Köznevelés, 1992 (48. évfolyam, 1-41. szám)
1992-10-30 / 34. szám
2 A Művelődési és Közoktatási Minisztérium hetilapja, elődje a Néptanítók Lapja, 1868-1945 Alapította: EÖTVÖS JÓZSEF Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat. Felelős kiadó: Koncz Béla Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 92.2306/34-66-22. Felelős vezető: Grasselly István vezérigazgató. ISSN 0133-0969 A szerkesztőség munkatársai: SZUNYOGH SZABOLCS főszerkesztő P. KOVÁCS IMRE főszerkesztő-helyettes TIBOR KLÁRA tördelőszerkesztő NOVÁK GÁBOR rovatvezető KOLCZONAY KATALIN MIKSA LAJOS TETLÁK ESZTER fotóriporter A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. Levélcím: Budapest, Postafiók 182,1368. Telefon: 118-4787 (közvetlen) vagy 117-6222. Telefax: 118-7782. A kiadóhivatal címe: Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 111-6660. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában HELIR, Budapest XIII., Lehel utca 10/A. - 1900 - közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 Pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy évre 1300 forint. Az első félévre 775 forint, a másodikra 525 forint. Kapható Budapesten a következő hírlapboltokban: V., Váci utca 10.; V., Bajcsy- Zsilinszky út 76.; V., Szent István körút 25. A címlapon: Tetlák Eszter felvétele, cikkünk a 8 9. oldalon Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A beküldött leveleket szükség szerint megrövidítve közöljük. Pályázati felhívás Az oktatási rendszerben eddig megvalósult változások sok tekintetben találkoznak azokkal az elképzelésekkel, amelyek részei a minisztérium oktatáspolitikai koncepciójának és egyúttal a készülő új oktatási törvényben is helyet kapnak. Az új oktatásirányítási rendszerre való átállás értelemszerűen egy sor új intézmény, működési mechanizmus kialakítása, meghonosodását is jelenti. E folyamat kibontakoztatásában a tárca aktívan részt kíván venni. Ennek egyik eszköze, hogy a minisztérium pályázati felhívással fordul a nevelési-oktatási intézményekhez, pedagógusokhoz, szülőkhöz, diákokhoz, önkormányzatokhoz, hogy az alábbi témákban már működő, megvalósult, vagy konkrét formában már étező elképzelésekről adjanak számot. 1. Nevelési-oktatási intézmények pedagógiai programja A pedagógiai program új intézménye lesz az oktatásirányításnak. Olyan szakmai dokumentum ez, amelyből kiderül az, hogy az intézmény mire képez, milyen célokat követ, hová kívánja diákjait eljuttatni, belső szakmai tevékenysége miből is áll. Olyan szakmai program, amelyet a nevelőtestület készít, és az iskola fenntartója hagy jóvá. A benyújtott pályamunkáknak többek között tartalmazniuk kell az iskolában folyó nevelés és oktatás céljait; az iskola egészére vonatkozó helyi tantervet, az elsajátítandó követelményeket, a továbbhaladás feltételeit; az iskolai beszámoltatás, számonkérés formáit, a tanulókkal történő differenciált foglalkozás formáit; az iskolában működő diákkörök, szakkörök, önképzőkörök lehetőségeit; az iskolai közösségi élet szervezeti együttműködési formáit; a szociális hátrányok, a beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézségek enyhítését segítő tevékenységeket. 2. Iskolaszék Az iskolaszékek a tervezett új irányítás egyik fontos intézményei lehetnek. Ennek egyik oka az, hogy a szabályozás során a helyi szint szerepe jelentősen és ténylegesen is fel fog értékelődni. A helyi iskolapolitikai döntések megalapozottsága, demokratizmusa feltétlenül igényel olyan szervezeti formát, ahol az iskolához kapcsolódó valós érdekek képviselhetik, érvényesíthetik álláspontjaikat, szempontjaikat. A benyújtott pályamunkáknak - akár már működő, akár tervezett iskolaszékekről legyen is szó - többek között tartalmazniuk kell: az iskolaszék konkrét létrehozási folyamatát - kezdeményezés, tárgyalások, megállapodások ; az iskolaszék saját működési rendjének, munkaprogramjának kialakítási folyamatát, tartalmát; az iskolával és a fenntartóval történő együttműködések konkrét szabályait; az iskolaszék saját és a neki átadott hatásköreit, jogosítványait; az eddig már működő iskolaszékek tapasztalatait; az iskolaszékek közötti együttműködés formáit, tartalmát - intézményi és területi szintű iskolaszékek. 3. Diákönkormányzat Az oktatáspolitikai elképzelések erősíteni kívánják a diákság demokratikus részvételi jogait, mindezt azonban úgy, hogy ezzel párhuzamosan a kötelezettségeire is megfelelő hangsúlyt helyeznek. A benyújtott pályamunkáknak - akár működő, akár tervezett diákönkormányzatról van szó - többek között tartalmazniuk kell: a diákönkormányzat létrehozási folyamatát - kezdeményezés, tárgyalások, megállapodások; a Szervezeti és Működési Szabályzatot, ennek elfogadási eljárását; az iskolával, iskolaszékkel történő együttműködés konkrét szabályait, formáit; a tanulók érdekképviseletének mechanizmusát és formáit; az iskola más szervezeti formáival - évfolyamszintű képviselet, diákkörök, klubok stb. - történő kapcsolattartás mechanizmusát. E fenti három témához a pályázatok benyújtási határideje a megjelenést követő 30. nap. Az elfogadott és legsikeresebb pályamunkákat egy nyilvánosságra hozott kuratórium bírálja el. A pályamunkák díjazására a minisztérium kiemelt összegű támogatást biztosít. A beérkezett pályázatokat a minisztérium - mint hasznosítható elképzeléseket, tapasztalatokat - kötetben kívánja megjelentetni. Ezenkívül a legsikeresebb kezdeményezéseknek folyamatos nyilvánosságot biztosít. A pályamunkákat a következő címre kell beküldeni: Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest V., Szalay utca 10-14. Postacím: Budapest, Pf. 1.1994 DR. DOBOS KRISZTINA helyettes államtitkár A két tanítási nyelvű gimnáziumok felvételi rendje Az 1992/93-as tanévben a két tanítási nyelvű iskolák részére központi felvételi vizsgát nem szervez az MKM. Az iskolák saját hatáskörükben felvételiztetnek, a gimnáziumi felvételi gyakorlatnak megfelelően. Ez azt is jelenti, hogy időben ők sem előzhetik meg a többi középiskolai felvételi vizsgákat. Azon tanuló jelentkezési lapját, aki a két tanítási nyelvű iskolába kíván jelentkezni, a többi jelentkezési lappal egyidőben - 1993. február 15-ig - kell továbbítani a megjelölt iskolának, jelezve rajta, hogy két tanítási nyelvű osztályba kéri felvételét. A két tanítási nyelvű iskoláknak az írásbeli vizsgákhoz - igénye esetén - az Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda feladatlapot biztosít, az iskoláknak kell gondoskodni a jelentkezőknek megfelelő mennyiség sokszorosításáról. Az igényt az írásbeli feladatokra 1992. november 15-ig az Országos Közoktatási Szolgáltató Irodának kell bejelenteni. A feladatlapokat zárt borítékban, az iskola igazgatója által meghatalmazott személy 1993. február 26-án veheti át. (cím: Budapest V., Báthori u. 10. I. emelet 114 - 1399 Budapest, Pf. 701/43 - Telefon: 111-8038). Azon iskolák, amelyek élnek az OKSZI által felkínált írásbeli anyag felhasználásával, 1993. március 5-én 11 órai kezdettel íratják a felvételit. Az anyagok átvétel utáni titkos kezeléséről az iskola igazgatója köteles gondoskodni. A javítást az iskola végzi a kiadott javítókulcs alapján. Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a Köznevelés november 13-án megjelenő 36. száma melléklettel jelenik meg. Témája az olvasás tanítása, illetve az olvasás tanulásának zavarai, a diszlexia, az áldiszlexia jelensége. Az olvasástanulási zavarokkal kapcsolatos eljárásokról, a segítő szervezetekről és a lehetséges pedagógiai eljárásokról a kérdéskör szakértői nyilatkoznak.