Köznevelés, 1992 (48. évfolyam, 1-41. szám)

1992-04-10 / 15. szám

Miért mondtak fel a főszerkesztőnek ? Vihar a Pedagógusok Lapja körül Elterjedt a hír, hogy meg­szüntetik a Pedagógusok Lapját, a Pedagógusok Szakszervezeté­nek hivatalos orgánumát. Ké­sőbb azt hallottuk, hogy az újság megmarad, de átalakul szakszer­vezeti közlönnyé, a főszerkesz­tőnek pedig felmondtak. Két évvel ezelőtt lett a lap fő­­szerkesztője Liebhardt Ágota. Olvasmányos, magazin-jellegű újságot vártak tőle. Ám alig ala­kult ki a lap arculata, újra változ­tatásra kérték: a szakszervezeti életet, a mozgalom eseményeit tükröző, ugyanakkor érdekvé­delmi jellegű, iskolai tárgyú, kulturális tematikájú cikkeket is közlő lapot vártak tőle. Megszü­letett ez a stílusú lap is, ám en­nek ellenére idén márciusban felmondtak Liebhardt Ágotá­nak. Vajon miért?­­Mert a lap ismét átalakul, amolyan belső információs or­gánummá. Vélhetően kimarad­nak belőle az újságcikkek, a kri­tikai írások. - Az információs orgánumot is kell valakinek szerkeszteni! - A főtitkár­ asszonynak az ügyvivő testület elé terjesztett javaslata szerint sokoldalúan képzett, menedzser-típusú, a szakszervezeti mozgalom iránt elkötelezett emberre van szük­ség. Én erre a célra nem felelek meg, mondták. Először arról volt szó, hogy május végéig még én szerkesztem a Pedagógusok Lapját. Aztán a már kiszedett lapot nem engedték kinyomtat­ni, velem pedig közölték, hogy azonnali hatállyal felmentenek a munkavégzés alól, a továbbiak­ban pedig egyáltalán nem tarta­nak igényt a tevékenységemre. - Mit gondol, miért nem nyom­tatták ki az ön által jegyzett utol­só lapot? - Valószínűleg azért, mert voltak benne a szakszervezet belső problémáival foglalkozó írások. Például hírt akartunk adni a megyei és a városi szak­­szervezeti titkárok közötti el­lentétről is. A főtitkár­ asszony­nak egyébként az én kritikai szemléletem sem tetszett. Pél­dául zokon vette, hogy a már­cius hetedikei sajtóbeszélgeté­sen megkérdeztem, mivel ma­gyarázza a sztrájkkal való fe­nyegetőzését, hiszen a közvéle­ménykutatás szerint a pedagó­gusok nem a sztrájk, hanem a tárgyalás hívei. Hivatkoztam arra, hogy a március hetedikei küldöttgyűlésen (amire egyéb­ként nem hívták meg a sajtót), többen élesen bírálták a főtitkár­asszonyt a szakszervezet szerin­tük „túl heves politizálása” mi­att. Azt a véleményemet sem rej­tettem véka alá, hogy szerintem sem az utcára kell kivinni az em­bereket, a problémák kezelésé­nek ez nem jó módja; az indoko­latlan kirohanások, hangulatkel­tő nyilatkozatok helyett inkább az érdemi tárgyalásokat kellene szorgalmazni. - Ezért mentették fel azonnali hatállyal a munkavégzés alól? - Amikor közölték velem, hogy nem tartanak igényt a to­vábbi munkámra, azt is érzékel­tették, hogy a főtitkár­ asszony elégedetlen volt a sajtóbeszélge­tésen tanúsított magatartásom­mal. - Megbánta, hogy a Pedagó­gusok Szakszervezetéhez ment dolgozni két évvel ezelőtt? - Igen. Hittem a híreknek, hogy haladó szellemiségű, de­mokratikusan gondolkozó főtit­kár mellé jövök dolgozni. Saj­nos, a valóságban nem ezt ta­pasztaltam. N. G. (Lapunk következő számában közöljük a Pedagógusok Szak­­szervezete főtitkárának vélemé­nyét.) Hibaigazítás A Mustármag Ökumenikus Ke­resztény Iskola (1038 Budapest, Víziorgona u. 1.) igazgatója Vitéz Gyula, arról tájékoztatja a Közne­velés olvasóit, hogy iskolájuk ne­ve tévesen jelent meg a magánis­kolák jegyzékében. Fenntartójuk ugyanis Óbuda-Békásmegyer Ön­kormányzata. Ugyancsak a ma­gániskolákkal kapcsolatban kap­tunk levelet Újpetréről. Reisz Má­ria óvodavezető azt írja, hogy a listában megjelentekkel ellentét­ben Újpetrén nem működik „Fo­gyatékosok Általános Iskolája, Óvodája és Diákotthona". _____________________ Tantestületek, ügyelem! 6 napos utazások Rómába és Párizsba gazdag kulturális programmal június, július, augusztus hónap­ra, valamint egyhetes olcsó apartmanok az olasz tengerpar­ton még leköthetők. Bel- és kül­földi iskolai kirándulásaikat szakszerűen megszervezi a Gazella. Hívja a 176-1705-ös és a 226- 0559-es telefonszámot. ______________________/ KÖZLEMÉNYEK --------------------------------------------------------------------------------------------------. Meghívó az MDF Akadémia előadásaira Az MDF Akadémia a Bem téren, a Magyar Demokrata Fórum Székházában (1027 Budapest, Bem tér 3. III. emelet 37.) folytatja előadás-sorozatát. A rendezők szeretettel vár­ják az érdeklődőket, a középiskolák és más tanodák tanárait, diákjait. • 1992. április 22-én, szerdán délután 6 órakor Megtorlás Bácskában - a sokáig eltagadott tragédia négy könyv tükrében. Vendégeink: Burányi Nándor író, az összeroppanás című regény (Fórum, 1968) szerzője, Cseres Tibor író, a Vérbosszú Bácskában című történelmi számvetés (Magvető, 1991) szerzője, Illés Sándor író, az Akikért nem szólt a harang című regény (Tevan, 1991) szerzője és Matuska Márton újságíró, A megtorlás napjai című múltfeltáró publicisztikai kötet (Fórum, 1991) írója. A négy könyvet ismerteti: Szakolczay Lajos irodalomtör­ténész. • 1992. április 29-én, szerdán délután 6 órakor Várvidék (Burgenland) magyar­sága. Előadó: Juhász László közíró, az első magyar nyelvű, Burgenlandot bemu­tató történelmi útikönyv szerzője. Felkért hozzászóló: Éger György, A burgenlandi magyarság rövid története (Anonymus, 1991) írója. • 1992. május 4-én, hétfőn délután 6 órakor Mindszenty József. Előadó: Rosdy Pál egyháztörténész. Bevezeti: Lezsák Sándor, az MDF alelnöke. • 1992. május 13-án, szerdán délután 6 órakor Ravasz László. Előadó: Hege­dűs Loránd, a Dunamelléki Református Egyházkerület püspöke. Felkért hozzá­szóló: Albert Gábor író, Bibó István művészettörténész. • 1992. május 20-án, szerdán délután 6 órakor Nemzeti építészetünk. Előadó: Csete György építész. • 1992. május 28-án, csütörtökön délután 6 órakor Az MDF Akadémia könyv­heti rendezvénye: Lezsák Sándor-Tollas Tibor est. • 1992. június 3-án, szerdán délután 6 órakor Ordass Lajos. Előadó: Szépfalusi István lelkész-író, Ordass Lajos önéletrajzi írásainak és válogatott írásainak sajtó alá rendezője. Az Ordass Lajos evangélikus püspökről szóló előadás felkért hozzászólói: dr. Frenkl Róbert orvos, egyetemi tanár, dr. Jeleníts István piarista rendfőnök és Roszik Gábor lelkész, országgyűlési képviselő. • 1992. június 11-én, csütörtökön délután 6 órakor A nemzeti újjászületés és a sajtó. Előadó: Csurka István író, az MDF alelnöke. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! _____________________________________________________ Közlemény a szakmai, szülői és diákszervezetek munkabizottságának tevékenységéről Az MKM felkérésére a peda­gógus szakmai, szülői és diák­­szervezetek választott képvise­lőiből, szakértőiből alakult mun­kabizottság meghatározott el­vek, tématerv és a csoport fel­adatait, jogait és kötelezettségeit rögzítő megállapodás alapján, a teljes nyilvánosság biztosításával tevékenykedik januári megvá­lasztása és a február 5-i alakuló ülése óta. A szakértői csoport írásban ál­lást foglalt és megtárgyalta a nemzeti alaptanterv funkcióit, státusát, jellegét, jóváhagyásá­nak módját, s az ehhez kapcsoló­dó vizsgarendszert. Megállapo­dott abban, hogy a NAT keret­­tanterv jellegű, a tankötelezett­ség időszakára vonatkozik, a tör­vényben nyerjen megfogalma­zást korrigálásának eljárása, to­vábbá egységes álláspont alakult ki abban, hogy a NAT-ot a mű­velődési és közoktatási miniszter hagyja jóvá. Erről külön is tájé­koztatja a nyilvánosságot. Szakértői anyagok alapján elemezte az iskolaszerkezet kér­déseit. Tárgyalásokat folytatott az iskolaalapítások engedélyezé­se, a fenntartás, a működés kér­désében. A csoport állást foglalt abban, hogy az iskola pedagógiai programjának tartalmaznia kell, hogy az intézmény a NAT vagy más tanterv alapján dolgozik, milyen vizsgakövetelményeket teljesít, milyen szint elérését tűzi ki célul, s mindezt nyilvánosság­ra kell hoznia. A minisztérium a munkacso­port rendelkezésére bocsátotta a törvénytervezet 1991. novembe­ri és 1992. januári szövegéről al­kotott vélemények időközben el­készült feldolgozását, melyet az Országos Közoktatási Intézet és az Oktatáskutató Intézet készí­tett, valamint a törvénytervezet további szakmai egyeztetésre készült kodifikált változatát. Szakértői anyag készült a köz­oktatás résztvevőinek, a pedagó­gus, a diák, szülő jogainak és kö­telezettségeinek szabályozásá­ról. A munkacsoport a rendelke­zésre álló dokumentumok fel­­használásával, programjának megfelelően folytatja munkáját, és tájékoztatja a nyilvánosságot. A MUNKABIZOTTSÁG

Next