkez­ményekkel. A dolgozó munka­könyvébe a megszüntetés mód­járól „munkaviszonya meg­szűnt” jelölést kell beírni. Kinevezés és áthelyezés esetén próbaidő nem állapítható meg. Ennek megfelelően a nevelési­oktatási intézményekben nem köthető ki próbaidő a pedagó­gus-munkakörökre határozat­lan időre kinevezettek (igazga­tó, igazgatóhelyettes, tanár, ta­nító, óvodavezető, óvónő) ese­tében, viszont megállapítható a határozott időre alkalmazott, helyettesítő pedagógusok és ké­pesítés nélküli nevelők munka­­szerződésében. A nem pedagó­gus munkakörökben a próba­idő minden esetben meghatá­rozható. F. GY. Rovatvezető: dr. Ferencz Győző

Next