Köznevelés, 1992 (48. évfolyam, 1-41. szám)

1992-10-30 / 34. szám

2 A Művelődési és Közoktatási Minisztérium hetilapja, elődje a Néptanítók Lapja, 1868-1945 Alapította: EÖTVÖS JÓZSEF Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat. Felelős kiadó: Koncz Béla Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 92.2306/34-66-22. Felelős vezető: Grasselly István vezérigazgató. ISSN 0133-0969 A szerkesztőség munkatársai: SZUNYOGH SZABOLCS főszerkesztő P. KOVÁCS IMRE főszerkesztő-helyettes TIBOR KLÁRA tördelőszerkesztő NOVÁK GÁBOR rovatvezető KOLCZONAY KATALIN MIKSA LAJOS TETLÁK ESZTER fotóriporter A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. Levélcím: Budapest, Postafiók 182,1368. Telefon: 118-4787 (közvetlen) vagy 117-6222. Telefax: 118-7782. A kiadóhivatal címe: Buda­pest VI., Révay utca 16. Telefon: 111-6660. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában HE­­LIR, Budapest XIII., Lehel utca 10/A. - 1900 - közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 Pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy évre 1300 forint. Az első félévre 775 forint, a másodikra 525 forint. Kapható Budapesten a következő hírlap­boltokban: V., Váci utca 10.; V., Bajcsy- Zsilinszky út 76.; V., Szent István körút 25. A címlapon: Tetlák Eszter felvétele, cikkünk a 8­ 9. oldalon Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A beküldött leveleket szükség szerint megrövidítve közöljük. Pályázati felhívás Az oktatási rendszerben eddig megvalósult változások sok tekintetben találkoznak azokkal az elképzelésekkel, amelyek részei a miniszté­rium oktatáspolitikai koncep­ciójának és egyúttal a készülő új oktatási törvényben is he­lyet kapnak. Az új oktatásirányítási rendszerre való átállás érte­lemszerűen egy sor új intéz­mény, működési mechaniz­mus kialakítása, meghonoso­dását is jelenti. E folyamat ki­bontakoztatásában a tárca ak­tívan részt kíván venni. En­nek egyik eszköze, hogy a mi­nisztérium pályázati felhí­vással fordul a nevelési-okta­tási intézményekhez, pedagó­gusokhoz, szülőkhöz, diákok­hoz, önkormányzatokhoz, hogy az alábbi témákban már működő, megvalósult, vagy konkrét formában már étező elképzelésekről adjanak szá­mot. 1. Nevelési-oktatási in­tézmények pedagógiai programja A pedagógiai program új intézménye lesz az oktatásirá­nyításnak. Olyan szakmai do­kumentum ez, amelyből ki­derül az, hogy az intézmény mire képez, milyen célokat követ, hová kívánja diákjait eljuttatni, belső szakmai tevé­kenysége miből is áll. Olyan szakmai program, amelyet a nevelőtestület készít, és az is­kola fenntartója hagy jóvá. A benyújtott pályamun­káknak többek között tartal­mazniuk kell az iskolában fo­lyó nevelés és oktatás céljait; az iskola egészére vonatkozó helyi tantervet, az elsajátítan­dó követelményeket, a to­vábbhaladás feltételeit; az is­kolai beszámoltatás, számon­kérés formáit, a tanulókkal történő differenciált foglalko­zás formáit; az iskolában mű­ködő diákkörök, szakkörök, önképzőkörök lehetőségeit; az iskolai közösségi élet szer­vezeti együttműködési for­máit; a szociális hátrányok, a beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézségek enyhíté­sét segítő tevékenységeket. 2. Iskolaszék Az iskolaszékek a tervezett új irányítás egyik fontos in­tézményei lehetnek. Ennek egyik oka az, hogy a szabályo­zás során a helyi szint szerepe jelentősen és ténylegesen is fel fog értékelődni. A helyi is­kolapolitikai döntések meg­alapozottsága, demokratiz­musa feltétlenül igényel olyan szervezeti formát, ahol az iskolához kapcsolódó valós érdekek képviselhetik, érvé­nyesíthetik álláspontjaikat, szempontjaikat. A benyújtott pályamun­káknak - akár már működő, akár tervezett iskolaszékekről legyen is szó - többek között tartalmazniuk kell: az iskola­szék konkrét létrehozási fo­lyamatát - kezdeményezés, tárgyalások, megállapodá­sok ; az iskolaszék saját műkö­dési rendjének, munkaprog­ramjának kialakítási folyama­tát, tartalmát; az iskolával és a fenntartóval történő együtt­működések konkrét szabá­lyait; az iskolaszék saját és a neki átadott hatásköreit, jo­gosítványait; az eddig már működő iskolaszékek tapasz­talatait; az iskolaszékek kö­zötti együttműködés formáit, tartalmát - intézményi és te­rületi szintű iskolaszékek. 3. Diákönkormányzat Az oktatáspolitikai elkép­zelések erősíteni kívánják a diákság demokratikus rész­vételi jogait, mindezt azon­ban úgy, hogy ezzel párhuza­mosan a kötelezettségeire is megfelelő hangsúlyt helyez­nek. A benyújtott pályamun­káknak - akár működő, akár tervezett diákönkormányzat­ról van szó - többek között tartalmazniuk kell: a diákön­kormányzat létrehozási fo­lyamatát - kezdeményezés, tárgyalások, megállapodá­sok; a Szervezeti és Működé­si Szabályzatot, ennek elfoga­dási eljárását; az iskolával, is­kolaszékkel történő együtt­működés konkrét szabályait, formáit; a tanulók érdekkép­viseletének mechanizmusát és formáit; az iskola más szer­vezeti formáival - évfolyam­szintű képviselet, diákkörök, klubok stb. - történő kapcso­lattartás mechanizmusát. E fenti három témához a pá­lyázatok benyújtási határideje a megjelenést követő 30. nap. Az elfogadott és legsikere­sebb pályamunkákat egy nyil­vánosságra hozott kuratórium bírálja el. A pályamunkák dí­jazására a minisztérium ki­emelt összegű támogatást biz­tosít. A beérkezett pályázato­kat a minisztérium - mint hasznosítható elképzeléseket, tapasztalatokat - kötetben kí­vánja megjelentetni. Ezenkí­vül a legsikeresebb kezdemé­nyezéseknek folyamatos nyil­vánosságot biztosít. A pályamunkákat a követ­kező címre kell beküldeni: Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest V., Szalay utca 10-14. Postacím: Budapest, Pf. 1.1994 DR. DOBOS KRISZTINA helyettes államtitkár A két tanítási nyelvű gimnáziumok felvételi rendje Az 1992/93-as tanévben a két tanítási nyelvű iskolák részére központi felvételi vizsgát nem szervez az MKM. Az iskolák saját ha­táskörükben felvételiztet­­nek, a gimnáziumi felvételi gyakorlatnak megfelelően. Ez azt is jelenti, hogy idő­ben ők sem előzhetik meg a többi középiskolai felvételi vizsgákat. Azon tanuló jelentkezési lapját, aki a két tanítási nyelvű iskolába kíván je­lentkezni, a többi jelentke­zési lappal egyidőben - 1993. február 15-ig - kell továbbítani a megjelölt is­kolának, jelezve rajta, hogy két tanítási nyelvű osztály­ba kéri felvételét. A két tanítási nyelvű is­koláknak az írásbeli vizs­gákhoz - igénye esetén - az Országos Közoktatási Szol­gáltató Iroda feladatlapot biztosít, az iskoláknak kell gondoskodni a jelentkezők­nek megfelelő mennyiség sokszorosításáról. Az igényt az írásbeli fel­adatokra 1992. november 15-ig az Országos Közokta­tási Szolgáltató Irodának kell bejelenteni. A feladatla­pokat zárt borítékban, az is­kola igazgatója által megha­talmazott személy 1993. feb­ruár 26-án veheti át. (cím: Budapest V., Báthori u. 10. I. emelet 114­ - 1399 Buda­pest, Pf. 701/43 - Telefon: 111-8038). Azon iskolák, amelyek él­nek az OKSZI által felkínált írásbeli anyag felhasználásá­val, 1993. március 5-én 11 órai kezdettel íratják a felvételit. Az anyagok átvétel utáni tit­kos kezeléséről az iskola igaz­gatója köteles gondoskodni. A javítást az iskola végzi a kiadott javítókulcs alapján. Felhívjuk olvasóink fi­gyelmét, hogy a Közne­velés november 13-án megjelenő 36. száma melléklettel jelenik meg. Témája az olvasás taní­tása, illetve az olvasás tanulásának zavarai, a diszlexia, az áldiszlexia jelensége. Az olvasásta­nulási zavarokkal kap­csolatos eljárásokról, a segítő szervezetekről és a lehetséges pedagógiai eljárásokról a kérdéskör szakértői nyilatkoznak.

Next